Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 24 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 469
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kurant
    Det er vel kanskje noe bastant å påstå at absolutt ingen her er interessert i å høre på fornuft.
    For deg så er det sun fornuft, for andre ikke. Jeg har ikke hørt om at folk har gått fra å være nisse til å bli skeptiker, men jeg har ofte hørt det motsatt. Jeg sier ikke at ingen vil høre på deg, nybegynnere og uerfaren har sikkert stor interesse av det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det er ikke noe ukjent at det har vært både kranglig og skriking om trådene må stenges ned og folk må stenges ute, så nei det er ikke et teoretisk problem.
    At det har vært krangling er opplagt. Men du kan altså ikke henvise til ondsinnede bokormer som kommer inn og ødelegger fredelige diskusjoner om erfaringer mellom subjektivister?

Har du forresten spurt trådstarter om vedkommende liker at du har vridd diskusjonen om flate kabler til å handle om oppførselen til forum-medlemmer? Kanskje du heller burde starte en egen tråd om emnet?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    At det har vært krangling er opplagt. Men du kan altså ikke henvise til ondsinnede bokormer som kommer inn og ødelegger fredelige diskusjoner om erfaringer mellom subjektivister?
    Å joda, og jeg har sikkert vært en av dem ....

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Har du forresten spurt trådstarter om vedkommende liker at du har vridd diskusjonen om flate kabler til å handle om oppførselen til forum-medlemmer? Kanskje du heller burde starte en egen tråd om emnet?
    Og jeg som trodde diskusjonene rundt flatekabler var ganske rund :lol:

Du har så rett, det var riktig nok ikke jeg som starte avsporingen, men jeg var flink til å fortsette. Heldigvis var det flere som deltok

Back too topic....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har testet en rekke forskjellige kabler, også flate. Erfaringen er at de ikke utpeker seg på noe spesielt vis. I det minste ikke "opplagt" positivt.

Derimot er erfaringen at det opplagt er forskjeller på ulike kabler. For mange er kanskje forskjellen insignifikant - og (av forskjellige årsaker) lite detekterbar. Da bør man også SELV forholde seg til det.

MEN, dersom man opplever forskjeller, og disse er av såpass betydning for en selv at man tar dem til etterretning - da bør man forske videre. Forlangt pris har (heldigvis) lite med opplevd kvalitet, og moroa blir desto større.

Vi arrangerer for øvrig en kabeltest kommende søndag i Hjemmekinos lokaler på Økern i Oslo. Den som finner interesse i å utforske "eventuelle" forskjeller - meld deg på! Invitasjon ligger på forumets forside.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Vi har testet en rekke forskjellige kabler, også flate. Erfaringen er at de ikke utpeker seg på noe spesielt vis. I det minste ikke "opplagt" positivt.

Derimot er erfaringen at det opplagt er forskjeller på ulike kabler. For mange er kanskje forskjellen insignifikant - og (av forskjellige årsaker) lite detekterbar. Da bør man også SELV forholde seg til det.

MEN, dersom man opplever forskjeller, og disse er av såpass betydning for en selv at man tar dem til etterretning - da bør man forske videre. Forlangt pris har (heldigvis) lite med opplevd kvalitet, og moroa blir desto større.

Vi arrangerer for øvrig en kabeltest kommende søndag i Hjemmekinos lokaler på Økern i Oslo. Den som finner interesse i å utforske "eventuelle" forskjeller - meld deg på! Invitasjon ligger på forumets forside.
    insignifikant=ubetydelig
    detekterbar=merkbar

ellers enig ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For deg så er det sun fornuft, for andre ikke. Jeg har ikke hørt om at folk har gått fra å være nisse til å bli skeptiker, men jeg har ofte hørt det motsatt. Jeg sier ikke at ingen vil høre på deg, nybegynnere og uerfaren har sikkert stor interesse av det.
    "Fornuft" i denne konteksten er langt ifra et relativt begrep. Det er altså ikke mulig at noe er fornuftig for meg, og samtidig ufornuftig for andre. I hifi-verdenen er det mange fenomener som er svært vanskelig å diskutere rent objektivt, for eksempel hvilke parametre ved lydbildet den enkelte lytter finner behagelig. Da tyr man gjerne til for meg uforståelige begreper som "åpent lydbilde", "stram bass" osv.
    Jeg forsøker å argumentere for at alle audiokabler i høyere prisklasser er ren svindel utifra helt objektive og målbare parametre. Du må gjerne påstå at det jeg kommer med er banalt og uoriginalt, men da får du jammen også være enig i at store deler av kabel-forumet ikke er riktig vel bevart, siden de tydeligvis ikke har tatt til seg denne selvsagte informasjonen på et tidligere tidspunkt. Eventuelt så får du forsøke å vise at jeg tar feil, noe du altså prøver å gjøre ved å vri det i den retning at jeg fører subjektive argumenter som er riktig for noen, men galt for andre. I den grad argumentene jeg kom med i første post var subjektive, har man bevegd seg så langt inn i relativismen at enhver diskusjon om ethvert tema blir helt meningsløs.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære kurant!

Dersom begrepet "åpent lydbilde" er noe du finner uforståelig, synes jeg du skal finne deg et annet forum å rakke ned på.

Selv var jeg (inntil relativt nylig) en STOR kabelskeptiker. Dette var før jeg "nedverdiget" meg til å faktisk teste det ut....

Ja, det oppleves variasjoner på kabler. Åpent lydbilde, mer holografi/dybde og mer detaljer i lydbildet er stikkord på erfarte forskjeller.

Når DET er sagt, vil jeg også påpeke at variasjonene IKKE representerer stor verdi at man må benytte mangfoldige tusen kroner, vel og merke så fremt man da ikke måtte sitte på en altfor stor lommebok - OG allerede har oppgradert sitt anlegg på andre viktige parametere.

For den som likevel føler at resultatet er verdt inngangsbilletten (les: kabelprisen), er det lite vi kan/bør belære vedkommende om verdien av investeringen. Det er hans/hennes eget valg - og noe som ganske sikkert gir større lytteglede.

Likeså er det et eget valg du gjør når du synes det ikke er noen vits i å bruke mer enn en tier på kablene. Men å påstå at "dyrere" kabler er lureri og svindel; akkurat DET bør du holde for deg selv. Dette selv om jeg skal være enig i at alt har en grense for hvor mye man kan ta seg betalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære kurant!

Dersom begrepet "åpent lydbilde" er noe du finner uforståelig, synes jeg du skal finne deg et annet forum å rakke ned på.

Selv var jeg (inntil relativt nylig) en STOR kabelskeptiker. Dette var før jeg "nedverdiget" meg til å faktisk teste det ut....

Ja, det oppleves variasjoner på kabler. Åpent lydbilde, mer holografi/dybde og mer detaljer i lydbildet er stikkord på erfarte forskjeller.

Når DET er sagt, vil jeg også påpeke at variasjonene IKKE representerer stor verdi at man må benytte mangfoldige tusen kroner, vel og merke så fremt man da ikke måtte sitte på en altfor stor lommebok - OG allerede har oppgradert sitt anlegg på andre viktige parametere.

For den som likevel føler at resultatet er verdt inngangsbilletten (les: kabelprisen), er det lite vi kan/bør belære vedkommende om verdien av investeringen. Det er hans/hennes eget valg - og noe som ganske sikkert gir større lytteglede.

Likeså er det et eget valg du gjør når du synes det ikke er noen vits i å bruke mer enn en tier på kablene. Men å påstå at "dyrere" kabler er lureri og svindel; akkurat DET bør du holde for deg selv. Dette selv om jeg skal være enig i at alt har en grense for hvor mye man kan ta seg betalt.
    Hei, jeg mener ikke at det er negativt å bruke slike begreper i det hele tatt, jeg bruker det bare for å demonstrere forskjellen mellom subjektive og objektive vurderinger. Det at jeg ikke forstår begrepene betyr ikke noe annet enn nettopp det, så du har ingen grunn til å gå i forsvarsposisjon her.

Problemet er når man bruker slike begreper til å forklare kvaliteten på kabler, da disse begrepene ikke har et objektivt fundament, dvs man er ikke garantert at andre vil tolke begrepet på samme måte som en selv. Det er altså ingen måte å vite hva som foråsaket denne oppfattede økningen i lydkvalitet.

At dyre kabler er svindel er jeg ikke interessert i å holde for meg selv, da jeg føler at jeg har begrunnet mine påstander ganske godt, og jeg kan ikke se at du angriper disse på noen måte.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også "opplevd" forskjeller mellom kabler. Problemet er at de få gangene jeg har forsøkt å detektere slikt blindt, så forsvinner opplevelsen av forskjell.

Jeg mener mange undervurderer hvordan det å vite eller ha en formening om hva som spiller påvirker opplevelsen. Jeg kaller dette "forventningseffekter", og de kan slå ut på mange pussige måter.

Derfor er jeg skeptiker. Derfor mener jeg skikkelige blindtester er nødvendig for å utelukke forventningseffekter.

Men jeg kan ikke utelukke at det finnes hørbare forskjeller som er uavhengige av forventningseffektene. Problemet er at vi er ikke i stand til å skille disse forskjellene fra forventningseffektene, og derfor må forventningseffekten elimineres for at man med relativt stor sikkerhet skal kunne si at de opplevde forskjellene skyldes hørbare forskjeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan jeg spørre hvordan du vet at forskjellen du opplever ikke er placebo? Jeg regner med at du har gjort blindtester, men er det gode nok blindtester? Gjetter du riktig 10 av 10 i en blindtest?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Kan jeg spørre hvordan du vet at forskjellen du opplever ikke er placebo? Jeg regner med at du har gjort blindtester, men er det gode nok blindtester? Gjetter du riktig 10 av 10 i en blindtest?
    Tipper det ble testet som seende lytting. Slik de fleste gjør. Utførelse av en "godkjent" blindtest er ikke barebare.
    Men skulle tro at når en går inn i en slik test som skeptiker blir en mindre påvirket av forventninger ?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jeg
    Hva som gir best lyd er nok litt smak og behag. Dessuten har vi de som mikser lyden i studioet. Kanskje de tilpasser lyden til den ene eller andre typen.
    Jeg tror du overvurderer lydteknikerne/mikserne veldig med dette.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Men skulle tro at når en går inn i en slik test som skeptiker blir en mindre påvirket av forventninger ?
    Man lytter - uten noen som helst forventninger.
    Kabler byttes, og man vet ikke (eller svææært sjelden) hva der lyttes på.
    Man bare lytter etter de forskjeller man mener å oppleve.
    Metodikken er også mer oppdagelsesvennlig, all den tid man mellomskifter kabler på kun den ene høyttaleren. Dermed endrer lydbildets totalkarakter seg, og man kan sette fingeren på hva man hører på den ene siden av lydbildet kontra den andre. Krysskoble gjerne for verifisering.
    Deretter bytter man ut også den andre kabelen - slik at man har et nytt helt sett.
    Test det selv!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvirker som en veldig grei måte å gjøre det på, problemet med å huske hvordan det det hvar først blir muligens mindre med kun sjifte av en av kablene.

Metodikken er også mer oppdagelsesvennlig, all den tid man mellomskifter kabler på kun den ene høyttaleren. Dermed endrer lydbildets totalkarakter seg, og man kan sette fingeren på hva man hører på den ene siden av lydbildet kontra den andre. Krysskoble gjerne for verifisering.
    Deretter bytter man ut også den andre kabelen - slik at man har et nytt helt sett.
    Test det selv!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test det selv!
    Blir verfiseringen gjort blindt? Hvis ikke, så er ikke resultatet så mye verdt.

Men det jeg lurer på er hvor ofte dere som utfører tester hjemme med bind for øynene og en medhjelper til å skifte kabler, klarer å skille mellom to kabler? Klarer dere å identifiserer riktig kabel hver eneste gang? Eller er det snakk om 9 av 10, eller kanskje 6 av 10 eller noe sånt? Helt ærlig nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Blir verfiseringen gjort blindt? Hvis ikke, så er ikke resultatet så mye verdt.
    Resultatet er mye verdt for dem som er med på testen, for utenforstående er den ikke så mye verdt.

Siden du er så engasjert, hvorfor ikke ta deg en tur til oslo til helgen og være med på en slik test?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du er så engasjert, hvorfor ikke ta deg en tur til oslo til helgen og være med på en slik test?
    Jo, det har jeg veldig lyst til, men pga andre engasjement har jeg ikke mulighet til å kjøre inn til Oslo denne helgen.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    BGuarden: Hva er egentlig forskjellen mellom "legge til" eller "tilføre noe"?
    Skal jeg attpåtil bli riktig spissfindig, så representerer jo MP3-formatet en komprimering av lyden, les fjerning av informasjon, som du selv sier det.
    Hvordan kan du da bruke uttrykket "blåser opp lyden så den høres "stor" ut, i denne sammenheng?
    Gratulerer så mye med selvmotsigelsen!

Ellers må jeg si meg enig i at kabler og koblinger generelt sett bør være av god (og formålstjenlig) kvalitet, avhengig av produktet den skal betjene.
    Snakker vi signalkabler, er det en forutsetning at disse er godt nok skjermet, og har plugger / tilkoblinger av god kvalitet. Noe man faktisk langt på vei kan oppnå med kabler fra både Biltema Og Clas O.
    En høyttalerkabel bør ved normale lengder, dvs fra et par meter og opp til kanskje fem-ti sådanne, ha et godt nok tverrsnitt til å ivareta effekten som formidles fra forsterker til høyttaler.
    La gå at man gjerne kan snakke om "skin-effects", kapasitanser, induktanser og gud-vet-hva i høyttalerkabler, men da helst i teoretiske lengder som neppe kan sammenliknes med hva vi til daglig har behov for.

Eller hva?
    God Jul, uansett!
    Du forsetter å lese innleggene som du selv vil, for så å krangle, ser eg.
    Nettopp som du gjer med meg.
    Lær deg og les og forstå innholdet eller la vere å kommentere.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ikke lett å være kabelnisse her på forumet nei. Da er det greiere på Hifisentralen der det går an å diskutere kabel på en seriøs måte. Her blir man bare bomadert med placebo, blindtester og anna skittsnakk. De fleste av disse sketikerne har vel trolig kun erfarning fra kino og MP3 musikk, og da vet de ikke bedre enn at en kabel er en kabel :-D .
    +100
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjonen er jo at det ER forskjell på kabler. Dette kom jo frem tidlig i tråden, side 3?

http://avforum.no/forum/kabler/81464...ml#post1075680

Og hører en forskjell?

http://avforum.no/forum/kabler/81464...ml#post1075925
    Høyttalere:

Side 23 av 24 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •