Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 24 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 469
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    den var tørr, übertørr, Hybris..........

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ^^
    Den var faktisk litt blaut etter min mening.

Newcomer Bungle sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var bare blaut om du legger den under en stol i et våtrom.
    Dette er en fantastisk bra tråd som jeg synes skal bumpes for evig og alltid.
    Amen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Abrakadabra, der fant du svaret!
    Neida, signalet har jo ingenting i midten av kabelen å gjøre!! Kobberet der er jo rent ut sagt bortkastet, og derfor forsker man nå febrilsk på en løsning med hule kabler a´la sugerør, nettopp for å ivareta signaltransporten på best mulige måte.
    Dette er faktisk ikke bare tull... Kan jo ha en sammenheng med att de kablene det går 720KVolt i fra kraftverkene på fjellet til Oslo (og andre steder) er hule og fyllt med olje. I Midten der går det x antal fiber-ledere... (Dette er faktisk ikke tull)....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg får ånden over meg skal jeg starte en ny kabeltråd.

Den skal hete "Hvorfor er flate kabler så dårlige?"

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Vi gleder oss selvfølgelig veldig. Jeg må handle inn mer popcorn og cola vet jeg...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Hmmm.... har du blitt en troende nå

Det som forunderer med mer enn bare kabel spørsmålene er hvor engasjert skeptikerene er. Jeg tror nesten skeptikerene legger inn flere svar i disse trådene enn nissene, iallefall hvis ser per bruker. Og det uten at dem bryr seg døyten om kabler, men det er vel personer som bare vil oss vårt eget beste :wink: :lol:

Kansje jeg skal starte en tråd, "Hvorfor bryr skeptikerene seg om kabler".

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller, bevegelsen"la oss nisser være i fred" ROFL

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hmmm.... har du blitt en troende nå

Det som forunderer med mer enn bare kabel spørsmålene er hvor engasjert skeptikerene er. Jeg tror nesten skeptikerene legger inn flere svar i disse trådene enn nissene, iallefall hvis ser per bruker. Og det uten at dem bryr seg døyten om kabler, men det er vel personer som bare vil oss vårt eget beste :wink: :lol:

Kansje jeg skal starte en tråd, "Hvorfor bryr skeptikerene seg om kabler".
    Jeg kan bare snakke for meg sjøl, og det er ikke det at jeg bryr meg så veldig mye om kablene. Det som fascinerer og engasjerer meg er som regel personene, som mot alle solemerker og vitenskap påstår at de kan høre endringer i lyd som er så mikroskopiske at det er umulig for et menneske å skille den ene kabelen fra den andre. Neste på lista over ting som fascinerer meg veldig er folk som rett og slett tror at placebo ikke gjelder for dem.

Det er også interessant dette med at nisser som regel ikke hører på fagfolk. Det spiller ingen rolle hvor mange ingeniører innen elektro og fysikk og kvante ditt og datt eller hva det måtte være, som sier at den kobberkabelen fra biltema fører strøm til høyttalerne like godt som den skamdyre Nordost kabelen. Det blir blankt avvist. Vet ikke disse gutta hva de snakker om eller?
    Jeg har til gode å høre en fagmann si at en Nordost kabel bør gi bedre lyd enn andre billige kabler med tilsvarende størrelse og som er riktig konstruert.

Det er bare ikke mulig å se en annen vei når nissene trommer opp slike kabeltråder. Det er rett og slett litt vondt å se på at så mye vranglære blir videreført over forumet.
    Det er et faktum at det er tusenvis av nisser i hele verden som påstår at de hører forskjell på det meste av kabler, men absolutt ingen drar for å hente millionen til Randy. Det er veldig rart. Tenk litt på den....

Det ballet seg på underveis her men det er vel kort sagt slik at skeptikerne fortviler over at nissene forkaster all vitenskap, og at alt som blir sagt av folk med kompetanse for å si noe om temaet blir ignorert til de grader.
    "Jeg hører forskjell, sånn er det bare, placebo gjelder ikke for meg" er jo en gjenganger. Er det rart man engasjerer seg?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zebulon, vi har diskutert dette før vi, jeg har en følelse at skeptikeren dikskuterer bare for å diskutere. Vitenskap er litt udefinert når det gjelder dette spørsmålet, for det er påvist forskjeller på kabler og målbare forskjeller i lyden. Så spørsmålet er mer eller mindre om øret klarer å oppfatte disse forskjellene. Noen med gullører her? Jeg vil anslå at ca halvparten av entusiastene er troende, og det er ganske mange. Du mener alle disse tar feil, og at dem egentlig burde gå til legen for å få tatt medisinen sin.

Det eneste som kan finne ut om det er hørbar forskjell er blindtest, dem andre målbare elementene i forhold til kabler og lyd er bevist. Når alle troende i verden har vært i blindtest så har vitenskapen fått beviset du søker.

Jeg skal være enig at noen går i placebo-fella, og at noen troende har en tendens til å overdrive sine bekrivelser. Hvis dem hører forskjell så er dem ikke store, uansett er det en opplevese jeg ikke kan ta ifra dem, jeg kan ikke motbevise når folk mener dem hører forskjell. Når det er sakt så er det en uting å anbefale "dyre" kabler til nybegynner uten å bevisst gjøre dem om at enkelte entusiaster ikke hører forskjell.

Tilbake til når skeptikerene blander seg i enkelte tråder med en hensikt å prøver å konvertere helligtroende som har drevet med dette i 20år så tror jeg det er en feilslått praksis. Du beviser ingenting og skaper bare krangling, så hvorfor ikke la dem ha sin hobby i fred og det selv om det er placebo? Hvis kablene gir dem høyere eierglede så er vel ikke det annet enn positivt. Det eneste fornuftig å gjøre er å bevisste gjøre nybegynner om at enkelte entusiaster ikke hører forskjell.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når noen står og forteller en eller annen løk at hvis han kjøper magic pills til 4000kr boksen så slanker han av seg 20kg i løpet av to uker er det veeeldig vanskelig å ikke kommentere at hei, det der er sannsynligvis juks og fanteri.

Derfor kommenterer skeptikerne kabeltråder
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Tilbake til når skeptikerene blander seg i enkelte tråder med en hensikt å prøver å konvertere helligtroende som har drevet med dette i 20år så tror jeg det er en feilslått praksis. Du beviser ingenting og skaper bare krangling, så hvorfor ikke la dem ha sin hobby i fred og det selv om det er placebo? Hvis kablene gir dem høyere eierglede så er vel ikke det annet enn positivt. Det eneste fornuftig å gjøre er å bevisste gjøre nybegynner om at enkelte entusiaster ikke hører forskjell.
    Argumentasjonen din ville holdt dersom det var snakk om en religiøs overbevisning som økte livskvaliteten uten å ha noen nevneverdige "bivirkninger", men som såklart ikke holder vann vitenskapelig. Da ville det vært direkte umoralsk å forsøke å overbevise personen om at troen er objektivt feil.

Forskjellen på dette i forhold til kabelhysteriet er at det i siste tilfelle er snakk om bevisst svindel fra kabelfabrikantene. Nå kan det ikke bevises at slike vidunderkabler ikke gir bedre lyd enn clas ohlson kabler, på samme måte som det er umulig å bevise en hvilken som helst negativ. Det man imidlertid kan si er at forklaringene kabelprodusentene har på hvordan kablene deres fungerer er rent tullprat - og det er et objektivt faktum.

Det er egentlig den samme historien med all pseudovitenskap. Man hviler seg på at det ikke er mulig å bevise fravær av effekt, godtar alle argumenter som taler for sin sak, og har urealistiske krav til bevis for argumenter andre veien. Det sistnevnte kan eksemplifiseres av mange kabelfrelstes fornektelse av resultater som er fremkommet av doble blindtester, med mindre disse testene er utført etter en prosedyre som i praksis ville gjort den umulig å gjennomføre.

Så nei, det er ingenting galt i å avdekke svindel, selv om det måtte røre ved egoet til de som har latt seg lure.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Når noen står og forteller en eller annen løk at hvis han kjøper magic pills til 4000kr boksen så slanker han av seg 20kg i løpet av to uker er det veeeldig vanskelig å ikke kommentere at hei, det der er sannsynligvis juks og fanteri.

Derfor kommenterer skeptikerne kabeltråder

Han løken hevder magic pills fungerer utmerket, han er lite intressert i å høre på en dust som forteller at dette er tull. For det fungerer!

Sitat Opprinnelig postet av kurant
    Argumentasjonen din ville holdt dersom det var snakk om en religiøs overbevisning som økte livskvaliteten uten å ha noen nevneverdige "bivirkninger", men som såklart ikke holder vann vitenskapelig. Da ville det vært direkte umoralsk å forsøke å overbevise personen om at troen er objektivt feil.
    Så du mener du klarer å gjøre om nisser til å bli skeptikere?

Argumentsjonen min holder mål uansett, det er ikke en eneste nisse her inn som ikke er klar over skeptikerens argumenter. Du kan rope svindel og juks 1000ganger, men allikvel vil dem ikke høre på deg. Dem vil uansett hevde at dem har fått bedre kvalitet, riktig "farge", mulignes bedre lyd, en god følelse og økt eierglede.

Resten av innlegget ditt kommer du med gammelt nytt hvor du ikke overbeviser noen. Jeg skal være enig det å avdekke svindel, men bruk engasjementet deres til å avdekke svindel for dem som trenger det. Det finnes mye annet som er mye mer alvorlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg engasjerer meg fordi antallet mennesker som kjøper og søker råd om hifi i landet er betydelig større enn de 10 eller 50 her inne med flest poster. Bare på dette forumet er det 39050 medlemmer.

Dersom jeg skal ha hodepinetabletter, snøscooter, kiropraktortjenester, eller ny E6 så ser jeg på det som en stor fordel at temaet er analysert og kritisert av fagfolk. Jeg vil også gjerne at fagfolkene og deres metoder skal pirkes på av en kritisk allmenhet.

Siden jeg ikke har spesielt stor kunnskap om eller interesse for detaljene rundt pinex og Skidoo så ønsker jeg ikke å delta i diskusjonen rundt dem. Nå er det slik at lyd og lydgjengivelse opptar meg, så om jeg skal delta i noen slik diskusjon så virker dette som rett sted.

-k

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å svare på topic; fordi de går under teppet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilbake til spørsmålet.

Har ikke lest alle innleggene...
    Men det er nok ikke bare fordi flate kabler er lettere å gjemme under teppet mange sverger til denne typen. Fysikkens lover gir flate kabler god utnyttelse av den såkalte "skin effect" ved høye frekvenser, samtidig som de elektriske feltene som genereres rundt lederene i mindre grad "krasjer i hverandre" slik de gjør med kabler som har masse tynne ledere i en bunt.
    Sjekk More on the ``skin effect'' : REACTANCE AND IMPEDANCE -- INDUCTIVE
    Hva som gir best lyd er nok litt smak og behag. Dessuten har vi de som mikser lyden i studioet. Kanskje de tilpasser lyden til den ene eller andre typen.

Isolasjon: etter mitt skjønn, tror jeg ikke tykkelsen på isolasjonen har annen betydning enn at kabelen kjennes og ser dyr og bra ut.
    Den kan teoretisk sett holde lederene fra hverandre i en minimums avstand. Noe de fleste klarer helt gratis ved å legge kablene litt fornuftig - altså ikke inntill hverandre, 230V eller i en kveil.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg engasjerer meg fordi antallet mennesker som kjøper og søker råd om hifi i landet er betydelig større enn de 10 eller 50 her inne med flest poster. Bare på dette forumet er det 39050 medlemmer.
    -k
    Det er uten tvil positivt å engasjere seg, men man må være sikker i sin sak før man går hardt ut den ene eller den andre veien. Diskusjonen her inne går gjentatte ganger mellom dem samme personene, og begge parte er i og for seg skyldige. Og det er ingen av parten som kan hevde noe med 100%sikkerhet.

Hvis noen har stor glede av kabling er det da feil å gi dem den gleden? Kan ikke nissene få lov å diskutere dette i fred, eller betegner vi dette som ulovlig? Jeg snakker da selvfølgelig ikke den som er nybegynner og søker råd, der er det viktig å gi edrulig råd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener du klarer å gjøre om nisser til å bli skeptikere?

Argumentsjonen min holder mål uansett, det er ikke en eneste nisse her inn som ikke er klar over skeptikerens argumenter. Du kan rope svindel og juks 1000ganger, men allikvel vil dem ikke høre på deg. Dem vil uansett hevde at dem har fått bedre kvalitet, riktig "farge", mulignes bedre lyd, en god følelse og økt eierglede.
    Det er vel kanskje noe bastant å påstå at absolutt ingen her er interessert i å høre på fornuft. Eierglede er nå én gang ganske relativt. Kablene er et skapt behov; hvis man fjerner illusjonen om at de er bedre, er man like fornøyd med et mer fornuftig produkt. Forskjellen mellom hallelujagjengen og de mer jordnære er vel i denne sammenhengen bare hvor mye man er nødt til å betale for eiergleden sin. De eneste som har utelukkende positivt utbytte av dette lureriet er selvsagt svindlerne som selger produktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uten tvil positivt å engasjere seg, men man må være sikker i sin sak før man går hardt ut den ene eller den andre veien.

Diskusjonen her inne går gjentatte ganger mellom dem samme personene, og begge parte er i og for seg skyldige. Og det er ingen av parten som kan hevde noe med 100%sikkerhet.
    Du prøver å framstille dette som en symmetrisk debatt. Det er det etter min mening klart ikke.
    Kan ikke nissene få lov å diskutere dette i fred, eller betegner vi dette som ulovlig?
    Kan du gi noen konkrete eksempler på at dette er et problem i praksis eller er det bare et teoretisk problem du skisserer? I alle slike "meta-debatter" så hevdes det at disse ondsinnede teoretikerne gjør det umulig å få diskutere erfaringer, slik at alle subjektivister må rømme forumet. Veldig skjelden gis det henvisninger slik at man får se hva det er som provoserer.
    Jeg snakker da selvfølgelig ikke den som er nybegynner og søker råd, der er det viktig å gi edrulig råd.
    Bra.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du prøver å framstille dette som en symmetrisk debatt. Det er det etter min mening klart ikke.
    Symmetrisk er vel et dårlig beskrivende ord, storsett er det ingen nye argumenter og jeg ser ofte det samme personene om og om igjen med samme argumentene.

Kan du gi noen konkrete eksempler på at dette er et problem i praksis eller er det bare et teoretisk problem du skisserer?
    Den siste året eller kansje dem par siste årene synes jeg det blitt bedre. Det er ikke noe ukjent at det har vært både kranglig og skriking om trådene må stenges ned og folk må stenges ute, så nei det er ikke et teoretisk problem. Selv selv skiller jeg på tråder der nybegynner spør om råd kontra entusiaster som utdyper sine erfaringer.

I alle slike "meta-debatter" så hevdes det at disse ondsinnede teoretikerne gjør det umulig å få diskutere erfaringer, slik at alle subjektivister må rømme forumet. Veldig skjelden gis det henvisninger slik at man får se hva det er som provoserer.
    Jeg synes det har kommet henvisninger om at det gjentas mellom annenhver innlegg at dette, er placebo, svindleri, ran, blindtest osv.... hvor dette kommet i tråder som ikke handler om det er forskjell på kabler.

Side 22 av 24 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •