Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 24 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 469
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    BGuarden: Hoppet du over innlegget mitt, eller rakk du ikke å kommentere det?
    Spørsmålet stillet i all vennskapelighet, og i full forståelse for divergerende synspunkter.
    Eller hva?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Betviles.
    At en strømkabel mellom en (relativt) nærliggende stikkontakt skulle "rydde opp i" uhumskhetene i vår 220v tilførsel finner jeg ytterst utenkelig.
    Ikke minst fordi: Det er et faktum at nettspenningen "inneholder" spikes, dvs "ups & downs" hva spenningen angår, og dermed ditto "støy".
    Enhver som har observert slikt via et oscilloscop eller annet relevant kontrollerende utstyr kan garantert bekrefte dette.

I de aller fleste tilfelle håndteres imidlertid disse problemene på sekundærsiden, dvs etter at nettspenningen er transformert ned til de (spennings)-nivåene som for oss er relevante, ved at de likerettes, reguleres, og taes hånd om i et (som oftest) generøst kondensatorbatteri, for å ta vare på aktuelle parametere på et stabilt nivå. Både i et spenningsmessig, og effektmessig henseende.
    Det være seg forsterkere, forforsterkere, og annet relevant utstyr.

Dermed vil problemet allerede være løst.
    Om det derimot IKKE hadde vært slik, så hadde vel dette forumet (og andre tilsvarende) vært oversvømmet av nær sagt uoverstigelige problemer i forbindelse med dette.

Min påstand: Kast / ignorer "tusenkroners" strømkabler!!
    Be i det minste om en dokumentert effekt av slike.
    Jeg tillater meg å tro, at de fleste vil få problemer med akkurat det...........;-)
    Sikkert riktig det du skriver, og det hjelper vel ikke stort om man skifter til en dyr kabel den siste meteren, men noe av poenget med slike strømkabler er vel at de skal være skjermet. Dermed skal det være mindre sjanse for at de introduserer støy i signalkablene som ligger i den samme salaten. Vet disse og er skjermet hvis anlegget er jordet, men det er det jo ikke altid. Om det virker får folk finne ut av selv. Må inrømme at jeg har prøvd uten at det hadde noe å si hos meg. Dermed ikke sagt at det ikke virke bra hos en annen. Og så får man diskusjonen om jord skal føres hele veien igjennom osv osv.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Sikkert riktig det du skriver, og det hjelper vel ikke stort om man skifter til en dyr kabel den siste meteren, men noe av poenget med slike strømkabler er vel at de skal være skjermet. Dermed skal det være mindre sjanse for at de introduserer støy i signalkablene som ligger i den samme salaten. Vet disse og er skjermet hvis anlegget er jordet, men det er det jo ikke altid. Om det virker får folk finne ut av selv. Må inrømme at jeg har prøvd uten at det hadde noe å si hos meg. Dermed ikke sagt at det ikke virke bra hos en annen. Og så får man diskusjonen om jord skal føres hele veien igjennom osv osv.
    Å skjerme en kabel er veldig billig. Så dersom det eventuelt er behov for dette hadde det i et reelt (i motsetning til svindler) -marked kanskje økt prisen på kabelen med 20%.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjermet og ren strøm

Slik jeg ser det kan jo det lønne seg å ha en stikkontakt med strømrenser. Overspenningsvern har jo som oftest strømrenser og de vil vel for de fleste være nok. Har hatt min Bandrigde en del år nå, oppgraderte til Monster HTS800 nå for å få 8 uttak, da den gamle kun har 6.

De fleste strømkabler er vel i større eller mindre grad skjermet, eneste fordelen jeg kan tenke meg med å ha en godt skjermet strømkabel her er at om de ligger med signalkablene så vil ikke strømkabelen kunne påvirke de. Muligens så vil vel heller ikke den bli påvirket av en lite skjermet høytalerkabel. Men jeg tror nok ikke at selve kablene i seg selv har noen slags filter får å "rense" strømmen, da man man vel nesten ha et adapter.

Når det gjelder flate høytalerkabler ala de fra Nordost er den eneste fordelen jeg kan tenke meg at man oppnå er at + og - er adskilt, ikke kveilet om hverandre hele veien. Så lenge kablene ellers er godt skjermet skal vel dette også veie opp om den fordelen det faktisk er å ha de flettet når det gjelder forstyrrelser utenfra.

Selv har jeg vel flettede skjermkabler i rent kobber. Enkelt og greit, men kanskje ikke så ekstremt kosmetisk

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    De fleste strømkabler er vel i større eller mindre grad skjermet, eneste fordelen jeg kan tenke meg med å ha en godt skjermet strømkabel her er at om de ligger med signalkablene så vil ikke strømkabelen kunne påvirke de. Muligens så vil vel heller ikke den bli påvirket av en lite skjermet høytalerkabel. Men jeg tror nok ikke at selve kablene i seg selv har noen slags filter får å "rense" strømmen, da man man vel nesten ha et adapter.
    De færreste strømkabler er skjermet. Det er stort sett bare spesialkabler til hifi som er skjermet. Med skjermede signalkabler lagt på fornuftig måte er det ikke behov for skjermet strømkabel.
    Ingen strømkabler har filtrerende agenskaper, nei. Filteret sitter jo i powersuppliet inne i utstyret. Elnettet skal være rimelig grisete for at ikke det innebygde powerfilteret skal være nok.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    De færreste strømkabler er skjermet. Det er stort sett bare spesialkabler til hifi som er skjermet. Med skjermede signalkabler lagt på fornuftig måte er det ikke behov for skjermet strømkabel.
    Ingen strømkabler har filtrerende agenskaper, nei. Filteret sitter jo i powersuppliet inne i utstyret. Elnettet skal være rimelig grisete for at ikke det innebygde powerfilteret skal være nok.
    Men det er jo litt kult å være på den sikre siden, da. Når jeg skrur sammen egne apparatkabler, så er de ihvertfall skjermede. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Men det er jo litt kult å være på den sikre siden, da. Når jeg skrur sammen egne apparatkabler, så er de ihvertfall skjermede. ;-)
    Joda, at det er kult kan ingen argumentere mot

Husker du de svære, stive høyttalerkablene jeg laget av multiparkabler fra Televerket ? Har blitt mer pragmatisk med tiden. ..

En ting skal de litt dyrere kablene ha: De oksyderer ikke så lett og har som regel god mekanisk stabilitet. Selve kordelene i de halvdyre høyttalerkablene jeg har hatt i 15-20 år er blanke og fine, mens en stump med Monster 4mm2 av samme årgang har irret flere titalls cm innunder isolasjonen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Joda, at det er kult kan ingen argumentere mot

Husker du de svære, stive høyttalerkablene jeg laget av multiparkabler fra Televerket ? Har blitt mer pragmatisk med tiden. ..

En ting skal de litt dyrere kablene ha: De oksyderer ikke så lett og har som regel god mekanisk stabilitet. Selve kordelene i de halvdyre høyttalerkablene jeg har hatt i 15-20 år er blanke og fine, mens en stump med Monster 4mm2 av samme årgang har irret flere titalls cm innunder isolasjonen.
    Ja, du brukte vel televerkets multiparkabler etter Litz-prinsippet, såvidt jeg husker. Kan ikke huske om lyden faktisk ble bedre, men feite, det var kablene.

Har sett irring på enkelte kabler. De er ikke så vakre, de første høyttalerkablene jeg kjøpte på Hifiklubben i 1990 heller. Tror de var merket Dali, men det er jo bare et merke satt på en billig OEM-kabel, tror jeg. Biltemas HT-kabler har jeg faktisk sett lite irring på så langt (men så har jeg bare hatt dem i 5 år, da).

Egentlig er jo den gjennomsiktige isolasjonen positiv, for da ser man det jo hvis det irrer. Men på den annen side: Det man ikke kan se kan man heller ikke høre (eller hvordan det nå var). ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt litt tid på denne tråden nå, og må nok si jeg tilhører skeptikerene.
    At det finnes dårlige kabler tror jeg helt sikkert, men tror nok man fort kommer opp på et ok nivå, og deretter får problemer med å høre forskjell på kabler til 10 eller 100 ganger prisen. Å bruke prisen som indikasjon på kvaliteten er vel også litt skummelt, da det helt sikkert er dyktige markedsførings- og forretningsfolk der ute som ikke nøler med å ha skyhøy avanse på varene sine. Det handler om å sette prisen slik at man tjener mest mulig, mao optimalt forhold mellom pris og salgsvolum.
    Skal teste ett sett lånte Nordost selv her i kveld, med ett åpent sinn.
    Når enkelte hevder at en kabel gir mer bass, og en annen mer diskant, er dette da mulig å måle? Det finnes jo fint måleutstyr i dag, også blant mange her inne på avforum.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Companiet

Når enkelte hevder at en kabel gir mer bass, og en annen mer diskant, er dette da mulig å måle?
    Det er sågar nogen som hevder at de får "en ekstra oktav" i bassen på sine høyttalere når de tester en ny kabel............

Det er enkelt å måle.

Det merkelige er at det aldri blir utført målinger - av disse "testerne".

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    I såfall kunne f.eks. denne testen anbefales: link

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er sågar nogen som hevder at de får "en ekstra oktav" i bassen på sine høyttalere når de tester en ny kabel............

Det er enkelt å måle.

Du mener - sånn psykiatrisk måling av testerne, da?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma

Du mener - sånn psykiatrisk måling av testerne, da?
    Nei, egentlig ikke.

Skal prøve med en liten illustrasjon.........

En audiofil har nettopp kjøpt nye høyttalerkabler og lytter............

Oiiiiiiii.....han hører at kabelen leverer en ekstra oktav i bassen :!:

Skikkelige høyttalerkabler får denne høyttaleren til å levere 20Hz :!:

Er det muuuuuuulig

Målemafian kommer på banen med en......

og en........

Konklusjon:
    Ja, det er mulig.......

1. When Hell Freezes Over
    or
    2. When Pigs Fly

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Oi! Han der audiofile i første bilde hadde STORE ører! Mine er veldig små i forhold.
    ...
    ...
    Men hvis jeg bruker masse penger på veldig tykke og flotte kabler, er det ikke sikkert at noen legger merke til det... :roll:

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nå ihvertfal si at feite kabler ser bedre ut en tynne spinkle kabler.

Newcomer Chief_R-W sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har lest litt i tråden her men forskjellig meninger.
    Jeg har CV CLS 12 med Dynamic Precision no1.
    Akkurat nå bruker jeg de gamle biltema 2x4mm kabler med bananplugger.
    Vil dette gjøre et dårlig lydvalg at jeg vil merke GOD forskjell om jeg bytter til noe mer heftig ?
    Bruker 2x 1.5M så trenger da kun 3m totalt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chief_R-W
    Vil dette gjøre et dårlig lydvalg at jeg vil merke GOD forskjell om jeg bytter til noe mer heftig ?
    Du vil ikke merke god forskjell om du bytter til noe mer "heftig".

Newcomer Chief_R-W sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du vil ikke merke god forskjell om du bytter til noe mer "heftig".
    Ok. For jeg hadde fra før 2x4mm kabel ifra biltema de gangene man "måtte" ha grovest kabler.
    Hadde intil nå 2x2.5mm kabel ifra biltema. Siden jeg uansett ville lage meg bananplugger så valgte jeg å bruke 2x4mm kabelen jeg hadde fra før intil jeg kanskje kjøper ny. Men siden dette da kanskje ikke er bremsekloss nr1 så kjøper jeg nok ny rca-3.5mm kabel til bruk fra pc eller at jeg kjøper et lydkort med optisk så er jeg kvitt kabelresistans.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Jeg vil nå ihvertfal si at feite kabler ser bedre ut en tynne spinkle kabler.
    Du må jo (som vanlig), fullstendig ha misforstått temaet? Er du så sneversynt at din visuelle oppfatning av kabler, betyr bedre lyd??
    Jaja, vel bekomme....:lol:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Er du så sneversynt at din visuelle oppfatning av kabler, betyr bedre lyd??
    Gjelder ikke dette alle som ser....*host*...HØRER forskjell på kabler da?

Side 20 av 24 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •