Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 469
    Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Takk for oppmerksomheten.
    Versegod

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang tynne kabler,

Forklaringen som Nordost og endel andre kabelprodusenter oppgir er vel noe slikt som at endel av signalet transporteres på utsiden av lederen, og tykk isolasjon vil da kunne påvirke dette negativt. Derfor produserer de kablene sine med tynn isolasjon og slik at lederen har minst mulig kontakt med isolasjonen så signalet skal få vandre fritt..

Om det er noe i dette eller om det bare er ren svada aner jeg ikke, jeg bare gjentar det jeg har lest.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    signalet transporteres jo på utsiden av alle kabler så vidt jeg vet.
    Men tykke feite kabler inneholder jo massevis av små tråder så vlir vel totalt mer flate uansett

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Metodene til Nordost er diskutert i denne tråden. Ihvertfall #1 post er spot on.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Jeg ville ikke lagt mynter i kablene uten å isolere de godt. Dersom du kveiler kablen rundt så kan du få stygge spoleeffekter som vil forringe lyden.

Sedler derimot kan til fordel benyttes og gjerne trekkes i linfrøolje før de bakes i ovnen. Dersom du skal trekke en kabel i sedler er den noen generelle regler du må ta hensyn til for å få et godt resultat:

• Jo høyere verdi jo bedre lyd.

Dette skylles en rekke ting, sikkerhetsstripen (på nyere sedler) er bredere og inneholder mer unununium enn de mindre sedlene.

• Det er et velkjent faktum at enkelte eldre sedler har høyere lydmessig gevinst enn andre.

Her er det viktig å huske på at kvaliteten på enkelte bommulstyper varierer fra avling til avling, det er dermed veldig viktig å få gamle sedler fra bestemte opplag og tidsperioder (gjerne den Norske 10 KRONER: Seddelen fra 1877, som kanskje er den seddelen med best lyd i verden, tett fulgt av 50 spesiedaler).

• Valøren på seddelen

Det er et velkjent faktum at sedler farget med kobber innehar svært gode RF-filtreringsegenskaper. Enkelte nyanser er bedre enn andre og man bør ha et spektrometer for å avgjøre om seddlene egner seg til kritisk lytting eller ikke.

• DYI-varianten, kaffefilter

Enkelte sorter flerbruks (ja det kan ikke være engangsvarianten) kaffefilter kan til fordel benyttes forutsatt at de har blitt brukt et visst antall ganger (med en bestemt konsentrasjon kaffe). Her er kaffebønner fra kobber og spesiellt gullholdig jord egnet. Det er dog svært viktig at man utfører kaffebryggingen i kontrollerte miljøer der luftfuktigheten, temperatur og antallet partikler i luften er regulert. IBAS leier bort lokaler etter avtale, så her har de ivrigste blant oss en gylden mulighet til å finne den ultimative blandingen selv og tjene rått med penger. Jeg sverger til Blue Mountain-sorter av kaffe som jeg mener har rikest klang og makrodynamikk.
    hahahahaha fantastisk!!

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Kan du ikke bare svare gutten på en skikkelig måte da????
    ikke det halv frekke greiene for at du er lei av en kabel diskusjon??!
    Han spør et ærlig spørsmål...

det biltema greiene får du holde for deg selv...det er nå min menning..har selv relativt kostbare ht kabler som er flate og brede...Grunnen til at de ser ut som de gjør aner jeg ikke..men de bruker teflon som isolasjon og masse annet digg som virker bra for meg...så jeg er strålende fornøyd, og at det er en udiskutabel lydforskjell på biltema og Nordost er det ingen tvil om...

fordelen med flate har jeg ihvertfall en mening om...de ligger ikke som store slanger over gulvet, de er lettere og legge rundt hjørner og de er etter min mening penere og se på..

så noe mer utdypende svar har ikke jeg......
    Vel, var ikke frekt ment.
    Jeg er heller ikke lei av kabel debatter, tvert imot.
    Men hva gjør en kabel god?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Hei!
    Det er en kjent sak at en stor mengde personer mener at tynne, dyre kabler er bedre en brede feite godt isolerte kabler.

Så det jeg lurer på er, hvorfor er slike tynne kabler med lite overføringsmateriale og lite isolasjon bedre en store feite kabler med masse av overføringsmaeriale (kobber?) og masser av isolasjon?

Dette virker ivertfal slik jeg ser det veldig ulogisk.
    Noen som kan forklare hvorfor det er slik?

He he he....... Eg trur du har funnet fram popcornet og koser deg skikkeleg..

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Kan du ikke bare svare gutten på en skikkelig måte da????
    ikke det halv frekke greiene for at du er lei av en kabel diskusjon??!
    Han spør et ærlig spørsmål...

det biltema greiene får du holde for deg selv...det er nå min menning..har selv relativt kostbare ht kabler som er flate og brede...Grunnen til at de ser ut som de gjør aner jeg ikke..men de bruker teflon som isolasjon og masse annet digg som virker bra for meg...så jeg er strålende fornøyd, og at det er en udiskutabel lydforskjell på biltema og Nordost er det ingen tvil om...

fordelen med flate har jeg ihvertfall en mening om...de ligger ikke som store slanger over gulvet, de er lettere og legge rundt hjørner og de er etter min mening penere og se på..

så noe mer utdypende svar har ikke jeg......
    Ja, nå ble jeg skikkelig overbevist, gitt...

Nær sagt alle dine argumenter er minst like langt ute på jordet som mange andres - kanskje til og med på feil jorde...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nær sagt alle dine argumenter er minst like langt ute på jordet som mange andres - kanskje til og med på feil jorde...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    signalet transporteres jo på utsiden av alle kabler så vidt jeg vet.
    Men tykke feite kabler inneholder jo massevis av små tråder så vlir vel totalt mer flate uansett
    Abrakadabra, der fant du svaret!
    Neida, signalet har jo ingenting i midten av kabelen å gjøre!! Kobberet der er jo rent ut sagt bortkastet, og derfor forsker man nå febrilsk på en løsning med hule kabler a´la sugerør, nettopp for å ivareta signaltransporten på best mulige måte.
    Problemet er imidlertid at disse kun kan produseres ved hver fjerde fullmåne, ettersom månens tyngdekraft i stor grad vil påvirke strukturen i røret.
    Er det rart at gode kabler koster atskillige månedslønner?

Ellers må jeg i all beskjedenhet få lov til å hinte litt til Gwandarions innlegg, som nok beskriver andre detaljer rundt kabelteoriene på en kanskje bedre måte. 8)

Btw: Synes forøvrig at du snart bør endre fontstørrelsen i profilen din. Den "skriker" mer enn godt er, og vi har jo nå skjønt at også du har en hjemmekino. ;-)

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Det er en kjent sak at en stor mengde personer mener at tynne, dyre kabler er bedre en brede feite godt isolerte kabler.

Så det jeg lurer på er, hvorfor er slike tynne kabler med lite overføringsmateriale og lite isolasjon bedre en store feite kabler med masse av overføringsmaeriale (kobber?) og masser av isolasjon?

Dette virker ivertfal slik jeg ser det veldig ulogisk.
    Noen som kan forklare hvorfor det er slik?
    Et svært godt spørsmål, som du garantert ikke vil få svar på. Kabeldiskusjoner er utrolig vanskelige da det er så mange som forsvarer egne kabelinvesteringer, både store og små. Mange opplever store forskjeller ved å oppgradere kabel, mens andre tester biltema kabel med samme opplevde resultat som svært dyre alternativer.

Jeg syns imidlertid det er interessant at ingen av kabelentusiastene klarer å vise til seriøs elektrofysikk teori eller målinger som forsvarer uanstendig dyre kabler...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Vel, var ikke frekt ment.
    Jeg er heller ikke lei av kabel debatter, tvert imot.
    Men hva gjør en kabel god?
    En kabel skal hverken legge til eller tilføre noe...
    En dårlig kabel gjør begge deler. Blåser opp lyden så den høres "stor" ut og har nesten samme funksjon som Mp3-formatet: fjerner all informasjon som tar plass og ikke har så mye utfall over helhetsutrykket. Her har både leder og pluggkvalitet endel å si

Har testa endel kabler og sikter da også til en periode hvor jeg testa 3 kabler mot hverandre. Her kom forskjellene var ikke spesielt merkbare den første dagen, men ettersom dagene gikk og jeg ble bevisst på hva de gikk ut på så da ble valget enkelt.

En god kabel må gjenspeile det anlegget som den er tilkoblet. Er jo ganske så vilt om man skulle smekke inn en billigkabel med bla. plugger av tvilsom kvalitet mellom komponenter med inn/utganger av høy kvalitet og ikke minst potmetere og kondiser med høy mekanisk/metall kvalitet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BGuarden: Hva er egentlig forskjellen mellom "legge til" eller "tilføre noe"?
    Skal jeg attpåtil bli riktig spissfindig, så representerer jo MP3-formatet en komprimering av lyden, les fjerning av informasjon, som du selv sier det.
    Hvordan kan du da bruke uttrykket "blåser opp lyden så den høres "stor" ut, i denne sammenheng?
    Gratulerer så mye med selvmotsigelsen!

Ellers må jeg si meg enig i at kabler og koblinger generelt sett bør være av god (og formålstjenlig) kvalitet, avhengig av produktet den skal betjene.
    Snakker vi signalkabler, er det en forutsetning at disse er godt nok skjermet, og har plugger / tilkoblinger av god kvalitet. Noe man faktisk langt på vei kan oppnå med kabler fra både Biltema Og Clas O.
    En høyttalerkabel bør ved normale lengder, dvs fra et par meter og opp til kanskje fem-ti sådanne, ha et godt nok tverrsnitt til å ivareta effekten som formidles fra forsterker til høyttaler.
    La gå at man gjerne kan snakke om "skin-effects", kapasitanser, induktanser og gud-vet-hva i høyttalerkabler, men da helst i teoretiske lengder som neppe kan sammenliknes med hva vi til daglig har behov for.

Eller hva?
    God Jul, uansett!

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan

Mulig dette ikke blir helt riktig tråd å ta opp dette i, men med kabler som sendre digitale signaler. Så er det jo bare snakk om en hel del nuller og enere.

Hvordan har det seg da at en kabel kan levere en mer hel null eller ener enn det en annen kan....

finnes vel ikke halve enere og nuller vel????

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Mulig dette ikke blir helt riktig tråd å ta opp dette i, men med kabler som sendre digitale signaler. Så er det jo bare snakk om en hel del nuller og enere.

Hvordan har det seg da at en kabel kan levere en mer hel null eller ener enn det en annen kan....

Hmmm, pass på!!
    Snakker man "digitalt", så er det straks helt andre kriterier som gjelder.
    Slike signaler formidles helst via optiske løsninger som Spdif- eller Coax-kabler.
    Som begge er svært lite påvirkelige av utenforliggende "støy", eller andre aktuelle effekter, så lenge kabelen i seg selv er riktig tilkoblet og intakt.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd og eid en god del kabler ganske høyt opp i pris, har testet interconnects, høyttaler og HDMI kabler fra XLO, Supra, Audioquest, Tara Labs, Monster, Kimber, Wireworld, Furutech, Silk, Nordost, Crystacable, Acrolink, PSaudio, Audioquest mm.
    Foruten forskjellig prislapp, farger, innpakkning osv. så må jeg ærlig si at jeg merker fint lite til de lydmesige forbedringene man burde forvente når man går opp i pris.
    Crystalcable er blandt kabeltypene som er meget tynne hos meg gjorde de ikke noe fra eller til til tross for en pris på rund 8000,- for en meters inteconnects. (dette var til og med Crystalcable sin billigste eller nest billigste kabel...)
    Kabelene vare fine å bruke, meget smidige i forhold til f.eks Tara Labs, XLO og Acrolink. Kontaktene var fra furutech og ga en god kvalitetsfølelse.
    Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg nok kjøpt både høyttalerkabler og interconnects fra Crystalcable, de så stilige ut og gjorde lite av seg pga. sin meget tynne konstruksjon. Desverre ville et høyttalerkabel skifte fra mine Tara Labs RSC Vector II koste noe sånt som 35 - 40.000,-
    Noe jeg ikke kan ta meg råd til da det lydmessig ikke er noen forskjell å spore mot Tara Labs eller andre high og low-end kabler.
    Jeg vil samtidig si at når man har investert noen kroner i anlegget så synes jeg ikke det er noe i veien med å legge noen kroner i fine kabler, da sover man trygt om natten i visshet om at også detaljene er tatt hånd om. Det blir litt som om du kjøper en dyr bil, skal du først ut med en mill. så spiller 50.000,-for skinninteriør ikke noe fra eller til...
    At kabelprodusentene legger ut eksotiske, kvasivitenskapelige forklaringer på hva deres kabler liksom skal gjøre synes jeg igrunn er ganske festelig, det er morsomt å se hvor gode markedsføringsavdelingene til de forskjellige selskapene er til å dunke hverandre i hodet med pseudoscience

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NASA har forsket på dette i mange år, og løsningen er såre enkel:

-Flat kabel gir flat lyd. Mao nøytralt, uten å skille seg ut
    -Rund kabel gir rund lyd. Gode allround egenskaper
    -Tynn kabel gir tynn lyd
    -Tykk kabel gir fet lyd
    -Lite isolasjon gir luftighet.
    -Mye isolasjon gir et tett, men uforstyrret lydbilde

Mao, er den optimale høyttalerkabelen litt rund, litt flat, midt i mellom tykk og er normalt isolert. Tilfeldigvis er slike kabler å få tak i på Biltema.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

-Tynn kabel gir tynn lyd
    -Tykk kabel gir fet lyd

Mao, er den optimale høyttalerkabelen litt rund, litt flat, midt i mellom tykk og er normalt isolert. Tilfeldigvis er slike kabler å få tak i på Biltema.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg

Sikter du til at noen HDMI-kabler gjør jobben der andre svikter? Her er er det ihvertfall enorme mengder ukomprimert data som skal gjennom, og man må derfor takle stor datarate, noe som igjen krever at kabelen har stor (analog) båndbredde, flere hundre millioner hertz for HDMI.

Audiosignaler går som kjent til 20 000 hertz, og er derfor piece of cake i forhold..

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jasså ja

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

-Tynn kabel gir tynn lyd
    -Tykk kabel gir fet lyd

Hehehehehe

Side 2 av 24 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •