Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 24 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 469
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Hva skjer om noen trekker lederne ut av en slik flatline sak, og "former" den rund i en ny strømpe?! Bare en tanke...

Hjelper nok lite; leden er i utgangspunktet for tynn til å fungere effektivt som strømbane. I tillegg viser det seg alle teorier til tross at flatvalsede ledere forvrenger og har dårligere ledeevne enn uvalset leder av tilsvarende areal.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cleo
    Jeg savner noen innlegg her i tråden som på en seriøs og nøktern måte forklarer sine lytteopplevelser av disse ekstremkablene til oss andre med "normale" kabler! Har lest en god del tester i div. magasiner, men ofte ender jeg opp med beskrivelse av nye dimensjoner, ...en helt ny verden som åpenbaret seg...detaljer jeg aldri har hørt strømmet fram...en hel masse fantastiske forklaringer på hvor god lyd det ble! Slikt sier meg ingeting om endringene som disse kablene utgjør! Er det noen her inne på forumet som er i besittelse av slike supre flate kabler som tar utfordringen og prøver å lage en seriøs beskrivelse av endringene han/hun har erfart ved et kabelbytte?:-?
    Jeg hadde nordost flatline til 2.500kr for 2x3m (kjøpte brukt) en liten periode, helt til hunden vår tygget de i stykker. Etter bittelitt research fant jeg ut at mine B&W-høyttalere bruker industriversjonen av Van Den Hul CS-122 internt. Hvis B&W mener de duger i 800-serie, må de vel være bra nok resten av veien til forsterkeren også, tenkte jeg. De får du hos hifiklubben til 147kr/m (Kabler - Høyttalerkabel | Hi-Fi Klubben: VAN DEN HUL The CS-122 HYBRID kabel, kostet 120kr/m når jeg kjøpte tror jeg.

Det ble hvertfall ikke dårligere lyd for å si det slik.

Forskjellen mellom kabler som alle rent fysisk er egnet til høyttalerkabler mtp impedans og slikt er uansett liten - så alle de fantastiske forbedringene som beskrives er vanskelig å forholde seg til ja
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Til kabelnissene

Og til alle kabelnissene som klager over at de alltid får diss - Det er jo litt vanskelig å diskutere seriøst med noen som påberoper seg himmelvid forskjell mellom kabler og sier at f.eks en nordostkabel (erstatt med din egen favorittkabel) er overlegent det meste annet - samtidig som de ikke har sjangs til å høre forskjell i en ekte blindtest (og innerst inne vet det selv, derfor stiller de ikke opp på en / arrangerer en).
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk fra clas ohlson 4mm2 billig kabel til Nordost flat2 og merket forskjell i diskantområdet.Byttet nå fra nordost til ett merke som heter insignia og da virker det osm om diskantområdet ble litt mørkere.(hvis det ikke bare er placebo effekt da,men det er godt nok for meg)

Med det samme Hybris:vet du om dette gjelder bare for 800 serien men også for de nadre nyere B&W ht?Er på nippet til og prøve noen Van Den Hul bi amp kabler.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    Jeg gikk fra clas ohlson 4mm2 billig kabel til Nordost flat2 og merket forskjell i diskantområdet.Byttet nå fra nordost til ett merke som heter insignia og da virker det osm om diskantområdet ble litt mørkere.(hvis det ikke bare er placebo effekt da,men det er godt nok for meg)

Med det samme Hybris:vet du om dette gjelder bare for 800 serien men også for de nadre nyere B&W ht?Er på nippet til og prøve noen Van Den Hul bi amp kabler.
    De fleste hifi-entusiaster er nok uten tvil verdensmestere i å undervurdere placeboeffekten Folk blir friske av kreft ved hjelp av placebo, og dere tror ikke den kan gjøre at du innbiller deg at lyden i anlegget blir bedre?

Jeg kjenner ikke til hva slags kabler de har i de øvrige høyttalerne, men er vel ikke usannsynlig at de har disse (eller en annen van den hul variant) i øvrige høyttalere også hvis de er kabelleverandører til B&W. Men jeg vet ikke.
    --
    Thorbjørn

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av PaleRider
    Da har du fortsatt lang vei og mye å lære
    Akkurat slike uttalelser som du kommer med der var det jeg mente.Hva har du av høytalere/elektronik og kabler da som har fasiten?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Etter bittelitt research fant jeg ut at mine B&W-høyttalere bruker industriversjonen av Van Den Hul CS-122 internt. Hvis B&W mener de duger i 800-serie, må de vel være bra nok resten av veien til forsterkeren også, tenkte jeg. De får du hos hifiklubben til 147kr/m
    Selvfølgelig er det bra nok. Det er bl.a denne logikken kabelnissene ikke evner å se. Hvordan kan denne høyttaleren låte mye bedre med f.eks en Nordost kabel til flere tusen kroner mellom forsterker og høyttaler når man har en kabel inni høyttaleren som de fleste nisser syns er altfor dårlig. De må jo kable om høyttalerne sine innvendig hvis de skal bruke noe som er bedre utvendig. Det tror jeg neppe noen gjør.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Selvfølgelig er det bra nok. Det er bl.a denne logikken kabelnissene ikke evner å se. Hvordan kan denne høyttaleren låte mye bedre med f.eks en Nordost kabel til flere tusen kroner mellom forsterker og høyttaler når man har en kabel inni høyttaleren som de fleste nisser syns er altfor dårlig. De må jo kable om høyttalerne sine innvendig hvis de skal bruke noe som er bedre utvendig. Det tror jeg neppe noen gjør.
    Joda, mange luringer som demonterer høyttalerne sine med stor iver og bytter ut kablene inni også - uten at det låter noe bedre av den grunn
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle ledd helt fra avlesningen av ett-tall og nuller på cd-plata til høyttaleren som setter lufta i bevegelse og ikke minst rommet som lydbølgene skal bevege seg i og reflekteres i, har betydning for sluttresultatet! Også kablene, hvor små forskjellene enn måtte være!

En kan selvsagt diskutere hvor forskjellene er størst og hvor de er av mindre betydning. Min efaring er at den største forskjellen ligger mellom ulike rom eller mellom ulike høyttalere. Deretter den delen av elektroniken som behandler signalet analogt, altså forsterkere og DAC (evt. cd-spiller). Til slutt i denne stigen finner vi vel kabler eller kanskje den delen av anlegget som behandler signalet digitalt (drivverk).

Det vil nok ofte være mest fornuftig å legge mest penger øverst i denne "stigen", men hvor mye og hvor fort en bør redusere innvesteringene nedover i leddene, vil jo være helt individuelt!

I helga hadde jeg venner på besøk som spurte om jeg i det hele tatt hørte forskjell på stereoanlegg. Kan hende de mente jeg er en slags "nisse" som kaster bort titusenvis av med penger på anlegg? De mente at de hørte da den samme artisten synge uansett! Hvis noen av dem spurte meg om hva jeg anbefaler av stereoanlegg, ville jeg ikke en gang anbefalt å legge mye penger i høyttalerne!

I den helt andre enden har vi de som er opptatt av forskjeller ned til den minste detalj. Ideen er at dersom det nærmest kan finnes en mulighet for at det er en minste forskjell, så er man ikke fornøyd før en har funnet det optimale. I jakten på dette er det noen som gjerne legger mye penger også i kablene. Noen ganger kanskje uten en gang å virkelig ha hørt forskjellen, men fordi det gir en bedre følelse!

Det jeg vil frem til er at vi må respektere og tollerere at vi har forskjellig terskel for hvor langt vi vil trekke det i vår jakt på det vi mener vi selv er best tjent med! Også når det kommer til kabler, flate så vel som runde!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toddi
    helt klart at man kan ha god lyd. det sier far min å når han sitter å høre på anlegget hjemmet, gammel marantz og en europris cd spiller. Kommer ann på hvem som hører. Og når den som hører er fornøyd, er det bra nok for den personen. Men ikke alle
    Samme me fadern min... Han sei at mitt låt bra... Men, han sei at han itje hør no forskjell på mitt eller deres eget JVC minianlegg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Alle ledd helt fra avlesningen av ett-tall og nuller på cd-plata til høyttaleren som setter lufta i bevegelse og ikke minst rommet som lydbølgene skal bevege seg i og reflekteres i, har betydning for sluttresultatet! Også kablene, hvor små forskjellene enn måtte være!

En kan selvsagt diskutere hvor forskjellene er størst og hvor de er av mindre betydning. Min efaring er at den største forskjellen ligger mellom ulike rom eller mellom ulike høyttalere. Deretter den delen av elektroniken som behandler signalet analogt, altså forsterkere og DAC (evt. cd-spiller). Til slutt i denne stigen finner vi vel kabler eller kanskje den delen av anlegget som behandler signalet digitalt (drivverk).

Det vil nok ofte være mest fornuftig å legge mest penger øverst i denne "stigen", men hvor mye og hvor fort en bør redusere innvesteringene nedover i leddene, vil jo være helt individuelt!

I helga hadde jeg venner på besøk som spurte om jeg i det hele tatt hørte forskjell på stereoanlegg. Kan hende de mente jeg er en slags "nisse" som kaster bort titusenvis av med penger på anlegg? De mente at de hørte da den samme artisten synge uansett! Hvis noen av dem spurte meg om hva jeg anbefaler av stereoanlegg, ville jeg ikke en gang anbefalt å legge mye penger i høyttalerne!

I den helt andre enden har vi de som er opptatt av forskjeller ned til den minste detalj. Ideen er at dersom det nærmest kan finnes en mulighet for at det er en minste forskjell, så er man ikke fornøyd før en har funnet det optimale. I jakten på dette er det noen som gjerne legger mye penger også i kablene. Noen ganger kanskje uten en gang å virkelig ha hørt forskjellen, men fordi det gir en bedre følelse!

Det jeg vil frem til er at vi må respektere og tollerere at vi har forskjellig terskel for hvor langt vi vil trekke det i vår jakt på det vi mener vi selv er best tjent med! Også når det kommer til kabler, flate så vel som runde!
    Men dette er meget godt skrevet. Tusen takk. De fleste er no enig i det du skriver her. Og for å sitere, ja legg heller pengene i kode kilder, som dvd eller cd spillere, forsterkere. Høytalere kan man få til å spille helt forskjellig alt etter hva man bruker på dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Samme me fadern min... Han sei at mitt låt bra... Men, han sei at han itje hør no forskjell på mitt eller deres eget JVC minianlegg

Jeg er opptatt av Mysikk opplevelsen, at det skal være gøy, ikke at alt dreier seg om lyd bilde, lytting på feil og om det spiller 1000% rent. Det skal være gøy.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toddi
    Jeg er opptatt av Mysikk opplevelsen, at det skal være gøy, ikke at alt dreier seg om lyd bilde, lytting på feil og om det spiller 1000% rent. Det skal være gøy.
    Jo, klart det ja
    Balanseringa av anlegget var sånn at det skulle være rom for det også

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Akkurat slikt piss som du kommer med der var det jeg mente.Hva har du av høytalere/elektronik og kabler da som har fasiten?

Ikke noe du har hørt om

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her tar det helt av ser jeg....

Newcomer cleo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei gutter, nå tar jeg gitaren og spiller litt for meg selv! Ingen elektronikk, ingen kabler, kun ren naturlig lyd fra et akkustisk instrument, herlig!:-D

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cleo
    Nei gutter, nå tar jeg gitaren og spiller litt for meg selv! Ingen elektronikk, ingen kabler, kun ren naturlig lyd fra et akkustisk instrument, herlig!:-D
    Lucky you :grin:

Hvis jeg spiller på en gitar, så trengs det placebo effekter av dimensjoner for å oppfatte lyden som ren og naturlig

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er betenkelig er jo at de som snakker varmt om dyrere høyttalerkabler også ofte påstår at strømkabler utgjør en forskjell. Hvis vi kan være enig om at "oppgradering" av strømkabel er galskap, er det vel grunn å sette spørsmålstegn ved troverdigheten til de dette gjelder.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betviles.
    At en strømkabel mellom en (relativt) nærliggende stikkontakt skulle "rydde opp i" uhumskhetene i vår 220v tilførsel finner jeg ytterst utenkelig.
    Ikke minst fordi: Det er et faktum at nettspenningen "inneholder" spikes, dvs "ups & downs" hva spenningen angår, og dermed ditto "støy".
    Enhver som har observert slikt via et oscilloscop eller annet relevant kontrollerende utstyr kan garantert bekrefte dette.

I de aller fleste tilfelle håndteres imidlertid disse problemene på sekundærsiden, dvs etter at nettspenningen er transformert ned til de (spennings)-nivåene som for oss er relevante, ved at de likerettes, reguleres, og taes hånd om i et (som oftest) generøst kondensatorbatteri, for å ta vare på aktuelle parametere på et stabilt nivå. Både i et spenningsmessig, og effektmessig henseende.
    Det være seg forsterkere, forforsterkere, og annet relevant utstyr.

Dermed vil problemet allerede være løst.
    Om det derimot IKKE hadde vært slik, så hadde vel dette forumet (og andre tilsvarende) vært oversvømmet av nær sagt uoverstigelige problemer i forbindelse med dette.

Min påstand: Kast / ignorer "tusenkroners" strømkabler!!
    Be i det minste om en dokumentert effekt av slike.
    Jeg tillater meg å tro, at de fleste vil få problemer med akkurat det...........;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    ...er det vel grunn å sette spørsmålstegn ved troverdigheten til de dette gjelder.
    Når man baserer det på egne erfaringer og ikke har noe har noe å tjene på det hvorfor stille tvil om troverdigheten?

Ville du følt deg bedre om vi "nisser" jatta med dere bare for at dere skulle føle dere bedre? Om en kabel fungerer bra i ett oppsett så er det ikke 100% sikkert at den gjør det i ett annet. Tidligere har vet vært mindre forskjeller, men føler at rør er en smule mere kresen.

Side 19 av 24 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •