Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 24 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 469
    Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    JUpp din Volvo "räkkare":-D Alle vet at Svenska Aeroplan Actie Bolag er den beste svenske bilen!!!!8)
    Den er i det minste svensk enda!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

joda.

Tekte meg ikke helt om når jeg sa også gullet. Helt sant at gullet blir brukt til å beskytte mot korrusjon. Sølv er jo helt klart best(nesten), og det finnes jo kabler i rent sølv. Men det finnes jo også noe som kalles superledere som leder bedre enn sølv igjen. Men jeg har fostått at aluminium ikke blir brukt i noe høytalerkabler.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ghettoblaster!

Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    høyttaler-kabel-lengden blir kortere, men hva med signalveien da?
    Hva med en skikkelig "Ghettoblaster" no cables, pure "HiFi"

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er i det minste svensk enda!
    Ford og GM, same shit!!

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, ghettoblaster ja.. de JVC-maskina tar jo helt av, husker en gulvlegger som var på en byggeplass en gang, bassen på fult, det var jo ekko i hele bygget et kvarter etter han hadde dratt omtrent.. noe overdrevent kan man si.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke husker helt riv ruskende galt, så er faktisk kobber en bedre leder enn gull, og gull hakket over sølv igjen.

Greia for at man bruker gull-pletterte kontakter osv, er fordi kobber oksiderer, og skaper da en dårlig elektrisk kontakt med tid og stund, mens gull er mye mer hardfør for oksidering, dvs at gull oksiderer nesten ikke. Sølv oksiderer, såvidt jeg vet.

Så at en kabel med sølv eller gull skal være bedre enn kobber stemmer da altså ikke, hvis man skal diskutere motstand pr meter pr mm2.

Og hva er PA du prater om? mener du PR, ettersom du skriver "vanlig på vegg" ? PR er jo 1 solid leder, så den vil jo være god overføring på, lite motstand. Men kanskje litt kjip å ha liggende fra forsterker og til høyttaler, ettersom den er såpass stiv ?
    Gull beskytter kobberet fra oksidering. Men det kan ikke ligge direkte på. Det ligger / lå (er litt rusten i bransjen) et lag med Nikkel mellom (Ni/Au plattering). Både gullet og nikkel diffunderer ved lodding. Noe av grunnen til krav om fortinning før lodding
    er at man skal ha minst mulig gull i loddingene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan tror du at de kobler forsterkeren til høyttalerne i en slik? SELVFØLGELIG bruker de kabler, og veldig billige kabler ...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toddi
    Tekte meg ikke helt om når jeg sa også gullet. Helt sant at gullet blir brukt til å beskytte mot korrusjon. Sølv er jo helt klart best(nesten), og det finnes jo kabler i rent sølv. Men det finnes jo også noe som kalles superledere som leder bedre enn sølv igjen. Men jeg har fostått at aluminium ikke blir brukt i noe høytalerkabler.
    Tror ikke du vet helt hva du snakker om. For det første så er ikke sølv nesten best, det er best. For det andre så er ikke en såkalt superleder et annet type metall. Metall som f.eks sølv blir superledere når de oppnår en viss minustemperatur, som ofte er under -270 grader.

Wikipedia forklarer det bedre:
    Sitat Opprinnelig postet av Wikipedia
    En superleder er i fysikken en tilstand med nøyaktig null elektrisk motstand og frastøtning av magnetfelt (Meissner-effekten). Null elektrisk motstand vil også si at energi overføres uten tap, i motsetning til stort sett all annen type energioverføring. Ved Ohms lov er det heller ikke noen elektrisk spenning i superledere[1]. Den temperaturen som skiller superledning og ikke superleding for et metall kalles den kritiske temperaturen, Tc. Over den kritiske temperaturen er altså stoffet et vanlig metall, mens under den kritiske temperaturen er det en superleder. Den kritiske temperaturen er normalt svært lav, dvs. noen få Kelvin, ca. -270 °C, for de fleste metaller.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Hvordan tror du at de kobler forsterkeren til høyttalerne i en slik? SELVFØLGELIG bruker de kabler, og veldig billige kabler ...
    Nei nei nei, har sett inni en sånn, no cablas or hablas!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Tror ikke du vet helt hva du snakker om. For det første så er ikke sølv nesten best, det er best. For det andre så er ikke en såkalt superleder et annet type metall. Metall som f.eks sølv blir superledere når de oppnår en viss minustemperatur, som ofte er under -270 grader.

Nei kansje ikke det, jeg er verken fagmann innen metaller eller analytiker. Jeg bruker alltid matrialer av sølv selv, ved loddinger eller høytalerkabler ved lytting i sterio. Men jeg har bare fått med meg at vi har noen ledere som heter superledere. Og hva det er, eller består av kunne ikke jeg svare for. Uten at jeg har hørt at de leder bedre strøm. Tror jo det var det jeg svarte på, men uten noe mer om det så er dette et forum for å kunne dele kunnskap. Ikke at man hvet best eller sier til andre at de ikke hvet hva man snakker om. Man skal være høflige, rettledene og ydmyke her inne. takk for opplysningen alikevel, Ha en fin lørdag da Zebulon

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei nei nei, har sett inni en sånn, no cablas or hablas!!!
    "...just pure "magic"!" :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og en ting til da. Vi har også noe som heter Høytemperatur-superledere. husker jeg rett ble dette oppdaget i 1987 eller 86. Der disse disse matrialene gav best resultat, som:thallium, kvikksølv, barium, kalsium, strontium og oksygen. Med en temp på 138 k. Fikk lest litt

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en ting til da. Vi har også noe som heter Høytemperatur-superledere. husker jeg rett ble dette oppdaget i 1987 eller 86. Der disse disse matrialene gav best resultat, som:thallium, kvikksølv, barium, kalsium, strontium og oksygen. Med en temp på 138 k. Fikk lest litt
    Bare for ordens skyld så er det fortsatt snakk om mange minusgrader selv om det i denne sammenhengen heter høytemperatur-superledere. 138 kelvin = -135 grader celsius. Men det visste du sikkert. :wink:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i ******* har dette med lyd å gjøre???? hva med å kjøre kobberet rett i øret!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for ordens skyld så er det fortsatt snakk om mange minusgrader selv om det i denne sammenhengen heter høytemperatur-superledere. 138 kelvin = -135 grader celsius. Men det visste du sikkert. :wink:
    hehe, ja. tidlig på 70 og 80 tallet brukte man helium i denne prosessen. i dag bruker de noe annet. husker ikke hva. må lese mer da

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Metall som f.eks sølv blir superledere når de oppnår en viss minustemperatur, som ofte er under -270 grader.
    Edit: Surr

Newcomer cleo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i ******* har dette med lyd å gjøre???? hva med å kjøre kobberet rett i øret!!!!
    Godt sagt, man kan lure på hvor denne tråden kan ende!:?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cleo
    Godt sagt, man kan lure på hvor denne tråden kan ende!:?
    Godt sagt????
    Drittslenging burde bli slå hardt ned på... Ikke oppmuntra! Synes personlig at kommentarer som "hva med å kjøre kobberet rett i øret!!!!" ikke hører hjemme en eneste plass... og iallefall ikke på ett nettsamfunn!!!
    Jo, vil påstå at det med forskjellen på leder/superleder egentlig har like mye med lyd som det en målt frekvenskurve har.

Newcomer cleo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Godt sagt????
    Drittslenging burde bli slå hardt ned på... Ikke oppmuntra! Synes personlig at kommentarer som "hva med å kjøre kobberet rett i øret!!!!" ikke hører hjemme en eneste plass... og iallefall ikke på ett nettsamfunn!!!
    Jo, vil påstå at det med forskjellen på leder/superleder egentlig har like mye med lyd som det en målt frekvenskurve har.
    Ja godt sagt, da jeg synes denne tråden er i ferd med å ta helt av på lik linje med alle andre tråder hvor temaet omhandler kabler! En masse høytsvevende vissvass om innholdet i kabelen og ikke et ord om lyd. For ordens skyld var det ikke ment som en oppmuntring til drittslenging! Beklager.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cleo
    For ordens skyld var det ikke ment som en oppmuntring til drittslenging! Beklager.
    Nei, men er det sånn at man ikke er enig i det som blir skrevet her så er det bedre å gjøre det på en sivilisert måte enn det som Private Ryan skrev.
    Hvis ikke kunne vi bare alle sammen kalt hverandre for ****bukker, k*******e +++...

Hva skal man da egentlig med moderatorer hvis man bare skal kunne ture fram og skrive hva man lyster? Greit... Det er er ett fritt land og man har lov til å skrive det man vil, men det får da være grenser?

Side 17 av 24 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •