Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 24 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 469
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det kan jo løses ved å ikke la kabelen drive høyttaleren direkte.
    Hva mener du med 'direkte'? Mulig at det er et veldig dumt spm men jeg virkelig ikke se løsningen der

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Sikkert.
    Men er den realistisk? Mao, en slik høyttaler finnes vel knapt?
    Jeg vet ikke men det virker som guttene hos H/K har funnet en løsning til dette problemet. Jeg skal lese litt mer inni boka for å se om de skriver mer om høyttaler med konstant impedans.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Hva mener du med 'direkte'? Mulig at det er et veldig dumt spm men jeg virkelig ikke se løsningen der
    Han mener kanskje aktive høyttalere(?).
    Uansett må man vel da invistere en del i HT-er med god forsterker.
    Nei skal man ha skikkelig store og dyre greier tror jeg det lønner seg med HT-er drevet av ekstern forsterker, men intern forsterker på HT-er kan jo gjøre at kabellengden slipper bli serlig lang frem til elementene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Nei skal man ha skikkelig store og dyre greier tror jeg det lønner seg med HT-er drevet av ekstern forsterker, men intern forsterker på HT-er kan jo gjøre at kabellengden slipper bli serlig lang frem til elementene.
    Skjønner ikke hvorfor man som privatperson skulle være i bedre stand enn høyttalerkonstruktøren til å velge hvilken effektforsterkerløsning som er best for et gitt sett høyttalere. Når man i tillegg vet at en aktiv løsning medfører fjerning av de passive delefilterne og dermed fjerning av effekttapet i disse komponentene, så kan jeg ikke på noen måte skjønne at en aktiv løsning er noe dårligere enn passiv deling. Det er jo også en del skikkelig dyre høyttalerløsninger som baserer seg på aktiv deling. Om effekttrinnene er integrert i høyttaleren eller sitter på innsiden spiller mindre rolle. Fjerning av passive delefiltre overgår ethvert kabelbytte i forhold til effekttap. Den mest kjente aktivt delte høyttaleren er kanskje B&Ws legendariske Nautilus-høyttaler, formet som et sneglehus.

Men dette er vel litt OT i forhold til kabeldiskusjonen, kanskje.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott ide, men hvordan forholder dette seg til ideen om at man skal oppnå konstant impedanse? Så vidt jeg kan skjønne så spiller det ingen rolle om forsterkeren er i verdensrommet, i naborommet eller inni forsterkeren, man får ingen konstant impedanse av det... Kanskje man får mindre motstand siden lengden på kabelene blir kortere, men det påvirker jo ikke høyttalernes impedanse.

Falt det deg inn at fra forsterkeren til driveren så må det overføres strøm uavhengig av om høyttaleren har forsterker innebygget eller ikke?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskantene i BEL er en resistiv last på 8ohm, og har dermed konstant impedans. Men dette er jo billige båndelementer, og har ikke det mange vil kalle high end-kvaliteter (prisen er blant annet ikke high end ;-) ). Det er vanskelig (umulig?) å lage dynamiske elementer med resistiv impedans. Hele prinsippet med en spole motvirker jo dette (den er jo per definisjon en induktiv last og vil ha stigende impedans med økende frekvens). Elektrostater er per definisjon kapasitive og vil ha fallende impedans med økende frekvens. Alt dette kan motvirkes med delefilterkomponenter, men det vil jo igjen medføre tap i form av varme i delefilteret, effekt som ikke utnyttes til lyd.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fatter ingenting jeg..

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvorfor er egentlig flate kabler så gode...har det blitt svart på??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jaja.

Det er meget enkelt. Kobber leder bra, og vist du bruker en vanlig PA leder som er i vegg, får du like god lyd , vist ikke bedre enn adre dyre høytalerkabler i kobber på markedet. Men snakker vi om kabler som da igjen har sølv legering, som leder enda bedre vil lyden bli bedre, mer sølv i kabel bedre lyd. Og så kan du ta gull. Men så er det også da forskjellige legeringer til kobber kabel som inneholder forskjellige metall for optimalisering i hele frekvens område. Men da snakker vi mye penger. Så her er det mange faktorer som spiller inn. Er ikke nøvendig med dyre kabler vist ikke resten kan gi den lyden kabelen kan føre. Alt slikt spiller inn. Det beste er å prøve seg litt fram. Men det som er greit at du ikke har for lange kabler. Jeg ville prøvd Vanlig strømm(pa) kabel. Eller funnet en sølvlegert kabel, som Van Den Hul, som ikke koster alt for mye for de rimligeste modellene

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvorfor flatline

Ja hvorfor flatline. Jeg bruker det selv i mitt annlegg. Flatline super gold. De er helt greie. Ikke så gode i diskant området vist jeg skal være pirken. Flatline er en kabel som er utviklet for Romfart og Som bruk av erstatning til nerver i menneskekroppen. Disse kablene er da utviklet for å yte best mulig ut fra det matriale som blir brukt, sier de selv. Og det stemmer nok det, men det gjør også en strømm kabel som blir brukt til å lede strømmen i alle private hjem. Alle ønsker minst mulig strømm tap, og forstyrelser i strømmen. Men hvorfor er da en strømmkabel i huset så billig vist den er så bra? jo, ganske enkelt, fordi det blir lagd millioner av kilometer an slik i forhold til en høytalerkabel. Kansje litt bedre svar på spørmålet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Og hvorfor er egentlig flate kabler så gode...har det blitt svart på??
    Det er forskjell på å spørre:

Finnes Julenissen?

og

Hvorfor finnes Julenissen?

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toddi
    Flatline er en kabel som er utviklet for Romfart og Som bruk av erstatning til nerver i menneskekroppen.
    Nå blir jo også Bose høytalere brukt i Nasa-romferger, er vel kanskje der de er best...

Newcomer cleo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finnes Julenissen?

og

Tror jeg ønsker meg flate kabler av julenissen til neste jul!:-?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finnes Julenissen?

og

Blir vel ikke fullt så mange seriøse svar på sistnevnte nei

Nok en artig kabeldiskusjon, avforum skuffer aldri der

Jeg holder fast ved at placebo helt klart er den største bidragsyteren til god lyd, dermed er det ikke tvil om at de som har klokketro på de nye kablene sine får veldig bra lyd, enten de er flate eller ei
    --
    Thorbjørn

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toddi
    Det er meget enkelt. Kobber leder bra, og vist du bruker en vanlig PA leder som er i vegg, får du like god lyd , vist ikke bedre enn adre dyre høytalerkabler i kobber på markedet. Men snakker vi om kabler som da igjen har sølv legering, som leder enda bedre vil lyden bli bedre, mer sølv i kabel bedre lyd. Og så kan du ta gull. Men så er det også da forskjellige legeringer til kobber kabel som inneholder forskjellige metall for optimalisering i hele frekvens område. Men da snakker vi mye penger. Så her er det mange faktorer som spiller inn. Er ikke nøvendig med dyre kabler vist ikke resten kan gi den lyden kabelen kan føre. Alt slikt spiller inn. Det beste er å prøve seg litt fram. Men det som er greit at du ikke har for lange kabler. Jeg ville prøvd Vanlig strømm(pa) kabel. Eller funnet en sølvlegert kabel, som Van Den Hul, som ikke koster alt for mye for de rimligeste modellene
    Hvis jeg ikke husker helt riv ruskende galt, så er faktisk kobber en bedre leder enn gull, og gull hakket over sølv igjen.

Greia for at man bruker gull-pletterte kontakter osv, er fordi kobber oksiderer, og skaper da en dårlig elektrisk kontakt med tid og stund, mens gull er mye mer hardfør for oksidering, dvs at gull oksiderer nesten ikke. Sølv oksiderer, såvidt jeg vet.

Så at en kabel med sølv eller gull skal være bedre enn kobber stemmer da altså ikke, hvis man skal diskutere motstand pr meter pr mm2.

Og hva er PA du prater om? mener du PR, ettersom du skriver "vanlig på vegg" ? PR er jo 1 solid leder, så den vil jo være god overføring på, lite motstand. Men kanskje litt kjip å ha liggende fra forsterker og til høyttaler, ettersom den er såpass stiv ?

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Nope!

Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Hvis jeg ikke husker helt riv ruskende galt, så er faktisk kobber en bedre leder enn gull, og gull hakket over sølv igjen.

Greia for at man bruker gull-pletterte kontakter osv, er fordi kobber oksiderer, og skaper da en dårlig elektrisk kontakt med tid og stund, mens gull er mye mer hardfør for oksidering, dvs at gull oksiderer nesten ikke. Sølv oksiderer, såvidt jeg vet.

Så at en kabel med sølv eller gull skal være bedre enn kobber stemmer da altså ikke, hvis man skal diskutere motstand pr meter pr mm2.

Og hva er PA du prater om? mener du PR, ettersom du skriver "vanlig på vegg" ? PR er jo 1 solid leder, så den vil jo være god overføring på, lite motstand. Men kanskje litt kjip å ha liggende fra forsterker og til høyttaler, ettersom den er såpass stiv ?
    Sølv 0,0016ohm/M/mm2 best
    Kobber 0,00175 billigst
    gull 0,0024 irrer ikke(220NOK/gram)
    aluminium 0,003 lettest( til høyspent pga vekt)

Men det store spørsmålet er hva som gir renest lyd og om høyttalerne er gode venner med ht-kablene og at de får kosst lenge med eierne og at ingen blir sjalu!!!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Kobber 0,00175 billigst

Men det store spørsmålet er hva som gir renest lyd og om høyttalerne er gode venner med ht-kablene og at de får kosst lenge med eierne og at ingen blir sjalu!!!
    Mye av årsaken til at aluminium brukes i kabler - er først og fremst at det er billigere enn kobber.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høyttaler-kabel-lengden blir kortere, men hva med signalveien da?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Kobber 0,00175 billigst

Ok, du tok meg Men jeg hadde rett med gullet.

Aluminium brukes til lavspent også (ned til 230). Det er MYE billigere enn kobber også er det lettere å jobbe med pga vekten.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Ok, du tok meg Men jeg hadde rett med gullet.

Aluminium brukes til lavspent også (ned til 230). Det er MYE billigere enn kobber også er det lettere å jobbe med pga vekten.
    JUpp din Volvo "räkkare":-D Alle vet at Svenska Aeroplan Actie Bolag er den beste svenske bilen!!!!8)

Side 16 av 24 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •