Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 24 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 469
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    I en målgruppe med kun 6 kandidater vil resultatene være svært utsatt for error, innenfor statestikk er det klare rettningslinjer på hvordan en test skal utføres, denne undesøkelsen fortjerner ikke et annet ord én bestillingsverk.
    Hvorfor er ikke spørsmålene med i undersøkelsen, hvorfor er det ikke fremlagt et bevis for at tilfeldig utvalg av kandidater innenfor kategoriene og mer like representative antall kandidater i hver gruppe. Hvem er de trente lytterne forresten, kanskje de som............?

Ikke for å skryte for mye av Hjemmekino gutta så tror jeg de ville prestert vesentlig bedre én 20%!
    Jeg tror også at gamle-gutta på HFK, Soundgarden og andre hifiasyl ville gjort det rimelig bra.
    Uansett hva du måtte mene om selve undersøkelsen er "Bestillingsverk" en vel hard påstand å komme med uten å kunne underbygge den med annet enn din egen synsing. Du beskylder mange mennesker for mye uten å ha noe som helst av fakta å fare med
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei og nei!

Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Uansett hva du måtte mene om selve undersøkelsen er "Bestillingsverk" en vel hard påstand å komme med uten å kunne underbygge den med annet enn din egen synsing. Du beskylder mange mennesker for mye uten å ha noe som helst av fakta å fare med
    Undersøkelsen mangler jo fakta, den mangler det meste som skal være med for at den er valid, hvis du har studert statestikk på høyskole, universitet eller college så vet du hva jeg snakker om!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En påstand om bestillingsverk er nok en vesentlig dårligere dokumentert påstand enn hva selve statistikken er. Det er også viktig å reflektere over hva herremannen bak dette normalt vektlegger, og ikke minst hvilken nytte de eventuelt måtte ha av en forfalskning av dette i dokumentet.

Når det er sagt er informasjonen de har publisert tilstrekkelig til at alle kan se at det er forholdsmessig små grupper i noen av kategoriene. Det ville vært mer useriøst å skjule disse tallene.

Uansett tror jeg nok det hele handler mer om hvorvidt forskjellen på meget trenede lyttere og de som jobber med sluttbrukersalg er stor enn hvordan disse ligger i forhold til hverandre. Men at det sitter folk med en helt vanvittig lyttekompetanse blant utviklere sammenliknet med både selgere og skribenter burde være hevet over en hver tvil. Om målingen genererer et lineart resultat er derimot usikkert, men trolig kun av akademisk interesse.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PR:
    Fortsatt 12 lyttere....
    "Pulling all of this together is an important study [6] in which the opinions of 12 selected and trained listeners are compared to those of 256 listeners from various backgrounds."

Bare resultatet sier at ett resultat kan bli påvirka av hvilken erfaring vedkommende har mtp lytting og hvor redusert hørselen til vedkommende er. Vil nå påstå at denne testen ikke er noe mindre seriøs enn mange av de som har blitt linket til før. Iallefall mere omfattende sånn jeg ser det.
    Når en person ikke kan sette fingeren på hva som er bedre eller dårligere vil muligens usikkerheten til vedkommende spille han ett puss?

Hadde det vært ett "bestillingsverk" hadde vel dette allerede vært dokumentert vil jeg tro?

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kritisk!

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    PR:
    Fortsatt 12 lyttere....
    "Pulling all of this together is an important study [6] in which the opinions of 12 selected and trained listeners are compared to those of 256 listeners from various backgrounds."

Bare resultatet sier at ett resultat kan bli påvirka av hvilken erfaring vedkommende har mtp lytting og hvor redusert hørselen til vedkommende er. Vil nå påstå at denne testen ikke er noe mindre seriøs enn mange av de som har blitt linket til før. Iallefall mere omfattende sånn jeg ser det.
    Når en person ikke kan sette fingeren på hva som er bedre eller dårligere vil muligens usikkerheten til vedkommende spille han ett puss?

Hadde det vært ett "bestillingsverk" hadde vel dette allerede vært dokumentert vil jeg tro?
    Det er vanskelig å motbevise noe når opplysningene ikke er tilgjengelige, derfor er det viktig å legge frem hvordan spørsmålsettingen og spørsmålene er slik at de som leser statestikken vet om den er valid eller ikke.

Men å akkseptere data fordi man liker de gjør de ikke riktige.

Man trenger ikke å være særlig kritisk for å se at dette er en elendig undersøkelse som ingen med bakgrunn i statestikk ville godkjent!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Men å akkseptere data fordi man liker de gjør de ikke riktige.

Man trenger ikke å være særlig kritisk for å se at det er en elendig undersøkelse som ingen med bakgrunn i statestikk ville godkjent denne undersøkelsen!
    Likewise PR

Elendig undersøkelse??
    Denne var visst gjort under kontrollerte former, blindtest og til og med flere og forskjellige anlegg.. Til og med sørga for at sitteposisjon ikke hadde blitt endra på.. Kan du da egentlig da be om noe mere??

De blindtestene jeg har blitt linka til i tilsvarende tråder har dessverre hatt elendig dokumentasjon om testmetode, men jeg husker en spesielt: Der var det en masse folk som hadde liten eller mindre erfring med testing/lytting. Men, kjente igjen ett navn.. Som er erfaren tester.. Og vedkommende var den eneste som hadde ett resultat som tilsvarte det som man kunne forvente...

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest dokkumentet.
    Men er resultatet at det er firskjell eller ikke?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjell på hva? Dokumentet handler om lytteres evner... Les det heller så forstår du.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Har ikke lest dokkumentet.
    Men er resultatet at det er firskjell eller ikke?
    Dette var en test som kun konkluderte at Jo mere trent en lytter var jo mere presist ble bedømmingen av god lyd... og at redusert hørsel som regel påvirka resultatet...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Forskjell på hva? Dokumentet handler om lytteres evner... Les det heller så forstår du.
    Takk, Jørn

Newcomer cleo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel gutter! Føler at jeg ikke har noe konstruktivt å tilføre denne debatten så det ser ut som jeg må greie meg med de kablene jeg har. De er relativt runde, skjermet, god kvadrat og leverer varene bra i mine ører selv med et beskjedent anlegg! Lykke til videre i kabeljakten.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er mer opptatt av å lære om denne testen enn å kritisere, så finnes det mye mer detaljert informasjon i denne boken (kapittel 17):
    Amazon.com: Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms: Floyd Toole: Books
    Anbefales på det sterkeste

Merkelig nok så skriver Floyd E. Toole veldig lite om kabler i denne boka. Og når han gjør det (kapitel 18.6.3) så ser han bare på impedansen, ikke hvis kabelen er rundt eller flat ;-)

Fra side 425:
    'With solid-state amplifiers, internal impedances are negligibly low, so wire impedance must be controlled to minimize corrupting the frequency response of loudspeakers. How low? It depends on the variations in the impedance of the loudspeakers being used and how low those impedances are; wire resistance represents a higher percentage of low impedances.
    ...
    Loudspeakers having nearly constant impedance can tolerate large wire losses, sacrificing only efficiency up to the resistance at which damping is affected. If compelled to do better than this suggestion, more copper, shorter runs or higher-impedance loudspeakers are the solutions".

Så hvis dere skal lage en god kabel test, må dere først finne en høyttaler med constant impedans.....

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome

Så hvis dere skal lage en god kabel test, må dere først finne en høyttaler med constant impedans.....

Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh...?

Dette understreker vel det jeg "alltid" har sagt om kabler: De må matches med utstyret de forbinder ellers, enten det er snakk om signalkabler eller høyttalerkabler. Videre er det enkelte kombinasjoner av utstyr som er bortimot immune for kabelforskjeller, mens jeg ikke kan utelukke at en del typer utstyr er veldig følsomme for kabelforskjeller.

Et eksempel er f.eks. elektrostathøyttalere som gjerne har en fallende impedans med økende frekvens. Ned mot 1 ohm er ikke uvanlig i diskanten på slike høyttalere. Da begynner kabler å kunne spille en vesentlig rolle, spesielt i kombinasjon med forsterkere med lav indre resistans (høy dempefaktor).

Jeg vil vel heller si at dersom man skal gjennomføre en god kabeltest, så bør man teste kablene i flere anlegg med ulike karakteristikker for å finne ut hvordan kabelen oppfører seg under ulike forutsetninger.

Å teste kabler på en utopisk høyttaler med konstant impedans (ren resistiv last) blir omtrent som å teste kjøreegenskapene til bildekk på en snorrett, paddeflat strekning med tørr asfalt. Det forteller lite om hvordan ting oppfører seg i en reell situasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk enig ned deg når jeg leser på hva du og jeg har skrevet. Det blir feil å bruke en alt for god høyttaler som skjuler en del kabelegenskaper.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk enig ned deg når jeg leser på hva du og jeg har skrevet. Det blir feil å bruke en alt for god høyttaler som skjuler en del kabelegenskaper.
    Jaha.
    Nå har jeg hørt det også!
    Det er vel så absolutt en forutsetning at komponentene (altså lydkilde, forsterker, høyttaler)som befinner seg i hver ende av høyttalerkabelen er av (nær sagt) best mulig kvalitet?
    Er det virkelig noe som evnt måtte skjule "kabelegenskaper", så er det da vitterlig dårlige komponenter i hver ende av kabelen?
    Eller er det nå slik å forstå at jeg straks kan kjøpe meg et surroundanlegg til kr. 1500,- på OBS!, og forvente topplyd takket være bruk av "titusenkronerskabler"?

Btw; Om du eller noen andre klarer å "bla opp" en høyttaler med "constant impedans", så vil jeg bli imponert!
    En høyttalers impedans vil alltid være variabel, i større eller mindre grad.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe jeg tror folk glemmer med kabeldiskusjon er jo at kobber har en viss motstand, og denne motstanden minsker jo større tverrsnitt man har, og på en kobbertråd som er 2 meter, og 4mm2 ledere, så har den kanskje 0.002ohm motstand, maks. Så det skal rimelig mye strøm til før det blir varmegang i kabelen, og dermed øke motstanden. Da tror jeg det er noe galt ett sted...

Eller er det noen som vil motbevise fysiske fakta her?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om vi skal sammenlikne andre verdier enn kabelimpedans bør vi ha en høyttaler med konstant impedans. Det er jo en interessant innfallsvinkel.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Om vi skal sammenlikne andre verdier enn kabelimpedans bør vi ha en høyttaler med konstant impedans. Det er jo en interessant innfallsvinkel.
    Sikkert.
    Men er den realistisk? Mao, en slik høyttaler finnes vel knapt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo løses ved å ikke la kabelen drive høyttaleren direkte.

Side 15 av 24 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •