Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 24 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 469
    Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jummy!

Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Da syns du det...og så mener jeg noe annet...
    skal jaggu kjøpe meg de jævla biltema kablene til uka....kan ikke tenke meg at de har noe annet for seg enn og bruke som hoppe tau......
    Jeg har hørt at Nordost er rullet på innsiden av låret til ei cubansk jomfru, derfor den stive prisen!!!

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal jaggu kjøpe meg de jævla biltema kablene til uka....kan ikke tenke meg at de har noe annet for seg enn og bruke som hoppe tau......
    Det hjelper ikke om du bytter og gjør slikt selv. For du har jo tydeligvis bestemt deg for at Nordost er bedre enn Biltema, så da vil jo du "høre" forskjeller. Tror nok det er mest placebo-effekt her, dessverre.

Men tilbudet står fortsatt ved, om du (Eller noen andre som sverger til Nordost) har lyst og "baller" nok, skal jeg ta meg en tur og høre, så kan du bytte ut med mine høytt.kabler og dine, så kan du jo få en mulighet til å overbevise en nisse som meg.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    For du har jo tydeligvis bestemt deg for at Nordost er bedre enn Biltema, så da vil jo du "høre" forskjeller. Tror nok det er mest placebo-effekt her, dessverre.
    Kan vel reelt se på anlegget ditt at du kun ikke er kvalifisert til å gjøre den avgjørelsen Tror det kanskje er like lett for en skeptiker å slå ifra seg forskjeller enn det kan være for en "nisse" å høre dem. Hvis man ikke kan det å "lytte", er det vanskelig å si hva forskjellene går ut på.

Har latt "biltemaen" få en sjanse, og ble overraska først.. Men, når jeg begynte å bytte, så ble forskjellene mere opplagte.

Klart.. De låter helt greit for en som er glad i musikk.. Men, for en ekte "Audiofil" er det ikke. Og da bruker jeg gjerne en 1000ing ekstra

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    En sammenlikning av interconnects og ht-kabler høres spennende ut - i alle fall for min del.
    Jeg tipper høyttalerkablene vinner klart over interconnectene!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Men, for en ekte "Audiofil" er det ikke. Og da bruker jeg gjerne en 1000ing ekstra
    Jeg er altså ikke en ekte audiofil slik som du er. Jeg gidder ikke en gang koble om til tross for at jeg har dyre kabler liggende...

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel reelt se på anlegget ditt at du kun ikke er kvalifisert til å gjøre den avgjørelsen Tror det kanskje er like lett for en skeptiker å slå ifra seg forskjeller enn det kan være for en "nisse" å høre dem. Hvis man ikke kan det å "lytte", er det vanskelig å si hva forskjellene går ut på.

Har latt "biltemaen" få en sjanse, og ble overraska først.. Men, når jeg begynte å bytte, så ble forskjellene mere opplagte.

Klart.. De låter helt greit for en som er glad i musikk.. Men, for en ekte "Audiofil" er det ikke. Og da bruker jeg gjerne en 1000ing ekstra
    Selvom jeg ikke har anlegg til fler100tusen, så kan jeg vel høre ting jeg og? Har jo ikke døve ører selvom.

Jeg bruker mitt anlegg mest til film, og høyttalerne mine fungerer mer enn bra nok til det.

Rimelig longshot å gå på hva utstyr man har, egentlig. Kan jo ha masse fint utstyr men ikke høre noe særlig forskjell på billigere utstyr som er godt nok. Alt kommer ann på bruken, mener jeg.

Dessuten så er det ikke snakk om å bruke en tusenlapp ekstra, for det hadde jeg også gjort. men vi snakker om 14 800 kr ekstra.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg er altså ikke en ekte audiofil slik som du er. Jeg gidder ikke en gang koble om til tross for at jeg har dyre kabler liggende...
    Har jeg sagt det?
    En Audiofil kjæler med anlegget og prøver å skvise det meste ut av det. Og da lever man seg inn i opptaket og plukker ut detaljer.
    Jeg vet du er glad i musikk, Snicker's, og sett deg gjort denne fotstillinga live. Og vet du er veldig glad i Rocka musikk og er ikke i tvil om at ditt anlegg spiller ringer rundt det meste når det gjelder engasjement på rocka musikk.. Men, som man kanskje ser på bilde.. Ikke mye "sweetspot" her. Er jo i tvil om hvor godt "mitt" spiller i forhold til Gaia, men at det gir veldig mye i forhold til pengene er jeg ingen tvil om Det gjør det jeg vil den skal gjøre.. Spille musikk med stor M!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R

Dessuten så er det ikke snakk om å bruke en tusenlapp ekstra, for det hadde jeg også gjort. men vi snakker om 14 800 kr ekstra.
    For min del?
    Nesj... Totalt sett har jeg ikke brukt mere enn ca. 2-3K for mine, men har allikevel brukt endel på gode ledere og plugger for å trekke ut det meste av anlegget. Totalt sett er ikke mitt verdt så mye, men prøvd å gjøre rimelige, men fornuftige løsninger gjort over vel 10 års periode. Dette er jo ett musikkanlegg, og ikke ett hjemmekinoanlegg. Og da er det snakk om to helt forskjellige egenskaper. Ditt for å få en god hjemmekinoopplevelse. Mitt for musikkopplevelsens skyld..

Iallefall er regnestykket dette: Onkyo-spiller (drivverk): 1800,- + AudioNote DAC: (kjøpt brukt i 2000 for) 5000,- (og modifisert for 2500) + Pre (kjøpt brukt for) 500,- + embla bass-filter (brukt) 700,- + Dynaco ST-70 (brukt) 4500,- + og Klipsch RB3 (kjøpt demo for) 4500,-. + DIY-sub til 12K.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg sagt det?
    En Audiofil kjæler med anlegget og prøver å skvise det meste ut av det. Og da lever man seg inn i opptaket og plukker ut detaljer.
    Jeg vet du er glad i musikk, Snicker's, og sett deg gjort denne fotstillinga live. Og vet du er veldig glad i Rocka musikk og er ikke i tvil om at ditt anlegg spiller ringer rundt det meste når det gjelder engasjement på rocka musikk.. Men, som man kanskje ser på bilde.. Ikke mye "sweetspot" her. Er jo i tvil om hvor godt "mitt" spiller i forhold til Gaia, men at det gir veldig mye i forhold til pengene er jeg ingen tvil om Det gjør det jeg vil den skal gjøre.. Spille musikk med stor M!
    Jeg er selvsagt glad i musikk, og selv om interessebalansen da jeg bygde mine første høyttalere som 9-åring muligens hadde en viss overvekt mot det tekniske har det alltid vært viktig.

Jeg hører mye på jazz og klassisk, de to sjangerene med størst overvekt av akustiske instrumenter, men også på stort sett alt annet. Gaia-oppsettet er testet nøye på mye av dette og for eksempel har et titalls pianobaserte plater vært viktige i oppsettprosedyrene av Gaia. Sweetspot er nøye utmålt og det finnes også visse siktepunkter i oppsettet for å få sweetspot korrekt plassert hver gang.

Kabler var en gang et stort tema for meg, men jeg gidder ikke lengre. Jeg setter alltid mulighetene for nøye tilpasning av klangen høyt, og da kan jeg stort sett bruke hva som helst av kabler.

Jeg har full forståelse for at folk bruker kabler for å få på plass klangen om de ikke har andre muligheter til å få dette på plass, men at kablene skal behøve å koste en formue for lydens skyld fremstår for meg mer tøvete enn noen sinne.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del?
    Nesj... Totalt sett har jeg ikke brukt mere enn ca. 2-3K for mine, men har allikevel brukt endel på gode ledere og plugger for å trekke ut det meste av anlegget. Totalt sett er ikke mitt verdt så mye, men prøvd å gjøre rimelige, men fornuftige løsninger gjort over vel 10 års periode. Dette er jo ett musikkanlegg, og ikke ett hjemmekinoanlegg. Og da er det snakk om to helt forskjellige egenskaper. Ditt for å få en god hjemmekinoopplevelse. Mitt for musikkopplevelsens skyld..
    Det synes jeg var en meget bra og (jeg regner med) ærlig kommentar!
    Ettersom du (i mine øyne) fremstår som en seriøs aktør i vår AV-verden, så er det jo gledelig å lese at du faktisk talt er fornøyd med (kabel)-resultatet, uten at (kabel)-moroa dermed nærmer seg nær sagt astronomiske beløp!
    Hat´s off, BGuarden! :-D

Newcomer cleo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, trodde virkelig ikke at du skulle ta det så tungt!8) En skikkelig blindtest med flere deltakere hadde vært utrolig spennende og artig å fått være med på

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig mye som er skrevet om hvem er kvalifisert eller ikke for å høre forskjellene.
    Floyd Toole fra Harman skriver en del om dette, blant annet i denne (les fra side 7):
    www.harman.com/wp/pdf/AudioScience.pdf

Og for de som tror det: å kunne lytte har ikke noe å gjøre med hvor billig/dyrt anlegg de som ble testet har kjøpt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant dokumentasjon det der.

Forøvrig også interessant å lese den ene statistikken der som skal vise hvordan ulike grupper innen miljøet klarer seg når lytteren blir evaluert:

How different categories of people performed in comparisons of three or four high-end loudspeakers. Performance, in this context, measures the ability of listeners to clearly separate the ratings of different sounds, and to repeat those ratings consistently in sequential tests.

Y-aksens enhet er "listeners performance" i %.

Resultatet:
    Students: ca 7%
    Brand sales and marketing: ca 14%
    Audio reviewers: ca 20%
    Retail sales: ca 40% (!)
    Selected and tranied: ca 95%

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er hvorfor jeg linket til denne. Før man kan vurdere kabler så man er nødt til å finne folk som faktisk kan gjøre jobben. Det viser seg at de fleste IKKE kan det på en pålitelig måte.

Det jeg synes er mest Interessant er resultatet for 'Audio reviewers' og 'Retail sales'. Betyr det at vi kan ikke stole på de fleste bladene?

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Det jeg synes er mest Interessant er resultatet for 'Audio reviewers' og 'Retail sales'. Betyr det at vi kan ikke stole på de fleste bladene?
    Er der noen som fremdeles stoler på bladene :shock:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det synes jeg var en meget bra og (jeg regner med) ærlig kommentar!
    Ettersom du (i mine øyne) fremstår som en seriøs aktør i vår AV-verden, så er det jo gledelig å lese at du faktisk talt er fornøyd med (kabel)-resultatet, uten at (kabel)-moroa dermed nærmer seg nær sagt astronomiske beløp!
    Hat´s off, BGuarden! :-D
    Tusen takk Scrooge! Alltid hyggelig med slik tilbakemelding
    Må jo presisere at jeg er fortsatt er "nisse", basert på mine erfaringer.
    Men, for min del er også økonomi ett spørsmål, og vil jo ikke ruinere meg selv heller. Men, når man ikke har ubegrenset med penger så må jeg jo finne den gyldne middelvei. Hvis ikke kunne vel feks. crystal cable ligget høyt på lista! Men, nå er jo også DIY "loads of fun"

Har testa mine kabler i div. oppsett og i enkelte låter det lyst og delvist ubehagelig (som regel transistor), men på rør klarer den å bli jevna ut og låte balansert og bra. Dessverre vil det også tilsi (i mine ører) at mye andre lett kan låte sidrumpa i mitt anlegg (prøvde som sagt BM, og syntes de ble vel "mørke" og lite dynamiske) Det eneste som mangler nå er at jeg får den berømmelige fingeren ut og få dempa rommet

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elendig!

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Interessant dokumentasjon det der.

Forøvrig også interessant å lese den ene statistikken der som skal vise hvordan ulike grupper innen miljøet klarer seg når lytteren blir evaluert:

How different categories of people performed in comparisons of three or four high-end loudspeakers. Performance, in this context, measures the ability of listeners to clearly separate the ratings of different sounds, and to repeat those ratings consistently in sequential tests.

Y-aksens enhet er "listeners performance" i %.

Resultatet:
    Students: ca 7%
    Brand sales and marketing: ca 14%
    Audio reviewers: ca 20%
    Retail sales: ca 40% (!)
    Selected and tranied: ca 95%
    Hvordan er denne testingen utført, er den utført av objektive folk, er folk instruert på noen måte?

Jeg tviler sterkt på at de som er "Selected and tranied"(hva nå dette betyr)
    er på 95%
    Tviler også på at "Audio reviewers" er så dårlige(er det et spark i siden på de?)
    Studenter eller vanlige folk? jeg kjenner de som krysskoblet bakkanalene på surround-anlegget sitt uten å høre, selv skiller jeg ganske mye uten å være en "maestro".
    Dette virker som en svært dårlig undersøkelse, jeg hadde sikkert kunne konstruert en test innenfor idrett hvor ting ville vært svært tydelig mellom forskjellige kvaliteter og kunnskaper gitt at jeg ville feilet enkelte.
    Tviler sterkt på at noen i det ene øyeblikket liker en høyttaler for så å senere ikke like den uten at noe ligger bak resultatet, f.eks musikk-type Dali Ikon 6 er bedre én B&W 603 på klassisk musikk, men bytt om musikken til pop/rock/teckno så får du et annet resultat. Har du hørt en høyttaler som var meget bra for så neste gang du hørte den samme høyttaleren hadde hørt på TAD1 så ville du hatt en annen oppfatning pga TAD1 er en særdeles god ht.
    Mixen av kandidater er også under enhver kritikk, 6stk fra audio reviewers og 215 fra retail-sales?(Wall-mart, Best-Buy, Circiuit City?)
    Det er underlagt strenge normer for objektive tester og denne testen bommer så det suser på kandidat fordeling og mengden kanditer pr gruppe, den bør minimum være stor nok til å eliminere "error"(6 kontra 215 er latterlig) Hvis 1 av 6 evt 2 av 6 har en dårlig dag så vil det få store prosentvis utslag for en så liten gruppe. Hvordan var spørsmålene utformet etc bør ligge ved undersøkelsen også slik at den kan validitiseres, men det var vel ikke ønskelig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PR:
    Uansett hvordan du vrir og vender på det var de 12 (ikke 6) trente lytterne (i studie 6) mye mere pålitelige enn de 215. Så om det var like mange trente som utrente, så ville forskjellen på resultatet i testen være rimelig liten?
    En annen faktor jeg bet meg var at folk med "hørselstap" generelt sett også fikk veldig varierte resultater, og ett øyeblikk ikke likte ett anlegg de allerede hadde nevnt de hadde likt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I motsetning til deg så stoler jeg på hva Floyd Toole driver med. Som jeg har lest så er han en meget erfaren fyr som driver bla med R&D på akustikk. Han skriver også at mange hadde hørselstap. Dette kan være et problem for mange 'proffe' som ikke vet at de hører dårlig og gir upålitelige resultater.

Hvis du bare hadde giddet å lest sider 28 og 29 så hadde du sett hva han baserer dette dokumentet på. Det er bare en kort oppsummering av mange tester, bøker, ...

Men for all del, hvis du mener seriøst at du kan hjelpe han og at han er så håpløs så ta kontakt direkte med han. Han blir sikkert veldig glad å få hjelp til å gjøre jobben sin bedre ...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PR:
    Uansett hvordan du vrir og vender på det var de 12 (ikke 6) trente lytterne (i studie 6) mye mere pålitelige enn de 215. Så om det var like mange trente som utrente, så ville forskjellen på resultatet i testen være rimelig liten?
    En annen faktor jeg bet meg var at folk med "hørselstap" generelt sett også fikk veldig varierte resultater, og ett øyeblikk ikke likte ett anlegg de allerede hadde nevnt de hadde likt.
    I en målgruppe med kun 6 kandidater vil resultatene være svært utsatt for error, innenfor statestikk er det klare rettningslinjer på hvordan en test skal utføres, denne undesøkelsen fortjerner ikke et annet ord én bestillingsverk.
    Hvorfor er ikke spørsmålene med i undersøkelsen, hvorfor er det ikke fremlagt et bevis for at tilfeldig utvalg av kandidater innenfor kategoriene og mer like representative antall kandidater i hver gruppe. Hvem er de trente lytterne forresten, kanskje de som............?

Ikke for å skryte for mye av Hjemmekino gutta så tror jeg de ville prestert vesentlig bedre én 20%!
    Jeg tror også at gamle-gutta på HFK, Soundgarden og andre hifiasyl ville gjort det rimelig bra.

Side 14 av 24 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •