Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 24 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 469
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Produktene er hva de er. Alle produkter koster mer å lage enn materialkostnaden, så det er ikke der man må lete etter forklaringen. Dersom de skal kunne forsvare kostnaden er det kun produktets egenskaper som teller. Her spiller den lydmessige ytelsen inn, men også rett og slett følelsen av å eie noe eksklusivt.

Men det er etter min mening ikke eksklusivt i audio-verdenen dersom ytelsen ikke er i toppklasse. Her kan man vel snakke om graden av tilstedeværelse av produktutviklingskunst. Hvis produktutviklerne til Nordost er i besittelse av kunnskap som er unik for Nordost, og de klarer å omsette dette i ytelse som er tilsvarende unik, så KAN det alene være verdt pengene. På samme måte som man betaler for mer enn lerret og maling når man kjøper et maleri, så betaler man for mer enn materialer når man kjøper andre produkter, også kabler.

Det jeg etterlyser er vel mer håndfaste beviser enn løse påstander om ytelsen når man skrur opp kabelprisen på det aller nyeste kabelproduktet med over 200% i forhold til det forrige topproduktet.

Og til syvende og sist: Er virkelig forskjellen i forhold til gode kabler til under 10% av prisen av Odin (altså under 17000kr) så stor at man ikke ville kunne oppnå betydelig større forbedringer ved å legge pengene (altså over 150000kr) et annet sted i anlegget?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel nettopp at folk er villige til å betale så mye som gjør at de kan holde prisen på et slikt nivå.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Det er vel nettopp at folk er villige til å betale så mye som gjør at de kan holde prisen på et slikt nivå.
    Helt klart. Det er selvfølgelig ingen vits i å ta mindre for kablene hvis det er nok kjøpere som er villige til å gi så mye.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg er selv kabelskeptiker, men til tross for dette mener jeg i eget anlegg å ha hørt forskjeller mellom ulike analoge signalkabler. Jeg kan ikke utelukke at det finnes forskjeller, også hørbare, men jeg mener at disse forskjellene ikke bare er avhengig av kabelen i seg selv, men også utstyret som kablene knytter sammen og til og med annen kabling og muligheter for interferensstøy i oppsettet.

Det jeg reagerer på i markedsføring av kabler og tildels i tester av disse er måten disse forskjellene blir fremhevet som store på. Nordost er jo et hett tema her, og har man fulgt med på tester av disse over tid, så har man alltid hørt at Valhalla-kablene er en STOR forbedring i forhold til vanlige kabler. Hvis man brenner inn disse kablene med en innbrenningsmaskin (også levert fra Nordost, mener den heter Vidar), så oppleves en STOR forbedring på mange områder. Nå i senere tid har jo Nordost sluppet sine Odin-kabler, og har skal altså forskjellene være STORE igjen i forhold til Valhalla og ytterligere større ved innbrenning. Plutselig er ikke Valhalla som den tidligere ultimate kabelen lenger det optimale. Det er Odin som har tatt tronen med sine STORE forbedringer. Da kan man jo spørre seg om hvor langt fra det ideelt optimale Valhalla egentlig var.

Når 2x2 meter Valhalla høyttalerkabel koster 49995 og 2x2 meter Odin høyttalerkabel koster 169995, så må det jo være lov å spørre littegranne kritisk, mener jeg.

Og forresten: Innbrenning av kablene med Nordost Vidar kommer i tillegg...
    Selv en nisse mener at dette er glade vanvidd, men har folk penger til å kjøpe et anlegg til 1 mill er vel ikke kabler ti 150' noe problem. Andre kjøper jo båt til 5 mill og hytte til 10 mill - men har de tid til å være der ? Noen vil altid vasse i penger .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Selv en nisse mener at dette er glade vanvidd, men har folk penger til å kjøpe et anlegg til 1 mill er vel ikke kabler ti 150' noe problem. Andre kjøper jo båt til 5 mill og hytte til 10 mill - men har de tid til å være der ? Noen vil altid vasse i penger .
    Spørsmålet i denne tråden er vel mindre om man har råd og mer om det er noen vits rent lydforbedringsmessig.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Hadde vært artig å arrangert bedriftsbesøk til Nordost fabrikken å sett hva de egentlig gjør med disse kablene sine for å kunne forsvare prisen.
    Tipper dem blir slengt frem og tilbake på en uforsvarlig måte og deretter lagt i en dyr og fin oppbevaringsboks for og beskytte kablene.
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Helt klart. Det er selvfølgelig ingen vits i å ta mindre for kablene hvis det er nok kjøpere som er villige til å gi så mye.
    Eller kanskje det er nettopp prisen som gjør at folk kjøper dem?
    B&O ble først populært i USA når prisen ble sat opp.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Og avspillingsvolumet var i henhold til Nordost-læreboka?
    det var akkurat like høyt. om det er dedt du mener.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Tipper dem blir slengt frem og tilbake på en uforsvarlig måte og deretter lagt i en dyr og fin oppbevaringsboks for og beskytte kablene.
    Det var jo et veldig tullete og grunnløst utsagn, det er nok ikke mange menneskene som vet hva som skjer innenfor de 4 veggene til Nordost.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    det var akkurat like høyt. om det er dedt du mener.
    Hvordan kontrollerte dere det? Dette har jo vært et mye brukt virkemiddel fra den kanten.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder produksjon av high-end kabler så synes jeg denne tråden er ganske fascinerende:

En dag i kabelmakarns verkstad. - Euphonia Audioforum

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Eller kanskje det er nettopp prisen som gjør at folk kjøper dem?
    B&O ble først populært i USA når prisen ble sat opp.
    Du treffer nok en del av spikerhodet her, vi roter ofte med korrelasjon og kasualitet, korrelasjonen mellom pris/kvalitet kan i mange tilfeller være retningsangivende, men kan aldri sies å være det som angir kvaliteten.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvordan kontrollerte dere det? Dette har jo vært et mye brukt virkemiddel fra den kanten.

gikk ikke mere vitenskapelig til værks, enn at vi roterte volumhjulet med klokken til samme tall(f.eks 50) på begge testene... står jo der det...grønt på svart..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gikk ikke mere vitenskapelig til værks, enn at vi roterte volumhjulet med klokken til samme tall(f.eks 50) på begge testene... står jo der det...grønt på svart..
    Må vel bruk kamera neste gang så du får dokumentert det:lol:
    Ikke sikkert at enkelte her tar det du skriver som god fisk

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Må vel bruk kamera neste gang så du får dokumentert det:lol:
    Ikke sikkert at enkelte her tar det du skriver som god fisk
    Shure thing...det skal jeg huske på neste gang...kanskje jeg skal ta en tur innom til helga om det er åpent...
    Tar med meg bind for øya, noe og skrive med/på og et kamera...

HER SKAL DET DOKUMENTERES!

Noen forslag til spørsmål, slik at det ikke er noen tvil om at svaret ikke kan tolkes/tydes/synses osv. på forskjellige måter??

og jeg skal selvfølgelig ikke dra aleine...
    Tar med meg noen kamerater, slik at det blir flere meninger om det samme++ en konklusjon til slutt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var virkelig spørsmålet så lite relevant?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du kan jammen spørre...
    Latterliggjøring (også til dels på egen vegne) kan vi saktens spare oss for her, så langt som denne diskusjonen er nådd.

En sammenlikning av interconnects og ht-kabler høres spennende ut - i alle fall for min del.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Når det gjelder produksjon av high-end kabler så synes jeg denne tråden er ganske fascinerende:

En dag i kabelmakarns verkstad. - Euphonia Audioforum

Selve kabelen ser jo ikke noe spessiel ut, er vel heller pyntingen av dem som man betaler for.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At den er håndlaget vil jo gjøre den mer eksklusiv og dra prisen opp mye.

Newcomer cleo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare svare gutten på en skikkelig måte da????
    ikke det halv frekke greiene for at du er lei av en kabel diskusjon??!
    Han spør et ærlig spørsmål...

det biltema greiene får du holde for deg selv...det er nå min menning..har selv relativt kostbare ht kabler som er flate og brede...Grunnen til at de ser ut som de gjør aner jeg ikke..men de bruker teflon som isolasjon og masse annet digg som virker bra for meg...så jeg er strålende fornøyd, og at det er en udiskutabel lydforskjell på biltema og Nordost er det ingen tvil om...

fordelen med flate har jeg ihvertfall en mening om...de ligger ikke som store slanger over gulvet, de er lettere og legge rundt hjørner og de er etter min mening penere og se på..

så noe mer utdypende svar har ikke jeg......
    Da synes jeg du kunne holde de Norostgreiene for deg selv! Mulig det er lydforskjell på biltema og nordost, men her tror jeg vi snakker om mikroskopiske detaljer! Brukte "tema" sine kabler i mange år og skal ikke nevne hva jeg bruker i dag, men de leverte meget bra i forhold til prisen!8)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cleo
    Da synes jeg du kunne holde de Norostgreiene for deg selv! Mulig det er lydforskjell på biltema og nordost, men her tror jeg vi snakker om mikroskopiske detaljer! Brukte "tema" sine kabler i mange år og skal ikke nevne hva jeg bruker i dag, men de leverte meget bra i forhold til prisen!8)

Da syns du det...og så mener jeg noe annet...
    skal jaggu kjøpe meg de jævla biltema kablene til uka....kan ikke tenke meg at de har noe annet for seg enn og bruke som hoppe tau......

Side 13 av 24 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •