Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 24 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 469
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ville du hørt denne fiseringen i en blindtest?
    Litt i tvil...
    Men, sannsynligvis ville jeg ha "lukta" den:lol:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Det gjorde jeg på en måte da jeg var på vika...for han fortalte ikke at det var noen forskjell på de, bare om jeg kunne høre noen forskjell..

Jeg visste jo ikke at kablen var gjort noe med....
    Og avspillingsvolumet var i henhold til Nordost-læreboka?

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kidzzzz.............

Sitat Opprinnelig postet av Kierkegaard
    Kjære deg, dersom du ikke tror det er mulig å høre noen forskjell overhode - hvilken rolle spiller da prisen på kablene?

Jeg vil ønske deg lykke til med å sette opp tre oppsett der lyden er identisk. Det er til og med individuelle forskjeller mellom høyttalere av samme type rett fra fabrikken... Noen utfører kontrollmåling ved enden av samlebåndet er innenfor +/- 1dB, slik at man skal fange opp forskjeller i kvaliteten på driverene, kabinettet og filteret - det er dog ikke alle fabrikanter som har noen praksis på dette. Jeg har lest om mer enn en super høyttaler som har ankommet til test med feil i filter og kobling....

Dersom du skaffe til veie tre par høyttalere (og relatert utstyr) som du kan måle tilnærmet identisk i tre helt like rom så skal jeg personlig komme å lytte. Jeg hører ikke forskjell på kabler, men ville sikkert innbilt meg forskjeller mellom oppsettene du stiller opp med.
    1 anlegg da, men da må det være flere tilstede for å få fart på kabelbytte.

Kabelnissene prøver å umuligjøre blindtesten fordi de må ligge å kose med kablene før testen..............:-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Latterlig.....

Aldeles ikke. Poenget må være å fastslå om det overhode er noen hørbar forskjell.

Det finnes ikke noe som heter dyr lyd. Hvor mange ganger har du ikke hørt billige høyttalere som blåser resten av messens deltagende kjemper av banen? Dersom det skulle være noe forskjeller ville det handle om preferanser, kanskje de billigste kablene ville vært de som var mest vellykket i oppsettet det testes på?
    I alle andre ledd innenfor hifi/av er det en rimelig grei sammenheng mellom pris og kvalitet gitt sammeforutsetninger, Yamaha 3900 receiver er bedre én Akai full surrond high end 1000Watts til 1.999,-. B&W 683 er ikke like god som 803D osv. Da kan det vel sies at dyr lyd er bedre en rimelig lyd??

Det er vel dette som skaper de fantastiske ht-kabel diskusjonene, et standard sitat er 10% av kost skal være kabler. Forøvrig så er det påfallende at kabelskeptikerne gjerne har clas ohlson/biltema kabler til 10-40kr/m og kabelnissene har kabler til 100-200-500-1000-2000kr/m og hører ting som de ikke hørte før, det ville jeg følt meg forpliktet til også om jeg brukte 10.000,- på ht-kabler

Det finnes ikke noe som heter dyr lyd. Hvor mange ganger har du ikke hørt billige høyttalere som blåser resten av messens deltagende kjemper av banen?
    Når det gjelder messer så er det urelevant da en høyttaler er avhengi av rom og ikke minst støydemping for ikke å glemme all støy fra publikum. En stativ høyttaler kan ikke fylle et rom på 50-100m2 like bra som én gulvstående høyttaler, på samme måte som en stor ht ikke blir gitt rettferdiget i et lite rom, da kan en vannvittig bra stativ-ht bli blåst av banen i forhold til en stor og rimeligere høyttaler eller motsatt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Help!!!

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Jepp... men vet du det??
    Du beviser jo at du enten ikke vet hva det er eller at du ikke vil være med på det.

Ved blind-testing skal ikke testmaterialet være tilgjengelig for de som tester, er det virkelig så vanskelig for deg og enkelte andre å godta det.
    Når Motor tester dekk vår og høst så får ikke testerne vite hvilket dekk som sitter på eller prøvd alle dekkene forut for testen sånn er det bare og slik skal det være.

I en test får du muligheten til å høre på forskjellige kabler over tid i et kontrolert miljø for ikke å manipulere resultatet.
    Hvis du synes en kabel er bedre én en annen så noterer du det ned.
    Har gjort deg ferdig så sammenligner man resultatene og får et statistisk grunnlag for en konklusjon.
    Det er også mulig å leke litt for å se om det er noen sammenheng mellom testpanelet og det de observerer for å se om de faller i fallgruvene.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

100% objektivitet begge veier!

Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Hva har du å frykte dersom du mener det er umulig å observere endringer i lyden? At de skal huske ingenting? Det blir vel det samme som blanke ark det...?
    Double-blind trials

Double-blind describes an especially stringent way of conducting an experiment, usually on human subjects, in an attempt to eliminate subjective bias on the part of both experimental subjects and the experimenters. In most cases, double-blind experiments are held to achieve a higher standard of scientific rigour.

In a double-blind experiment, neither the individuals nor the researchers know who belongs to the control group and the experimental group. Only after all the data have been recorded (and in some cases, analyzed) do the researchers learn which individuals are which. Performing an experiment in double-blind fashion is a way to lessen the influence of the prejudices and unintentional physical cues on the results (the placebo effect, observer bias, and experimenter's bias). Random assignment of the subject to the experimental or control group is a critical part of double-blind research design. The key that identifies the subjects and which group they belonged to is kept by a third party and not given to the researchers until the study is over.

Double-blind methods can be applied to any experimental situation where there is the possibility that the results will be affected by conscious or unconscious bias on the part of the experimenter.

Blind experiment - Wikipedia, the free encyclopedia

De eneste jeg vet om som ikke aksepterer Wikipedia er kristen fundametalister, noen fler????

Dette er den riktige måten å gjøre det på, hverken den ene eller den andre kan manipulere det ene eller det andre.

Det må jo være en drøm for de fleste hvis vi kan påvise at de ikke er merkbar/hørbar forskjell på biltema/Nordost mm, kanskje pengene kan brukes på musikk, støydemping av rom mm.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Testmetodikk!!!

Hva er problemet egentlig?

Det er ingen meridianmåling av en gruppe men en konkret test av faktiske fysiske objekter hvor individer skal gi en en vurdering av deres egenskaper utifra deres eget personlige utgangspunkt.

Man må jo ndøvendigvis ikke trekke inn folk fra hele landet for å utføre en blindtest. Jeg tror neppe at geografi påvirker resultatet, så man kan vel ta utgangspunkt i at det er mulig å oppdrive nok deltagere i norges største by? De vil jo være i (relativ) umiddelbar nærhet til lokalene og testobjektene på permanent basis...
    Vil du ikke forstå?
    Her prøver jeg å belyse hvordan man rimelig enkelt kan få gode resultater uten å bruke mye tid eller ressurser(som norsk gallup, de har en statistisk deviasjon på f.eks 3% feilmargin basert på 1% av velgermassen) skulle det vært 100% nøyaktig måtte alle bli spurt noe som blir kostbart og tidkrevende på samme måte hvis vi skulle sende kabler i hytt og gevær til de som vil være med(vil sikker bare være med om testen blir på deres premisser) og hvilke hifiasyler vil godta at kablene deres blir sendt land og strand til kven som helst.........

Og sist men ikke minst når har testerne fått bestemmelserett over hvordan en test skal gjennomføres!(Gilette og andre markedsdominatorer)
    Jeg tror alle som er nogen lunde seriøs ønsker svar på dette spørsmålet da enten penger kan være spart eller the weakest link kan være oppdaget.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jammen, PR....

Hvis det er som dere skeptikere sier så skal jeg ikke kunne høre forskjeller...
    So what's the problem?
    Jeg kommer jo uansett til å "stryke" på den hvis jeg forstår dere rett?

Hadde det vært opp til dere hadde jeg vel vært til å lytte til ett Nikko anlegg, eller?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skyttergraven?

Jammen, PR....

Hvis det er som dere skeptikere sier så skal jeg ikke kunne høre forskjeller...
    So what's the problem?
    Jeg kommer jo uansett til å "stryke" på den hvis jeg forstår dere rett?

Hadde det vært opp til dere hadde jeg vel vært til å lytte til ett Nikko anlegg, eller?
    Målet er jo ikke å kåre en vinner, men å ha en objektiv test uten at det er en test med medvind, sure sokker mm.

Hvis testen kan gjennomføres, så er det å møte opp på anngitt sted, lytte og notere. Enkelt og greit som de sier på Rema!

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelskeptikere!

Villle dere kjøpt billige kabler uansett hvilket anlegg dere hadde?

Jeg lyttet her en dag til et anlegg hos en nabo som besto av B&W 801 signatur til 230 000.- og med Machintosh-komponenter til ca.100 000.- stykket fra drivverk til DAC, forforsterker og monoblokker. Utrolig flott lyd med andre ord,- i et anlegg til nær en million kroner!

Hvis prisen på kablene som noen sier her har <b>INGEN</b> betydning, så skulle det vel bare være å prøve hjem og sammenligne noen kabler fra Biltema, Clas Ohlson og Europris. Ville dere virkelig gjort det også på et slikt anlegg?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Målet er jo ikke å kåre en vinner, men å ha en objektiv test uten at det er en test med medvind, sure sokker mm.

Hvis testen kan gjennomføres, så er det å møte opp på anngitt sted, lytte og notere. Enkelt og greit som de sier på Rema!
    Det er vel ikke så greit. Det ser jo ut som formålet med blindtesten er å korsfeste noen kabelnisser :-D . Vi hører forskjell, eller mener å høre forskjell... Så lenge dette gir oss et løft i lyden er vi fornøyd - placebo eller ikke. Tror ikke det er mange av oss nisser som bruker så mye mer enn dere på kabler da det ikke er noen gitt sammenheng mellom pris og bedring i lyd. Kommer nok aldri til å kjøpe noen Jorma kabler til 150' for å si det sånn. Det som gir bedring i lyd hos meg vil neppe gi det samme hos en annen - dermed blir en blindtest nesten verdiløs.

De som vil ha blindtester er jo de samme som mener det ikke er forskjell. Så hva er problemet da - sett opp en blindtest og kos dere med den. Tror neppe dere får med dere noen nisser å korsfeste :-D
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Kabelnissene prøver å umuligjøre blindtesten fordi de må ligge å kose med kablene før testen..............:-D
    He he. Som jeg skrev ser jeg meg selv som nøytral hva debatten angår, og en test som dette ville vært morsom om den ble noe av. Registrerer like vel at du ikke er istand til å argumentere for hvordan du mener at noen skulle kunne gjøre seg kjent med lydsignaturen i en kabel da du samtidig påstår at det ikke er mulig. Alle dine innlegg faller derfor i grus i denne debatten.
    Om det er eller ikke er forskjeller synes jeg folk burde få avgjøre for seg selv i eget anlegg
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Kabelskeptikere!

Jeg lyttet her en dag til et anlegg hos en nabo som besto av B&W 801 signatur til 230 000.- og med Machintosh-komponenter til ca.100 000.- stykket fra drivverk til DAC, forforsterker og monoblokker. Utrolig flott lyd med andre ord,- i et anlegg til nær en million kroner!

Hvis prisen på kablene som noen sier her har <b>INGEN</b> betydning, så skulle det vel bare være å prøve hjem og sammenligne noen kabler fra Biltema, Clas Ohlson og Europris. Ville dere virkelig gjort det også på et slikt anlegg?
    Kunne vært spennende å vite hva slags kabler karen hadde da, hvis det ikke betyr noe ?

Klart man vil teste et slikt anlegg med forskjellige kabler. Det kan godt være at det låter like bra med Biltema som Jorma, men det vet man ikke uten å ha prøvd. Kanskje er det best med hjemmelagde kabler som hos meg....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skrev at kabelens pris er uinteressant, så var det selvfølgelig under forutsetning at den matchet anlegget. Den kabelen som passer deg kan like gjerne være billig som dyr
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, svar ja eller nei: "Hvis det er, som dere sier at det ikke er forskjeller på kabler... Er det da noe problem at man lytter til dem før test??"

Hey... vi er jo bare her for å finne ut om det er forskjeller?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lenge leve feigheten!

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det er vel ikke så greit. Det ser jo ut som formålet med blindtesten er å korsfeste noen kabelnisser :-D . Vi hører forskjell, eller mener å høre forskjell... Så lenge dette gir oss et løft i lyden er vi fornøyd - placebo eller ikke. Tror ikke det er mange av oss nisser som bruker så mye mer enn dere på kabler da det ikke er noen gitt sammenheng mellom pris og bedring i lyd. Kommer nok aldri til å kjøpe noen Jorma kabler til 150' for å si det sånn. Det som gir bedring i lyd hos meg vil neppe gi det samme hos en annen - dermed blir en blindtest nesten verdiløs.

De som vil ha blindtester er jo de samme som mener det ikke er forskjell. Så hva er problemet da - sett opp en blindtest og kos dere med den. Tror neppe dere får med dere noen nisser å korsfeste :-D
    Hvorfor ikke møte opp med åpent sinn??

Ingen ønsker å korsfeste noen men fakta er ønsket.

Du minner meg om kristenfundamentalister som benekter C14 tester fordi resultatet ikke stemmer med bibelen om at verden er 6-7000 år gammel.
    De ble invitert til testing av forskjellige materialer for å finne alderen på de, da begynte de med at rester fra vulkaner(er et materiale brannskadd er også carbon strukturen ødelagt) ikke kunne testes og gjenstander som har ligget i saltvann heller ikke kunne testes, ergo så fungerte ikke det......!

Nei har man det resultatet man ønsker så er tester livsfarlige, fordi det kan rokke ved ønsket sannhet.........

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anlegg i 6 og 7 siffret klasse!!

Kabelskeptikere!

Såvidt jeg vet er det mange her som har anlegg i hundretusenklassen og har kabler fra biltema ol.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Les tidligere poster......

Men, svar ja eller nei: "Hvis det er, som dere sier at det ikke er forskjeller på kabler... Er det da noe problem at man lytter til dem før test??"

Hey... vi er jo bare her for å finne ut om det er forskjeller?
    Skal det blindtestes eller ikke, de som hører forskjell skal selfølgelig ikke bestemme hvordan testen skal gjennomføres.

Som jeg skrev tidligere hører du forskjell så trenger du ikke å ligge med de........

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor, igjen!

Sitat Opprinnelig postet av devilej
    He he. Som jeg skrev ser jeg meg selv som nøytral hva debatten angår, og en test som dette ville vært morsom om den ble noe av. Registrerer like vel at du ikke er istand til å argumentere for hvordan du mener at noen skulle kunne gjøre seg kjent med lydsignaturen i en kabel da du samtidig påstår at det ikke er mulig. Alle dine innlegg faller derfor i grus i denne debatten.
    Om det er eller ikke er forskjeller synes jeg folk burde få avgjøre for seg selv i eget anlegg
    Hele fundamentet med blindtesting er INGEN kosing med kablene før testen, hvis det kreves at de skal spilles inn så kan det sikkert ordnes!!!8)

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan man ikke like gjerne teste ut kabelen PÅ testen som før testen?
    Er jo det som er hele poenget med testen, en blindtest er beste løsning.

Selv har jeg ikke testet ut så mye kabler så skal ikke si hva som er rett.
    Men slik jeg tror det er så kan man høre forsjkell på billigkabler 5kr meteren og ok "billigkabler" 200kr meteren.
    Det jeg dermed ikke tror er mulig og høre for det menneskelige øret er forskjellen på en 1000kr meteren kabel og en 10000kr meteren kabel...
    Men idk, ser bare ikke poenget i at nissene skal ha kabelen hjemme først, kan jo føre til sabotasje på kabelen f.eks.

Side 11 av 24 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •