Hvorfor er flate kabler så gode? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 24 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 469
    Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blind-testing igjen!!

Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Personlig holder jeg meg nøytral i kabeldebatten da jeg ikke synes den vedgår mine holdninger til dette personlig.
    Det var kommentaren din om at man ikke får lov til å gjøre seg kjent med lydbildet fra kabelen på forhånd som fikk meg til å stusse. Det spiller vel ingen rolle om det uansett ikke er mulig

Skal vi sende kabler rundt på tvers av vårt langstrakte land, skal de/du/dere bo i test-rommet i ett år før BLIND-testen?????

Kan ikke være så vanskelig å forstå at det vil ta lang tid og bli helt håpløst i forholdt il objektet.

Når norsk-gallup har meningmålinger så spør de ikke hele befolkningen, men kanskje 3000stk i tilfeldig geografisk i forhold til folketallet, samt i valg i forhold til representat sammensetningen i fylker og kommuner.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Skal vi sende kabler rundt på tvers av vårt langstrakte land, skal de/du/dere bo i test-rommet i ett år før BLIND-testen?????

Kan ikke være så vanskelig å forstå at det vil ta lang tid og bli helt håpløst i forholdt il objektet.

Når norsk-gallup har meningmålinger så spør de ikke hele befolkningen, men kanskje 3000stk i tilfeldig geografisk i forhold til folketallet, samt i valg i forhold til representat sammensetningen i fylker og kommuner.

Hva er problemet egentlig?

Det er ingen meridianmåling av en gruppe men en konkret test av faktiske fysiske objekter hvor individer skal gi en en vurdering av deres egenskaper utifra deres eget personlige utgangspunkt.

Man må jo ndøvendigvis ikke trekke inn folk fra hele landet for å utføre en blindtest. Jeg tror neppe at geografi påvirker resultatet, så man kan vel ta utgangspunkt i at det er mulig å oppdrive nok deltagere i norges største by? De vil jo være i (relativ) umiddelbar nærhet til lokalene og testobjektene på permanent basis...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry gutter, vet dere hva blind-testing er??????????????????? måtte bare si det................
    Pussig at du ikke vil svare på det egentlige spørsmålet her. Hvorfor er det et problem at noen har lyttet til kablene på forhånd når det er umulig å høre forskjell på dem, og på hvilken måte ødelegger det isåfall for en blindtesting.
    Det eneste svaret må jo være at du mener det er lydmessige forskjeller likevel, men jeg forstår at du ikke kan få deg til å skrive det

Du henviser nå i deres forsvar at det ville ta for lang tid, men bare som en påminnelse siterer jeg kommentaren som var utgangspunktet ditt. Den har lite med tid å gjøre

Hvis man har en blindtest så er det faktisk viktig at man ikke får smake, høre eller se på noe av det som testes slik at man kan gjennkjenne/huske osv hva som var hva.

Blanke ark for alle er måten det må testes på!!!
    Her handler det altså kun om lydmessige forskjeller i kablene
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...
    Folk som ikke har peiling på anlegg eller har kjennskap til godlyd bør ikke kunne utføre en slik test!!

Min far liker musikk, men har ingen mulighet til å høre forskjell på sitt JVC-anlegg til 4000 i forhold til mitt.... Han kan bare si at det låter bra.. Men ikke hvorfor...

Derfor!

Når Dagbladet eller VG ber inn til vintest.. Stikker de da ned på plata og ber inn den største alkisen til testen, eller ringer de en vinkjenner??

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste som har jobbet med psykoakustikk på et seriøst nivå er enige om at kabler låter ulikt. De stiller imidlertid spørsmål ved sammenhengen mellom pris og kvalitet. Det er her problemet oppstår. Noen tillegger jo DUT (device under test) alle positive egenskaper dersom anlegget låter bedre enn med et alternativ. Imidlertid kan de to DUT-ene slå omvendt ut i et annet oppsett.

Problemet med å blindteste kabler er dermed hvilke to kabler skal man teste mot hverandre? Selv mener jeg at om man tar en kostbar kabel som utgangspunkt kan man finne en eller flere billige kabler som gjør jobben like godt og med samme klangtype. Utfordringen er med andre ord hvilken billigkabel skal man teste mot hvilken dyr kabel.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er Snickers inne på sakens kjerne etter min mening. Det er matching av riktig kabel til riktig anlegg som teller, og dette har ingenting med pris å gjøre
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med de to siste innlegg - det er samspillet i anlegget som er tingen , ikke pris. Man må tollerer andres synspunketer om kabler som for andre komponenter i anlegget.

Imidlertid har jeg et spørsmål til skeptikerene:
    Etter det jeg har lest mener alle skribentene i bladet Fidelity at det er forskjell på lyden i kabler - tildels store forskjeller. Kommer neppe til å kjøpe de kablende de omtaler, men ut fra det dere skeptikere prediker må jo dere mene at hele gjengen er idioter ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Imidlertid har jeg et spørsmål til skeptikerene:
    Etter det jeg har lest mener alle skribentene i bladet Fidelity at det er forskjell på lyden i kabler - tildels store forskjeller. Kommer neppe til å kjøpe de kablende de omtaler, men ut fra det dere skeptikere prediker må jo dere mene at hele gjengen er idioter ?
    Jeg synes ikke den ledende spørsmålsformuleringen er særlig god. Vi forsøker jo generelt å ikke bedrive personkarakteristikk, spesielt ikke av folk som selv ikke deltar i debatten.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    det er det det gjør vettu....
    lykke til i kable jungelen.....jeg anbefaler nordost..
    Sånn helt uten videre uten å vite noe om hvilke komponenter samco har?
    Vil du anbefale en runde innbrenning i Vidar maskinen og kanskje?

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Sånn helt uten videre uten å vite noe om hvilke komponenter samco har?
    Vil du anbefale en runde innbrenning i Vidar maskinen og kanskje?

Hehe morsomt...ser ut som du har fulgt med når jeg har deltatt i en annen kabel debatt her på Avforum(eller tar jeg feil?)..men samme det. Grunnen til jeg anbefaler Nordost er fordi, i mine ører så farger di ikke lyden...og er det ikke det som er mening med kabler da?

Men ja...jeg kan godt anbefale en runde i Vidar også....hehehe
    En runde i Vidar, gjør ikke annet enn og forbedre egenskapene til kabelen...men det kan sikkert diskuteres det også...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan du vite hvilke kabler som farger lyden og ikke når du allikevel ikke har annet valg enn å høre dem i et oppsett som farger lyden frem og tilbake i mange ledd?

Og hva pokker har det å si om kablene farger lyden eller ei om det som kommer ut av høyttalerne har riktig klangfarge til slutt?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe morsomt...ser ut som du har fulgt med når jeg har deltatt i en annen kabel debatt her på Avforum(eller tar jeg feil?).
    Neida du har helt rett!

Men som kabelskeptiker så er jeg naturlig nok skeptisk, og i alle fall når det gjelder den Vidar maskinen så er det jo nesten for godt til å være sant.

Nordost apellerer til tilhengere av Voodoo virker det som.

Kan du med hånda på hjertet si at du har hørt forskjell fra før/etter Vidarifisering?

Edit: Et par strategiske mellomrom i det siste ordet der kunne endret betydningen radikalt!

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvordan kan du vite hvilke kabler som farger lyden og ikke når du allikevel ikke har annet valg enn å høre dem i et oppsett som farger lyden frem og tilbake i mange ledd?

Og hva pokker har det å si om kablene farger lyden eller ei om det som kommer ut av høyttalerne har riktig klangfarge til slutt?
    Hvorfor forandre lyden ved hjelp av den "rette" kabelen når en kan gjøre det samme med EQ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EQ er jo kjempeskummelt da! Dessuten er de jo aaaaalt for billige og kan ikke brennes inn med Vidar.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

smil og hver glad Snickers-is:-D
    "I mine ører så farger di ikke lyden" skrev jeg..m.a.o så er det sånn jeg liker det...ikke sant??.og da har jeg en oppfattnning at Nordost ikke farger lyden, i en så stor grad som andre kabler gjør...så da er nok det riktig klangfarge for meg i mitt anlegg..i forhold til det jeg liker.
    Har ingenting for meg og si om kablene farger lyden, bare har den oppfattning at kabler ikke skal farge lyden..men vet mange som kjøper kabler for og få den rette lyden i sitt anlegg...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8

Kan du med hånda på hjertet si at du har hørt forskjell fra før/etter Vidarifisering?

Edit: Et par strategiske mellomrom i det siste ordet der kunne endret betydningen radikalt!

Etter jeg var en tur innom Soundgarden Vika og hørte på Nordost Heimdall. 1 hvor det var brukt Vidar og 1 der hvor det ikke var brukt Vidar...Så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg hørte forskjell på før og etter vidar-i-fisering..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville du hørt denne fiseringen i en blindtest?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter jeg var en tur innom Soundgarden Vika og hørte på Nordost Heimdall. 1 hvor det var brukt Vidar og 1 der hvor det ikke var brukt Vidar...Så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg hørte forskjell på før og etter vidar-i-fisering..
    Som den nyskjerrige personen jeg er, lurer jeg på om dette var to forskjellige oppsett eller samme oppsett du hørte disse kablene på?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Som den nyskjerrige personen jeg er, lurer jeg på om dette var to forskjellige oppsett eller samme oppsett du hørte disse kablene på?
    Samme oppsett:

Primare I30
    Primare CD30
    System Audio 1750
    Heimdall XLR(denne byttet vi ikke ut)
    Og 2 forskjellige Heimdall ht kabler..
    samme lytte posisjon og ingen forandringer ellers bortsett fra ht kablen...

så med andre ord....det samme oppsettet...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville du hørt denne fiseringen i en blindtest?
    Det gjorde jeg på en måte da jeg var på vika...for han fortalte ikke at det var noen forskjell på de, bare om jeg kunne høre noen forskjell..

Jeg visste jo ikke at kablen var gjort noe med....

Side 10 av 24 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •