Hjelp med kabel fra pc til reciever

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp med kabel fra pc til reciever

Hei!
    Jeg vil bruke min bærbare pc som "mp3-spiller". Og har da skjønt at optisk eller coax gir best lydkvalitet, noe som er viktig i denne sammenhengen.

Det står på pc-en på volumikser at utdataenheten er spdif, vil ikke dette si at jeg har mulighet for å kjøre en optisk kabel direkte fra headsetinngang til minijack?

Har tatt screenshot her, noen som kan bekrefte dette?
    Vedlegg 42254

Eventuelt, noen som har tips på noen greie optiske kabler til en rimelig penge?

Takker for svar!:-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det skal egentlig gå bra.

Men jeg fant ikke ut av det på min Dell, selv med svært gode råd fra Hygen og innkjøp av en Dell kabelbit med s/pdif i den ene enden og coax i den andre.

Prøv å sende en PM til Hygen, kanskje han kan hjelpe deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags dell har du?
    Jeg har en dell xps, og virker da som jeg har mulighet til å kjøre optisk/coax..

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På egenskaper står det "venstre panel RCA-plugg" så da regner jeg med det er en digital coax kabel du trenger, ikke optisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    På egenskaper står det "venstre panel RCA-plugg" så da regner jeg med det er en digital coax kabel du trenger, ikke optisk.
    Hvordan vet jeg når jeg skal bruke coax, og når optiske kabler er aktuelt?

Skjønner nå at ved RCA-plugger bruker man coax, er det flere tilfeller?
    Er det mulig å legge litt til, slik at jeg lærer?:-D

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NarreN
    Hvordan vet jeg når jeg skal bruke coax, og når optiske kabler er aktuelt?
    Bruker det når man har det Fordelen med optisk er at da slipper man unna eventuel elektromagntiskstøy. Ellers skal det ikke ha noe særlig å si om man bruker coac eller optisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker det når man har det Fordelen med optisk er at da slipper man unna eventuel elektromagntiskstøy. Ellers skal det ikke ha noe særlig å si om man bruker coac eller optisk.
    Går litt off topic nå, men hvorfor må jeg bruke coax, og ikke optisk kabel i mitt tilfelle?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regent med at du bare hadde coax, i og med at det på egenskaper stod "venstre panel RCA-plugg", men dukan sjekke om du har optisk ut ved å forsiktig stikke inn en minijackkabel (vanlig eller optisk) i hodetelefonen for å se om det lyser.

På min som bare har optisk står det "frontpanel optisk plugg".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også forsiktig stikke inn en minijackkabel (vanlig eller optisk) i hodetelefonen for å se om det lyser.
    Stemmer, asvaberg fortalte meg om dette, men lys ble det ikke, mulig jeg misforsto..

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NarreN
    Stemmer, avsaberg fortalte meg om dette, men lys ble det ikke, mulig jeg misforsto..
    Min lyser uvhengig av om den er aktivert eller ikke. Mulig du ikke har optisk ut. Har du noen link til specs på dataen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min lyser uvhengig av om den er aktivert eller ikke. Mulig du ikke har optisk ut. Har du noen link til specs på dataen?
    Har ikke specs, da denne modellen ikke selges lenger..

Men står: Digital utdataenhet (SPDIF)
    Så for meg vil jeg tro at pc-en må ha optisk utgang, eller tar jeg helt feil nå?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs nok om du bare har coax, SPDIF er fellesbetegnelse (Sony/Philips Digital Interconnect Format), når det er optisk kalles det også "toslink (TOShiba-LINK)SPDIF".

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dell har ikke optisk (toslink) ut i hodetelefonutgangen. Det fikk jeg bekreftet av Dell kundeservice.
    Men de kunne ikke hjelpe meg med den s/pdif utgangen. Joda, det står RCA; noe jeg ikke helt forstår da utgangskoblingen på min (Inspiron 1520) ikke er en RCA/coax, men en s-video utgang.
    Den skal kunne bære digital lyd ut via en overgang som jeg kjøpte, men verken Hygen, Dell eller jeg fikk dette til. 0 lyd.

Så da tar jeg lyden ut digitalt via USB istedet, via en liten blå "kinabox" og som bringer de digitale signalene videre i optisk kabel til receiver.

Den kostet mindre enn Dell kabelovergangen...

USB 5.1 Ch optical Controller Audio Sound Card S\PDIF - eBay (item 120351017913 end time Jan-15-09 02:15:31 PST)

Det er samtidig et lydkort med mulighet for analog lyd videre i minijack, men det overstyres hvis man bruker optisk videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Dell har ikke optisk (toslink) ut i hodetelefonutgangen. Det fikk jeg bekreftet av Dell kundeservice.
    Men de kunne ikke hjelpe meg med den s/pdif utgangen. Joda, det står RCA; noe jeg ikke helt forstår da utgangskoblingen på min (Inspiron 1520) ikke er en RCA/coax, men en s-video utgang.
    Den skal kunne bære digital lyd ut via en overgang som jeg kjøpte, men verken Hygen, Dell eller jeg fikk dette til. 0 lyd.

Så da tar jeg lyden ut digitalt via USB istedet, via en liten blå "kinabox" og som bringer de digitale signalene videre i optisk kabel til receiver.

Den kostet mindre enn Dell kabelovergangen...

USB 5.1 Ch optical Controller Audio Sound Card S\PDIF - eBay (item 120351017913 end time Jan-15-09 02:15:31 PST)

Det er samtidig et lydkort med mulighet for analog lyd videre i minijack, men det overstyres hvis man bruker optisk videre.
    Jeg fikk fra dell en oppgradering på min bærbare pc, pga grunner jeg ikke orker å ta på forumet, men spiller egentlig ingen rolle.
    Så innmaten er relativt ny, rundt 2 måneder siden. Så det kan vel være mulig at jeg har fått SPDIF utgang??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs nok om du bare har coax, SPDIF er fellesbetegnelse (Sony/Philips Digital Interconnect Format), når det er optisk kalles det også "toslink (TOShiba-LINK)SPDIF".
    Er det en måte jeg fysisk kan sjekke om det er coax?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •