HDMI-kabler.......igjen.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI-kabler.......igjen.

Sikkert vært oppe tidligere og diskutert hundre ganger frem og tilbake, men orker ikke lete her inne.

Satt og leste siste hjemmekino her en dag. Der sto det langt foran i bladet en annonse for HDMI kabler. Er jo nok av de rundt om!

Nok om det. Det sto 3 typer der, god - bedre - best hvis dere skjønner.
    Det sto også at det var forskjell i hvor mye "data" de klarte å sende igjennom kabelen som max.
    Og akkurat det er litt interessant. Kan det være noe å hente der? Tenker da på nye BD utgivelser med DTS HD MA og alt det der.
    Tenker da for meg selv at ok, jeg får bilde og lyd i 1080p og har DTS HD MA og alt det der.
    Men, kan jeg oppleve at kabelen i seg selv ikke klarer å sende igjennom all info allikevel? Får jeg DTS HD MA "light" hvis dere skjønner?

Jeg har alltid vært av den mening at enten så funker det, eller så funker det ikke. Digitalt er digitalt, 0 og 1 ikke sant? Enten eller.

Men kan det være sånn at for eksempel min billige Clas Ohlsson HDMI kabel ikke klarer å levere nok "bits" igjennom kabelen til å få fullt utbytte av DTS HD MA?

Noen tanker godtfolk?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Får jeg DTS HD MA "light" hvis dere skjønner?
    Det tror jeg at jeg kan svare avkreftende på.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ikke ha lengere en 2 meter så kommer det på det samme hva en kjøper.
    Eneste er at det er forkjell på stivheten på kablene, så noen kan bøyes mere en andre.

Men de må være merket godkjent for 1080p, da er du sikker.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker Rune?

Trekker litt sammenligninger til ADSL og bredbånd, der man kan måle hastigheten linjene kan gi ikke sant? Er veldig veldig mange som ikke får det de har bestilt for å si det sånn.

Men mulig jeg er helt på jordet her altså, er bare noen tanker jeg fikk i hue.

Men si at det er litt sånn "trangt" i kabelen. Jeg setter systemet til å spille DTS HD MA. Alt fyrer igang, og så viser det seg at kabelen er for "trang". Vil systemet da automatisk velge et annet format da eller? Eller får jeg ikke lyd?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt hode burde en HDMI kabel være en HDMI kabel; kunne overføre datastrømmen(f eks 1080p bilde & hd lydspor) "bitperfekt" over en gitt avstand. Selger f eks biltema en HDMI kabel på 15 meter til 399,- så skal den fungere("bitperfekt"). Gjør den ikke det, er det ikke en HDMI kabel, men en defekt/mangelfull/feilvare HDMI kabel. I mi bok.

Det skal ikke være noen forskjell på HDMI kablene annet enn ved produksjonskvaliteten. Dvs, det skal ikke ha noen form for påvirkning av signalet som sendes ( 1 og 0 bits, bruddsignal etc etc).

Har vært i en liten disputt over dette med betjeninga på hifi-klubben i Kr.Sand, og der i gården er de hellig overbevist over at det er store forskjeller på HDMIkabler(og forsåvidt andre digitalkabler).

På wikiepedia står det noe om de 2 "klassene" med HDMI kabler, og testomfanget av dem(usikker på hvor mye dette egentlig gjelder lengre, er ikke alle HDMI kablene som selges nå "high speed HDMI cable"?):

High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Jeg har alltid vært av den mening at enten så funker det, eller så funker det ikke. Digitalt er digitalt, 0 og 1 ikke sant? Enten eller.
    Kort svart er dette riktig (Orker ikke svare langt ).
    Enten kommer et brukbart signal, eller så kommer et ikke-brukbart signal. Du kan ikke få et 'halvveis brukbart/redusert kvalitet' signal.

Det viktige når du kjøper HDMI-kabel er å få butikken til å si at den klarer det du ønsker at den skal klare, slik at du kan levere den tilbake hvis den ikke holder det butikken lover.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..kom over denne nå når jeg pløyde verdensveven etter info på temaet:

Intersymbol interference - Wikipedia, the free encyclopedia

..og der var jeg tilbake i studietida med OSI-modellen og TCP/IP og støy på ethernet-nettverket. Bor noe der, er usikker på omfanget ift HDMI, noen som vet noe?

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greia med ADSL er at signal/støyforholdet undersøkes i det man fyrer opp modemet, og man får hastigheter deretter.

Tror ikke HD har en slik løsning. Derfor får man problemer hvis kabelen ikke takler dataraten, fordi receiveren gir ut akkurat så mye data den får beskjed om.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •