Åpenbaringen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35

Tråd: Åpenbaringen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Åpenbaringen

Hoi.

Jeg har alltid vært av de som hatt den oppfatning at kabel er kabel. Riktignok har jeg ikke brukt de tynne sorte skolissene i anlegget mitt men holdt meg til den prisgunstige skjermede RCA kabelen til Clas Ohlson.

I tillegg har jeg kjørt Biltema sine høyttalerkabler rund baut. Kobber er jo kobber...

Etterhvert så har interessen for HIFI og hjemmekino blitt større, og jeg tenkte jeg skulle prøve å se om det var noen forskjell på dette med kabler.

Etter å ha lest her så er jo meningene mange.

...uansett. Jeg har den siste tiden oppgradert anlegget med QED Silver anniversiry XT høyttalerkabler og kjøpt et par Atlas Equator MK II RCA kabler.

For meg har dette vært en åpenbaring når det gjelder kabler. Det er markant endring i lydbildet, bl.a. har klassiske musikk en helt annen dimensjon. Nyanser og instrumenter er hørbart mer tilstede.

Jeg ønsker meg selv derfor velkommen i kabelnisseklubben og anser meg selv som "a true believer". :-D

Åpenbaringen var så stor at jeg bare måtte dele dette med andre likesinnede.8)

Morten

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til nisseklubben:-D

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trivelig at du opplevde så bra forskjell i anlegget ditt! :-D

Og velkommen i nisseklubben!

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til kabelnisseklubben.

Denne åpenbaringen hadde nok jeg får 17år siden. Morsomt og prøve seg frem med kabler, kan være det lille som mangler i anlegget.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, velkommen skal du være

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er jo at DU hører forskjell selv om andre individer påstår noe annet.
    Selv har jeg lite erfaring med kabler, og har til dags dato ikke kjøpt en HT kabel som er dyrere enn 80kr meteren.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HEY! Jeg har også QED silver anniversary høyttaler kabler. Disse erstattet noen blaupunkt singlecore bilstereo kabler som virket av god kvalitet og riktignok så kan jeg ikke høre noe forskjell i lydbildet i det hele tatt.

MEN! jeg vil ikke anse meg selv som verken det ene eller det andre fordi jeg mener å huske det ble forandring når før gikk fra Biltema kabler til Monster Cable og da spesiellt når jeg satte på bananplugger. Jeg syntes lyden ble skarpere. Da spesiellt i diskant området. Om jeg FAKTISK hørte forskjell eller det er placebo vet jeg ikke, men jeg synes ikke det er så farlig om jeg ikke vet heller.

Lykke til med kabelvalg fremover i framtia (pst. Pris og Lydkvalitet går ikke hånd i hånd. Om du er heldig kanskje du finner en lampettledning du synes er bedre enn NorOst Valhalla)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Om man slår av anlegget, kommer tilbake en time etter så har man hørt så mye annen lyd at man ikke husker hvordan anlegget høres ut.
    Henter ofte at jeg blir imponert gang på gang av hvor bra lyd det er i anlegget.

Ellers, tror du hører forskjell, men bare i fantasien
    Du ønsker så sterkt at det kommer i oppfyllelse

Ellers en ting jeg lurer på, hvorfor er egentlig disse tynne kablene så gode? de ser da veldig dårlig skjermet ut.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Om man slår av anlegget, kommer tilbake en time etter så har man hørt så mye annen lyd at man ikke husker hvordan anlegget høres ut.
    Henter ofte at jeg blir imponert gang på gang av hvor bra lyd det er i anlegget.

Ellers en ting jeg lurer på, hvorfor er egentlig disse tynne kablene så gode? de ser da veldig dårlig skjermet ut.
    Morsomt at personer som ikke sitter med skikkelige kabler og har et skikkelig kabel rot mener at de ikke hører forskjell Det er ganske så forståeligt. Rydd opp og få deg noe annet enn lakris så vil du få en åpenbaring du også.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kan hende han er så overbevist om at det ikke finnes forskjeller at han ikke hører de?? Hvis ikke det er placebo, så vet ikke jeg:lol:

...og da var krangelen i gang

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Morsomt at personer som ikke sitter med skikkelige kabler og har et skikkelig kabel rot mener at de ikke hører forskjell Det er ganske så forståeligt. Rydd opp og få deg noe annet enn lakris så vil du få en åpenbaring du også.
    Har min tvil
    mine kabler koster faktisk flere hundre kroner
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ja, kan hende han er så overbevist om at det ikke finnes forskjeller at han ikke hører de?? Hvis ikke det er placebo, så vet ikke jeg:lol:

...og da var krangelen i gang
    Ellers kan jeg nevne som jeg ikke fikk med i forige post.
    Jeg mener ikke at det ikke er forskjell, men jeg mener at den er ubetydelig

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    - Sa han som slår bord skjeve, og mener lyder flyter bedre

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    - Sa han som slår bord skjeve, og mener lyder flyter bedre
    lol

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evelen: Kommer helt an hvilken type anlegg man har...
    Det var engang jeg hadde ett billigere oppsett hvor kablene ikke hadde så mye å si, men etterhvert som komponentene ble bedre så (hørte) jeg at det ikke lenger holdt med en "billigkabel".

Som man sier: "Ett anlegg er sjelden bedre enn sitt svakeste ledd"

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Evelen: Kommer helt an hvilken type anlegg man har...
    Det var engang jeg hadde ett billigere oppsett hvor kablene ikke hadde så mye å si, men etterhvert som komponentene ble bedre så (hørte) jeg at det ikke lenger holdt med en "billigkabel".

Som man sier: "Ett anlegg er sjelden bedre enn sitt svakeste ledd"
    Joda, selvsagt.
    Men må selv si at jeg ikke enda har fåt noen åpenbaringen
    8)
    Har ikke tilgang til et anlegg til en halv milion og teste på ):

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting kan jeg si i allefallesto dyrere og mer avslørende elektronikk,desto større forskjell høres fra kabel til kabel.Mono-trinn har også fordelen med at man kan bruke lengre signal-kabel og kortere HT-kabel som ofte er bedre i form av klarere og mer forvrengningsfri lydgjengivelse enn den vanlige løsningen.Noe jeg bare ville nevne.Jeg hørte heller ikke så store forskjeller med Cayin 153B.Jeg hørte dem,men mest i form av strammere bass og bedre gjengivelse av de øvre frekvenser da jeg skiftet fra Kimber Hero til Black Magic A1 MKII.Med Primare hørte jeg mye mer forskjell da oppløsningen her er helt utrolig i forhold til Cayin så det ble en åpenbaring i seg selv.

Det er ofte at det for det meste er nyanser det dreier seg om ved skifte av kabler.Men også i noen sammenhenger store forskjeller.Kan ta et eksempel :Tara labs omni 1.Makan til d... skal du lete lenge etter.Skiftet til Kimber kwik12 (62,- metern) på anlegget til kompisen og det var som om du dro en gammel golvtue vekk fra Høyttalerne hans.Prisen er ikke bestandig nødt til å være høy for at det skal bli bedre.Det som skjedde med hans anlegg var ikke mindre enn utrolig.Alt ble tydeligere og detaljer kom frem fra et nå fjernet slør som var tjukt som kald havregraut.bassen ble strammere og lydbilde ble jo heller ikke så rart,mye dypere.Dette var rene hakesleppet.Han har i senere ti skiftet til Nordost Flatline Gold hvorpå det ble enda klarere og tightere i bassen

Jeg er ikke av dem som synes det å bruke 50k på høyttaler-kabler er bra.Det synes jeg rett og slett er hårreisende at noen gjør men sikkert fordi min lommebok heller ikke tillater slikt.Det finnes en del med mer penger enn meg også da.Og har de råd så værsågod,det er deres sakMen den normaltlønnede mann i gata trenger ikke gå så høyt opp i pris for å finne gode kabler.Å holde seg rundt max 3k pr. kabelsett er greitt.Brukt kan man jo gjøre gode kjøp fra slike som er mer nisser enn meg fordi de skifter kabler i hytt og gevær.

Det blir jo vanskeligere å høre foskjeller for en som har kjøpt seg et budsjettsanlegg til 15.000 og en som kjøper et toppklasse til 70.000.det sier seg selv.

Men jeg synes også at kabler er best å tenke på til slutt når man har fått till elektronikken og høyttalerne.Og Ikke som medisin for et dårlig matchet anlegg.

Mine meninger.Men er dette så på jordet da?

Sitat:

Jeg har nå kuttet ut Transparent REF XL SS til fordel for "Black Magic" REVELATION...slå den!
    Kabel til kr 2000,- slår ut en kabel til kr. 56000,-....kan det bli bedre??

Totalpris på mitt anlegg er ca........... kr 1 000 000,-

Vi satt 4 audiofile og hørte på systemet mitt. Mellom Mark Levinson DAC 360S og Audio Research LS25 var det koplet to sett med signalkabler. De visste ikke hva de hørte på.
    Vi koplet frem og tilbake.
    Alle fire foretrakk klart det ene alternativet, renere lyd, klarere topp, bedre rom og tredimensjonalitet, bedre rytme.
    Overraskelsen var enorm når den kabelen som var dårligst viste seg å være en
    1 meter Transparent XL til kr 56000,- og den kabelen som klart spilte best var en "Black Magic" REVELATION m/Neutrik XLR kontakter i kveil med faktisk 5,5meters lengde.

Mellom ARC LS25 og ARC VT100MK2 er det en Black Magic REVELATION men Furutech Rhodium.

Ikke alltid dyrt er bestMen forskjeller er det,helt klart!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    En ting kan jeg si i allefallesto dyrere og mer avslørende elektronikk,desto større forskjell høres fra kabel til kabel...............................Det blir jo vanskeligere å høre foskjeller for en som har kjøpt seg et budsjettsanlegg til 15.000 og en som kjøper et toppklasse til 70.000.det sier seg selv.
    Om jeg skal se på kun det jeg trenger for å spille av 2-kanals lyd i anlegget mitt, så snakker vi rundt 300 000kr veil. Da bør vel jeg kunne merke relativt store forskjeller om jeg bytter ut mine billige Supra kabler?

Nå har ikke jeg gjort så mye testing heller, og jeg har sett nok kabeldiskusjoner til å skjønne at temaet er sårbart - men jeg forbeholder meg retten til å si at jeg ikke er helt overbevist så lenge vi snakker om kabler av samme dimensjon.

Dog, morsomt for trådstarter å finne et nytt aspekt ved hobbyen. Har man mulighet til "tune" seg inn mot drømmelyden med slike tweaks (hva nå enn som forårsaker det), så er det vel ingenting som er bedre enn det. 8)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •