Kabler til Projektoren 10m

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer xawyer sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabler til Projektoren 10m

Heisann

Bygg hus og skal strekke kabel i rør til tenkt posisjon for projektor. Tenker jeg må ha 10 meter lange kabler, og ønsker å tenke litt fremsiktig samtidig som budsjettet ikkje er på Røkke-nivå. Eg har nokre enkle Ja/Nei spørsmål, samt ett om kvaliteten på HDMI kabel.

A) Slik eg har tenkt og forstått så treng en nok ikkje meir enn 1 HDMI gjennom røret, ettersom en kan bruke splitter eller forsterker til å splitte signal til kildene (canal digital, xbox, ps3). Sant?

B) I tillegg til HDMI vil eg være sikker på at eg har i røret det som trengs til det som kan dukke opp, så da er det greitt å trekke en videokabel (den gule av dei tre gule, raude og kvite). Ikkje sant? En treng ikkje mer for å spele av ting som brukar scart?

c) Hovedspørsmålet:

Eg har kjøpt en 10 meter HDMI til 699 på Elkjøp. Hama eller Haba. HDMI 1.3.
    Drit eg på draget, eller er det "Godt nok"?

Var innom Expert, og dei meinte at eg burde kjøpe Monsterkabel til over 2000 kroner på grunn av ønskta lengde. Har han rett, eller kan elektrikarane no lage ferdig røret mitt med mine to relativt rimelige kablar?

Takker og håper på svar. :-D

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. Switcher, så stemmer nok det.
    Når det gjelder Kabelkvalitet, så har jeg ingen problemer med Claes Ohlson sin kabel på 10 mtr. Har lest att enkelte har problem på 1080p med billig kabel over lengre strekk, men det kan kanskje skyldes svakt utgangs-signal ?.
    Tror den kabelen du har kjøpt holder lenge.

Mvh
    Tommy

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale, hvis du allerede har AV utstyret tilgjengelig, å sjekke at den hdmi kabelen du velger å bygge inn faktisk fungerer.

Jeg er en av de som har opplevd at 10 HDMI kabelen fra "Clas" ikke var brukbar. Svakt utgangs signal er vel litt tvilsomt i mitt tilfelle, ettersom den feilet på flere forskjellige kilder (2 forskjellige HD-DVD spillere og en BD spiller), men det var den samme projektoren som mottok signalet, og det kan være at den enheten som mottar signalet var litt kresen på de lange bildesignal kabelenes kvalitet også.

Ellers til valg av analoge signalkabler, er "den gule" (kompositt?) kobblingen den dårligste måten å kobble skjermenheter sammen på. Ville heller lakt opp en S-Video og eller enda bedre en komponent kabel med 3xRCA bildesignal kabler i stedet. Legges det opp en komponent kabling, kan man i nødsfall bruke en av dem som kompositt, hvis den tilkobblede kilden bare støtter det.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xawyer
    Eg har kjøpt en 10 meter HDMI til 699 på Elkjøp. Hama eller Haba. HDMI 1.3.
    Drit eg på draget, eller er det "Godt nok"?

Var innom Expert, og dei meinte at eg burde kjøpe Monsterkabel til over 2000 kroner på grunn av ønskta lengde. Har han rett, eller kan elektrikarane no lage ferdig røret mitt med mine to relativt rimelige kablar?
    Test kabelen på forhånd, slik at du er sikker på at den fungerer med ditt utstyr.
    Hvis du vil ha litt mer kvalitet enn Hama, så er Supra bra. Bruker selv en på 12m til 1080p/24 og /60. Fungerer utmerket, og koster nesten halvparten av Monster.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skulle jeg ha lagt 10 meter hdmi i rør så hadde jeg ALDRI brukt kabler fra biltema eller clas Olsen... greit nok at de fleste kansje fungerer for de fleste, men har hørt om for mange som har hatt dårlig erfaring med disse kablene, også de korte 1 meterene. en av kameratene mine testet en av disse 1meter kablene fra clas olsen og han opplevde at lyden plutselig forsvant i en av kanalene, og kom til bake, og så plutselig forsvant lyden i en annen kanal, og slikt holdt det på. også var det noe tull med bildet også. etter det prøvde han en annen kabel fra clas olsen, som fungerte ganske greit frem til han var uheldig, og trykke forsterkeren litt for langt når han skulle sette forsterkeren på plass, og det var nok til at kabelen sluttet å fungere.
    så selv om du ved å teste kabelen din nå og du mener at kabelen fra clas olsen fungerer så skal det svært lite til før den plutselig ikke fungerer lengre, og da sitter du i suppa til opp over ørene, for å bruke det utrykket
    tro meg, den eneste kabelen du ikke vil spare penger på er den lange kabelen du skal trekke i rør til prosjektor. du vil ikke måtte senere styre med å prøve å bytte den, hvis du kjøper billig kabel og den plutselig slutter å fungere. hifiklubben selger 10 meter hdmi kabel for 1500kr, den billigste "Van den Hul" kabelen som jeg kan anbefale deg å kjøpe. disse kablene scorer svært bra i stort sett alle testene de er med i, og disse kablene er det ikke tull med i det hele tatt, og skal våge meg på den utallelsen at også bilde blir bedre med denne kabelen uten å starte en kabel debatt.
    700kr ekstra er ikke mye å betale for å være sikker på at ikke en så lang kabel plutselig skal ryke av en eller annen dum grunn

Newcomer xawyer sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for alle svar

Flott å kome heim igjen til gode svar på spørsmål.:-D

Det triste med min situasjon er at eg ikkje har mulighet til å teste kabelen. Heimekinostua er no et prosjekt som vil bli oppdatert med tid (og økonomi), så startpunktet når huset er ferdig i januar/februar blir nok ikkje HD-oppdatert utstyr. Vil få en artig(?) jobb med oppdateringa etterkvart/fortløpande.

* Gammal men virkande projektor med ny lyspære. (Ikkje HDMI)
    * Lerret, som gamlingen seier er diamantbelagt.
    * Gamle høgtalarar, som gamlingen i huset seier kosta 20000 for mange år tilbake.
    * Xbox360, kjøpt før den kom med HDMI utgang.
    * Og når eg er på plass i huset så vil nok Canal Digital være på sin plass (tenker å få tak i en HD-tuner kanskje frå start av).

Greitt å ha noke å starte med, så en er "oppe og går". Det ej ser som naturlig å skifte ut først er vel egentlig projektoren. Får nok en god HD-klar til rundt 7500 virkar det som i desse tider. Deretter følger oppdatering av XBOX slik at den går på HDMI. Så kjem Blueray, off så mange planer....8)

Men frå tomat til agurk.

1) "Den gule" videokabelen såg eg som ei erstatning for scartkabelen. Såg på det som ei mulighet til xbox-spelinga foreløbig ettersom hverken den eller projektoren har HDMI. Og xbox'a har vel ikkje S-video ? Det har vel kanskje heller ikkje en tuner frå Canal Digital? Eller tek eg heilt feil her?

Om berre canal digital og xbox kan kome opp og fungere "brukbart" TIL utstyr blir litt meir oppdatert så har eg kome langt på vei. Eg har aldri vore kresen på bilde og kan sjå filmar på PC i dårlig kvalitet til tider, men etterkvart som denne stua stig fram så eg vil sjølvsagt kome raskast mulig over til å bruke HDMI og få en god film og speleplass i bra kvalitet.

2) Eg vil ikkje ha "for lite" kablar inn i røret sjølvsagt, så kanskje skal eg liksågodt slenge inn en HDMI kabel til for å være litt meir på den sikre sida. Røret er stort nok. Men eg har forståelsen for at dåkke her sikkert heller ville gått for at en "god" kabel sikkert vil være bedre en "to rimelige"..?

3) Det å trekke kablar har eg lite peiling på, så korvidt det er umulig å trekke fleire seinare veit ej lite om. Trur dette vil ha litt å seie for kva eg gjer akkurat no. På budsjettet mitt vergrar ej mej litt idag for å kjøpe kablar til +1500,- (sjølv om det var nesten at ej kjøpte 2stk for 990pr stykk idag. Rart korleis hjerna mi fungerar avogtil). Kanskje blir det lettare for meg å gå til butikken for å oppgradere den kabalen eg fekk, då kosta han pluttselig ikkje så mykje lengre sidan eg har betalt endel frå før ;D

4) Ettersom HD-projektoren ikkje er kjøpt enda så føler eg meg usikker på avstand til lerret. Dette blir nok feil plass å spørre om her på forummet, men ettersom dette har med kabelrøret å gjære så dristar eg meg:

Har ikkje målt avstand ennå på dagens projektor (den gamle eg har) frå vegg, ser ut til å være ei ca 3-4 meters avstand til lerretet. Vil det kunne skape problem idet eg oppgraderer til HD-projektor? Burde ikkje den avstaden være brukbar også for den nye?

5) Beklager lang post med mykje snikksnakk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •