DIY RCA til XLR

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY RCA til XLR

Har to par signalkabler av merket Black Magic A1 MKII jeg ønsker å gjøre om til XLR fra RCA.Er dette vanskelig?Noe spesielt elektrotinn eller noe man må bruke der?Går over til balansert og liker disse kablene så godt at jeg vil bruke dem fortsatt.

Trenger også gode tips og linker til butikker som selger ok XLR-Plugger.

Blir for dyrt om jeg skal kjøpe disse i ferdiglaget xlr(ca.5000,- stk) fra pm Audio.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til denne kabelen, så jeg må spørre litt før jeg kan svare.
    Er denne kabelen slik at den kan brukes til balanserte kabler? Dvs. kappe pluss to ledere?
    Skal du ha XLR i begge ender?

Hvis dette er slik så ville jeg kikket på Neutrik plugger hos f.eks. Elfa, ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa Søk på XLR Neutrik så kommer det opp ymse typer.
    Skal finnes noen med forgylte kontakter/stifter som sikkert egner seg til ditt bruk.
    Finnes sikkert dyrere og muligens bedre plugger, men jeg har gode erfaringer med Neutrik iallefall.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm...jeg får ikke til å sjekke dette da det er krympestrømpe over bulletpluggene.Men ringte nettopp å la igjen beskjed til Pau på PM Audio så får vi se hva svaret blir.Takk for tips om plugger

gir lyd når jeg har funnet ut mer

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut nettop ved å google litt at Black magic er bygget opp av to ledere.en i rent kobber den andre i fortinnet kobber.Den har også skjerm av fortinnet kobber.Sier det de noe mer mere?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg skal ha XLR i begge ender da det nå er fullbalansert fra CD-spilleren og helt ut til Effektrinnet.PRE og Effekttrinnet skal vist gå den ekstra mila ved å bruke Balansert kabel.derfor er det høyst aktuellt å bruke det for å få mest mulig ut av oppsettet.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Fant ut nettop ved å google litt at Black magic er bygget opp av to ledere.en i rent kobber den andre i fortinnet kobber.Den har også skjerm av fortinnet kobber.Sier det de noe mer mere?
    Så lenge ingen av lederne inkludert skjerm er i kontakt med hverandre kan du bruke kabelen. Bare lodd skjerm på pinne 1, pluss på 2 og minus på 3.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal det ikke være noe problem å få det til.

Bare å finne de pluggene du vil bruke da. Normalt skal det bli hakket hvassere med balansert drift, regner med at du bil merke forskjellen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert!Tusen takk for hjelpen.Jeg ser jo at jeg hadde måttet ut med over 10k for disse to i XLR nye så da sparer jeg jo over 80% på å gjøre om disse selv og kan jo kanksje dele opp 1 metringen til to på ca 50cm.Og da har jeg jo plutselig tre par

Bør jeg bruke loddetinn med sølv?Og skal skjermingen loddes på i begge ender da.

Vet at noen har kun skjerming i ene enden,ihvertfall på RCA så støy elimineres ved CD-spilleren og blir brukt opp til signal igjen så det mest støyfrie signal sendes videre til forsterkeren.Blir det rett?

Må vel kjøre ubalansert fra RIAA og inn til PRE30`en.Eller kanskje hybrid?RCA til XLR?Pre-ampen har jo to sett Balanserte innganger.Vil det bli bedre eller er det ikke noe vits?Nå er jo Platespilleren kun en innstegsmodell fra Project så der får jeg vel ikke så mye igjen.Men det spiller musikk i allefall

Ved å kjøre Balansert skulle vist Primarene spille mye bedre enn på ubalansert.Bare MÅ ha det da

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du loddetinn med sølv så vil det være det beste.
    Det du må være oppmerksom på er at du trenger litt ekstra temperatur om du bruker blyfritt tinn.

Bruk jord i begge endene om du skal ha balansert kabel, men ved lodding av RCA er kappen ofte koblet bare i en ende som du sier.

Om du tjener noe på en hybrid fra RIAA til pre er jeg ikke helt overbevist om, men som alt annet går det jo an å prøve...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette en ok løsning uten lodding men bare som overgang/adapter?Eller blir dette et ledd som ødelegger signalet?

Noe ala Dette:.......Etter å ha tenkt litt vet jeg jo at dette ikke går da skjermen ikke er festet i begge ender fra før.Jeg må opp med kabelen uansett så da blir det loddings,heheops:

Her er jeg grønn

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har du loddetinn med sølv så vil det være det beste.
    Det du må være oppmerksom på er at du trenger litt ekstra temperatur om du bruker blyfritt tinn.

Bruk jord i begge endene om du skal ha balansert kabel, men ved lodding av RCA er kappen ofte koblet bare i en ende som du sier.

Om du tjener noe på en hybrid fra RIAA til pre er jeg ikke helt overbevist om, men som alt annet går det jo an å prøve...
    Ja jeg har sølv loddetinn og det trenger visst mer varme.Om det er blyfritt vet jeg ikke.får sjekket det i morgen.

Mulig jeg bare bruker Eichmann bulletpluggene som det er fra før i begge endene fra RIAA til PRE.Bli sikkert bra det også.Det er jo først og fremst mellom Pre og Effekttrinnet det er viktigst å kjøre balansert og kanskje på CD-spilleren siden den også har balansert utgangstrinn.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er disse fra ViaBlue til 178,- stk. bra?Ser veldig forseggjort ut.

er jo helt grønn på dette området.Men vil jo ha no bra når jeg først skal gjøre det.Men noe dyrere er unødvendig.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du litt utvalg:

http://www.partsconnexion.com/catalog/connectors.html

(se under XLR Connectors)

Personlig så ville jeg ha valgt NEUTRIK, både pga pris og stabilitet (har loddet/brukt mange mic kabler med disse).

Her fra en norsk leverandør:

Neutrik XLR Kontakter

De sorte tar seg godt ut.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da så utrolig mange typer.....Hvilken av Neutrikene er skikkelig gode?Forslag?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse:

http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.js...0000000A0A036A

så vil du ha:

Kabelstiftdon 3-pol svart Au

eller

Kabelhylsdon 3-pol svart Au

Au = Gull
    Ag = Sølv

--

Dette er disse:

Neutrik - Audio - XX Series - NC3MXX-B

(se på elfas Typebetegnelse: NC3MXX-B - mot neutrik sine sider)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •