Kablenes betydning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 70
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kablenes betydning?

Etter å ha lest diskusjoner om dette i andre tråder, må jeg si nysgjerrigheten overgår fornuften min i dette tilfellet. Jeg må prøve kabler og ta blindtester før jeg gjør meg opp noen god mening. Noen som har tatt noen skikkelig gode blindtester?

Jeg mener det må være vesentlig at den kabelen som evt byttes faktisk ER et svakt ledd i oppsettet. F.eks om man har lakrissnøre mellom kilde og forsterker, er det gjerne det svakeste leddet og ikke strømkabelen. Magefølelsen min er at alle kablene i et anlegg har noe å si, men at de alle er ørsmå forskjeller som de fleste ikke hører, og at man virkelig trenger gode høyttalere og komponenter for å få frem forskjellene tydelig.

Så bare et spørsmål på siden:

Jeg har dette utstyret hjemme nå:

Høyttaler: XTZ 99.26
    Forsterker: Thule IA150B (12500,-)
    Kilde: Cambridge Dacmagic (som en bra cdspiller?)
    Xindac FA-1 signalkabel (1100,-)
    Xindac FS-1 Høyttalerkabler. (1800,-)
    Standard medfølgende sort strømkabel

Jeg er brukbart fornøyd med lyden, og har ikke merket noe særlig til støy(tror jeg), men det er 2 ting jeg har lyst til å teste nå:
    Bytte fra RCA til XLR mellom kilde og forsterker, og bytte ut strømkabelen til forsterkeren med en til ca1000kr. På et sånt "budsjettanlegg" som dette, vil jeg merke noe forskjell? Jeg er jo som de fleste ute etter billigs mulig oppgradering:P

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som kabelnisse vet jeg skeptikerne lurer bak hvert et stolbein, men jeg drister meg fram på for det.

Klart der er mulig du hører forskjell, og nå vil de sikker si at det er placebo. For meg spiller det ingen rolle da det er gleden ved å bytte og prøve som driver meg, på samme måten som jeg fra tid til annen får lyst på å prøve noe nytt selv om det jeg har låter bra.

Personlig liker jeg å bygge kabler selv. Mellom min Xindax CD og forsterker bruker jeg balanserte kabler som jeg har laget selv. Jeg forsøkte flere typer kabler, tykk og tynn, myk og stiv, men kan ikke si jeg hørte noe forskjell. Kan heller ikke si jeg hører særlig forkjell når jeg skifter til ubalanserte kabler heller, selv om det her skal være rør på utgangen og ikke transistor. Har også testet noen rådyre sølvkabler jeg fikk låne av Håkon Rognlien, men hørte ingen forskjell her heller....

Derimot har jeg hørt store forskjeller i lyden ved skifte av høytalerkabler. Har testet både Biltemakabel, flettet kjøpekable av eldre årgang - som var dyr, og en krysskoblet kabel laget av stiv installasjonskabel. Her var det store forskjeller ute og gikk. Faktisk var den dyre flettede kabelen dårligst. Den beste var den krysskoblete installasjonskabelen. Helt klart bedre lyd - som man fjernet noen tepper som lå over diskanten.

Hva som gjør at jeg hører forskjell på høytalerkablene og ikke på signalkablene vet jeg ikke, men de er der. Jeg har koblet frem og tilbake så mange ganger at plasebo er det ikke - der er jeg sikker på :-D .

Imidlertid skal man ha godt anlegg og gode inspillinger for å virkelig høre de forskjellene som er. Her nytter det ikke med digital 5.1 suround forsterker, tungrock og MP3, heller en analog forsterker, god spiller og Kari Bremnes eller Silje Nergaard.

Jeg synes du skal prøve, men ikke regn med at den dyreste låter best. Det er i alle fall min erfaring. (så får vi se om vi får være i fred for skeptikerne)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min erfaring etter å ha testet hundrevis av kabler og utstyr, så har jeg ikke så veldig gode resultater med bytte av strømkabel, selv på mitt meget dyre anlegg ble forskjellene veldig små, derimot bytte fra rca til xlr kan gi forbedring særlig på dyrere utstyr, men ikke større enn att du kan oppnå det samme resultat med en bedre rca kabel fra en annen produsent.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    min erfaring etter å ha testet hundrevis av kabler og utstyr, så har jeg ikke så veldig gode resultater med bytte av strømkabel, selv på mitt meget dyre anlegg ble forskjellene veldig små, derimot bytte fra rca til xlr kan gi forbedring særlig på dyrere utstyr, men ikke større enn att du kan oppnå det samme resultat med en bedre rca kabel fra en annen produsent.
    Signalkabler og høyttalerkabler kan kan gi forskjell.

De som påstår at strømkabler påvirker lyden må jeg påstå tar helt feil. Strm blir produsert i kraftverk og fraktes milevis før den kommer til veggkontakten hjemme i stua di, hvor mye utgjør det tror dere å bruke en god kabel de siste par meterne. Hahaha sier jeg bare.......

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker at jeg før mente at jeg kunne høre litt forskjeller jeg også, da spesiellt i diskant området. Kan dog ikke si at jeg kan skikke skikkelig mellom kabler og jeg tror det meste skyldes placebo.

Derimot noe jeg er veldig sikker på er at pris og lyd ikke går hånd i hånd når det gjelder kabler. Kan godt være kabler låter forskjellig, men det er jo tross alt samme kobber i mine og mange andres kabler som i de dyreste kablene på markedet. Jeg har nå Silver Anniversary kabler koblet på mid og diskant, men kan ikke si at jeg har merka noe forskjell.

Kjøpte meg slike kabler pga. Èn ting. EIERGLEDE.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tviler på att 20 års erfaring med lyd i jobb og privat har kun vært placebo, da nærmer jeg meg kanskje verdensrekord i placebo?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tviler på att 20 års erfaring med lyd i jobb og privat har kun vært placebo, da nærmer jeg meg kanskje verdensrekord i placebo?
    Jeg mener ikke at det KUN er placebo. Du er sikkert mye flinkere enn meg på Hifi, PA osv. Jeg har da også opplevd forskjeller mellom feks. Ubalanserte Jack kontakter og balanserte XLR/Speakon osv. Har drivi litt med sånt selv ogsåm men kun på det elementære stadiet.

Jeg hadde en gang en spesiell opplevelse på det forrige anlegget mitt da jeg satte bananplugger på mine gamle Monster Cable kabler. Følte da jeg fikk mye mer fremtredene diskant. Kan selvsagt ikke bekrefte denne opplevelsen, men jeg følte absolutt det var reellt.

Nå har jeg ikke hørt noe forskjell på kabler i det siste og kommer kanskje ikke til å gjøre det heller, men det går nok fint

Ps. Jeg har stor tro på at singlecore kabler yter best

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler sterkt på at 20 år er verdensrekord i placebo ;-)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fritidsproblem
    Signalkabler og høyttalerkabler kan kan gi forskjell.

De som påstår at strømkabler påvirker lyden må jeg påstå tar helt feil. Strm blir produsert i kraftverk og fraktes milevis før den kommer til veggkontakten hjemme i stua di, hvor mye utgjør det tror dere å bruke en god kabel de siste par meterne. Hahaha sier jeg bare.......
    De endringer som er observert kan kanskje skyldes at litt dyrere strømkabler er skjermet slik at de ikke skal påvirke de andre kablene bak i "salaten". Så kan man diskutere om skjermen skal være koblet i begge ender, kun mot kontakten eller kun mot gods på forsterkeren. Personlig har jeg like stor tro på å legge strømkabelen unna signalkabelen som å kjøpe dyre skjermede kabler.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike topicer må det bare bli kabeldebatt av!

Vær så snille og tenk litt mer på fysikk, ikke bare på hva dere tror dere hører. Det finnes ikke bevis for at en kabel har bedre lyd enn en annen med samme tversnitt.

Og det er litt rart at det ikke finnes slike bevis egentlig, med tanke på alle de årene som kabeldebatten har pågått, og med tanke på alle de tusen kabelnissene som sier de hører forskjell på en vanlig billig kabel, og en kabel til flere tusen kroner. Det er rart at ikke en eneste av disse nissene har tatt steget med å virkelig prøve å bevise forskjellene ved å gjennomføre tester og så komme med fysiske håndfaste testresultater som de kan slå i bordet med en gang for alle. Men neida, det trengs ikke det, for de hører jo forskjell. Det er alltid argumentet. Det eneste argumentet! Jeg trur vi alle vet hvorfor det ikke finnes slike testresultater.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært lydinteressert i 15år, og oppdaga jo så tidlig som da jeg hadde ett Technics, Rotel og Mordaunt-short oppsett på slutten av 80 tallet at det fantest forskjeller på signalkabler. Hadde da 2 stk. 1 lakris og en dyrere av SC kobber med skjerm. lakrisen ble for lys og skjærende, mens den andre varm noe varmere, men dessverre puddingaktig i bassen.

Har også prøvd strømkabler med varierende hell, men virker sånn for meg at her har skjerm og bra tverrsnitt noe å si.

BHT... Jammen.. Det er jo den samme visa hver gang! Hvis vi hører forskjeller så er det placebo og ikke det faktumet at dere har en hørsel som stinker, er lettpåvirkelig mtp det andre kabelskeptikere skriver (massesuggesjon??) eller anlegget ikke duger. Men, å påstått noe sånt hadde vel vært uhørt?

Newcomer altec sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg tviler sterkt på at 20 år er verdensrekord i placebo ;-)
    Og det har en tendens til å balle på seg;-) Enten avskriver man slike ting, eller så tror man mer og mer..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke at kablene er alt i anlegget, men hvis man har ett vel sammensatt anlegg av godt over akseptabel kvalitet, så er det en synd å stappe inn en som er av sånn ca. samme kvalitet som det man finner i en lampettledning.

Ett anlegg er sjelden noe bedre enn sitt svakeste ledd..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ett anlegg er sjelden noe bedre enn sitt svakeste ledd..
    Kan ikke være mer enig i det utsagnet.

Men det som derimot er fakta er at i 99.99999% av tilfellene er det ikke kabelen som er det svakeste leddet.

I de fleste er dette momenter som gir mer endring enn bytte av kabler:

- Ørevask
    - Endring av sitteposisjon
    - Bytte av høyttalere
    - Bytte av forsterker
    - Bytte av kilde

På bilde vil det være ting å hente hvis kabelen gir ødelagt bilde (spesielt på analoge signaler)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Slike topicer må det bare bli kabeldebatt av!

Vær så snille og tenk litt mer på fysikk, ikke bare på hva dere tror dere hører. Det finnes ikke bevis for at en kabel har bedre lyd enn en annen med samme tversnitt.

Og det er litt rart at det ikke finnes slike bevis egentlig, med tanke på alle de årene som kabeldebatten har pågått, og med tanke på alle de tusen kabelnissene som sier de hører forskjell på en vanlig billig kabel, og en kabel til flere tusen kroner. Det er rart at ikke en eneste av disse nissene har tatt steget med å virkelig prøve å bevise forskjellene ved å gjennomføre tester og så komme med fysiske håndfaste testresultater som de kan slå i bordet med en gang for alle. Men neida, det trengs ikke det, for de hører jo forskjell. Det er alltid argumentet. Det eneste argumentet! Jeg trur vi alle vet hvorfor det ikke finnes slike testresultater.
    Om du mener det ikke finnes bevis har du ikke letet godt nok.. Eller så er det kanskje jeg som ikke forstår helt hva du mener.. ? :O

Det finnes da mange måter å "bevise" at en kabel er "bedre" enn en annen i form av fysikk som du så fint skriver.

Du har jo de tekniske måtene å måle det på som "you people" sier ikke finnes..
    tatt ut av testskjema til en digital kabel så ser man at de setter opp skjemaer og målinger med fysikk innblandet..

* Characteristic Impedance
    * Attenuation
    * Transfer Impedance
    * Screening Attenuation
    * Return Loss

Jeg personlig liker å bruke øra istede for pris og navn når det gjelder mine kabler =)

MVH
    Lars B

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Har vært lydinteressert i 15år, og oppdaga jo så tidlig som da jeg hadde ett Technics, Rotel og Mordaunt-short oppsett på slutten av 80 tallet at det fantest forskjeller på signalkabler. Hadde da 2 stk. 1 lakris og en dyrere av SC kobber med skjerm. lakrisen ble for lys og skjærende, mens den andre varm noe varmere, men dessverre puddingaktig i bassen.
    Ja, da er vi her igjen. Men la meg spørre deg et spørsmål, helt oppriktig. Hva er det i en kobberleder som kan gjøre lyden varm, skjærende eller gi bassen puddingaktig lyd?

BHT... Jammen.. Det er jo den samme visa hver gang! Hvis vi hører forskjeller så er det placebo og ikke det faktumet at dere har en hørsel som stinker, er lettpåvirkelig mtp det andre kabelskeptikere skriver (massesuggesjon??) eller anlegget ikke duger. Men, å påstått noe sånt hadde vel vært uhørt?
    Du kommer med en påstand, men har ingenting å underbygge den påstanden med. Skeptikere har vanskelig for å la kabelnissene vinne debatten kun med argument som "Dere har hørsel som stinker, vi hører forskjell, så vi trenger ikke andre bevis!". Hadde du gitt deg der hvis du hadde sitti på den andre siden av bordet?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Jeg hadde en gang en spesiell opplevelse på det forrige anlegget mitt da jeg satte bananplugger på mine gamle Monster Cable kabler. Følte da jeg fikk mye mer fremtredene diskant.
    Hjelpe meg.....er sjokkert over din påstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Om du mener det ikke finnes bevis har du ikke letet godt nok.. Eller så er det kanskje jeg som ikke forstår helt hva du mener.. ? :O

Det finnes da mange måter å "bevise" at en kabel er "bedre" enn en annen i form av fysikk som du så fint skriver.

Du har jo de tekniske måtene å måle det på som "you people" sier ikke finnes..
    tatt ut av testskjema til en digital kabel så ser man at de setter opp skjemaer og målinger med fysikk innblandet..

* Characteristic Impedance
    * Attenuation
    * Transfer Impedance
    * Screening Attenuation
    * Return Loss

Jeg personlig liker å bruke øra istede for pris og navn når det gjelder mine kabler =)

MVH
    Lars B
    Klart det er forskjell på kabler. Men det er ikke hørbar forskjell på kabler som er laget for samme formål, f.eks signalkabler. Skulle gjerne sett en test som beviser denne hørbare forskjellen. En forutsettning er selvfølgelig at de er likt dimensjonert.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Ja, da er vi her igjen. Men la meg spørre deg et spørsmål, helt oppriktig. Hva er det i en kobberleder som kan gjøre lyden varm, skjærende eller gi bassen puddingaktig lyd?

Du kommer med en påstand, men har ingenting å underbygge den påstanden med. Skeptikere har vanskelig for å la kabelnissene vinne debatten kun med argument som "Dere har hørsel som stinker, vi hører forskjell, så vi trenger ikke andre bevis!". Hadde du gitt deg der hvis du hadde sitti på den andre siden av bordet?
    Hadde jeg visst det så hadde jeg vel muligens ikke tjent så dårlig som jeg gjør... Men, det gjør meg heller ikke låst. Tenk på hvor mange forskere som kvier seg for å komme med en påstånd fordi den er uhørt mtp de fysiske lover som finnes? Husk hvor mange ganger forskere har blitt nødt til å endre på sin mening. bla. Jorda ER rund og er ikke sentrum av universet. Det er mulig å lage ett kjøretøy som går av seg selv. Det er mulig å reise til månen.

Har vel aldri påstått at jeg har noe bedre hørsel enn andre. Men, har iflg. mange godt gehør og musikalitet med at jeg kjenner endel folk som jobber med musikk. Og... når man bytter fra en kabel og hører en egenskap med opptaket man aldri har hørt før (pustelyder, økt dybde i opptaket, mindre "grums", bedre definisjon, strammere bass eller omvendt) skal jeg da si at jeg ikke hørte noen ting og mene at det var "placebo"?

Nei.. tenkte meg det

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Hjelpe meg.....er sjokkert over din påstand.
    Nja... Ikke helt borte vekke den påstanden.
    Terminerte noe kabler til min tante som jeg skulle gi henne (var visstnok ett sett Audioquest av god kvalitet) Da jeg kobla de til så var det en merkbar heving i diskantområdet. Samme erfaring hadde min tante. Jeg bytta ut hennes lakrislisser og billige kobberkabler til audioquest. Rydda mye opp i lydbildet og tilførte manglende varme iflg. henne...

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •