Kablenes betydning? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 70 av 70
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er jo i og for seg godt nytt for oss gamlingene ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    At folk har ulik frekvensrespons er fakta. Det er selvfølgelig også sant at man blir vant til å høre verden gjennom den frekvensresponsen man har. Poenget var at dersom man f.eks. hører høyere frekvenser dårligere som følge av alder, så kan man kompensere for dette ved å justere opp de høye frekvensene for å få samme lydsignatur som man hørte i sin ungdom. Dette kan man gjøre billig digitalt, eller (ofte) dyrt med en kabel. Så langt fakta.
    :shock:

Vet ikke hva slags kabler du har vært borti som kan få slike effekter på et systems frekvens respons at det kan tilsvare +-12db som typisk en EQ kan justeres... tror/håper jeg missforstår hva du skriver her.

Dette med hørsel er en ganske så komplisert del av det å lytte på musikk.
    Har litt kunskap om coclia inplatasjon der døvblitte kan få en viss hørsel tilbake med å fysisk få inplantere en ledning med flere forskjellige elektroder direkte inn i "sneglehuset".

Det som er cluet med å nevne det som et eksempel her, er at dette fører til en helt forskjellig måte å høre på for brukeren, og at det ikke blir noe forståelig hørsel for brukeren før hjernen har blitt fulstendig "omprogrmert" og har vendt seg til den nye måten å høre på. Dette tar flere dager/uker, med nitidig trening der brukeren gjerne må høre på tidligere kjennte lyder gjerne med en visuell kobbling så personen vet hva han/hun hører på.

Prøver man som du sier å gjenskape en ung og frisk hørsel, vil det etter mitt syn bli helt feil. Det vil høres veldig kunstig ut å booste opp problem frekvenser, og det kreves en ganske lang tilvennings tid, og kan like fullt opfattes som ubehagelig. Dersom man så klarer å omprogremere hørselen til det nye frekvensområdet, da vil man jo i ha problemer når man skal fungere utenfor lytterommet igjen.

Er også redd man får et litt høyt budsjett når det gjelder diskant elementer osv, og er redd dette temaet blir veldig OT i en tråd om kabler.

Og så sa jeg vel noe sånt som at dersom man følte at det var mest givende å gjøre dette på den dyre måten, så er det skikkelig tøft at noen tar seg råd til det, men en del andre vil da bruke pengene på andre ting.
    Jeg prioriterer å bruke penger på et anlegg som klarer å ut et så nøyaktig lydbilde som mulig i forhold til det som ligger lagret i lydavspillings formatet. Det betyr desverre mange ganger at det er mange inspillinger som ikke høres serlig pene ut lenger, men det får andre gode innspillinger til å høres skikkelig bra ut.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    ..å fysisk få inplantere en ledning med flere forskjellige elektroder direkte inn i "sneglehuset".
    Nordost?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordost har ingen slike løsninger.

MIT, Synergistic Research, Jorma, Audioquest og andre har "bokser" på linjen som skal gjøre et eller annet med lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Står du her og presenterer det at man kan få tilbake sin ungdoms hørsel ved å bytte kabler som "fakta"?
    Jeg sitter.

Og hvis du leser en gang til og tenker litt over betydningen av ordet "kompensere", så vil du kanskje innse at det ikke er det samme som "erstatte".

Har du noensinne tatt en hørseltest? Da fikk du høre en bestemt frekvens, på ulike lydnivåer. Når man skrur opp lyden, hører du bedre. Hvis man gjør dette for de høyeste frekvensene som man hører dårligst, så vil man... Overlates som en akademisk øvelse til leseren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    :shock:

Vet ikke hva slags kabler du har vært borti som kan få slike effekter på et systems frekvens respons at det kan tilsvare +-12db som typisk en EQ kan justeres... tror/håper jeg missforstår hva du skriver her.
    Du misforstår. Jeg sier at en kabel kan endre frekvensresponsen, og det kan en equalizer også. Jeg sidestiller dem ikke, og har ikke sammenlignet dem i det jeg skrev.

Melder meg ut av diskusjonen og setter på litt musikk jeg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis du leser en gang til og tenker litt over betydningen av ordet "kompensere", så vil du kanskje innse at det ikke er det samme som "erstatte".
    ... dersom man f.eks. hører høyere frekvenser dårligere som følge av alder, så kan man kompensere for dette ved å justere opp de høye frekvensene for å få samme lydsignatur som man hørte i sin ungdom.
    Sånn. Nå har jeg leste det en gang til!

Forøvrig fra Bokmålsordboka:

Kompensere (fra lat. 'veie opp') utjevne, godtgjøre, erstatte økte utgifter må k-s ved høyere priser / tapt arbeidsfortjeneste vil bli kompensert

Ha en lykkelig lyttestund :-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..å fysisk få inplantere en ledning med flere forskjellige elektroder direkte inn i "sneglehuset".

Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Nordost?
    Nei, men man er vel oppe i noen av de samme prisklassene.....

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen stor guru eller noen O, så stor kabelingeiør, men jeg VET i allefall at en kabel ikke kan tilføre noe til det signalet som kommer fra forsterker, CD-spiller, el som KH hardnakket påstår. Hvis dette derimot er tilfellet, skyldes det overslag fra andre kabler eller komponenter, og jeg trodde det var dette man ønsket å unngå? ...

At noen påstår noe helt vrengt for så å pingle ut av diskusjonen forteller meg sitt. Vil tro mr. KH forstod selv hva han faktisk prøvde å påstå

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Jeg er ingen stor guru eller noen O, så stor kabelingeiør, men jeg VET i allefall at en kabel ikke kan tilføre noe til det signalet som kommer fra forsterker, CD-spiller, el som KH hardnakket påstår. Hvis dette derimot er tilfellet, skyldes det overslag fra andre kabler eller komponenter, og jeg trodde det var dette man ønsket å unngå? ...

At noen påstår noe helt vrengt for så å pingle ut av diskusjonen forteller meg sitt. Vil tro mr. KH forstod selv hva han faktisk prøvde å påstå
    En kabel vil alltid i tillegg til en ren ohm verdi (avhengig av lengde tverrsnitt og leder matreriale), ha visse andeler av spole og kondensator effekter som jo er de komponentene som brukes i delefiltere osv for høytalere.

Kluet er vel å som du er inne på lage kabelene med minst mulig mulighet for å påvirke frekvensgangen, og for høytaler kabler å gi effektforsterkeren gode arbeidsforhold når den skal drive høytalerne.

Man kunne sikkert lagd en høytaler kabel med å tilføre mer spole effekt eller kondensator egenskaper som vil kunne virke som et passivt delefilter og som vil kunne pynte på noe i topp eller bunn osv, men dette vil vel være en kabel som bare vil fungere i et oppsett der det i utgangspunktet er noe "galt", og da er det vel bedre å rette feilene der de er i stedet for å intodusere nye og håpe på en synergi effekt....

At høytaler kabler kan bringe en effekt forsterker ut av fatning er det vel diverse tråder på her i forumet. De hørbare effektene er vel kanskje mindre her enn de etter hvert lukt og syn bare....

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •