Kablenes betydning? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 70
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ikke lett å moderere en tråd hvor det egentlig ikke sies noe galt. At de samme argumenter gjentas fra begge sider i alle kabeltråder, og stort sett engasjerer de samme personene hver gang er helt tydelig. Likevel brytes ingen regler så lenge det ikke forekommer personangrep.
    Jeg oppfordrer uansett alle til å forholde seg til trådstarters førsteinnlegg i disse trådene, og ikke la dem skli ut i alle retninger
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det slår begge veier, men hvorfor kan ikke folk som er interessert i kabler få ha en tråd i fred uten at skeptikerne skal ødelegge den ? Skeptikerne kan jo lage sin egen tråd. Det er jo krangeltråder hele kabelavdelingen nedigjennom og de kan jo poste sine synspunkter der.

Andre steder i forumet blir man satt på plass hvis man troller men ikke i kabeldebatter. Dermed vil alle slike tråder ende opp med krangling hvis man ikke slår ned på det.

Noen har kanskje også registrert at trådstarter også ga opp ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Klart det slår begge veier, men hvorfor kan ikke folk som er interessert i kabler få ha en tråd i fred uten at skeptikerne skal ødelegge den ? Skeptikerne kan jo lage sin egen tråd. Det er jo krangeltråder hele kabelavdelingen nedigjennom og de kan jo poste sine synspunkter der.
    Jeg er veldig tilhenger av at folk skal oppføre seg.

Men nå må du huske på at du er med i åpent forum, og ikke en fanklubb. Du kan sikkert få noen kabelprodusenter til å lage fan-forum der avvikende holdninger blir slått knallhardt ned på.

Ellers er det interessant å tenke på hvorfor det som du sier er de samme argumentene hele tiden. I et samfunn med normalt fungerende og intelligente mennesker vil man før eller siden oppleve en utvikling, men altså ikke her

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Andre steder i forumet blir man satt på plass hvis man troller men ikke i kabeldebatter. Dermed vil alle slike tråder ende opp med krangling hvis man ikke slår ned på det.

Noen har kanskje også registrert at trådstarter også ga opp ?
    Deffineres det i starten av en tråd om hva man ønsker og ikke ønsker at skal diskuteres i den, da kan man vel få like effekter du er ute etter.

Det blir kanskje ikke så mye diskusjon i en tråd som f.eks skulle diskutere fordelene av at jorda er en flat planet...?, hvis ingen andre som har fulgt litt mere med og vet at den var rund fikk delta og komme med sine bevis og erfaringer.

Ellers når det gjelder kabler, er mitt "motto" at kabler yter tilnærmet likt hvis de er riktig konstuert og brukes til det de skal.

Har ikke noe problemer med å skjønne at en feilkonstuert kabel kan påvirke hvordan elektronikken sammarbeider og i ytterste konsekvens presenterer musikk på osv, men kan ikke skjønne at en to forskjellige riktig konsturert kabler kan gjøre noe særlig forandringer. Det er der jeg er kabelskeptikker..

Ellers er vel hørselen ingen nøyaktig måleistrument i seg selv, og er vel sånn set like lite egnet til å måle forskjeller som likheter mellom riktig gjennomført kabling.

Sånn sett er hørselen meget påvirkelig for hva resten av sanseapparatet og "bevisstheten" jobber med. Hørselen er en ganske så selektiv sans, som kan sile og tolke det man fokuserer og hører på. Skjønner man først hva det innebærer når det kommer til testing av kabler i hifi sammenheng, kan man vel kalle det plasebo eller psykoakustiske effekter, eller rett og slett at man fint hører forskjell på kabler....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ellers er vel hørselen ingen nøyaktig måleistrument i seg selv, og er vel sånn set like lite egnet til å måle forskjeller som likheter mellom riktig gjennomført kabling.

Sånn sett er hørselen meget påvirkelig for hva resten av sanseapparatet og "bevisstheten" jobber med. Hørselen er en ganske så selektiv sans, som kan sile og tolke det man fokuserer og hører på. Skjønner man først hva det innebærer når det kommer til testing av kabler i hifi sammenheng, kan man vel kalle det plasebo eller psykoakustiske effekter, eller rett og slett at man fint hører forskjell på kabler....
    Eller... man kan holde seg til fakta. Alle mennesker har ulik "frekvensrespons", dvs. at hvis man tester hørselen til mange mennesker, vil de som oftest få en ulik kurve for hvor godt de hører ulike frekvenser. Equalizere er derfor i mine øyne det eneste fornuftige for å justere for dette, spesielt hvis flere entusiaster skal lytte til samme anlegg, som nødvendigvis må oppfatte lyden forskjellig.

I riktig gamle dager når billige anlegg kom med equalizere, lekte jeg mye med å stille inn så stemmene kom klarere frem, bassen ble tyngre, og diskanten luftigere. Ikke ulikt det sammen man får til ved å bruke noen tusen på kabler som gjør mye av det samme. Så kan man argumentere for at å få til dette med kabler istedenfor slike kjedelige ting som Audiolense, så er det kunst! Og gleden ved å få til dette i det analoge domenet synes jeg folk skal få ha i fred.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var de jammen kommet mange innlegg siden sist jeg satt ved en datamaskin

Sitat Opprinnelig postet av klarbane
    Etter å ha lest diskusjoner om dette i andre tråder, må jeg si nysgjerrigheten overgår fornuften min i dette tilfellet. Jeg må prøve kabler og ta blindtester før jeg gjør meg opp noen god mening. Noen som har tatt noen skikkelig gode blindtester?

Jeg mener det må være vesentlig at den kabelen som evt byttes faktisk ER et svakt ledd i oppsettet. F.eks om man har lakrissnøre mellom kilde og forsterker, er det gjerne det svakeste leddet og ikke strømkabelen. Magefølelsen min er at alle kablene i et anlegg har noe å si, men at de alle er ørsmå forskjeller som de fleste ikke hører, og at man virkelig trenger gode høyttalere og komponenter for å få frem forskjellene tydelig.

Må vel gjenta starten på tråden her. Jeg spør igjen både til skeptikerne og til nissene: Er vi enige om at forskjellene er der, men at de er små? For min del er det altså snakk om å få mest mulig ut av mine komponenter, ikke å bytte ut komponentene. Fint å høre noen som skriver om sine opplevelser men jeg savner fortsatt endel flere blindtester. Hifi er vel for oss detaljfikserte?

Se f.eks i vin og cognac smaking så er det vanlig med blindtester, og det er ikke sjelden en Cognac til 600 kan komme bedre ut enn en til 1200. Folk som ikke liker, eller ikke er veldig interessert i vin kan ta seg et glass men kjenner kanskje ikke forskjellene. En vin kan også passe til en type mat men ikke annen(typen musikk). Jeg trekker noen paralleller her til hifiverden faktisk. Mye synsing og man er nødt til å ha litt erfaring og ikke minst interesse for å kjenne forskjellene man faktisk betaler for. Jeg er sikker på at mange ikke kjenner om en vin koster 90 eller 250 kroner i en blindtest

Jeg savner ydmykhet fra begge sider her, kanskje spesielt skeptikerne

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var de jammen kommet mange innlegg siden sist jeg satt ved en datamaskin

Må vel gjenta starten på tråden her. Jeg spør igjen både til skeptikerne og til nissene: Er vi enige om at forskjellene er der, men at de er små? For min del er det altså snakk om å få mest mulig ut av mine komponenter, ikke å bytte ut komponentene. Fint å høre noen som skriver om sine opplevelser men jeg savner fortsatt endel flere blindtester. Hifi er vel for oss detaljfikserte?

Se f.eks i vin og cognac smaking så er det vanlig med blindtester, og det er ikke sjelden en Cognac til 600 kan komme bedre ut enn en til 1200. Folk som ikke liker, eller ikke er veldig interessert i vin kan ta seg et glass men kjenner kanskje ikke forskjellene. En vin kan også passe til en type mat men ikke annen(typen musikk). Jeg trekker noen paralleller her til hifiverden faktisk. Mye synsing og man er nødt til å ha litt erfaring og ikke minst interesse for å kjenne forskjellene man faktisk betaler for. Jeg er sikker på at mange ikke kjenner om en vin koster 90 eller 250 kroner i en blindtest

Jeg savner ydmykhet fra begge sider her, kanskje spesielt skeptikerne
    Godt å se du forsatt er med :-D. Mye fornuftig i det du skiver å trekker paralleller til. Savner også nyansen da det som regel blir veldig svart/hvitt i disse diskusjonene. De to leieren blir nok aldri enige er jeg redd og jeg blir bare så matt av at det samme gjentar seg igjen og igjen uten at vi kan enes om at vi er uenige.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner også nyansen da det som regel blir veldig svart/hvitt i disse diskusjonene. De to leieren blir nok aldri enige er jeg redd og jeg blir bare så matt av at det samme gjentar seg igjen og igjen uten at vi kan enes om at vi er uenige.
    Og det er dette som er essensen i disse diskusjonene. Man er rett og slett uenig, og det finnes ingen grunn til at man ikke skal kunne være det.
    Ha egne meninger, men respekter likevel alle andres
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dette utstyret hjemme nå:

Høyttaler: XTZ 99.26
    Forsterker: Thule IA150B (12500,-)
    Kilde: Cambridge Dacmagic (som en bra cdspiller?)
    Xindac FA-1 signalkabel (1100,-)
    Xindac FS-1 Høyttalerkabler. (1800,-)
    Standard medfølgende sort strømkabel
    Brukte mitt anlegg som eksempel, siden dette er sånn midt på treet og jeg tenker at om jeg hører forskjell hos meg, så vil iallefall de med skikkelig highend høre forskjell. Også dette med fokus på svakeste ledd savner jeg litt. Man kan ikke konstatere at man ikke hører forskjell på kabler før man bytter det svakeste leddet? Er det slik? Strømmen "står" jo liksom i alle kablene og komponentene konstant når man bruker anlegget? Strøm er generelt vanskelig å forstå seg på :P

Tenk at jeg fordeler 1000 kroner på alt av kabler (gitt at de har brukbart tverssnitt kanskje) i dette anlegget og lytter. og så bytter jeg ut alle med kabler til totalt 5000. Pris er ikke alt, men det sier ofte endel om kvaliteten i det minste.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Er du helt sikker på at du ikke vil trekke tilbake denne uttalelsen, supermann?
    er helt sikker på at jeg ikke vil trekke tilbake denne utalelsen. jeg vet at jeg kan høre forskjell på kabler, og hvis jeg ved å bytte til andre kabler greier å høre at feks instrumenter osv, kommer klarere frem, så vet jeg også at det lar seg vanskelig måle på noe som helst måte, men forskjellen er der like fullt. men ting som forandrer seg ved bytte av kabler kan like enkelt eller bedre forandres feks ved å flytte litt på høyttalerene, så det at jeg hører forskjell på kabler, vil ikke si det samme som at jeg liker å bruke mye penger på dem, eller si det at de dyreste kablene er de beste...

forøvrig enig i at det som nevnes her om egen tråd for de som hører forskjell på kabler hadde vært en god ide, så slipper vi at alle kabeltråder ender ut i en stor krangel om det går an å høre forskjell på kabler eller ikke

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tro på at XLR-kabler kan fungere bedre enn RCA. Det er helt klart at et analogt signal som forsterkes opp bør være så rent som mulig, og støy er noe en ønsker å unngå. Hvis du ikke er plaget med støy så vil du kanskje heller ikke oppleve noe bedre lyd heller.

Strømkabler som er dårlig skjermet kan være en støykilde ifht signalkabler og lignende, så hold den for all del på god avstand. Jeg ville ikke investert i en strømkabel, men så er jo jeg skeptiker også.

Anbefaler deg å låne med kabler hjem på prøve før du kjøper.

Ellers er de billigste triksene for bedre lyd å plassere utstyret optimalt, og gjøre enkle akustiske ting med rommet. Unngå førsterefleksjoner osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Strømkabler som er dårlig skjermet kan være en støykilde ifht signalkabler og lignende, så hold den for all del på god avstand. Jeg ville ikke investert i en strømkabel, men så er jo jeg skeptiker også.

Anbefaler deg å låne med kabler hjem på prøve før du kjøper.
    Rolig nå. Å låne med seg hjem og prøve er alltid lurt. Alternativt kan du låne/kjøpe en penn fra Supra som måler stråling fra strømkabler.

Dårlig skjerming kan ikke være, det er en kilde til støy. Grunnleggende kunnskap for de av oss som har studert til elektroingeniør iallefall. Noe spent på hvordan du skal holde disse stømkablene på avstand. De forsterkerne jeg har sett har inngang til strømkabler og signalkabler på baksiden, garantert mindre enn en halv meter fra hverandre. Hvis du skulle gitt en anbefaling som er verdt noe, så gir det mer mening å si at
    - kablene bør være så korte som mulig for å minimere påvirkning fra stråling inn/ut samt filteregenskapene i kabelen for signalkabler/HT-kabler,
    - man bør bruke kabler med god skjerming,
    - de bør ikke legges i "sirkler" hvis de er for lange, og
    - ideelt bør man ha minst mulig parallellføring av kabler som gir økt overføring mellom kabler.

La oss passe oss så man ikke under dekke av å være skeptiker går fra å være faktaorientert til å bli en synser.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    La oss passe oss så man ikke under dekke av å være skeptiker går fra å være faktaorientert til å bli en synser.
    Jeg kan ikke se at jeg synset noe særlig, og jeg er ikke uenig i noe av det du skriver.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg kan ikke se at jeg synset noe særlig, og jeg er ikke uenig i noe av det du skriver.
    Bra, da er vi jo enige

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    er helt sikker på at jeg ikke vil trekke tilbake denne utalelsen. jeg vet at jeg kan høre forskjell på kabler...
    Greit nok at du mener du hører forskjell på kabler. Jeg siktet mer til den andre uttalelsen du kom med..
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    ..ihvertfall er min hørsel er mye bedre en noe som helst måle apparat...

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kommer med den utallelsen på bakgrunn av at ingen greier å måle forskjeller på kabler, og mine ører hører forskjell på kabler. da konkluderer jeg greit at mine ører er bedre en noe måle apperat. den dagen noen kommer med apparat som kan greit måle disse forskjellene, så skal jeg uten problemer trekke tilbake denne påstanden min

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller... man kan holde seg til fakta. Alle mennesker har ulik "frekvensrespons", dvs. at hvis man tester hørselen til mange mennesker, vil de som oftest få en ulik kurve for hvor godt de hører ulike frekvenser. Equalizere er derfor i mine øyne det eneste fornuftige for å justere for dette, spesielt hvis flere entusiaster skal lytte til samme anlegg, som nødvendigvis må oppfatte lyden forskjellig..
    Fakta og fakta... Dette blir vel også litt feil.

Er helt enig i at alle mennesker har en noe ulik frekvens respons (dvs avvik fra den gjennomsnittelige phon kurven), men det betyr vel naturlig nokk også at hver og en er vandt med å høre sin lydverden utifra sin egen frekvens respons.

Derfor vil et HIFI anlegg som klarer å gjenskape en troverdig lydsignatur i forhold til toverdig innspillt lydmateriale, for en person også kunne oppfattes like naturlig for en annen, selv om den ene har enkelte hørselskader/mangler i enkelte frekvenser og den andre har super hørsel.

Det er klart at en Equalizer vil kunne pynte på å gjøre lydsignaturen signaturen og frekvens responsen til et anlegg forskjellig og mer interessant å høre på, og det er vel ofte en del Equalizering i lydmiksingen i det materialet man spiller av også.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Fakta og fakta... Dette blir vel også litt feil.

Er helt enig i at alle mennesker har en noe ulik frekvens respons (dvs avvik fra den gjennomsnittelige phon kurven), men det betyr vel naturlig nokk også at hver og en er vandt med å høre sin lydverden utifra sin egen frekvens respons.

Derfor vil et HIFI anlegg som klarer å gjenskape en troverdig lydsignatur i forhold til toverdig innspillt lydmateriale, for en person også kunne oppfattes like naturlig for en annen, selv om den ene har enkelte hørselskader/mangler i enkelte frekvenser og den andre har super hørsel.

Det er klart at en Equalizer vil kunne pynte på å gjøre lydsignaturen signaturen og frekvens responsen til et anlegg forskjellig og mer interessant å høre på, og det er vel ofte en del Equalizering i lydmiksingen i det materialet man spiller av også.
    At folk har ulik frekvensrespons er fakta. Det er selvfølgelig også sant at man blir vant til å høre verden gjennom den frekvensresponsen man har. Poenget var at dersom man f.eks. hører høyere frekvenser dårligere som følge av alder, så kan man kompensere for dette ved å justere opp de høye frekvensene for å få samme lydsignatur som man hørte i sin ungdom. Dette kan man gjøre billig digitalt, eller (ofte) dyrt med en kabel. Så langt fakta.

Og så sa jeg vel noe sånt som at dersom man følte at det var mest givende å gjøre dette på den dyre måten, så er det skikkelig tøft at noen tar seg råd til det, men en del andre vil da bruke pengene på andre ting.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var at dersom man f.eks. hører høyere frekvenser dårligere som følge av alder, så kan man kompensere for dette ved å justere opp de høye frekvensene for å få samme lydsignatur som man hørte i sin ungdom. Dette kan man gjøre billig digitalt, eller (ofte) dyrt med en kabel. Så langt fakta.
    Står du her og presenterer det at man kan få tilbake sin ungdoms hørsel ved å bytte kabler som "fakta"?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Står du her og presenterer det at man kan få tilbake sin ungdoms hørsel ved å bytte kabler som "fakta"?

Da har du lært noe i dag også Rune 8)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •