Kablenes betydning? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 70
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Klart det er forskjell på kabler. Men det er ikke hørbar forskjell på kabler som er laget for samme formål, f.eks signalkabler. Skulle gjerne sett en test som beviser denne hørbare forskjellen. En forutsettning er selvfølgelig at de er likt dimensjonert.
    Så om jeg forstår deg rett, så mener du at dimensjonen på kabelen er kun det som kan påvirke lyden?

Da foreslår jeg at du leser igjenom denne artikelen her =) Kanskje det belyser temaet litt ekstra.. ( eller forvirrer)
    http://www.fastaudio.com/download/Te...ceDelta_EN.pdf

MVH
    Lars B

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hadde jeg visst det så hadde jeg vel muligens ikke tjent så dårlig som jeg gjør... Men, det gjør meg heller ikke låst. Tenk på hvor mange forskere som kvier seg for å komme med en påstånd fordi den er uhørt mtp de fysiske lover som finnes? Husk hvor mange ganger forskere har blitt nødt til å endre på sin mening. bla. Jorda ER rund og er ikke sentrum av universet. Det er mulig å lage ett kjøretøy som går av seg selv. Det er mulig å reise til månen.
    Vel, hvordan dette er sammenliknbart klarer jeg ikke å se.

Nå har vi ihvertfall apparater som går menneskets hørsel en høy gang, det er det vel ingen tvil om? Som sagt så mange ganger før, så er det er enkel sak å måle en kabel opp mot en annen, og konkludere med at det er mulig eller umulig for et menneske å høre forskjell.

Har vel aldri påstått at jeg har noe bedre hørsel enn andre. Men, har iflg. mange godt gehør og musikalitet med at jeg kjenner endel folk som jobber med musikk. Og... når man bytter fra en kabel og hører en egenskap med opptaket man aldri har hørt før (pustelyder, økt dybde i opptaket, mindre "grums", bedre definisjon, strammere bass eller omvendt) skal jeg da si at jeg ikke hørte noen ting og mene at det var "placebo"?

Nei.. tenkte meg det
    Nå vet ikke jeg hva slags kabler du har byttet fra og til for å få frem disse lydene du ikke har hørt før, men jeg tviler på at det er kablene som skal ha æren. Jeg lytter mye på musikk, og uten å ha bytta noe som helst så hører jeg ofte lyder jeg ikke har hørt før på innspillinger jeg lytter på ofte. Det er ikke uvanlig det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Så om jeg forstår deg rett, så mener du at dimensjonen på kabelen er kun det som kan påvirke lyden?

Da foreslår jeg at du leser igjenom denne artikelen her =) Kanskje det belyser temaet litt ekstra.. ( eller forvirrer)
    http://www.fastaudio.com/download/Te...ceDelta_EN.pdf

MVH
    Lars B
    Det skjønte jeg lite av. Mye tekniske engelske ord som ikke jeg aner hva betyr. Men jeg fikk med meg at det var en kabelprodusent som forsøker å selge sitt produkt, så det kan godt være en masse teknisk tullprat og sikkert mange ord der de har funnet opp selv for at det skal høres flott ut for å lure en godtoende kabelnisse. Det var ihvertfall ingen testresultater der som har noe troverdighet what so ever.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leste du artikelen zebulon?

MVH
    Lars B

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå har vi ihvertfall apparater som går menneskets hørsel en høy gang, det er det vel ingen tvil om? Som sagt så mange ganger før, så er det er enkel sak å måle en kabel opp mot en annen, og konkludere med at det er mulig eller umulig for et menneske å høre forskjell.

Hva skal en med disse fine apparatene om de påviser forskjeller du ikke er istand til å høre. Eller omvendt.......
    Uavhengig av hvorfor man opplever en forskjell mellom kabler er poenget at man opplever den forskjellen. Dette lar enhver avgjøre for seg selv hvor mye vekt man vil legge på kablene i sitt eget anlegg.
    Det eneste verktøyet man trenger for å teste 2 kabler i eget anlegg er ørene da det nå en gang er de man bruke når men hører på musikk. At hørselen kan ha varierende kvalitet fra person til person er udiskutabelt, og også avgjørende for hva man opplever når man foretar en sammenligning
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke dere kabel-skeptikere for en gang skyld innrømme at dere har hørsel som en stein! At dere er misunnlig på oss andre er jo forstålig, men ikke la det gå utover oss at vi nyter nyanser i lyden som dere ikke evner og klarer....

Selg stereoanleggene deres eller gi dem bort til noen som har brukt for dem, for dere har iallfall ikke brukt for dem! Og når det er gjort så er vel terapi den beste behandling

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler

Hvorfor ikke la folk tro hva de vil ?. Jeg personlig hører ikke forskjell på signal kabler,men derimot tynne kontra tykke høyttaler kabler hører jeg forskjell på,det er jo logisk at strøm går fortere gjenom en tykk kabel.Kan hende jeg lurer meg selv:-D .Ove

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjønte jeg lite av. Mye tekniske engelske ord som ikke jeg aner hva betyr. Men jeg fikk med meg at det var en kabelprodusent som forsøker å selge sitt produkt, så det kan godt være en masse teknisk tullprat og sikkert mange ord der de har funnet opp selv for at det skal høres flott ut for å lure en godtoende kabelnisse. Det var ihvertfall ingen testresultater der som har noe troverdighet what so ever.
    Aha ja.. så ord som induktans, resistans og voltmatching kun er store påfunnede ord av en produsent som kun skal selge sitt produkt ja...

Her tror jeg faktisk ikke problemet er hvorvidt du ikke hører forskjell på kabler eller ikke, det er faktisk du som ikke vil forstå....
    :P

Jeg VET at jeg selv hører forskjell på høyttalerkabler og det er ingen placebo effekt. Dog er det ikke nødvendig å overdrive kabelbruk heller.. :P Jeg snublet over en morsom liste for en stund siden, sånn for å fyre oppunder mener jeg :P

Top Ten Signs an Audio Cable Vendor is Selling You Snake Oil — Reviews and News from Audioholics

MVH
    Lars B

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Slike topicer må det bare bli kabeldebatt av!

Vær så snille og tenk litt mer på fysikk, ikke bare på hva dere tror dere hører. Det finnes ikke bevis for at en kabel har bedre lyd enn en annen med samme tversnitt.

Og det er litt rart at det ikke finnes slike bevis egentlig, med tanke på alle de årene som kabeldebatten har pågått, og med tanke på alle de tusen kabelnissene som sier de hører forskjell på en vanlig billig kabel, og en kabel til flere tusen kroner. Det er rart at ikke en eneste av disse nissene har tatt steget med å virkelig prøve å bevise forskjellene ved å gjennomføre tester og så komme med fysiske håndfaste testresultater som de kan slå i bordet med en gang for alle. Men neida, det trengs ikke det, for de hører jo forskjell. Det er alltid argumentet. Det eneste argumentet! Jeg trur vi alle vet hvorfor det ikke finnes slike testresultater.
    bevis???
    hvordan i all verden skal det gå an å bevise at en hører forskjell??? jada blindtester bla bla bla bla... og uansett hvordan de blir gjenomført så er det alltid noe feil med dem uansett. det er uansett ikke de helt store forskjellene du får ved bytte av kabler uansett. vi kan vell være enige om at skal det være noe å hente på å bytte kabler osv, så bør du sitte med litt bedre høyttalere enn feks dynavoice M65, eller muligens mye bedre, kan vell egentlig si det så sterkt at du må ha "gode" høytalere uten videre utdypning på hvor den grensen går. for at de fleste også skal kunne høre forskjell på kabler så bør det også være på eget anlegg som en er ganske godt kjent med. begynne å snakke om kabler som koster fra 1500+ og oppover på dynavoice og slike høyttalere forstår vell dere at bare blir tull, da bytte av forsterker eller høyttaler kan gjøre mye mer for lyden en bytte av kabler. så jeg vil si at det å styre med kabler er egentlig for dem med forholdsvis dyre anlegg og ønsker å få ut det lille ekstra.
    må bare le av de som kommer med slike dumme påstander som at du kan jo ikke høre forskjell fordi det ikke lar seg måle, eller noe i den duren der....
    ihvertfall er min hørsel er mye bedre en noe som helst måle apparat, og hørselen kan trenes opp ganske mye. kan bare nevne det at jeg begynte forsiktig som lydteknikker når jeg var 12 år ca. og når de som lærte meg opp drev å stilte inn PA anlegg, hørte jeg stort sett ikke forskjell i det hele tatt. kan vell si at i løpet at de 10 årene jeg har holdt på, så greier jeg nå å høre forskjell på det meste det går an å stille på, dvs jobben min består egentlig i å øve på å høre etter forskjellige detaljer i lydbildet.
    når jeg kjøpte mine 803S fikk jeg med meg noen kabler som selgeren mente var veldig gode, og jeg byttet til dem, og hørte at diskanten kom litt klarere frem og bassen ble litt strammere uten at jeg kan "bevise" det på noe som helst måte
    vil si det slik at det vil alltid være folk som kan høre forskjell(mindretallet??)og det vil alltid være folk som ikke kan høre forskjell, er du av typen som ikke hører forskjell, så bare vær glad for det, og kjøp biltema kabler, så sparer du masse penger på det. kan nevne broren min, som overhode ikke intreserer seg for lyd i det hele tatt, syntes jeg var gal i hue som brukte 26K på lyngdorfen, og nesten ikke hørte forskjell fra sdaien til tdaen.
    jeg hører absolutt forskjell på kabler, men det er ikke dermed sagt jeg bruker masse penger på dem. har brukt 2k på mine høytalerkabler, noe som er ca 10% av hva høytalerene koster, noe jeg syntes er ganske passelig.
    selvsagt blir det dumt å bruke 2k på kabler til høytalere som koster 2k.

oi ble noe langt dette her, men håper dere forstår hva jeg prøver å komme frem til

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde problemer med støy som hørtes fra høyttalerne når man skrudde opp volumet litt. Bytte til Supra Lorad med tilhørende strømfordeler (for alle komponenter), og var kvitt problemet. Billigere enn de 1000,- du har tenkt å bruke, og de virker. Men du må ha den Supra Strømfordeleren, hadde en fra Monster Cable til rundt 2000,- som faktisk støyet en del. Betydelig mindre støy fra høyttalerne etter byttet. Ingen magi, bare bedre skjerming, som koster litt mer enn standardkabler fordi det er mer metall og litt dyrere produksjon.

Det som selvfølgelig er litt sjokkerende, er at boksen fra Monster Cable hadde dårligere skjerming enn de vanlige hvite strømledningene elektrikeren monterte! Og det samme med strømkablene til både Hegel og Primare, som jeg har prøvd.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet fra supra signal kabler til monster mellom min effektforsterker og forforsterker og bekjente av meg som ikke er spesielt intreserte i lyd samt min sønn på 11 år hørte alle stor forskjell i bassen.Ikke bare det men mann kunne faktisk se basselementet bevege seg mye mer.
    Det er bare og komme hjem til meg og høre,det er bevis nok.

Har nå byttet noen gamle høytalerkabler til Qed 4000 og har fått luftigere og klarere/oppløst diskant men samtidig mer bakrunnstøy.Det første min kone reagerte på sin favoritt cd var støy i bakgrunnen på høyere volum,dette er bevis nok for meg og enstemmig i min omgangskrets men det er mulig at "alle" som sitter mye hos meg og ser film eller hører musikk alle tar feil.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Byttet fra supra signal kabler til monster mellom min effektforsterker og forforsterker og bekjente av meg som ikke er spesielt intreserte i lyd samt min sønn på 11 år hørte alle stor forskjell i bassen.Ikke bare det men mann kunne faktisk se basselementet bevege seg mye mer.
    Det er bare og komme hjem til meg og høre,det er bevis nok.

Har nå byttet noen gamle høytalerkabler til Qed 4000 og har fått luftigere og klarere/oppløst diskant men samtidig mer bakrunnstøy.Det første min kone reagerte på sin favoritt cd var støy i bakgrunnen på høyere volum,dette er bevis nok for meg og enstemmig i min omgangskrets men det er mulig at "alle" som sitter mye hos meg og ser film eller hører musikk alle tar feil.
    kjører nå monster rca fra monoblokker til receiver og nordost xlr fra monoblokker til forforsterker og der hører jeg igjen ingen forskjell

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde en gang uten kabler, da hørte jeg ingen ting..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler

Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Prøvde en gang uten kabler, da hørte jeg ingen ting..
    Den var jo drit bra

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Hva skal en med disse fine apparatene om de påviser forskjeller du ikke er istand til å høre. Eller omvendt.......
    Uavhengig av hvorfor man opplever en forskjell mellom kabler er poenget at man opplever den forskjellen. Dette lar enhver avgjøre for seg selv hvor mye vekt man vil legge på kablene i sitt eget anlegg.
    Det eneste verktøyet man trenger for å teste 2 kabler i eget anlegg er ørene dine da det nå en gang er de man bruke når men hører på musikk. At hørselen kan ha varierende kvalitet fra person til person er udiskutabelt, og også avgjørende for hva man opplever når man foretar en sammenligning
    Vel, poenget er å påvise at det ikke er en forskjell der. Jeg vet ikke hvordan det er med dere andre, men jeg syns det er helt unødvendig at kabelindustrien skal få lov til å lure flere tusen kroner ut av godtoende kabelnisser for kabler de ikke har behov for, når det finnes en kabel med akkurat den samme lyden til en tiendel av prisen! Jeg tror lytteopplevelsen hadde blitt like god selv om det hadde vært universal enighet om at det ikke er hørbar forskjell på kabler. Skeptikerne har selvfølgelig like mye glede av å lytte til musikk som kabelnissene, selv om vi ikke tenker på hva slags kabler vi har.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Aha ja.. så ord som induktans, resistans og voltmatching kun er store påfunnede ord av en produsent som kun skal selge sitt produkt ja...
    Det var ikke det jeg sa. Jeg sa det kunne være noe der. Men det var uansett ikke så alvorlig ment, for som jeg sa så var det mange fremmedord for meg der.

Her tror jeg faktisk ikke problemet er hvorvidt du ikke hører forskjell på kabler eller ikke, det er faktisk du som ikke vil forstå....
    :P
    Jeg vil gjerne forstå, men jeg kan ikke noe for at ikke jeg skjønte hva det var snakk om der desverre, Jeg er ikke god i tekniske ord og uttrykk på engelsk. Hvis du skal slenge noe i bordet for å underbygge det du sier, så er det en fordel at det er noe man kan forstå, og at det er troverdig. Den kunne like gjerne vært på kinesisk, så lite skjønte jeg av det som sto der. Da er vi jo igjen der hvor jeg bare må ta deg på ordet, og da er jo dette dokumentet verdiløst.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    må bare le av de som kommer med slike dumme påstander som at du kan jo ikke høre forskjell fordi det ikke lar seg måle, eller noe i den duren der....
    ihvertfall er min hørsel er mye bedre en noe som helst måle apparat...
    Er du helt sikker på at du ikke vil trekke tilbake denne uttalelsen, supermann?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en forskjell er hørbar er den målbar. Min evne til å høre eller måle skal jeg ikke uttale meg om.

Synes det er synd denne tråden gled ut egentlig, for den begynnte slett ikke værst.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og Dermed Var Denne Tråden ødelagt !

Hvor Er Moderatorene I Kabeldebatter ?

Hvorfor Skal Alle Kabeltråder Bli ødelgt Av Trolling? Vi Har Nok Av Krangletråder Her Og Det Er Altid De Samme Argumentene Som Kommer Igjen.

Jeg Blir Så Lei !!!!!!!!!!!!!!!
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Og Dermed Var Denne Tråden ødelagt !

Hvor Er Moderatorene I Kabeldebatter ?

Hvorfor Skal Alle Kabeltråder Bli ødelgt Av Trolling? Vi Har Nok Av Krangletråder Her Og Det Er Altid De Samme Argumentene Som Kommer Igjen.

Jeg Blir Så Lei !!!!!!!!!!!!!!!
    Mener ikke å väre frekk, men gjelder ikke egentlig dette begge veier?
    Det er stort sett de samme argumentene fra begge sider i denne saken. Og trolling.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •