Uskjermet Cat 5 kabel som coaxial kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Uskjermet Cat 5 kabel som coaxial kabel

Hei trenger litt hjelp, har klargjort 5 leiligheter for å ta i mot Altiboks tv gjennom cat 5 kabel. Det viser seg nå at det kan gå en stund før dette lar seg gjør. Vi skal derfor bruke Rikspakken med vanlig antenne. så er spørsmålet er det muligt at det går å bruke cat 5 kablene som signal kabel fra antennen og inn til dekoderen. Hadde vært fint om det gikk som en midlertidig løsning.

Hilsen Kan

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det vil fungere utrolig dårlig.
    Men det skader ikke å prøve.

EDIT: Hvis det hadde vært skjermet TP kabel, så hadde det faktisk vært interessant å prøve å føre signalet mellom skjerm og en av lederene. Men uskjermet TP - skeptisk!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bruke en overgang fra TP til coax da?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Impedansen er i utgangspunktet helt feil, så du skal være heldig om det skal gå bra, men det skader jo ikke å prøve?

Kan jo hende at kabelen på et eller annet vis plukker opp signal og virker som antenne også, eller at du vil få forskjellig signalkvalitet på forskjellige plasser.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Kan du ikke bruke en overgang fra TP til coax da?
    Å sette en coax-plugg på en TP-kabel gjør ikke mye godt i denne sammengengen fordi det er to veldig forskjellige kabler. RF signalet fra antennen transporteres egentlig i laget mellom skjerm og leder i en coax kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke værre enn å bruke en balun!!

fronzel: kan du forklare meg hvilket signal som går i dielektrikumet ??
    Jeg trenger en skikkelig oppfrisking, er en stund siden jeg gikk på skolen :wink:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Balun hadde vært tingen, men om en i utgangspunktet kanskje ikke helt vet hva som er hva, så kan det fort bli litt gresk.
    Og om en skal til å mekke en Balunselv bør en vite hva en holder på med, og skal en kjøpe vil jeg tro det fort koster noen kroner?

Det går vel i utgangspunktet særs lite signal i dielektrikumet, men at det er et elektrisk felt der er helt sikkert, og det er der uavhengig av om kabelen er balansert eller ikke. Men dette blir på kanten av det trådstarter er ute etter vil jeg tro. Transmisjonslineteori er kanskje ikke noe egnet i dette forumet uansett, unntatt i en og annen frisk kabeldebatt
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ingen som har tro på dette

nei det er vel bare å gå i gang med å bytte kabel midlertidig. Tror det lar seg gjør å trekke dem ut igjen. Takk for innspill.

Hilsen KAN

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går helt fin å kjøre TV signal over TP kabel. Da trenger du en BALUN(BALansert til UbalaNsert). Dette er mye brukt i radio teknologi. Og alle vanlige tak antenner innholder en BALUN. Så der kan du finne en.

Ellers så kan man kjøre vanlig kompositt signal igjennom alle TP kabler. (cat. 1-7)

Man kan også kjøre kabel TV men da må man velge riktig cat. kabel. For full signal må man bruke cat. 7 kabel.

ELKO-Link har BALUN til sitt system.

Cat. 1 = 2 Mhz
    Cat. 2= 5Mhz ???
    Cat. 3 = 12 Mhz
    Cat. 4 = Usikker men 20 Mhz
    Cat 5 = 100 Mhz
    Cat. 5e = 125 Mhz
    Cat. 6 = 250 Mhz
    Cat. 6a = 550 Mhz
    Cat. 7 = 1000 Mhz

Hilsen en Service elektronikker i radio og Tv og er også Telekommunikasjonmontør.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Å sette en coax-plugg på en TP-kabel gjør ikke mye godt i denne sammengengen fordi det er to veldig forskjellige kabler. RF signalet fra antennen transporteres egentlig i laget mellom skjerm og leder i en coax kabel.
    Stemmer svært lite. Signalet går i senterlederen, Skjermen er som det sier i ordet, en skjerming av senterlederen slik at uønsket signal ikke forstyrrer.
    Dielektrikumen har i oppgave å hole senterlederen og skjermen fysisk avskilt. Og er med på å bestemme impedansen... Eller avstanden mellom Senter og skjermen.

I Balaserte kabler er dette ikke nødvendig da det brukes difrensiert signal. Og derme ligger støy immuniteten der.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    fronzel: kan du forklare meg hvilket signal som går i dielektrikumet ??
    Jeg trenger en skikkelig oppfrisking, er en stund siden jeg gikk på skolen :wink:
    Selv om det er lenge siden du gikk på skolen, så husker du kanskje at TV signaler blir sendt gjennom et dielekrtisk materiale som kalles luft. At et signal blir overført gjennom et stoff betyr ikke at det trenger å gå elektrisk strøm gjennom det samme materialet.

Sitat Opprinnelig postet av ArcticHunter
    Stemmer svært lite. Signalet går i senterlederen, Skjermen er som det sier i ordet, en skjerming av senterlederen slik at uønsket signal ikke forstyrrer.
    Dielektrikumen har i oppgave å hole senterlederen og skjermen fysisk avskilt. Og er med på å bestemme impedansen... Eller avstanden mellom Senter og skjermen.
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Det går vel i utgangspunktet særs lite signal i dielektrikumet, men at det er et elektrisk felt der er helt sikkert, og det er der uavhengig av om kabelen er balansert eller ikke.
    Jeg er uenig. Det elektromagnetiske signalet går mellom de to lederene i kabelen fra antenne til tuner.

Sakset fra Wikipedia om Transmission line:
    "Coaxial lines confine the electromagnetic wave to the area inside the cable, between the center conductor and the shield. The transmission of energy in the line occurs totally through the dielectric inside the cable between the conductors."

Og Wikipedia om Coaxial cable:
    "The transmission of energy in the line occurs totally through the dielectric inside the cable between the conductors."

edit: ..men ja, en balun burde fungere

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det er lenge siden du gikk på skolen, så husker du kanskje at TV signaler blir sendt gjennom et dielekrtisk materiale som kalles luft. At et signal blir overført gjennom et stoff betyr ikke at det trenger å gå elektrisk strøm gjennom det samme materialet.

Jeg er uenig. Det elektromagnetiske signalet går mellom de to lederene i kabelen fra antenne til tuner.

"Coaxial lines confine the electromagnetic wave to the area inside the cable, between the center conductor and the shield. The transmission of energy in the line occurs totally through the dielectric inside the cable between the conductors."

"The transmission of energy in the line occurs totally through the dielectric inside the cable between the conductors."

edit: ..men ja, en balun burde fungere
    Hum, prøv å koble av senterlederen, så ser du hvor mye signal du får igjennom.

Du har delvis rett. Vist man leser av ekvivalent skjema får man fram feltet mellom senter og skjerm. Og da regner man seg fram til b.l.a. impedansen i kabelen, hastigheten, galvanisant o.l. Signalet går fortsatt i senterlederen.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tp kabel er billig på biltema, kjøp en rull å kjør noen tester.. blir ikke så dyrt om det skulle gå eller ei.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Tp kabel er billig på biltema, kjøp en rull å kjør noen tester.. blir ikke så dyrt om det skulle gå eller ei.
    Alt i er ferdig koblet opp med cat 5 kabler, kansje jeg skal gjør en test før jeg bytter dem ut med en coaxial cabel.

Men burde jeg bruke alle parene samtidig ?

Hilsen Kan

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville prøvd bare ett par, men det kan hende det blir bedre med flere, kan kanskje gjøre noe med støy.

Ekvivalentskjemaene på de to linkene dine er like, den ene linken omhandler transmisjonslinjer generelt, og den andre koaksialkabel spesifikt.

Teorien for utbredelsen av bølger er stort sett den samme, men utbredelsesmønsteret er også frekvensavhengig, noe som synliggjør seg ved bølgeledere som brukes ved ganske høye frekvenser, som f.eks. i radar.

Og i utgangpunktet så er en elektromagnetisk bølge og et elektrisk signal ikke det samme, og i en vanlig transmisjonslinje vil det være snakk om et elektrisk signal, mens det som går gjennom luften fra en antenne til en annen er et elektromagnetisk signal.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kan
    Alt i er ferdig koblet opp med cat 5 kabler, kansje jeg skal gjør en test før jeg bytter dem ut med en coaxial cabel.

Men burde jeg bruke alle parene samtidig ?

Hilsen Kan
    Det vil fungere delvis uten balun. Spørsmålet er bare hvor kravstor du er på kvaliteten. Jeg anbefaler ikke å bytte ut kablene med koaks kabel, da koaks-kablene har en tedens til å lime seg fast i røret. Og du blir sittende med ødelagt rør som ikke får brukt.

Her er foresten elnummeret til ELKO link overgang. 69 426 46. Du kan søke på nette og se hva du finner. Pass på at du holder deg unna høye frekvenser på cat. 5(e) kabler.

Ellers så er det bare å prøve deg fram. Du vil uansett få fram signalet. Det du kommer til å slite med er refleksjon og dobbel bilde o.l.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville prøvd bare ett par, men det kan hende det blir bedre med flere, kan kanskje gjøre noe med støy.

Ekvivalentskjemaene på de to linkene dine er like, den ene linken omhandler transmisjonslinjer generelt, og den andre koaksialkabel spesifikt.

Teorien for utbredelsen av bølger er stort sett den samme, men utbredelsesmønsteret er også frekvensavhengig, noe som synliggjør seg ved bølgeledere som brukes ved ganske høye frekvenser, som f.eks. i radar.

Og i utgangpunktet så er en elektromagnetisk bølge og et elektrisk signal ikke det samme, og i en vanlig transmisjonslinje vil det være snakk om et elektrisk signal, mens det som går gjennom luften fra en antenne til en annen er et elektromagnetisk signal.
    Bra skrevet.

Bølgeledere er morro. Bruker det enn del i jobb, på høye frekvenser som 25 - 50 GHz. Mellom ODU(radio) og antenne.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er her jeg sliter, for jeg leser at kabelen bør behandles nettopp som en transmisjonslinje når frekvensen på signalet tilsier at bølgelengden er sammenlignbar eller kortere enn lengden på kabelen - noe som er tilfelle her.
    Videre står det at energien i en slik transmisjonslinje overføres i form av elektromagnetiske bølger i dielektrikumet mellom lederene, og da altså ikke som et elektrisk signal i selve lederen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transmisjonslineteori er kanskje ikke noe egnet i dette forumet uansett, unntatt i en og annen frisk kabeldebatt
    Er det ikke det vi har på gang her nå da :wink:

Nei nå er jeg faktsik litt spent på om trådstarter får noe signal over den TP kabelen overhode.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi snakker signaldispersjon, så skjer jo ikke det før rundt 2Ghz, så vidt jeg husker.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •