CD spiller, analog eller digital...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer El_oso sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD spiller, analog eller digital...

Hei,

Jeg har en Marantz SR7002 receiver sammen med Marantz CD6002 som kilde.

Optisk eller analog kabel?

Setter pris på tilbakemeldinger

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaggu om jeg vet, men vil tro at DAC'en i CD-spilleren er (hårfint) bedre enn den i receiveren, så jeg går for analog

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Jaggu om jeg vet, men vil tro at DAC'en i CD-spilleren er (hårfint) bedre enn den i receiveren, så jeg går for analog
    Takk for svar!

Ok, er ikke så god på DAC og slikt, men har hørt litt forskjellige meninger. Spørs hvor målbart der er og hvor mye det har å si i fohold til type kabel, pris, osv. Har hørt at Focal kan låte noe spisse og at det derfor kan være fornuftig med en kabel som kompenserer for spissheten. Gjelder dette både analogt og digitalt? Hifiklubben anbefalte QED Signature 75, som er en coaxial kabel. Jeg vurderte en Supra phonokabel hos Hifihuset tidligere i dag, men tenkte jeg skulle forhøre meg litt først.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Mye riktig her, men det bør vel testes ut.
    Om man kjører analog, må man vel bruke noe bedre kabler enn lakris og ut/inn RCA koblingene kan kanskje ha dårligere kvalitet enn ut/inn digital koblingene?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Mye riktig her, men det bør vel testes ut.
    Om man kjører analog, må man vel bruke noe bedre kabler enn lakris og ut/inn RCA koblingene kan kanskje ha dårligere kvalitet enn ut/inn digital koblingene?
    Muligens må det testes ut, men vet at bla. Hi-fi Choice mener at 6002 er beste spiller til under 500 pund, så da vil jeg tro at lyddelen er mer enn god

Når det gjelder kabler så vil alltid noen gode plugger sørge for god kontakt, og vil tro at noen bra budsjettkabler i ditt tilfelle kan være en fin løsning. Her vil feks. Kimber Tonik, Audioquest Sidewinder, VDH the name, QED qunex være en god investering..

Men, som du sier asvaberg: går man opp i pris så vil man få bedre plugger, og personlig liker jeg Eichmann's bulletplug'er godt. eneste å sette fingeren på med de er deres mekaniske kvalitet, siden de kan knekke hvis man er for hardhendt. Men, skal man ha noe bedre så må man betale de 2-3dobbelte for WBT's nextgen. Har god erfaring med ETI E4 htkabler og vil tro at signalkablene vli være sånn ca like gode

Er jo positivt med optisk-kabler siden de i teorien er en bedre leder enn kobber. Men, siden optisk konvertering fører til 3 ekstra konverteringsledd i motsetning til elektrisk, så holder jeg meg til coax.

eks.

coax lys-elektrisk-lydbølge

optisk lys-elektrisk-lys-elektrisk-lydbølge

anbefaler optisk til lengre signaloverføriger

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du først er inne på det med kabler, pris og optisk:
    Biltema har noen veldig ok optiske kabler til hjemmebruk. Men pluggen, festeanordningen i enden av kabelen, er forferdelig dårlig. Det skal alt for lite til for at kabelen faller av. Veldig synd at man velger en så dårlig patent.

Avant Pro, en annen rimelig kabelleverandør, har mye mye bedre feste.
    Og dyre er de ikke heller - faktisk omtrent samme pris som Biltema.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for svar

Jeg kommer nok til å investere i en grei analog kabel. Merket også at det blir en liten delay når jeg starter CD-spilleren med optisk kabel. Det vil si at receiveren "tenker" seg frem til hvilken inngang jeg benytter når den får signaler fra kilden. Det slipper jeg dersom jeg går over til analog inngang.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub?

Bruker du sub når du lytter til musikk? Akkurat det avgjør om jeg bruker analog eller digital overføring. Jeg bruker begge.

Analog når jeg lytter til musikk uten sub - D/A konvertering i cd-spiller , analog overføring til reveiver, analog passthrough gjennom reveiver til effekt.

Digitalt når jeg bruker sub - så slipper jeg unna A/D - D/A konvertering i receiver for å få med sub.

Jeg har satt opp to forskjellige innganger på reveiver så jeg kan velge. CD er analog, og V5 er CD digital.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Bruker du sub når du lytter til musikk? Akkurat det avgjør om jeg bruker analog eller digital overføring. Jeg bruker begge.

Analog når jeg lytter til musikk uten sub - D/A konvertering i cd-spiller , analog overføring til reveiver, analog passthrough gjennom reveiver til effekt.

Digitalt når jeg bruker sub - så slipper jeg unna A/D - D/A konvertering i receiver for å få med sub.

Jeg har satt opp to forskjellige innganger på reveiver så jeg kan velge. CD er analog, og V5 er CD digital.
    Har ikke sub for tiden, men smart tenkt! Har også den muligheten. Lurer på om jeg kan døpe om inngangene også, uten at jeg er helt sikker på det.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan det. side 23:

http://www.cyberselect.co.uk/product...01N_manual.pdf

ser at det er 7001 og ikke 7002, men fant ikke 7002 i farten. Regner med at det er det samme.

Om du setter en inngang til fast optisk/digital, bør du vel også slippe forsinkelsen når den leter etter signal skulle man tro..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Du kan det. side 23:

http://www.cyberselect.co.uk/product...01N_manual.pdf

ser at det er 7001 og ikke 7002, men fant ikke 7002 i farten. Regner med at det er det samme.

Om du setter en inngang til fast optisk/digital, bør du vel også slippe forsinkelsen når den leter etter signal skulle man tro..
    Fant funksjonen på "on-screen" menyen. Grei sak og endre tittelen på inngangen.

Slo til på en Supra Dual-RCA Interlink i dag, så da blir det å teste ut analog kabel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •