15m HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: 15m HDMI

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

15m HDMI

Hei, har akkurat kjøpt en Supra HDMI kabel på 15 meter, som jeg skal bruke mellom forsterker og projektor.
    Ser nå på pakken at det står:
    1m-8m supports v1.3 resolution up to 1080p
    8m-15m supports v1.2 resolution up to 1080p

Vil det da si at jeg ikke får brukt v1.3 da? Er det ikke en del forskjell på disse?
    Både prokektoren og forsterkeren støtter hmdi 1.3, og deep color eller noe slikt..

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivind82
    Hei, har akkurat kjøpt en Supra HDMI kabel på 15 meter, som jeg skal bruke mellom forsterker og projektor.
    Ser nå på pakken at det står:
    1m-8m supports v1.3 resolution up to 1080p
    8m-15m supports v1.2 resolution up to 1080p

Vil det da si at jeg ikke får brukt v1.3 da? Er det ikke en del forskjell på disse?
    Både prokektoren og forsterkeren støtter hmdi 1.3, og deep color eller noe slikt..
    Kan virke som om du har helt rett, kabelen du kjøpte støtter ikke det nye formatet 1.3.

Fordelene med 1.3 er: (fra HDMI)

- Higher speed: Although all previous versions of HDMI have had more than enough bandwidth to support all current HDTV formats, including full, uncompressed 1080p signals, HDMI 1.3 increases its single-link bandwidth to 340 MHz (10.2 Gbps) to support the demands of future HD display devices, such as higher resolutions, Deep Color and high frame rates. In addition, built into the HDMI 1.3 specification is the technical foundation that will let future versions of HDMI reach significantly higher speeds.

- Deep Color: HDMI 1.3 supports 10-bit, 12-bit and 16-bit (RGB or YCbCr) color depths, up from the 8-bit depths in previous versions of the HDMI specification, for stunning rendering of over one billion colors in unprecedented detail.

- Broader color space: HDMI 1.3 adds support for “x.v.Color™” (which is the consumer name describing the IEC 61966-2-4 xvYCC color standard), which removes current color space limitations and enables the display of any color viewable by the human eye.

- New mini connector: With small portable devices such as HD camcorders and still cameras demanding seamless connectivity to HDTVs, HDMI 1.3 offers a new, smaller form factor connector option.

- Lip Sync: Because consumer electronics devices are using increasingly complex digital signal processing to enhance the clarity and detail of the content, synchronization of video and audio in user devices has become a greater challenge and could potentially require complex end-user adjustments. HDMI 1.3 incorporates automatic audio synching capabilities that allows devices to perform this synchronization automatically with total accuracy.

- New HD lossless audio formats: In addition to HDMI’s current ability to support high-bandwidth uncompressed digital audio and all currently-available compressed formats (such as Dolby® Digital and DTS®), HDMI 1.3 adds additional support for new lossless compressed digital audio formats Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio™.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det er fullt mulig du får full HDMI 1.3 også på 15 meter, det avhenger av bl.a. sendestyrken i avsenderproduktet og eventuell interferens... Det er bare å teste! HDMI 1.3 betyr altså at du skal kunne sende HD-lyd + 1080P-bilde sånn i korte trekk...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan vet jeg egentlig om jeg får 1.3?
    Hvordan er komponent kablene da?
    Støtter de alt som 1.3 gjør?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Komponent er jo analogt, så det kan du se helt bort fra... Du vet kun om kabelen makter å overføre signalet du sender ut ved å teste. Supra holder jo generelt en høy byggekvalitet på sine kabler, så dette går nok veien skal du se!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja skal teste senere i kveld, er bare usikker på hva jeg skal se etter. Ser jeg om det er 1.2 eller 1.3? Eller står det kanskje noen plass?

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja skal teste senere i kveld, er bare usikker på hva jeg skal se etter. Ser jeg om det er 1.2 eller 1.3? Eller står det kanskje noen plass?
    Godt spørsmål. (..?)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du skal bare se om 1080P funker... Gjør det det vil garantert også HD-lyd fungere om du har planer om å sende også det over denne kabelen (lyd krever svært lite båndbredde sett opp mot video).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, bare bilde som går i den kabelen
    Er ikke v1.2 også 1080p?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, bare bilde som går i den kabelen
    Er ikke v1.2 også 1080p?
    ja

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Du skal bare se om 1080P funker... Gjør det det vil garantert også HD-lyd fungere om du har planer om å sende også det over denne kabelen (lyd krever svært lite båndbredde sett opp mot video).
    * 1920 x 1080 pixels x 60 Hz / 0.95 (5% overhead) = 131 MHz (megapixel/s), 131 MHz x 24 bits = 3.14 Gb/s
    * 24 bits x 192 kHz x 8 channel = 36.9 Mb/s

HD lyd trenger opp mot 36Mb/s kontra dolby digital via optisk, som er begrenset på ca 12Mb/s
    Det vil si: Du må ha 3 stk optiske utganger ,for å få nok båndbredde til HD lyd.

Bildet trenger 3,14Gb/s.........

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen forskjell på "v1.2" og "v1.3" HDMI-kabler. Stort sett alle HDMI-kabler tilfredstiller kravet til båndbredde på kort strekk, men det er altså vanskeligere på lengre kabelstrekk. Supra gjør (i motsetning til de fleste andre produsenter) kundene klar over dette. Mange andre produsenter får korte kabler "godkjent", og unnlater å nevne at det ikke nødvendigvis gjelder på de lengste kablene.
    Vi du ha noe av det bedre på HDMI-fronten, og som også er v1.3 "godkjent" på 15 meter, så kjøp Silver Serpent Reference HDMI Cable fra Better-Cables HDMI Cables for high-performance HDTV, DVD, and Blu-ray. Norsk importør er L-Sound, og prisene er faktisk lavere enn på Supra sine HDMI-kabler

L-Sound - Better Cables Reference HDMI

EDIT: Bare så det er nevnt, så fungerer min 12 meter Supra uten problemer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question nordost 15m

her bestilt en slik usikker på om de er bra på så lag lengde?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Gorm

EDIT: Bare så det er nevnt, så fungerer min 12 meter Supra uten problemer.
    Samme gjør min Supra 12 meter. Monterte opp PJ, Denon reciver og BD hos kunde med 15m supra her forleden. Full HD. Ingen problemer.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var litt "slapp" da jeg kjøpte kabel til TV'n i kinoen min (15m Norfrost Wyrewizard HDMI) den har ingen problemer med 1080p heldighvis, jeg sender bare bilde og er lykkelig for at det funker som den skal ettersom kabelen er innebygd i både vegger og tak. Poenget må være å teste/spørre før man kjøper lange kabler! Og der gjør du en bedre jobb en meg :wink:

Vær oppmerksom på at ikke alle kabler som er merket 1080p faktisk klarer det! Dette kan nok også være pg. støykilder ettersom vegger og tak ofte har mye el.rør noe som er problematisk ved så lange strekk.

Lars.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er skjelden problemer relatert til overføring av 1080p 24Hz. Det er som regel oppskalerte sone1 DVD-filmer som genererer problemer (1080p 60Hz)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •