Hvor viktig er det med identiske kabel lengder ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor viktig er det med identiske kabel lengder ?

Hallo

Jobber med hjemmekino'en og skal snart begynne med trekking av høytaler kabler.

Spørsmålet er som følger,hvor viktig er det med med like lengde på kablene mellom høyre og venstre side ?
    Dette gjelder Front,side,bak og subwoofere ?

Noen som har noen synspunkter ? :-D

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel tatt opp før så vidt jeg husker. Uansett så er det vel i vanlig skala helt ubetydelig om det er noen meter forskjell på kablene mellom feks høyre og venstre. "Strømmen" beveger seg jo nær lysetshastighet, så det blir jo en helt ubetydelig liten forsinkelse som er langt utenfor vår fatteevne.

Det som kanskje kan være tilfellet med svært lange lengder er jo om det er utilstrekkelig med tversnitt på kabelen i forhold til lengden...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det jeg mener også,men jeg vil være på den sikre siden før jeg begynner.
    Det lengste strekket er på ca 10 meter og alle lengdene uten om subbene blir kjørt som Biwire.
    Det blir altså fort noen kroner og spare på kabel :-D

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det havner vel litt i synsekategorien, sammenlignet med at man 'må' ha kabler til tusenvis av kroner for at anlegget skal yte max..

Tror faktisk det er værre å ha en kveil med kabel liggende enn å ha forskjellig lengde til hver høyttaler, så det må nesten bli en avveining etter personlig preferanse. Kabel er et ømt tema for mange

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det,alternativet her er og kjøre ut høytalerkablene fra anlegget til ett "senter" punkt midt mellom høytalerene for så og splitte dem til H og V, noen kveil er det ikke snakk om men det er allikevel en del meter og spare.

Kabel fabrikatet er allerede bestemt, til front og senter blir det Monster Z2,til surroundhøytalerene Kimber 4PR og C ohlson 6mm2 til subbene.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gjort det billigst mulig uansett å kjøpt alt på biltema eller clas o. Men så er jeg en kabelskeptiker, og hadde selv jeg hørt forskjell så tviler jeg på at jeg hadde brydd meg så særlig mye om det...

Men for all del, kjøpt det som gjør deg fornøyd. Det er jo du som skal nyte dette

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Jeg ville gjort det billigst mulig uansett å kjøpt alt på biltema eller clas o. Men så er jeg en kabelskeptiker, og hadde selv jeg hørt forskjell så tviler jeg på at jeg hadde brydd meg så særlig mye om det...

Men for all del, kjøpt det som gjør deg fornøyd. Det er jo du som skal nyte dette

Joa,jeg er langt på vei enig,men har problemer med og bruke biltemakabler på høytalere som koster 250,000,- paret,det ligger nok en psykologisk sperre der

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Joa,jeg er langt på vei enig,men har problemer med og bruke biltemakabler på høytalere som koster 250,000,- paret,det ligger nok en psykologisk sperre der
    Du har ett godt poeng der, med så dyre høyttalere ville nok jeg spandert på meg dyrere kabler også. Selv om jeg ikke tror det er noe forskjell på lyden så er det jo penere og kanskje en eierglede som passer litt bedre med høyttalerene.

Men ville følt meg dum om jeg hadde brukt 1000kr på høyttalerekabler når jeg selv har høyttalere til 2000kr paret...

Jeg ser den, at med så dyre høyttalere så virker det litt dumt med biltema...

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidsforsinkelse utgjør rundt 5 nanosekunder per meter ekstra kabel, så det er i praksis ingenting.

Det som kanskje kan gi målbare forskjeller er at kabler med ulik lengde har ulike elektriske egenskaper, så om du først vil ha det perfekt er det kanskje irriterende å tenke på akkurat det.

Denne kabelslakteren som har vært med å lage McIntosh speakers en gang i tiden, hevder at så lenge motstanden i kabelen er mindre enn 5% av impedansen til høyttaleren så er det ikke hørbar forskjell. Lengre kabel gir altså mer motstand.

Til slutt er det vel følelsene som avgjør uansett! 8)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Tidsforsinkelse utgjør rundt 5 nanosekunder per meter ekstra kabel, så det er i praksis ingenting.
    Hvordan beregnes dette?
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Lengre kabel gir altså mer motstand.
    Men du må vel opp i flere hundre meter kabellengde før dette får noen praktisk innvirkning?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er diskutert før, og matematisk/teoretisk skal man som OleM sier opp i flere hundre meters lengde før dette har noe å si på lyden.

Det er flere faktorer som spiller inn på spenningstapet i en leder, og det har med ledermateriale, isolasjon, forlegningsmåte og omgivelsestemperatur å gjøre.

Såfremt det dreier seg om lengder i størrelsesordenen 10m, skal du benytte rimelig tynne og dårlige (les ledermateriale) kabler før du kan regne på det:-) Dette dreier seg altså om et spesifikt ledermateriales evne til å lede spenning/strøm under gitte forutsetninger og da snakker vi textbook lærdom.

Spørsmålet her er jo om man mener man evner å høre forskjeller på lik kabel i si f.eks. 5 og 10 meters lengde. I teorien skal man ikke kunne gjøre det, men det er jo de som mener det motsatte... Jeg tar ikke stilling til det nå, jeg presenterer bare hva de fysiske lovene sier om temaet:-)

Det er sikkert noen med hukommelsen i behold som kan komme opp med et konkret regnestykke for deg! ;-)

[EDIT: Ser noen også snakker om tidsforsinkelse her; dette har ikke jeg kunnskap til å uttale meg om]

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt.... Er det mulig? Nyt musikken!

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg er helt enig med deg i det du sier; problemet er jo om man har fått for seg at lengeforskjeller gir utslag på lyden; det er ikke så kult å gå å irritere seg over at man ikke vet:-)

Nå heter det seg jo at "ignorance is bliss", men det er vanskelig å kaste vrak på en tanke når man har fått det for seg at det (muligens/kan) være forskjeller:-)

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysets hastighet er ca 300 000 km/s, etter det jeg husker fra fysikken så beveger strøm seg med ca 90% av lysets hastighet som da vil si 270 000 km/s. Jeg trenger vel ikke si at noen meter er TOTALT ubetydelig her?

Ut fra mine beregninger vil det da bli 3,7ns forsinkelse per meter med kabel. Ett nanosekund er 0,000000001 sekund! Det er lite det

Uansett om det 5ns eller 3,7ns forsinkelse per meter så har det ingen ting å si. Lyden som går via luften har en forsinkelse på ca 2,9ms per meter, så noen nanosekunder fra eller til spiller ingen rolle. Da har det vel mere å si om en flytter hodet 1mm!(guessing)

EDIT: Litt sent på kvelden, så kan ikke garantere at jeg har regnet rett, eller i det hele tatt tenkt rett:-?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp... Betyr nada. Er ikke mulig å overbevise noen om at det blir forskjell.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules

Ja det er mulig :-D

De fleste høytaler fabrikanter (mange i hvertfall)sier det er viktig med like lengder,hadde jeg ikke vært skeptisk hadde jeg aldri spurt.
    Jeg er rimelig overbevist om at skepsisen min var velbegrunnet utifra flere av innleggene her.

Så det så

Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei du..

Hei Loff.. =)
    Siden vi har "like" HT så tillater jeg meg å svare...
    Det spiller inegen rolle om du har 1m til den ene siden og 3m til den andre siden.. jeg har det i dag å jeg hører ingen forskjell =)

Send ,eg PM i morra så kan vi ta en tlf.. Jeg har samme kabel til fronter og senter.. Med ulik lengde=)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Lysets hastighet er ca 300 000 km/s, etter det jeg husker fra fysikken så beveger strøm seg med ca 90% av lysets hastighet som da vil si 270 000 km/s. Jeg trenger vel ikke si at noen meter er TOTALT ubetydelig her?

Ut fra mine beregninger vil det da bli 3,7ns forsinkelse per meter med kabel. Ett nanosekund er 0,000000001 sekund! Det er lite det
    Men nå er det vel ikke slik at signalene beveger seg fra ene enden av kabelen til den andre? Men mer slik at et elektron dyttet inn i den ene enden så detter et annet ut i den andre enden.. dvs at signalet er tilstede over hele kabelen samtidig. Det vil da være spenningsfallet over kabelens lengde som fører til endrede elektriske egenskaper.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rengjøring av øregangene og akustikkforbedringer i lytterommet er ørten millioner ganger mere hørbart enn om en kabel er noe lengre enn den andre...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Men nå er det vel ikke slik at signalene beveger seg fra ene enden av kabelen til den andre? Men mer slik at et elektron dyttet inn i den ene enden så detter et annet ut i den andre enden.. dvs at signalet er tilstede over hele kabelen samtidig. Det vil da være spenningsfallet over kabelens lengde som fører til endrede elektriske egenskaper.
    Riktig det at elektronene kun beveger seg bittelitt i en retning, eller egentlig beveger de seg tilfeldig i alle retninger, men de beveger seg litt mere mot strømmen. Strøm er jo definert til å gå motsatt vei av elektronene. Men vi ser jo på strømmen som en bevegelse gjennom hele kabelen og det er hastigheten på hele denne bevegelsen vi snakker om.

Rett meg om jeg tar feil, er ikke elektroingeniør og lærdommen fra fysikken begynner å gjemme seg...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •