Hvor viktig er det med identiske kabel lengder ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blir jo litt overkill å ta dette ned på elektronnivå da

Elektronene beveger seg faktisk i størrelsesorden milimeter per sekund, de går veldig sakte. Mer strøm gir raskere elektronbevegelse, som igjen kan utvikle varme. I og med at AC skifter retning hele tiden gjør også elektronene det.

Signalet ut til høyttaler, en vekselspenning, forplanter seg derimot i størrelsesorden lysets hastighet. Jeg tenker som så at spenningen ut fra forsterkeren legger seg over hele lederen umiddelbart, og man har derfor til enhver tid tilnærmet samme potensiale på høyttalerterminalen som på utgangen fra forsterkeren.

ref1 ref2 (litt jall)

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Ja det er mulig :-D

De fleste høytaler fabrikanter (mange i hvertfall)sier det er viktig med like lengder,hadde jeg ikke vært skeptisk hadde jeg aldri spurt.
    Jeg er rimelig overbevist om at skepsisen min var velbegrunnet utifra flere av innleggene her.

Så det så
    Hehe ;-) Av og til må man bare slenge ut en provokasjon.. Jeg kapper selvfølgelig ikke kabler forskjellig med vilje så sånn sett har jeg alltid fulgt rådet selv. Men jeg tror kanskje at en "oppsamling" av unødvendig lengde til den ene kanalen kan gjøre mer skade enn nytte. Er vel avhengig av hvordan den legges har jeg forstått.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Blir jo litt overkill å ta dette ned på elektronnivå da

Elektronene beveger seg faktisk i størrelsesorden milimeter per sekund, de går veldig sakte. Mer strøm gir raskere elektronbevegelse, som igjen kan utvikle varme. I og med at AC skifter retning hele tiden gjør også elektronene det.

Signalet ut til høyttaler, en vekselspenning, forplanter seg derimot i størrelsesorden lysets hastighet. Jeg tenker som så at spenningen ut fra forsterkeren legger seg over hele lederen umiddelbart, og man har derfor til enhver tid tilnærmet samme potensiale på høyttalerterminalen som på utgangen fra forsterkeren.

ref1 ref2 (litt jall)
    Strøm er jo nettopp elektroner i bevegelse da, men størrelse orden i mm må jo jammen elektronene hoppe langt

Elektroner i DC skifter også retning hele tiden ,faktisk så gjør alle elketroner på planeten det! Vel ikke hvis det er kjølt ned til absolutt nullpunkt som er ca 373,3 grader Celsius eller slik, som altså er 0 Kelvin.

Uansett DC eller AC så er det hasitgheten på strømmen en beregener, og da tenker en ikke på hvert enkelt elektron som hopper fra atom til atom, men selve forplantingen i seg selv. Det er denne som går uhyre raskt.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Denne kabelslakteren som har vært med å lage McIntosh speakers en gang i tiden, hevder at så lenge motstanden i kabelen er mindre enn 5% av impedansen til høyttaleren så er det ikke hørbar forskjell. Lengre kabel gir altså mer motstand.
    Det er her cluet ligger. Lengden har ikke noe å si for når signalet kommer frem (i praksis), derimot kan det være avgjørende for motstanden i kabelen. Motstand er produkt av iboende egenskaper ved materialet og lengden på kabelen. Med større motstand i kabelen kan det bli vanskeligere for forsterkeren å kontrollere høytaleren og dette beskrives vanligvis med et tall som heter dempingsfaktor. 5% tilsvarer en dempingsfaktor på 20, som er en helt normal grunnregel. Noen sier 40-50 og jeg ville holdt meg der om det eneste som skal til er å gå opp litt i diameter på kabelen.

Om forsterkeren har lav dempingfaktor på utgangen og kablene har høy motstand kan det oppstå en situasjon hvor ulik lengde på kablene kan gi ulik lyd i høytalerne.

Har skrevet en hel del om om dette i denne posten:
    http://avforum.no/forum/kabler/74033...en-13.html#248 og enda mer i post nr 252 litt lenger nede.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Det er flere faktorer som spiller inn på spenningstapet i en leder, og det har med ledermateriale, isolasjon, forlegningsmåte og omgivelsestemperatur å gjøre.
    Det er ikke så avansert en gang

Ledermaterialet i 99% av høyttalerkablene er kobber.

Så det du trenger å tenke på er areal på lederne, lengde på kabel gange 2 og hvor stor strøm som går i kablene. Ved 70 grader så er tapet i kobber 20% høyere enn ved 20 grader. Who cares?

I praksis kan vi glemme alt dette og 2,5mm2 holder i massevis i de aller fleste tilfeller

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Vel ikke hvis det er kjølt ned til absolutt nullpunkt som er ca 373,3 grader Celsius eller slik, som altså er 0 Kelvin.
    Det absolutte nullpunkt, 0 Kelvin, er på -273 grader Celsius.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv ulik kabellengde på bakhøyttalerne og har selvfølgelig aldri merket noen forsinkelse av den grunn.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det absolutte nullpunkt, 0 Kelvin, er på -273 grader Celsius.
    Mere korrekt det ja En liten skrivefeil av meg, men faktisk ligger det litt under -273 grader celsius, etter det jeg husker nærmere -273,3, så er det faktisk noen finnske? forskere som har klart å påvise bittelittegrann kaldere også, men her kan det jo gå på nøyaktiheten av målingene.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •