TV2 hjelper deg neste uke! HDMI kabeltest - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 28 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 549
    Newcomer petterab sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette med kabler er ganske pussig. I gamle dager (les 20 år siden) handlet god lyd om fancy pickup (til platespiller for dem som lurer :-D). Signalkabler var bra så lenge RCA pluggene var forgylte for det sikret god kontakt. Og til høytalerne kjøpte man standard lampettledning. Valget stod mellom forskjellige farger for å matche inventaret. Til TV'en var det selvfølgelig aldri snakk om noe annet enn standard antenneledning og problemet var egentlig hvor god antenna var...

Men plutselig fant noen ut at kabler ga forskjellig lyd . Det var muligens Monster Cable? Min påstand er at det er pølsevev. Selvfølgelig kan en kabel påvirke signaler - men kun på negativt vis. Vanlig ledning i fornuftige materialer (kobber, gullkontakter, plastikk uten dipol egenskaper, etc.) gir lav motstand, induktans og kapasitans og funker derfor optimalt. Alle forsøk på å gjøre noe mer fancy kan i beste fall gjøre kabelen penere men ikke lage bedre lyd enn vilkårlig ledning av vanlige gode materialer.

Dette er keiserens nye klær i ny innpakning og viser hvor lettpåvirkelige vi er av reklame. Les her (klippet fra ovasjoner til en kabel till 4000 spenn):
    Gyldne kvaliteter
    Teknisk sett er det primært bruken av gull som skiller The MC-GOLD HYBRID fra andre hybridkabler fra van den Hul. De to senterlederne består av syv individuelt forsølvede og forgylte ledere av eksklusivt Matched Crystal OFC-kobber. Rundt hver av lederne ligger et lag LSC-kullfiber (Linear Structured Carbon), som forbedrer de elektriske egenskapene, blant annet ved å transformere det elektromagnetiske feltet rundt senterlederen tilbake til et elektrisk signal. Dermed reduseres signaltapet og innflytelsen fra isoleringsmaterialet til et absolutt minimum. Den tredoble skjermingen består av to lag med i alt 180 forsølvede OFC-kobberledere med et ekstra lag LSC-folie i mellom.
    Flått med sølv og gull - dyrt vet du. Men beskrivelsen av de elektriske egenskapene er selvfølgelig bare kvasi-religiøst reklame-svada og totalt irrelevant for lyden. For digitale kabler er selvfølgelig pølsevevet ennå mer åpenbart.

Så midt råd er å styre unna dyr hokus pokus og bruk penga på god elektronikk og plater (CD, DVD, blu-ray,...).

PS. Det er mer ålreit å kjøre Maserati enn Volvo selv i 50km/t. Så man skal ikke underslå wow-faktoren hvis man er rik nok.

PS2: Jeg har brukt en del penger på fjollete dyre kabler selv. Har bla. balanserte kabler mellom DVD-spiller og forsterker. Så ingen er immune

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michael1
    Gjort
    hehe

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petterab
    Dette med kabler er ganske pussig. I gamle dager (les 20 år siden) handlet god lyd om fancy pickup (til platespiller for dem som lurer :-D). Signalkabler var bra så lenge RCA pluggene var forgylte for det sikret god kontakt. Og til høytalerne kjøpte man standard lampettledning. Valget stod mellom forskjellige farger for å matche inventaret. Til TV'en var det selvfølgelig aldri snakk om noe annet enn standard antenneledning og problemet var egentlig hvor god antenna var...

Men plutselig fant noen ut at kabler ga forskjellig lyd . Det var muligens Monster Cable? Min påstand er at det er pølsevev. Selvfølgelig kan en kabel påvirke signaler - men kun på negativt vis. Vanlig ledning i fornuftige materialer (kobber, gullkontakter, plastikk uten dipol egenskaper, etc.) gir lav motstand, induktans og kapasitans og funker derfor optimalt. Alle forsøk på å gjøre noe mer fancy kan i beste fall gjøre kabelen penere men ikke lage bedre lyd enn vilkårlig ledning av vanlige gode materialer.

Dette er keiserens nye klær i ny innpakning og viser hvor lettpåvirkelige vi er av reklame. Les her (klippet fra ovasjoner til en kabel till 4000 spenn):

Flått med sølv og gull - dyrt vet du. Men beskrivelsen av de elektriske egenskapene er selvfølgelig bare kvasi-religiøst reklame-svada og totalt irrelevant for lyden. For digitale kabler er selvfølgelig pølsevevet ennå mer åpenbart.

Så midt råd er å styre unna dyr hokus pokus og bruk penga på god elektronikk og plater (CD, DVD, blu-ray,...).

PS. Det er mer ålreit å kjøre Maserati enn Volvo selv i 50km/t. Så man skal ikke underslå wow-faktoren hvis man er rik nok.

PS2: Jeg har brukt en del penger på fjollete dyre kabler selv. Har bla. balanserte kabler mellom DVD-spiller og forsterker. Så ingen er immune
    Interessante synspunkter petterab, og jeg er helt enig med deg. Dette kabelhysteriet har den seneste tiden antatt uante høyder, og jeg kan ikke annet enn å le av de mange produktbeskrivelsene der ute - ref sitert over.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Ja jeg var en slags stand in... TV2 ønsket å få filme hjemme i et hus der man tydelig fikk se at det var et ellers normalt hjem, siden min kino ennå ikke er ferdig lånte jeg Hans Rune sin kino...

Ellers kan det nevnes at det var to meget hyggelige jenter fra TV2 som var å tok interjuet.. vi hadde en prat på ca. 1time inne i kinoen mens vi snuret film og spiste popcorn ... Så man kan si det er kraftig redigert....
    Sykt fett kino det du viste der!!

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er digital kabelen for Havar og den slags folk.

http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/digitalkabler/denon_ak-dl1_kabel_1,5_meter.htm

Den blir levert på døra av de folka i hvite dresser, de har sånne stramme skjorter med seg, sånne der du får ermene bak på ryggen, og så går det rett ut i bilen for videre transport til gud vet hva

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld meg, men du kan ikke være annet enn dum eller teit om du kjøper en slik kabel! Da er det f''n mye bedre å gi pengene i veldedighet! Eller evt terapi! haha

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Unnskyld meg, men du kan ikke være annet enn dum eller teit om du kjøper en slik kabel! Da er det f''n mye bedre å gi pengene i veldedighet! Eller evt terapi! haha
    Jepp, Herminator, husker du når Lyd og Bilde testa Pioneer si ilink, som er en vanlig firewire kabel, da sa di, fantastisk lyd, men det blir sikkert enda bedre når vi får ”High End” kabler, Yea right, what a load of bollocks.

PS. Jeg bruker fremdeles den ”tynne” Ilink kabelen, funker helt fin den

PS2. Min Denon 3910 har jo både ilink og Denonlink, jeg bruker kun ilink, men hvis jeg skulle bruke Denonlink, så hadde jeg kjøpt en vanlig Kat5 kabel til 50 kroner

Newcomer MJV sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fônka bra her i gård... Biltema til innbruddspris! :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MJV

Jepp en mann til har forstått det hele, no "snake oil" for oss :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle lederne er av ultrarent kobber... står det i beskrivelsen.

det jeg lurer på er hvor mye renere noe er hvis det er ultrarent ?
    i forhold til vanlig kobber.

jeg tror jaggu meg jeg skal begynne å bruke dette uttrykket på innleveringer til universitetet.

freud var en ultrarar analytiker...hjernen er ultrakomplisert..osv osv

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eing i at kabelhysteriet har tatt overhånd, fullstendig. JEg har sett bildet fra samme kilde til samme TV med to ulike kabler, en dyr og en rimelig. Mulig det var forskjell, men jeg kunne IKKE se den i hvertfall. Og det er vel nettopp det som er poenget...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petterab

Tror nok du har gått glipp av en og annen lydmessig aha oppleverse om du forsatt sitter med dine lampet ledninger :-D. Ikke det at jeg vil folk skal løpe ut og kjøpe det dyreste som finnes, det er mulig å lage mye bra selv og. Det er samspillet mellom forsterker og høytaler du "tuner" for å si det slik.

Men nå var det vel HDMI vi diskuterte.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Her er digital kabelen for Havar og den slags folk.

http://www.hifiklubben.no/produkter/kabler/digitalkabler/denon_ak-dl1_kabel_1,5_meter.htm

Den blir levert på døra av de folka i hvite dresser, de har sånne stramme skjorter med seg, sånne der du får ermene bak på ryggen, og så går det rett ut i bilen for videre transport til gud vet hva
    Denne Denon kabelen er vel ganske godt debatert her i forumet fra før, så den "leder" vel ikke debatten til så veldig mye konstruktivt og nytt.

Ellers er vi så heldige å leve i et fritt land der alle står fritt til å velge å kjøpe de kablene man måtte ønske, og få lov til å diskutere alt teknisk og erfaringsmessig rundt dette i forumet.

Det man ikke bør gjøre hvis man vil oppretholde en god tone i forumet, er å personalisere slike debatter.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med ask4me2. Folk må gjøre som de vil.
    Men det er veldig viktig med folkeopplysning slik Herminator var med på i TV2 programmet. Litt synd at de i samme program hadde et annet innslag hvor man anbefalte kompaktanlegg uten å nevne med ett ord at man kan få både bedre og billigere anlegg ved å pakketere selv.

At folk kjøper seg en dyr kabel for WOW faktoren (design) eller WAF faktoren, er opp til den enkelte.
    Vi skal ikke glemme at mange av oss som er glad i lyd og kritisk til lyd, innimellom drar frem musikk av heller dårlig lydkvalitet. Det er musikk vi har kjent i mange mange år, musikk vi har et spesielt forhold til og som vi ønsker å lytte til, men dessverre er det også rimelig komprimerte eller miksede innspillinger av eldre årgang som aldri ville gått igjennom i en test.
    Poenget mitt er at et optimert anlegg ikke alltid brukes til optimert lyd.
    Tilsvarende med LCD/Plasma - som regel ser en på nye, flotte filmer - men det hender sikkert at man tar frem en "oldis" som verken har god lyd eller bilde. Og minnene strømmer på.....

En digresjon dette, men jeg prøver å sette ord på at man bør utvise noe toleranse til andres valg.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske morsomt å lese en litt ambivalent utsagn i anonnsen

Du behøver i prinsippet bare en vanlig nettverkskabel for data for å bruke DenonLink, men i likhet med andre kabeltyper er det alltid ekstra lydkvalitet å hente ved å velge et kvalitetsprodukt som er optimalisert for formålet.
    Altså prisippet =teori, men tror du ikke helt på denne kan du bruke mye penger i stedet :roll:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MJV

Det er jo fint at denne kabelen virket i ditt oppsett. Synes bare det også er viktig å nevne at da jeg prøvde denne kabelen i mitt oppsett, ble det ikke noe bilde i det hele tatt.

Godt mulig det var et deffekt eksemplar jeg tilfeldigvis fikk den gangen eller at det sammenkobblede utstyret var litt mer følsomt en det du bruker den sammen med.

Jeg testet den med to forskjellige kilde spillere, Toshiba Xe1 og Panasonic BD10 Blu-ray spiller mot en HD1 projektor.

Hvilket utstyr bruker du denne Biltema 10m HDMI kabelen sammen med?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Enig med ask4me2. Folk må gjøre som de vil.
    Men det er veldig viktig med folkeopplysning slik Herminator var med på i TV2 programmet. Litt synd at de i samme program hadde et annet innslag hvor man anbefalte kompaktanlegg uten å nevne med ett ord at man kan få både bedre og billigere anlegg ved å pakketere selv.

At folk kjøper seg en dyr kabel for WOW faktoren (design) eller WAF faktoren, er opp til den enkelte.
    Vi skal ikke glemme at mange av oss som er glad i lyd og kritisk til lyd, innimellom drar frem musikk av heller dårlig lydkvalitet. Det er musikk vi har kjent i mange mange år, musikk vi har et spesielt forhold til og som vi ønsker å lytte til, men dessverre er det også rimelig komprimerte eller miksede innspillinger av eldre årgang som aldri ville gått igjennom i en test.
    Poenget mitt er at et optimert anlegg ikke alltid brukes til optimert lyd.
    Tilsvarende med LCD/Plasma - som regel ser en på nye, flotte filmer - men det hender sikkert at man tar frem en "oldis" som verken har god lyd eller bilde. Og minnene strømmer på.....

En digresjon dette, men jeg prøver å sette ord på at man bør utvise noe toleranse til andres valg.
    Mye enig i det du skriver der.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lengre kabler som IKKE virker handler vel om signal som blir borte. Det som var litt rart var at han i TV2 testen koblet jo sammen 30M! og da fikk han bare dårlig signal.
    Når en kjenner biltemas varierende kvalitet vil jeg tro det var noe feil med kabelen du fikk ask4me2

Newcomer MJV sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er jo fint at denne kabelen virket i ditt oppsett. Synes bare det også er viktig å nevne at da jeg prøvde denne kabelen i mitt oppsett, ble det ikke noe bilde i det hele tatt.

Godt mulig det var et deffekt eksemplar jeg tilfeldigvis fikk den gangen eller at det sammenkobblede utstyret var litt mer følsomt en det du bruker den sammen med.

Jeg testet den med to forskjellige kilde spillere, Toshiba Xe1 og Panasonic BD10 Blu-ray spiller mot en HD1 projektor.

Hvilket utstyr bruker du denne Biltema 10m HDMI kabelen sammen med?
    Står på siden 15 i denne tråd.

Ikke sant! Det må prøves på din egen anlegg. Viktigt å ikke kaste kvittering før du har testet det ut.

Side 25 av 28 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •