TV2 hjelper deg neste uke! HDMI kabeltest - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 28 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 549
    Newcomer petterab sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ikke slik at 10% degradering av signalet i en digitalkabel gir 10% dårligere resultat hos mottager. Enten gir 10% degradering ingen feil (mest sannsynlig) eller så gir det masse feil.

0'er og 1'ere kodes som spenningsnivåer. Detter spenningsdifferansen under visse nivåer blir det vanskelig å tolke bitstrømmen hos mottaker. I tillegg kan man få problemer med bit-raten eller at signalene overlapper slik at 0'er og 1'ere "blandes". Begge fenomener kan skje ved for lange kabelstrekk eller ved ekstern støy.

Nå kan det også bemerkes at HDMI kabler kan sende analoge signaler (LPCM).
    Det kan argumenteres for at disse er mer utsatt for påvirkning fra omverdenen. Det er åpenbart at en HDMI kabel er en fantastisk primitiv konstruksjon i forhold til en klassisk halvdyr signalkabel for lyd (typisk med RCA plugger). Men sannsynligvis betyr det ingen ting. Det er temmelig vanskelig å finne en seriøs blindtest der man kan påvise at en dyr kabel gir bedre signaloverføring enn en vilkårlig god leder.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petterab
    Er det noen kabelfetisjister som noen gang har reflektert over hvordan kabling ser ut inni apparater? Den er temmelig banal å se til hvis man gidder å skru topplokket av en forsterker. Er det da vært å bla opp ørten laken for 1 meter når det finnes metervis med standard isolert kobbertråd inni boksene?:?
    Nettop!

Har selv jobbet litt i studio, og tenk på alle de meterene med vanlig kabel det er der som lyden går gjennom før den havner opp i høytalerne dine hjemme i stuen. Itilleg er det en haug av dårlige loddinger inne i forsterker, miksere, lydkort, plugger osv... Loddetinnet som blir brukt er også bare helt standard.

Og til dere som kjøper dyr strømkabel til komponentene deres:
    Har det noen gang falt dere inn at strømmen allerede har gått gjennom milevis med dårlig kobberkabel på veien fra kraftverket og inn til dere? Hvorfor skulle da den siste meteren ha noe å si?

Men for dere som hører/ser forskjell på dyr og billig kabel, dere må kjøpe så dyre kabler dere bare vil, uten at jeg skal bry meg, men ikke kom her å fornekt placebo effekten og påstå at deres sanser og føleler er bedre enn testutstyr til masse masse penger..

Dette var vel dages utblåsing.. :?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThorU
    Nettop!

Har selv jobbet litt i studio, og tenk på alle de meterene med vanlig kabel det er der som lyden går gjennom før den havner opp i høytalerne dine hjemme i stuen. Itilleg er det en haug av dårlige loddinger inne i forsterker, miksere, lydkort, plugger osv... Loddetinnet som blir brukt er også bare helt standard.

Har det noen gang falt dere inn at strømmen allerede har gått gjennom milevis med dårlig kobberkabel på veien fra kraftverket og inn til dere? Hvorfor skulle da den siste meteren ha noe å si?

Men for dere som hører/ser forskjell på dyr og billig kabel, dere må kjøpe så dyre kabler dere bare vil, uten at jeg skal bry meg, men ikke kom her å fornekt placebo effekten og påstå at deres sanser og føleler er bedre enn testutstyr til masse masse penger..

Dette var vel dages utblåsing.. :?
    1. de er dyrere - signaliserer godt med penger.
    2. de er finere - lett sjåvinistisk sagt; jentan lier det

ergo et godt triks for å få... jentevenner. eller kanskje det er som med dyre, fine biler; litenpenis-kompleks? :-P

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - den var ny... Jenter som blir imponert av feite høyttaler-kabler? Jeg skjønner at jeg bor på feil kant av landet ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petterab

Nå kan det også bemerkes at HDMI kabler kan sende analoge signaler (LPCM).
    Det kan argumenteres for at disse er mer utsatt for påvirkning fra omverdenen. Det er åpenbart at en HDMI kabel er en fantastisk primitiv konstruksjon i forhold til en klassisk halvdyr signalkabel for lyd (typisk med RCA plugger). Men sannsynligvis betyr det ingen ting. Det er temmelig vanskelig å finne en seriøs blindtest der man kan påvise at en dyr kabel gir bedre signaloverføring enn en vilkårlig god leder.
    FYI LPCM er digitalt signal!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - den var ny... Jenter som blir imponert av feite høyttaler-kabler? Jeg skjønner at jeg bor på feil kant av landet ;-)
    Har vel heller ikke sett eller hørt så mye possitivt om denne effekten jeg heller, på forskjellige Kristiansand lokasjoner, og frykter vel heller at "feite høyttaler-kabler" eller andre pimpete og dyre AV kabler, av hunnkjønnet heller kan oppfattes som sløseri/idioti og kanskje til og med en kompensasjon for et eller annet.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - DET er jo et veldig dårlig tegn...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    FYI LPCM er digitalt signal!
    LPCM Er vel egentlig bare betegnelsen på "Linear Pulse Code Modulation" eller et ukopmprimert og ikke encoded format. AudioCD bruker vel sånn sett en form for 16bit/44.1kHz LPCM digitalt signal.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har vel heller ikke sett eller hørt så mye possitivt om denne effekten jeg heller, på forskjellige Kristiansand lokasjoner, og frykter vel heller at "feite høyttaler-kabler" eller andre pimpete og dyre AV kabler, av hunnkjønnet heller kan oppfattes som sløseri/idioti og kanskje til og med en kompensasjon for et eller annet.....
    Fankern, sier du det? ...og jeg som nettopp bestilte denon tp kabel, var sikker på at det skulle gjøre utslaget ved et evt nachspiel - "kom her jenta mi, å se på DENNE kabelen". jaja, jeg får prøve allikevel, skal komme med evt tilbakemelding når... resultat foreligger.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det for mye å håpe på et video-opptak av denne tilnærmingsmetoden?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Jeg har også denne oppfatningen desverre.. Kjører forbi soundgarden i kr sand hver dag, og ser aldri damer der..

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg skjønner at jeg har antifeite høyttalerkabler....

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    1. de er dyrere - signaliserer godt med penger.
    2. de er finere - lett sjåvinistisk sagt; jentan lier det

ergo et godt triks for å få... jentevenner. eller kanskje det er som med dyre, fine biler; litenpenis-kompleks? :-P

Hvorfor sa ikke selgeren av mine kabler at man trekker jenter med sånn

Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen plass på nettet man kan se det aktuelle innslaget uten å måtte registrere seg eller betale for det??

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Børni
    Er det noen plass på nettet man kan se det aktuelle innslaget uten å måtte registrere seg eller betale for det??
    Ja, en hyggelig fyr her på forumet gjorde dette mulig.
    Ta en titt i denne tråden!

http://www.avforum.no/forum/generelt...3-10-08-a.html

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThorU

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man nå snakker om at et digitalt signal enten er perfekt eller lik 0. Hvorfor skal man da ikke bruke de rød/hvite, eller gule audio/video kablene til coax digitalt signal. Eller den optiske 'tanntråden' som kommer med mange cd-spillere ? Samme logikken burde jo gjelde her. Du får lyd ved å bruke en billig/gratis audiokabel (som ikke er 75 ohm engang) som coax digital kabel.. Hvis billig er bra, så må jo gratis være enda bedre ??
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Når man nå snakker om at et digitalt signal enten er perfekt eller lik 0. Hvorfor skal man da ikke bruke de rød/hvite, eller gule audio/video kablene til coax digitalt signal. Eller den optiske 'tanntråden' som kommer med mange cd-spillere ? Samme logikken burde jo gjelde her. Du får lyd ved å bruke en billig/gratis audiokabel (som ikke er 75 ohm engang) som coax digital kabel.. Hvis billig er bra, så må jo gratis være enda bedre ??
    Føler jeg litt standard arroganse mot bermen som ikke bruker tusenvis på digitalkabler?

1. Selvfølgelig er den optiske tanntråden like bra så lenge den ikke er knekt eller ødelagt på andre måter.

2. Jeg har da brukt standard audiokabler til digital signal uten problemer. Problemet er at impedansen er feil, men hvis man bruker sånn billig gul video kabel med 75 ohms impedanse så funker de akkurat like bra som steike dyre koaks kabler.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Føler jeg litt standard arroganse mot bermen som ikke bruker tusenvis på digitalkabler?
    Bare som litt motvekt til standard arrogansen mot bermen som velger å bruke tusenvis av kroner på kabler (digitale og analoge).
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig antennekabel er jo knall digitalkabel Den er 75 ohm, og koster noen få kroner for en meter
    Funker fjell gjør den og.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 23 av 28 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •