TV2 hjelper deg neste uke! HDMI kabeltest - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 28 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 549
    Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kabler som ingen kan skille
    debatten, den ble ganske ille
    det gikk opp for meg
    etter tv2 hjelper deg
    at kabler kan du kjøpe på Nille

:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fillern, jeg kan ikke stole på meg selv. Jeg skulle ikke hit igjen, men jeg bare måtte...

For siste gang:

- Jeg påstår ikke at en HDMI-kabel er bedre enn en annen, men jeg er åpen for muligheten.
    - Jeg synes testen var dårlig utført, da det ble brukt en kabelstump og en splitter i den ene enden. Muligheten til å se eventuelle forskjeller KAN da være begrenset, hvorfor ikke eliminere denne potensielle muligheten..?

Det var i grunnen det hele. Når man ikke kan komme med slike meninger uten at folk begynner å slenge med leppa, gjør det at man føler seg omringet av kjepphøye fanatikere som sitter på den absolutte sannhet. Vil dere overbevise folk, bør dere i det minste lytte til folks meninger. Jeg framsatte kritikk (og jeg er ikke alene om dette) mot måten testen ble utført på. Det ser ut til at denne kritikken ble tung å svelge for enkelte, og det forundrer meg.:neutral:

En av de få som har gitt meg saklige tilbakemeldinger, er han som faktisk var med på testen. Det setter jeg pris på.

OK, nok er nok...

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koselig tråd! Gøy å se en ekspert som ikke kan noe om det han uttaler seg om! Stilig!

100 innlegg pr side har eg, nesten to fulle nye sider????? Sali...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tilhører de som ikke tror det er stor forskjell på nuller og ettall bare de kommer frem. Resultatet av dette er at jeg holder meg til rimelige digitalkabler.

Jeg merker meg at det er mange som har et stort problem med det de kaller "placebo" effekt. Dette fører til at noen tror at ting er bedre fordi de vil tro det. Litt som keiserens nye klær i eventyret. Er dette egentlig så galt? Hvis noen hører/ser at noe er bedre, så må de vel ha rett til dette. De opplever jo selv en forbedring. Så for dem så er dette sannhet. Synes vi burde ha forståelse for dette.
    Et annet aspekt er eierglede. Det er ikke mye stas å ha en plastkabel til 29,90 mens hvis en får en kabel i en sikkelig treboks med silkepose og laget av gull osv til 129 990,- ledsaget av en utført teori om hvorfor dette er nødvendig. Så er det vel ikke tvil om at det gir en større glede. Den andre siden av saken er at han med plastkabelen kan glede seg over å ha spart over 129 961,10 8)

Selv om analogier er fort gjort å latterliggjøre så kan en vel sammenligne. Daewo og Ferrari, begge kan kjøre deg fra A til B, men følelsen er forskjellig.

Peace and love :-D

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Resultatet av dette er at jeg holder meg til rimelige digitalkabler.
    Helt enig med deg her. Holder meg til 1000-2000,- pr digital kabel. Alt over det får være for spesielt interesserte.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et stort takk til Havar som egentlig gjorde denne tråden mer interessant. Hadde det ikke vært for han så hadde vi andre som leser denne tråden heller ikke fått denne teknologien inn med teskjeer.

Men det er jo litt rart at han syntes testen er verdiløs når han sier at kabelen og splitteren skullke vært borte. Så lenge teknologien fungerer digitalt så kommer jo alle dataene frem igjennom den lille kabelen og splitteren og fram til bildefremviseren. Jeg tror enda ikke Havar skjønner teknologien som blir brukt her.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan, til tider en hysterisk artig tråd, dette. Minner meg om en kar som pleide å komme innom en elektroforretning jeg var assosiert med en gang (som hvitevarereparatør). Han hadde all verdens fantastiske teorier om kabler og blomsterpotter og jeg vet ikke hva. En gang kom han innom of jabbet in en time om de herligste lydforandringer som hadde oppstått da han snudde støpselet in kontakten.

Han hadde et Technics rack-anlegg...

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være at dyre kabler har en hypnotisk effekt på noen slik når di ser beløpet og navnet på kabelen så blir automatisk bilde/lyden bedre for dem. Det er vel sånn som vanlig hypnotisering at kun 10-15% av befolkningen kan bli hypnotisert og resten ikke. Denne effekten har heldigvis ingen virkning på meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Roffy
    Kan jo være at dyre kabler har en hypnotisk effekt på noen slik når di ser beløpet og navnet på kabelen så blir automatisk bilde/lyden bedre for dem. Det er vel sånn som vanlig hypnotisering at kun 10-15% av befolkningen kan bli hypnotisert og resten ikke. Denne effekten har heldigvis ingen virkning på meg.
    Ja tenker du da også på alt snakket rundt forskjellen mellom SD og HD også da eller?

Newcomer MJV sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av MJV
    Nå har jeg i hvert fall gått til innkjøp av en 10 meter Biltema HDMI kabel.

Bilde fra CD PVR dekoder til min projektor SONY VPL-HS50 ser i hvert fall grei ut.

Ikke vet jeg om det er skilden og projektoren som gjør det eller HDMI kabelen? Uansett så er det greit nok for meg.

Hadde jo naturligtvis vært moro å se forskjell med noen dyrere kabel.

Er det slik å forstå, at en HDMI kabel av en hvis lengde kan vise små feil på bilde. Der en annen HDMI kabel ikke gjør det? Da tenker jeg på kabel rundt 10 meter. Eller er det så at antingen har du bilde eller så har du det ikke?
    Har vel delvis fått svar på min spørsmål fra siden 15.

Da utgår jeg ifra at vis jeg har en bilde, så kan ikke noen annen HDMI kabel på 10 meter gi bedre bild (Bilden er bra)?

Har vært med fra første innlegg. Har altså lest tråden.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Ja tenker du da også på alt snakket rundt forskjellen mellom SD og HD også da eller?
    Hehe..nei, det trenger man ikke å bli hypnotisert for å se forskjell på.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Helt enig med deg her. Holder meg til 1000-2000,- pr digital kabel. Alt over det får være for spesielt interesserte.
    En digital kabel til 1-2k syns jeg er for spesielt interesserte :twisted:

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MJV
    Har vel delvis fått svar på min spørsmål fra siden 15.

Da utgår jeg ifra at vis jeg har en bilde, så kan ikke noen annen HDMI kabel på 10 meter gi bedre bild (Bilden er bra)?

Har vært med fra første innlegg. Har altså lest tråden.
    Får du bilde uten noen mosaikk forstyrrelse (som du sikkert vet hva er) så blir ikke bilde bedre med en annen kabel!

Newcomer MJV sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja vet ikke vad det er? Men, av namnet så kan man nok lese seg til det.

Da er nok bilden så bra den kan bli da, med en HDMI kabel.

Takk for svar Roffy.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havar
    Tøffe ord...

For øvrig gir jeg blanke i hva laboratoriet ditt finner ut, men våger du ikke å stole på egne sanser er det jo fint for deg at du kan få papirer på at utstyret ditt er fine greier. :twisted:
    Jeg tror ikke du hører hva du selv sier. Du forkaster helt en mulig placebo effekt, og du har mye bedre ører enn avansert måleutstyr. Med dette som en gjennomgående tone i innleggene dine så må du ikke forvente å bli tatt seriøst. Det du sier er at jorda ER flat, fordi det er sånn den ser ut for deg. Men du vet vel egentlig bedre, eller?

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at enkelte personer misforstår resultatet og tror at det ikke er forskjell på spillere med HDMI. Send PM til meg når eller om så skjer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merker meg at det er mange som har et stort problem med det de kaller "placebo" effekt. Dette fører til at noen tror at ting er bedre fordi de vil tro det. Litt som keiserens nye klær i eventyret. Er dette egentlig så galt?
    Hvis man ser på det på en annen måte, så driver kabelprodusentene med svindel, og det er selvfølgelig galt. De lager en dyr kabel, og sier at den gir bedre bilde eller lyd, men tester viser at den ikke gjør det. Forbrukeren blir lurt til å bruke masse penger på noe han ikke trenger, placebo eller ikke placebo.

Selv om analogier er fort gjort å latterliggjøre så kan en vel sammenligne. Daewo og Ferrari, begge kan kjøre deg fra A til B, men følelsen er forskjellig.
    Vel, du sa det selv, det var en latterlig sammenligning 8)

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser poenget, men i motsetning til HDMI-kabler er det reelle forskjeller mellom de to.
    La oss heller si at en Daewoo får merkeemblemet og prislappen til Ferrari. Bilen får ikke nye kvaliteter av den grunn, allikevel vil enkelte fjols innbille seg at det er en forskjell.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Jeg ser poenget, men i motsetning til HDMI-kabler er det reelle forskjeller mellom de to.
    La oss heller si at en Daewoo får merkeemblemet og prislappen til Ferrari. Bilen får ikke nye kvaliteter av den grunn, allikevel vil enkelte fjols innbille seg at det er en forskjell.
    Det må vel være andre forskjeller mellom forskjellige HDMI kabler ettersom noen er lettere å få til å fungere med lengre strekk enn andre, så helt så enkelt som det du beskriver her er vel ikke denne problemstillingen.

I praksis kan jo to like biler ha litt forskjellige kjøre egenskaper, motor effekt osv, da det er ganske mange fysiske faktorer som påvirker alle egenskapene i en bil, selv om de ellers er produsert for å være identiske.

Så mange fysiske faktorer av aktivt jobbende deler får man vel skjeldent i passive HDMI kabler. så jeg synes de forskjellige bil eksemplene i denne tråden fort blir skivebom..
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ellers at HDMI testen i TV2 var helt ok, og synes vel også at de som er sterkt uenig med hvordan TV2 testet kablene med bruk av en splitter og en ekstra HDMI kabel i kjeden osv, burde ta med innslaget med bruk av en test bilde generator og direkte kobblingen pr. test kabel.

Her var det heller ikke mulig å skille ytelsene mellom testeksemlarene, på Test bilder som det ofte er lettere å se eventuelle kabings feil på. At det ikke er mulig å få frem forskjell på bilder pga digitale kabler, motbevises vel også av denne testeren. Hvordan skal man ellers forklare de feilene i bildet som også ble vist med det med å skjøte mange nokk HDMI kabler....

TV2 hjelper deg neste uke! HDMI kabeltest-vlcsnap1-jpg
    TV2 hjelper deg neste uke! HDMI kabeltest-vlcsnap2-jpg

Riktig kabel impedans i terminerings punkter mot signalkilde, kabel og mottaker er f.eks en viktig del av å få høyfrekvente digitale signalet riktig frem, uten for mye ekko av refleksjoner i kabelen.

Til det med å bringe inn sammenligning CD transport og DAC med en digital kabel, så synes jeg at den diskusjonen blir feil her i en HDMI test tråd.

Digital signalet for CD Audio jobber i 44,1kHz området og er mye mindre påvirkelig av selve kabelens impedans egenskaper. Faktorer som introduksjonenav jitter er vel en mye større problemstilling her, og det er det vel ikke selve kablingen her som vil påvirke mest av.

Vil tro at det faktisk er litt tilfeldigheter med hvor godt mediet blir avlest og hele tiden hvor godt disse lyddataene som overføres synkroniseres, kan være hørbare faktorer her.

Edit: la inn test bilder som viste feil fra for lange HDMI strekk som vist i TV2 testen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 19 av 28 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •