TV2 hjelper deg neste uke! HDMI kabeltest - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 28 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 549
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Leste 8-10 sider av denne tråden før jeg ga opp.

Jeg så testen på TV2 og ble veldig overrasket over resultatet ettersom jeg har kjørt blindtest hjemme i stua med store utslag.

Men.
    Vi testet ikke blu ray, og heller ikke HD-kanaler via HD-boksen fra Canal Dig. Derimot satte jeg inn en 900.- HDMI-kabel og testet på NRK og TV2 som "bare sender digitalt", og her kunne min tilskuer skille dyr og billig kabel fra hverandre hele tiden.

Den billige HDMI-kabelen ga et hakkete og grøtete bilde når det kom til "ikke HD-kanaler".

Synspunkter??

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NonStop
    Da er jeg interessert i å høre hvilke forskjeller du kan høre på disse kablene? Personlig synes jeg det er komisk med påstander som at en digital kabel skal gi strammere bass, raskere bass eller luftigere diskant (Det samme gjelder bedre kontrast, skarpere bilde og bedre farger). Dårlige kabler finnes, det er helt klart, men når det gjelder digitale signaler, så kan disse kun bli ødelagt. Dersom signalet forandrer seg pga dårlig kabel, så er det helt tilfeldig hvilke bit som blir ”ødelagt/forandret”. Ut fra et sannsynelighets-synspunkt er det selvfølgelig mulig at akkurat de bitene som må forandres for å få slike effekter som påstått tilstede, men denne er forsvinnende liten. Dermed vil man i praksis oppfatte alt signaltap/forringelse i kabel som digitalt støy.
    Digital støy, kanskje man kan kalle det det. Litt stør kan korrigeres av kretsene i mottakeren, men blir støynivået for høyt, mister man bilde/lyd.

Kabel 1: Låter helt greit, lener mot det mørke i klangen. Lite detaljer i lydbildet, sammenlignet med de to andre.

Kabel 2: Låter veldig åpent og fint, med et vell av detaljer, spesielt i toppen. Det kan bli litt mye/masete. God dypbass.

Kabel 3: Mye detaljer og god dypbass. Ingen overdrivelser på noen punkter, men kunne kanskje levert litt dypere bass.

Bare så det er sagt; jeg har mer enn en gang hørt folk si ting som: "Det trodde jeg ikke gikk an!" osv osv, så jeg VET at det kan være vanskelig å svelge at man faktisk kan merke forskjell på digitalkabler.

Kabelen bør være perfekt for sitt bruk, den bør bl.a ha perfekt motstand. Videre må den evne å overføre i ønsket frekvens. Det er påstått at sølv skal være en eminent leder for høyfrekvente signaler, og det er også påstått at høye frekvenser har en tendens til å løpe utenpå cordellene av kobber, mens de dypere fint løper i kjernen. Forskjeller i hvordan kabelen er laget, og kopperen er strukket eller tvinnet, skal visstnok kunne påvirke spesielt høye frekvenser. Dette er teorier jeg har lest, og bare nevner. Ikke forvent at jeg skal forsvare disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trond.gronvold
    Leste 8-10 sider av denne tråden før jeg ga opp.

Jeg så testen på TV2 og ble veldig overrasket over resultatet ettersom jeg har kjørt blindtest hjemme i stua med store utslag.

Men.
    Vi testet ikke blu ray, og heller ikke HD-kanaler via HD-boksen fra Canal Dig. Derimot satte jeg inn en 900.- HDMI-kabel og testet på NRK og TV2 som "bare sender digitalt", og her kunne min tilskuer skille dyr og billig kabel fra hverandre hele tiden.

Den billige HDMI-kabelen ga et hakkete og grøtete bilde når det kom til "ikke HD-kanaler".

Synspunkter??
    Søk jobb i TV2. De trenger folk som deg og kompisen din.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Pogwaq]Noen som gidder å arrangere blindtest for havar?

[QUOTE]

Spar deg... Jeg behøver ingen test, jeg finner ut av det på egenhånd når den tid kommer. Men jeg tror det norske folk kunne hatt bruk for en skikkelig gjennomført test, for den vi diskuterer her var helt bak mål.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av grunnene til at det er noe kjedelig å lese gjennom altfor mange "tråd-sider" er jo nettopp typer som deg havar.

Jeg ba om synspunkter på en konkret problemstilling og ingen ting annet.

Vennligst ikke fyll opp trådene med SPAM.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av grunnene til at det er noe kjedelig å lese gjennom altfor mange "tråd-sider" er jo nettopp typer som deg havar.

Jeg ba om synspunkter på en konkret problemstilling og ingen ting annet.

Vennligst ikke fyll opp trådene med SPAM.
    En munter kommentar regnes altså som spam..?

Strengt tatt trekker du faktisk selv fram et helt nytt emne, så du burde muligens startet en egen tråd, og ikke torpedert denne... :twisted:

I denne tråden satte jeg fram mitt synspunkt, og ble overøst med tildels usaklige kommentarer. Jeg har valgt å svare på en god del av de mest seriøse. Dette kaller jeg heller ikke spam.

Jeg beklager om du ikke har tid eller lyst til å lese det hele, men jeg forbeholder meg rettet til å svare på tiltale.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havar
    Du inroduserer ingen feilkilder, men du får to enheter til å spille av på. Disse kan du veksle mellom om ønskelig. En spiller med dbl HDMI må kunne forventes å ha identisk signalkvalitet fra begge. Ypperlig for en kabeltest spør du meg.

Straks andre kabler eller eksterne splittere kommer på banen, er testen ubrukelig. Altså; for meg er denne testen så amatørmessig at jeg bare kan le...:-D

Til sist; jeg eier ikke en eneste HDMI-kabel...
    Her motsier du jo deg selv litt. En spiller med to utganger har jo en intern splitter og vil jo da være like langt!

Når man sammenligner bilder eller lyd må man også gjøre dette helt samtidig! Ingen klarer å huske ett helt klart bilde for å så skulle skille dette mellom ett annet noen skunder senere. Når en snakker om fotografisk hukommelse, så er ikke det bokstavelig ment.

Jeg er vel den eneste her inne som har noe som helst med denne testen å gjøre da jeg var deltaker der. Jeg forstod jo med en gang at noen ville klage på denne splitteren og kabelen før den, men det har ingen betydnig annet enn for selvutnevnte eksperter og bedrevitere som helst skulle hjulpet Fox mulder på sin jakt etter paranormale fenomener.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Synspunkter??
    Her tror jeg rett og slett det er en feil med kabelen.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Spar deg... Jeg behøver ingen test, jeg finner ut av det på egenhånd når den tid kommer.
    Det er vel selve sakens kjerne. Religiøse mennesker er aldri interessert i å verifiserte påstandene sine, men preke, det skal de.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Her motsier du jo deg selv litt. En spiller med to utganger har jo en intern splitter og vil jo da være like langt!

I grunnen ikke. Om spilleren er levert slik, må man kunne gå ut fra at den leverer samme signal fra begge utganger, og dermed fullt ut brukbart. Ved bruk av ekstern slitter, med tilhørende kabel stiller det seg annerledes.

Når man sammenligner bilder eller lyd må man også gjøre dette helt samtidig! Ingen klarer å huske ett helt klart bilde for å så skulle skille dette mellom ett annet noen skunder senere. Når en snakker om fotografisk hukommelse, så er ikke det bokstavelig ment.

Jeg er vel den eneste her inne som har noe som helst med denne testen å gjøre da jeg var deltaker der. Jeg forstod jo med en gang at noen ville klage på denne splitteren og kabelen før den, men det har ingen betydnig annet enn for selvutnevnte eksperter og bedrevitere som helst skulle hjulpet Fox mulder på sin jakt etter paranormale fenomener.
    Om dere ikke hadde annen utvei enn bruk av ekstern splitter, burde dere testet med samme type kabel inn, som de tre dere testet med ut fra splitteren, og altså kjørt testen tre ganger. Dermed ville pirkete personer som meg selv, hatt litt mindre å pirke på. 8)

Det er fint mulig at resultatet ville blitt det samme, men selve testmetoden ville vært lettere å fordøye.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det er vel selve sakens kjerne. Religiøse mennesker er aldri interessert i å verifiserte påstandene sine, men preke, det skal de.
    Jaha, hva har jeg så påstått..?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital støy, kanskje man kan kalle det det. Litt stør kan korrigeres av kretsene i mottakeren, men blir støynivået for høyt, mister man bilde/lyd.

Kabel 1: Låter helt greit, lener mot det mørke i klangen. Lite detaljer i lydbildet, sammenlignet med de to andre.

Kabel 2: Låter veldig åpent og fint, med et vell av detaljer, spesielt i toppen. Det kan bli litt mye/masete. God dypbass.

Kabel 3: Mye detaljer og god dypbass. Ingen overdrivelser på noen punkter, men kunne kanskje levert litt dypere bass.

Bare så det er sagt; jeg har mer enn en gang hørt folk si ting som: "Det trodde jeg ikke gikk an!" osv osv, så jeg VET at det kan være vanskelig å svelge at man faktisk kan merke forskjell på digitalkabler.

Kabelen bør være perfekt for sitt bruk, den bør bl.a ha perfekt motstand. Videre må den evne å overføre i ønsket frekvens. Det er påstått at sølv skal være en eminent leder for høyfrekvente signaler, og det er også påstått at høye frekvenser har en tendens til å løpe utenpå cordellene av kobber, mens de dypere fint løper i kjernen. Forskjeller i hvordan kabelen er laget, og kopperen er strukket eller tvinnet, skal visstnok kunne påvirke spesielt høye frekvenser. Dette er teorier jeg har lest, og bare nevner. Ikke forvent at jeg skal forsvare disse.
    Dette har du aldeles ikke greie på i det hele tatt. Jeg har sett mange av argumentene dine før i diskusjoner om analoge kabler, og selv da har jeg vært skeptisk, men disse argumentene er ikke i nærheten av å treffe kjent vitenskap når det gjelder digital overføring. Hvordan kan du feks påstå at 1 digital kabel leverer bedre bass enn en annen??? Et digitalt signal er strøm av og på i firkantpulser. Glem dette med frekvenser.

Benytt deg av søkefunksjonen og let opp litt fakta i forumet og på internett forøvrig. Om ikke noen har lurt deg grundig så greier du i alle fall å lure deg selv.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fint mulig at resultatet ville blitt det samme, men selve testmetoden ville vært lettere å fordøye.
    En kan vel sette spørsmål ved de fleste testmetoder og ofte må man inngå kompromiss. Saken kjerne her var jo egentlig å fortelle Ola Nordmann at man ikke får bedre bilde med dyr hdmi kabel, noe som av eksperter og tuviklere verden rundt er enige om. Men er det selvfølgelig noen som henger seg opp i litt fantasi og lar seg lure av sitt eget sinn og dermed innbiller seg eller skaper forskjeller som ikke er der.

Det er fullt mulig at folk ser forskjell, men det er ikke dermed sagt at de er der. Det er heller ingen seriøse tester(mer seriøse enn denne) som har klart å avsløre slike evt hypotetiske forskjeller du legger frem.

Jeg syn testen gikk greit og har ikke noen problemer med å gå godt for den. Jeg syns det er bra av tv2 å innformere folk om at de ikke bør bruke så mye penger på hdmi kabler.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, hva har jeg så påstått..?
    At testen er ugyldig fordi kabelen inn til splitteren er for dårlig. Du står hardnakket på dette, men argumentasjonen begrenser seg til bensinpumpe. Man kan spørre seg hvorfor du ikke viser til forskningsresultater, relevant teori eller andre (korrekt utførte) blindtester, men på den annen side...vi vet svaret på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Dette har du aldeles ikke greie på i det hele tatt. Jeg har sett mange av argumentene dine før i diskusjoner om analoge kabler, og selv da har jeg vært skeptisk, men disse argumentene er ikke i nærheten av å treffe kjent vitenskap når det gjelder digital overføring. Hvordan kan du feks påstå at 1 digital kabel leverer bedre bass enn en annen??? Et digitalt signal er strøm av og på i firkantpulser. Glem dette med frekvenser.

Benytt deg av søkefunksjonen og let opp litt fakta i forumet og på internett forøvrig. Om ikke noen har lurt deg grundig så greier du i alle fall å lure deg selv.
    Med all respekt: Jeg gir blanke f.. i hva teoretikerne skriver. Og påstandene mine kan jeg ganske enkelt komme med, da jeg hører forskjellen...

Om du en dag er i nabolaget, er du velkommen til en demonstrasjon, så får vi se, eller rettere sagt høre. 8) Inntil da synes jeg du skal holde litt igjen når du uttaler deg om mine kabler...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Kan jo bli en artig diskusjon etterpå og - det er noe med kabler som virkelig trigger folk :-D.
    ..............:-D
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    At testen er ugyldig fordi kabelen inn til splitteren er for dårlig. Du står hardnakket på dette, men argumentasjonen begrenser seg til bensinpumpe. Man kan spørre seg hvorfor du ikke viser til forskningsresultater, relevant teori eller andre (korrekt utførte) blindtester, men på den annen side...vi vet svaret på dette.
    Jeg har sagt at jeg ler av hele testen, stemmer det. Men hva dette har med blindtest arranger spesielt for meg å gjøre, ser jeg ennå ikke forklart.

Forskningsresultater, relevant teori og andre tester..? Hvorfor skulle jeg det? Jeg aner uansett lite om hvordan disse testene har vært utført. Jeg stoler bare på det jeg ser og hører, helst hjemme i min egen stue.

Er det forresten slik at om jeg finner en test med et annet resultat enn TV2-testen, så er du omvendt..? Betenkelig i såfall.

Her får du i alle fall se at noen synes det er forskjell på kabler: Super test: HDMI cables - AVReview Cable reviews

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør holde litt igjen når du prøver å forklare en digital overføring. Du må gjerne påstå at du hører forskjell på digitale kabler, men du har aldeles ikke greie på hva et digitalt signal er for noe eller hvordan evt støy påvirker signalet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Du bør holde litt igjen når du prøver å forklare en digital overføring. Du må gjerne påstå at du hører forskjell på digitale kabler, men du har aldeles ikke greie på hva et digitalt signal er for noe eller hvordan evt støy påvirker signalet.
    Hva får deg til å si det..? Er det det faktum at jeg ikke uten videre godtar at et digitalt signal er like godt helt til det bitter end, eller skyldes det at jeg refererte til dette med sølv og kopper, tvinning og strekk, og frekvenser? Hvilket jeg presiserte var andres påstander, og at jeg ikke hadde til intensjon å forsvare disse..?

Jeg kan såvidt tilstrekkelig om digital signaloverføring, til at jeg kan hjelpe andre med å bygge om CD-spillerne og DAC-ene deres. En ny TCXO gjør underverker, og spesielt om man kan redusere jitter fra drivverk/motor samtidig. Anbefales også for DVD-spillere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Med all respekt: Jeg gir blanke f.. i hva teoretikerne skriver. Og påstandene mine kan jeg ganske enkelt komme med, da jeg hører forskjellen..."

Med all respekt: jeg gir blanke f... i hva teoretikerne skriver. Jorden er flat, ikke rund!

Det syke med kabelfetisjister er hvordan de minner meg om religiøse ekstremister. Får de klare fakta i fanget, så lukker de ørene, bruker herskerteknikker og vrir seg unna.

Du får kjøpe deg en dyr HDMI-kabel da vet du, Havar, så kan gulløynene dine nyte det fantastiske bildet du får når den spesiallagde isoleringen utviklet av NASA lar signalmolekylene klatre utvendig. Halleluja!

Side 16 av 28 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •