TV2 hjelper deg neste uke! HDMI kabeltest - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 28 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 549
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Du får det du betaler for uansett hvilke produkter det gjelder. Og ingen trenger pushe kabler på meg, jeg har allerede bestemt meg når jeg kommer inn i butikken
    Når det gjelde a/v kabler så kan jeg garantere deg at du ikke får det du betaler for!

I hvertfall hvis vi ser ut i fra et teknisk perspektiv.

Det er en ganske bred enighet om at det er forskjell på kabler.

MEN - denne enigheten er like stor om at det ikke er noen sammenheng mellom pris og lydkvalitet.

Så - en gang til - det er ingen direkte sammenheng mellom pris og bilde/lydkvalitet når det gjelder kabler!

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg - det eneste som er garantert her - det er at avansen er større på en dyrere kabel!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Puh!

Har lest igjennom alt her nå. Ble litt svimmel av alt dette. Men en ting jeg lurer på. Skal man i det hele tatt bli enige om noe så er det vel en del kriterier som må på plass.

1. ER det digitale HDMI signalet et rent datasignal som sender nuller og enere igjennom kabelen for så å bli tatt imot fra bildefremviseren. Kan den miste noen nuller eller 1 tall på reisen og fortsatt vise bilde eller blir det bare sort eller snø? Hva er det som eventuellt skal bli dårligere?

2. Er det snakk om noen form for feilkorrigering i et slikt signal? og om det er det hva gjør så dette på bildet?

Er det noen som vet hvordan dette virker og kan dokumentere dette?

Jeg har jo alltid trodd at et digitalt signal kun sender nullere og enere igjennom kabelen og kommer de igjennom så blir det bilde på skjermen. Kommer ikke alle fram så blir det ikke bilde på skjermen. Blir kabelen for lang og kvaliteten er for dårlig så ledes ikke alle dataene fram og da får du ikke bilde, eller som jeg har opplevd selv at du får såkalte snøblink.

Hvis det er slik jeg tror så kan det jo ikke være noen forskjell på kabelen eller evt den splitteren dette kjøres igjennom. Men det er jo ikke sikkert det er slik jeg tror da )

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder levealder på kabel så virker det jo litt rart at det skal ha noe å si om kabelen bare ligger der. Blir den utslitt av å lede signaler eller er det kun snakk om pluggene.

Er forøvrig skikkelig missfornøyd med denne standarden. Kunne ha gjort dette mer likt DVI. Samme sak med SATA standarden på harddisker. Men her kommer jo en del kabler med vinkla kontakt. De er ikke så sårbare. Har ikke sett vinkla HDMI kabler, men det kan vel ha en sammenheng med at baksiden på HIFIkomponenter er litt mer komplekse enn baksiden på en harddisk.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er helt på viddene nå, siden dette ikke har blitt nevnt tidligere, men må jo prøve.

Det blir til stadighet gjentatt at ved lange strekk har dyre kabler noe for seg. Da må jeg nesten spørre: Dersom en (billig) kabel gir synlige forstyrrelser eller ikke bilde i det hele tatt, er den ikke da å regne for defekt, og man vil kunne levere den inn og få pengene tilbake eller en erstatningskabel?

I tillegg; dersom billige kabler ikke er bra nok for strekk på 10+ meter, hvorfor lages det da slike kabler? De satser på at folk skal kjøpe dem, teste dem og kaste dem?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billige kabler på 10 m fungerer på lavere oppløsninger.

Jeg bruker en billigkabel på 5 m med 1280x720 60 Hz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Mulig jeg er helt på viddene nå, siden dette ikke har blitt nevnt tidligere, men må jo prøve.

Det blir til stadighet gjentatt at ved lange strekk har dyre kabler noe for seg. Da må jeg nesten spørre: Dersom en (billig) kabel gir synlige forstyrrelser eller ikke bilde i det hele tatt, er den ikke da å regne for defekt, og man vil kunne levere den inn og få pengene tilbake eller en erstatningskabel?

I tillegg; dersom billige kabler ikke er bra nok for strekk på 10+ meter, hvorfor lages det da slike kabler? De satser på at folk skal kjøpe dem, teste dem og kaste dem?
    Jeg tror heller at det er signalstyrken fra de forskjellige kildene som er problemet. Dette kan medføre at visse kabler ikke fungerer optimalt. Her burde en kabel av bedre kvalitet fungere bedre.

Men vi vet jo alle at dyrere kabel på ingen måte bestandig medfører bedre kvalitet.

Så det gjelder å prøve seg frem og utveksle erfaringer.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer petterab sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvfølgelig ingen forskjell på digitalkabler. Enten virker de eller så virker de ikke. Ved lange lengder blir det en del (strålings)tap fordi frekvensene er høye. Det kan i hverste fall ødelegge signalet. Kabelkonstruksjonen har opplagt betydning men det er neppe noen sammenheng mellom konstruksjon og pris (utover noen få kroner per meter.) Så dette er det gode gamle "snake oil" trikset fra sleipe produsenter og selgere igjen: Når man kjøper noe til ørten-tusen så vil man ihvertfall ikke ødelegge resultatet ved å spare noen skarve tusen på kabler.

Når det gjelder analoge signalkabler (HDMI kan også formidle LPCM) kunne man tenke seg at det har større betydning. Men, signalkabler formidler nærmest ikke strøm, kun spenningsforskjeller. Så selv her vil nok sprengtråd gjøre susen. (Selv har jeg balanserte signalkabler på 1m - latterlig selvfølgelig. ) For store lengder (i studio etc.) er selvfølgelig balanserte kabler viktig da de er mer immune mot ekstern støy.

For høytalerkabler skulle man tro kabelen var viktig. De skal tross alt levere mye strøm. En ganske seriøs dobbel blindtest mellom (ganske dyre) Monster høytalerkabler og kleshenger-ståltråd er her: Experiments: Do Coat Hangers Sound As Good Monster Cables? Hvem vinner mon tro?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får det du betaler for uansett hvilke produkter det gjelder. Og ingen trenger pushe kabler på meg, jeg har allerede bestemt meg når jeg kommer inn i butikken
    Feil, feil og atter feil!

Kabel mellom bluray og switch er en kabel til kr 70,-(!)
    Tror du nordost kabelen koster mere enn 70kr å produsere? Makter ikke du å forstå at noen kan ta seg overbetalt?

Her har du ett svar:

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg tror heller at det er signalstyrken fra de forskjellige kildene som er problemet. Dette kan medføre at visse kabler ikke fungerer optimalt. Her burde en kabel av bedre kvalitet fungere bedre.

Jeg tror jeg har nevnt det før, men ikke akkurat i denne tråden. Han som testet lengre strekk med signalgeneratoren måtte opp i 30 meter før det ble feil/forstyrrelser i bildet! Dette kom ikke frem på tv, men jeg ble fortalt det når jeg var der inne.

Det hadde ikke vært noe problem med 40m kabel om alle hdmi apparater hadde sendt ett sterkt nok signal! Egentlig er det ikke nødvendigvis kablene som er dårlige, men en eller flere av apparatene den er tilkoblet.

havar snakker om klokke osv, her sier han jo indirekte selv at det er kilden/mottakeren som er en svakhet og ikke kabelen. En kabel er nemlig en svært enkel konstruksjon! Eller er det noen som tror nordost har noe superduper elektronikk i kablene?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vrient dette med kabler for bilde.

For lyd så finnes det en mulighet for individuell tolkning av hva som er best - placebo eller virkelighet - det er det samme, men muligheten finnes der.

For bilde derimot så kan man jo uten problem sammenligne to kabler/kilder/skjermer ved siden av hverandre og noen mulighet for individuell tolkning finnes ikke.

Hittil har jeg en følelse av at hifi-sjappene har kjørt på med de samme salgsargumentene som med lydkablene.

Kunder som da har hørt på disse argumenten og handlet etter anbefaling og nå får virkeligheten skikkelig i trynet - vel det er ikke noe moro. Har forståelse for flere som skriver innlegg her i tråden.

Selv opplevde jeg "virkeligheten" for mange år siden når jeg testet 3 stk lakrissnører på 1.5m til komponentsignal til projektor på grunn av at jeg ikke hadde annet akkurat da. Noen dager senere fikk jeg tilgang til 5m komponentkabel til 10k. Prøvde hardt - men klarte ikke å se noen forskjell, det gjorde heller ingen andre.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT: I mitt lydanlegg har jeg ekstern D/A-konverter (DAC). Jeg har testet utallige kabler for overføring av dette høyfrekvente digitale signalet, som går fra drivverket til DAC-en, og jeg lover dere en ting: Det er hørbar forskjell på disse. Den lengste jeg har beholdt er 80cm, den korteste 50cm. Altså de er meget korte, men gir likevel audible forskjeller i lyden. Favoritten er i daglig bruk, de to andre har jeg samlet på bare for å kunne la andre interesserte få høre forskjellen om de ønsker.

For orden skyld: Jeg er IKKE alene om å høre disse forskjellene. 8)

Basert på mine erfaringer med med lydanlegg, ser jeg ikke bort i fra at også HDMI-kabler kan påvirke signalet som passerer gjennom dem.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som gidder å arrangere blindtest for havar? Alternativt:

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller iallefall opp på blindtester av alle slag!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Hva er riktig prosedyre?

Mener du det er riktigere å bruke to forskjellige kilder? Hvor mye feilkilder introduserer man ikke da om jeg tør spørre?

Pioneeren jeg nevnte har jo dobbel HDMI ut, men det jo ikke annet enn en splitter inni den spilleren også.

Det er helt utrolig hvor du forsvarer dine bomkjøp ;-)
    Du inroduserer ingen feilkilder, men du får to enheter til å spille av på. Disse kan du veksle mellom om ønskelig. En spiller med dbl HDMI må kunne forventes å ha identisk signalkvalitet fra begge. Ypperlig for en kabeltest spør du meg.

Straks andre kabler eller eksterne splittere kommer på banen, er testen ubrukelig. Altså; for meg er denne testen så amatørmessig at jeg bare kan le...:-D

Til sist; jeg eier ikke en eneste HDMI-kabel...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Username
    Jeg kan ikke annet enn å le når jeg ser kabelnissene faktisk sier at det er forskjell på to kabler på 1 meter som overfører digitale signaler. Hvordan er det mulig å påstå at det er hørbar eller sebar forskjell på digitale signaler som blir overført over 1 meter! Hallo! Det er digitale signaler!! Hvor vanskelig er det å skjønne at så lenge det er nok båndbredde, så spiller det ingen som helst rolle om kabelen er laget av gull eller gråstein.
    Hvor tror dere signalene blir av i en billig kabel? Ramler de bare rett og slett ut av kobberet, igjennon isolasjonen, og ned på gulvet? Jeg må bare spørre, for det er helt hinsides å komme med påstander om at det skal være mulig å se forskjeller som man ikke engang kan måle med avansert utstyr.
    Er det virkelig så vanskelig å svelge at man har brukt altfor mange kroner på kabler til ingen nytte? Er det vanskelig å innrømme at man er et offer for placebo?
    Hvis alle kabler er like, hvorfor brukes det da mer enn en type?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Mulig at dette kabelsnakket blir for vanskelig for enkelte.

Jeg kan ikke forstå hvorfor dere på liv og død skal forsvare en så innlysende dårlig utført test. Det er helt på grensen av dumskap, eller i beste fall naivitet.

Personlig involvert i testprosedyrene kanskje...?

PS: Har dere testet med ferritter på kablene?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Men vi vet jo alle at dyrere kabel på ingen måte bestandig medfører bedre kvalitet.

Så det gjelder å prøve seg frem og utveksle erfaringer.
    Meget godt innlegg! Gjenspeiler mye av det jeg sitter igjen med av tanker rundt HDMI kabler.

Når det gjelder holdbarhet, har jeg en teori om at dette dreier seg om levetiden på matrialet og hvordan det holder seg over tid. Slikt som "bøybarhet"/evnen til at matrialet holder seg smidig. Derimot skal det sies at jeg tviler meget sterkt på at dette blir noe problem for noen her inne..... Så lenge er det ingen som har en kabel her inne.

Eneste grunnen til at jeg skulle kjøpt meg en dyrere kabel enn de jeg har i dag, må være et strekk på 10 meter + til feks en projektor. Har forøvrig en 10 m HDMI kabel på soverommet (mellom dvd spiller i klessksap med frosta glassdører og over til en lcd skjerm på veggen i andre enden av rommet, sender 1080i) - denne kostet kr 500 på C.O. og fugerer utmerket.

Edit:
    Sitat Opprinnelig postet av havar
    Hvis alle kabler er like, hvorfor brukes det da mer enn en type?
    Kanskje fordi noen ønsker å tjene penger. Gud forby, men det er faktisk noen der ute som ønsker å tjene til smør på skiva

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havar
    OT: I mitt lydanlegg har jeg ekstern D/A-konverter (DAC). Jeg har testet utallige kabler for overføring av dette høyfrekvente digitale signalet, som går fra drivverket til DAC-en, og jeg lover dere en ting: Det er hørbar forskjell på disse. Den lengste jeg har beholdt er 80cm, den korteste 50cm. Altså de er meget korte, men gir likevel audible forskjeller i lyden. Favoritten er i daglig bruk, de to andre har jeg samlet på bare for å kunne la andre interesserte få høre forskjellen om de ønsker.

For orden skyld: Jeg er IKKE alene om å høre disse forskjellene. 8)

Basert på mine erfaringer med med lydanlegg, ser jeg ikke bort i fra at også HDMI-kabler kan påvirke signalet som passerer gjennom dem.
    Da er jeg interessert i å høre hvilke forskjeller du kan høre på disse kablene? Personlig synes jeg det er komisk med påstander som at en digital kabel skal gi strammere bass, raskere bass eller luftigere diskant (Det samme gjelder bedre kontrast, skarpere bilde og bedre farger). Dårlige kabler finnes, det er helt klart, men når det gjelder digitale signaler, så kan disse kun bli ødelagt. Dersom signalet forandrer seg pga dårlig kabel, så er det helt tilfeldig hvilke bit som blir ”ødelagt/forandret”. Ut fra et sannsynelighets-synspunkt er det selvfølgelig mulig at akkurat de bitene som må forandres for å få slike effekter som påstått tilstede, men denne er forsvinnende liten. Dermed vil man i praksis oppfatte alt signaltap/forringelse i kabel som digitalt støy.

Newcomer MJV sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg i hvert fall gått til innkjøp av en 10 meter Biltema HDMI kabel.

Bilde fra CD PVR dekoder til min projektor SONY VPL-HS50 ser i hvert fall grei ut.

Ikke vet jeg om det er skilden og projektoren som gjør det eller HDMI kabelen? Uansett så er det greit nok for meg.

Hadde jo naturligtvis vært moro å se forskjell med noen dyrere kabel.

Er det slik å forstå, at en HDMI kabel av en hvis lengde kan vise små feil på bilde. Der en annen HDMI kabel ikke gjør det? Da tenker jeg på kabel rundt 10 meter. Eller er det så at antingen har du bilde eller så har du det ikke?

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som gidder å arrangere blindtest for havar? Alternativt:
    Dette hadde kanskje vært noe for Avforum 2.0 ?

Side 15 av 28 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •