TV2 hjelper deg neste uke! HDMI kabeltest - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 28 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 549
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så både kabel testen og har lest alle sidene nå. Merkelig at en egentlig må teste noe en vet i utgangspunktet, tenker nå jeg.
    Ser at flere overfører dette på andre typer (betente) kabeldebatter, det blir vel bare rot av.

Ser at flere sier at pris blir viktigere ved lengre strekk. Har selv brukt en 10m DVI i mange år. Dette er en OEM kabel til ca 300kr. Den er spikket litt på kontakten for å få den gjennom en betongvegg. Nå blir den brukt med en DVI til HDMI overgang. Den ligger delvis ved siden av 220 volt kabel og flere stikkontakter. Har blitt plugget ut og inn utallige ganger til masse forskjellig utstyr. Disse fungerer upåklagelig selv etter lang tid så når en snakker om lange strekk så er det ikke de "normale" 10 meter en snakker om!
    De kablene jeg har som derimot har gått istykker er en par sølv signalkabler som var svindyre (jeg fikk dem med på et kjøp en gang). Disse har knekt mot pluggen. De andre er Nordost kabler hvor de ikke heller tåler fysisk belastning. Så påstanden om at dyre kabler nødvendigvis er bedre er jeg tvilende til kan anvendes. En bør ALLTID bruke sunn fornuft.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg er litt slem av og til! Hehe...

Det artig at du åpner døren til AVforum og lærdom, men du kan vel la være å rive den av hengslene? :lol:

edit: her hadde det sneket seg inn et dusteinnlegg.

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    O stOOre guru!
    Stå gjerne frem fra SVS-skapet ditt, så blir du en smule troverdig
    Er bedre det enn å ha ramlet ned i Dali / NAD gøfta som de "sørvismaindede" medarbeiderne på Hiffi-Klubben skal ha en til å ramle nedi...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle denne kranglingen angående denne spillteren skjønner jeg ingenting av.
    Når alle kablene som er med i testen, står koblet i splitteren, så er det jo likegyldig hva slags kabel som er benyttet mellom signalkilden og switchen.

Uansett om den kabelen før splitten er bra/dårlig, så vil jo alle de testede kablene få like arbeidsforhold når de mottar eksakt likt signal.
    Står jo også at alle kablene ga veldig gode bilder, så vi må jo da anta at signalet inn i splitteren også var bra.

Men uansett, kablene hadde samme utgangspunkt, og derfor skjønner jeg ikke at så mange kan stille seg kritiske til at denne testen, og si at den var helt verdiløs..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    edit: her hadde det sneket seg inn et dusteinnlegg.
    Hehe.... Ikke helt uenig i det!

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,240
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Alle denne kranglingen angående denne spillteren skjønner jeg ingenting av.
    Når alle kablene som er med i testen, står koblet i splitteren, så er det jo likegyldig hva slags kabel som er benyttet mellom signalkilden og switchen.

Uansett om den kabelen før splitten er bra/dårlig, så vil jo alle de testede kablene få like arbeidsforhold når de mottar eksakt likt signal.
    Står jo også at alle kablene ga veldig gode bilder, så vi må jo da anta at signalet inn i splitteren også var bra.

Men uansett, kablene hadde samme utgangspunkt, og derfor skjønner jeg ikke at så mange kan stille seg kritiske til at denne testen, og si at den var helt verdiløs..
    Nå skal jeg ikke erklære meg noen verdensmester på kabler, men skjønner godt logikken i denne problemstillingen.

Dersom vi sier at Bluray spilleren sender ut et signal på 100%.
    Så sier vi at billig kabelen (biltema) greier å formidle 90% og den dyre kabelen (Silver Screen) greier 100%.

Slik de har gjennomført testen, med en fast kabel fra Bluray inn i splitter, så kan dette fort bli et svakt ledd. Jeg har sett litt nøye på reportasjen, og det er helt tydelig ikke Silver Serpent e.l. som er brukt frem til splitter. Så hvis vi da antar at kabel inn til splitter kun greier 90%, så vil aldri den dyre kabelen få vist sitt potensiale..

Eneste korrekte ville være å kjøre to identiske spillere Direkte koplet til to identiske tv'er med hver sin kabel.

Husk nå at disse prosentsatsene jeg skrev bare er eksempler for å illustrere poenget.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså... Jeg gidder ikke å kommentere hvert enkelt innlegg, da det nøres om det samme hele veien. Digital teknikk er perfekt, og helt ufeilbarlig. Alle kabler er like gode, og det har denne testen vist. Det er kanskje ikke forskjell på avspillerne heller..?

Dette er gjennomngangsmelodien i det som sies i denne tråden.

Men OM det skulle være forskjell, er dette umulig å påvise etter denne testen.

Alle digitale signaler i denne sammenhengen styres av en frekvens, en klokke om du vil. Hvor godt denne er bygd opp, og hvor bra kvalitet det er på crystalloscillatoren (XO) er avgjørende for hvor mye feilkorrigeringskretsen(e) får å gjøre. Når man tester digitalt utstyr, er det ofte disse delene som blir utslagsgivende, foruten kabelen da. Kjører man dette signalet gjennom en splitter, vil dennes oppbygning avgjøre det videre resultat, men det kan aldri bli bedre enn signalet inn.

Om det skulle vært mulig å påvise forskjell mellom kablene i testen, måtte de ikke bare hatt like forhold, de måtte ha vært koblet direkte. Like forhold etter splitteren kan nødvendigvis ikke avsløre en god eller en dårlig kabel, da alle kablene får et signal som kanskje er begrenset av splitterens innmat, og kabelen inn til splitteren.

Alle dere som er hellig overbevist om at digitalstrømmen er ufeilbarlig og alltid perfekt, dere er helt på jordet, eller så evner dere ikke å se/høre forskjell.

Noen av de beste modifiseringene jeg har gjort på CD/DVD-spillere og D/A-konvertere, er nettopp å bytte til en betydelig bedre XO, samt kretsen omkring disse. Disse XO-ene jobber i frekvenser, eks 11.2896Mhz. Er denne bare litt unøyaktig, får du det igjen i dårlig lyd/bilde. (I armbåndsuret ditt får avviket klokka til å senke, eller gå for fort)

XO-en i avspilleren gjør jobben så godt den kan (neppe perfekt), og dette signalet blir behandlet på nytt i spiltteren, og blir der kanskje redusert såpass at alle kabler gir likt bilde etter denne. Merk ordet kanskje. For å få vekk denne mulige dysen i systemet, er det bare å koble direkte. Først da kan man virkelig teste for forskjell mellom kabler, og først da har man en fullstendig kabeltest.

Jeg sitter ikke her og påstår at det ER forskjell mellom HDMI-kabler, men jeg mener fortsatt at denne testen var latterlig, og uegnet til å avsløre eventuelle forskjeller. I en test må alle mulige kilder til feil fjernes, uansett hvor ubetydelige de som har lest seg opp på digitalteknikk, sier at de er.

Jeg føler at mange her inne er forutinntatt, og at andres meninger ikke er relevant informasjon, så lenge man ikke bare sier ja og ha. Håper de av dere som passer i denne båsen, snart våger å tenke nytt, og kanskje tester litt på egenhånd. Jeg fikk flere ganger oppfordringen her inne om å "lese meg opp litt innen digitalteknikk". Dette trenger jeg ikke, men jeg tror ikke det dere har lest, nødvendigvis omfatter alle spekter.

PS: Er du opptatt av digitalteknikk anbefaler jeg deg å modifiser avspilleren din og DAC/prosessor med ny XO. Du kommer til å grine blod etterpå, i fortvilelse over at du ikke har gjort det før. Digitalsgnalet er slett ikke perfekt, det er derimot temmlig sårbart.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Nå skal jeg ikke erklære meg noen verdensmester på kabler, men skjønner godt logikken i denne problemstillingen.

Så sier vi at billig kabelen (biltema) greier å formidle 90% og den dyre kabelen (silver Serpent) greier 100%.

Slik de har gjennomført testen, med en fast kabel fra Bluray inn i splitter, så kan dette fort bli et svakt ledd. Jeg har sett litt nøye på reportasjen, og det er helt tydelig ikke Silver Serpent e.l. som er brukt frem til splitter. Så hvis vi da antar at kabel inn til splitter kun greier 90%, så vil aldri den dyre kabelen få vist sitt potensiale..

Eneste korrekte ville være å kjøre to identiske spillere Direkte koplet til to identiske tv'er med hver sin kabel.

Husk nå at disse prosentsatsene jeg skrev bare er eksempler for å illustrere poenget.
    Velt talt!8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så sier vi at billig kabelen (biltema) greier å formidle 90% og den dyre kabelen (silver Serpent) greier 100%.

Men hvis det du sier her er tilfellet, ville da det signalet på 90% som du sier, bli forringet enda mer med en dårlig kabel fra switch til tv ? Da vil det jo ifølge din tolkning gi 90% av den 90%-kvaliteten inn i splitteren.
    Mens den "gode" da vil vise 100% av de 90% inn i switch.

Så jeg synes ikke den forklaringen din var så veldig god..

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er heller ingen video ekspert. Men jeg syns logikken din blir feil.

For dersom de har brukt den billig kabel også fram til splitteren og den bare formidler 90% av signalet, så får jo både den dyre og den billige kabelen samme utganspunkt (90% av orginal). Da skulle den dyre kabelen som formidler 100% etter splitteren ikke ha noe tap og fortsatt vise 90% av orginalen mens den billige vil igjen tape 10% av 90% og havne på 81%.

Spiller vel ingen rolle om det er 100% mot 90% eller om det er 90% mot 81%, er den ene kablen dårligere enn den andre skulle det jo uansett vært forskjell på slutt resultatet.

Edit: Var for treg med å svare, kom en før meg...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis det du sier her er tilfellet, ville da det signalet på 90% som du sier, bli forringet enda mer med en dårlig kabel fra switch til tv ? Da vil det jo ifølge din tolkning gi 90% av den 90%-kvaliteten inn i splitteren.
    Mens den "gode" da vil vise 100% av de 90% inn i switch.

Så jeg synes ikke den forklaringen din var så veldig god..
    Forklaringen er knallgod. For alt det vi vet, ble det opprinnelige signalet redustert til 90% av det opprinnelige, når det kommer til kvalitet. Disse 10 % er kanskje akkurat det som skal til for å kunne skille mellom kablene...

Sett at du skal teste tre typer høyttalere. Men før signalet når frem til disse, sløyfer du lydsignalet gjennom en koblingsboks, som kanskje begrenser frekvensen begge veier. Hvordan skal man da kunne si at høyttalerne har fått vist seg fra sin beste side. Hvordan skal høyttaleren med eminent subbass få vist seg, om frekvensen er begrenset ved 300 hz, og hvordan skal verdens beste diskant komme til sin rett, når frekvensen oppover er begrenset til 5000 hz, selv om alle tre høyttalerne får identisk signal.

Enten forstår du, eller så vil du ikke forstå...

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,240
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil være avhengig av om:

-Kabelen har en maksimal kvalitet den greier å gjengi

eller

-kabelen vil forringe ethvert signal med X %

Jeg tar forbehold om det første, hvilket jeg ser på som mest logisk og sannsynlig.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havar
    Forklaringen er knallgod. For alt det vi vet, ble det opprinnelige signalet redustert til 90% av det opprinnelige, når det kommer til kvalitet. Disse 10 % er kanskje akkurat det som skal til for å kunne skille mellom kablene...

Sett at du skal teste tre typer høyttalere. Men før signalet når frem til disse, sløyfer du lydsignalet gjennom en koblingsboks, som kanskje begrenser frekvensen begge veier. Hvordan skal man da kunne si at høyttalerne har fått vist seg fra sin beste side. Hvordan skal høyttaleren med eminent subbass få vist seg, om frekvensen er begrenset ved 300 hz, og hvordan skal verdens beste diskant komme til sin rett, når frekvensen oppover er begrenset til 5000 hz, selv om alle tre høyttalerne får identisk signal.

Fortsatt uenig, vist man tenker signalveien da så:

Den gode kablen: Kilde 100% (0 tap) - Dårlig kabel og gjennom splitter, 90% av orginal (10% tap) - God kabel til TV, 90% av orginal (0 tap).

Den dårlige kabelen: Kilde 100% (0 tap) - Dårlig kabel og gjennom splitter, 90% av orginal (10% tap) - Dårlig kabel til TV, 81% av orginal (igjen 10% tap).

Ergo skulle den ene tven vise 90% av kilden av og den andre 81% av kilden og man skulle sett forskjell på tvene

Jeg er enig med deg at TVen men en dårlig og en god kabel ikke får vist seg fra sin beste side.. Siden den maks kan vise 90% av kilden. MEN den vil uansett være 10% bedre enn tven med bare dårlige kabler. Og man skulle sett forskjell.
    Edit: DIV

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå er det vel litt forskjell på analoge høyttalerkabler og digitale bildekabler.
    Oppgaven til en hdmi-kabel er jo kun å gjengi så eksakt som mulig det bildekilden sender ut.

Jeg skjønner ikke hvordan havar ikke klarer å skjønne at når du kabler får likt signal, så kan man skille disse to fra hverandre hvis det skulle være noen forskjell i kvalitet.. En dårlig kabel ville forringen kvaliteten ut fra splitten ytterligere, mens en god ville opprettholdt hele det signalet den får inn.

Dette er jo ren logikk..

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... er avgjørende for hvor mye feilkorrigeringskretsen(e) får å gjøre.
    Overføring av HDMI har ingen feilkorrigering på signalet! (hvis jeg husker rett, selvfølgelig)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    Fortsatt uenig, vist man tenker signalveien da så:

Den gode kablen: Kilde 100% (0 tap) - Dårlig kabel og gjennom splitter 90% av orginal (10% tap) - God kabel til TV 90% av orginal (0 tap).

Den dårlige kabelen: Kilde 100% (0 tap) - Dårlig kabel og gjennom splitter 90% av orginal (10% tap) - Dårlig kabel til TV 81% av orginal (igjen 10% tap).

Ergo skulle den ene tven vise 90% av kilden av og den andre 81% av kilden og man skulle sett forskjell på tvene
    Her har vi en til som har skjønt det!

Er akkurat det her jeg har prøvd å forklare også..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Overføring av HDMI har ingen feilkorrigering på signalet! (hvis jeg husker rett, selvfølgelig)
    Desto viktigere å unngå unødvendige koblinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel litt forskjell på analoge høyttalerkabler og digitale bildekabler.
    Oppgaven til en hdmi-kabel er jo kun å gjengi så eksakt som mulig det bildekilden sender ut.

Jeg skjønner ikke hvordan havar ikke klarer å skjønne at når du kabler får likt signal, så kan man skille disse to fra hverandre hvis det skulle være noen forskjell i kvalitet.. En dårlig kabel ville forringen kvaliteten ut fra splitten ytterligere, mens en god ville opprettholdt hele det signalet den får inn.

Dette er jo ren logikk..
    He he, jeg visste denne ville komme. Det er forskjell på høyttalerkabler og HDMI, men likevel kan sammenligningen brukes siden det i begge tilfeller er snakk om uante følger som skyldes en unødvendig ekstrakobling. Om du vil, så skjønner du poenget.

Logikken sier at om en kabel og en splitter tilfeldigvis fjerner/ødelegger en del av signalet, vil det sannsynligvis være den mest utsatte delen av dette. Følgelig vil denne delen være identisk med den man behøver for å (om mulig) skille gode kabler fra dårlige. I ytterste konsekvens kunne man koblet sammen 10-15 kabler før splitteren, og foret flatskjermene med feil så tydelige at selv mormor ser dem. Ville testresultatet fortsatt vært godkjent av deg?

Slik jeg ser det, var alle tre kablene like gode til å formidle restene av det opprinnelige signalet. Hva disse restene består av, det vet ikke jeg, og sannsynligvis heller ikke du.

Derfor: Den eneste riktige testen er med direkte kabelstrekk. Det kan da umulig være noe å frykte, så jeg fatter ikke hvorfor så mange er i mot denne logikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker på om du bare troller havar. (skriver noe som du egentlig ikke mener for at folk skal bli provosert)

Pioneer BDP-LX91 er en Blu-Ray spiller med 2 x HDMI ut. Ville du akseptert resultatet da?

Hvis ja, du er klar over at denne spilleren bare har samme funksjonalitet som den eksterne splitteren og ekstra kabelen innebygd i chassiset?

Når det gjelder feilen som du mener kabelen innfører. Hvorfor observeres ikke denne feilen på bildet? Hvordan uttarter denne feilen seg? Testen viste jo hvordan HDMI feil kunne se ut, og det var jo ingen tegn på det under sammenligning.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    Jeg er heller ingen video ekspert. Men jeg syns logikken din blir feil.

For dersom de har brukt den billig kabel også fram til splitteren og den bare formidler 90% av signalet, så får jo både den dyre og den billige kabelen samme utganspunkt (90% av orginal). Da skulle den dyre kabelen som formidler 100% etter splitteren ikke ha noe tap og fortsatt vise 90% av orginalen mens den billige vil igjen tape 10% av 90% og havne på 81%.

Spiller vel ingen rolle om det er 100% mot 90% eller om det er 90% mot 81%, er den ene kablen dårligere enn den andre skulle det jo uansett vært forskjell på slutt resultatet.

Edit: Var for treg med å svare, kom en før meg...
    Kabelen som ble brukt mellom spiller og switch var en Rix Pro v1.3 cat 2.
    0,6 meters lengde.

Side 13 av 28 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •