TV2 hjelper deg neste uke! HDMI kabeltest - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 28 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 549
    Active
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    linken til klippet fra tv2 fungerer ikke. noen som kan legge ut ny?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havar
    Nei, hvorfor skulle jeg det..? Men, jeg merker forskjell på routerne jeg har. Det gjør kanskje ikke du med dine/ditt utstyr? Jeg merker derimot ikke forskjell på om jeg bruker den gule eller den blå kabelen, og ikke om jeg bruker den grå.
    Blir det klarere tekst med bedre router? Altså når du surfer på nett feks?

Active
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om den har støtte for 1080/24 så..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, hvorfor skulle jeg det..? Men, jeg merker forskjell på routerne jeg har. Det gjør kanskje ikke du med dine/ditt utstyr? Jeg merker derimot ikke forskjell på om jeg bruker den gule eller den blå kabelen, og ikke om jeg bruker den grå.
    Skal vi ta logikken din videre vil en dårligere router føre til stavefeil. Er det riktig?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke forstå hvorfor du henger deg opp i dette med splitteren... Hva med kabelen inn til splitteren? Prøver du å "glemme" dette viktigste leddet i denne sammenhengen? I en test av kabler, må man da forstå at den kabelen som kommer først i leddet, setter varige begrensinger på signalkvaliteten. (Bensinpumpa )

Jeg tipper at en splitter tar godt vare på alle nullene og enerne, og så spyr dem ut igjen til alle kablene som dyttes inn. Og dette gjør splitteren så godt den kan, men ikke nødvendigvis like godt som signalet fra opprinnelseskilden.

Dette er hva jeg tror, så nå skal det bli spennende å høre hva du vet.
    Logikken din er helt på jordet. Som testen viser så påførte ingen av kablene negative ting til bildet. Dermed gjør heller ikke den lille kabelsnuttten det heller.
    Selv om den gjorde det så ville det heller ikke betydd noe da det ville vært like for begge kablene etter splitten.
    Les deg opp litt i digitalteknikk :-)

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke forstå hvorfor du henger deg opp i dette med splitteren... Hva med kabelen inn til splitteren? Prøver du å "glemme" dette viktigste leddet i denne sammenhengen? I en test av kabler, må man da forstå at den kabelen som kommer først i leddet, setter varige begrensinger på signalkvaliteten.
    Hva med kabelen mellom HDMI kontakten og kretskortene i TVn?, eller kretskortbanene?, eller loddepunktene?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ler av hele testen... :twisted:

Alt begrenses til kvaliteten på kabelen inn til spiltteren, og en splitter som gjør jobben sin uten å påføre ytterligere forringelse av signalet, tror jeg ikke finnes. Hvor gode eller dårlige kablene etter splitteren er spiller liten trille, så lenge de faktisk mates med et forringet signal.

Ta ei bensinpumpe fra en gammel Lada (eller tre..), og test denne i en Ferrari, en Skoda og en Mercedes. Det er dermed klart at bilenes ytelse vil begrenses av denne gamle pumpa, og kanskje prestere ganske likt. Men man kan ikke av den grunn si at alle tre bilene er like raske... Jeg vet i hvert fall hvilken jeg ville valgt...8)
    Huff og huff....dette har du ikke greie på. Hadde det vært analoge signaler, så hadde du hatt rett. Men dette er digitale signaler, og det er da ingen grunn i det hele tatt til å tro at signalene skulle bli svekket ved å gå igjennom en slik splitter. Den klarer uten problem gi ut akkurat de samme nullene og ett-tallene som den blir matet med.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke forstå hvorfor du henger deg opp i dette med splitteren... Hva med kabelen inn til splitteren? Prøver du å "glemme" dette viktigste leddet i denne sammenhengen? I en test av kabler, må man da forstå at den kabelen som kommer først i leddet, setter varige begrensinger på signalkvaliteten. (Bensinpumpa )

Jeg tipper at en splitter tar godt vare på alle nullene og enerne, og så spyr dem ut igjen til alle kablene som dyttes inn. Og dette gjør splitteren så godt den kan, men ikke nødvendigvis like godt som signalet fra opprinnelseskilden.

Angående kabel INN til splitter så har den like stor betydning som kabelen UT av splitteren... Dvs INGEN så lenge den har nok båndbredde til å slippe signalet gjennom...

En forenklet forklaring: Det geniale i den digitale verden er at det er 1 og 0 som sendes i kabelen elektrisk signal representert for eksempel spenning ikke spenning (lys ikke lys i en optisk kabel). 1 og 0 signaler funker så bra fordi at selv litt støy på linjen ikke har innvirkning så lenge mottakeren klarer å skille mellom 1 og 0 på inngangen. Så lenge den klarer det kommer signalet perfekt gjennom. Derfor er det slik at ved digitale overføringer så er det enten slik at så virker det eller så virker det ikke (dvs enerne og nullene klarer ikke å leses av.) Når det ikke virker så er det tydelig ved at det ikke kommer noe bilde i det hele tatt eller stooooore feil i bilde (eller lyd).

Denne robustheten i overføring er grunnen til at verden er blitt digital når det gjelder å overføre også "analog" informasjon som lyd og bilde.

For å gjøre den digitale overføringen enda mer robust har de fleste systemer for digital overføring innebygget feil korrigering. Det vil si at hvis det oppstår en feil i bit strømmen (for eksempel pga elektromagnetisk støy) så er det bitt avsatt i strømmen slik at dette blir korrigert. Og med korrigert så betyr det at man gjenskaper akkurat de samme 1 og 0 som bilde skulle bestå av opprinnelig. (største behovet og problem med feil i digital bit strøm skjer under avlesing av en CD, DVD eller Blu Ray plate og ikke i overføring i kabler...). Men merk her at selv med en ripe på en blu ray plate der mange tusen bit mangler så gjenskapes det opprinnelige signalet perfekt bit for bit. For å få til dette må en selvsagt sende fler bitt en det som strengt tatt var nødvendig hvis avlesingen fra platen hadde vært perfekt. (typisk 30% fler bit må sendes for å få til dette.)

Så til splitter. En splitter i digital verden er ikke som et y ledd på en analog kabel. Strengt tatt kan en si at inngangen og utgangen ikke er direkte "koblet sammen" i det hele tatt....

En splitter er en repeater med to utganger (en aktiv komponent med en mottaker og transmitter brikke (datamaskin) og som derfor trenger ekstern strømforsyning (som i og for seg kan gå over samme kabel som i USB standarden...)). Signalet mottas i splitteren i en mottaker. Denne sender det videre til to transmittere som lager hver sine eksakte (med visse modifikasjoner på hdmi standarden med HTCP (der komponentene faktisk "snakker med hverandre" før og mens data strømmen går (og splitteren sier til avspilleren at nå går signalet til en splitter..... (og den har HTCP godkjenning...) kopier av inngangsignalet ut til kablene i andre ende. På samme måte som at det går ann uten at lyden blir endret å lage en kopi, av en kopi, av en kopi av en CD plate blir ikke signalet dårligere selv om det går gjennom en splitter eller 100. Det blir bare gjentatt en eller 100 ganger. Hvis utgangstransmitteren i splitteren gir sterkere signal kan det til å med at det kan sendes over en lengre kabel enn hvis det hadde gått direkte....

Hvis du derimot kobler sammen 100 en meters HDMI kabler så kommer du inn i problemet som Lygren og andre har tatt opp at svakeste punkt i en HDMI kabel (alle kabler men spesielt HDMI kabel som er uforståelig dårlig) er selve kontakten. 100 kontaktflater av varierende kvalitet (der ikke signalet blir aktivt repetert (gjentatt) vil trolig føre til at en ikke får noe bilde i det hele tatt i enden av kable nummer 100 (men ikke si det sikkert for sikkert for det er ett robust system…).

Hvis du er interessert i temaet så er det en god del nyttig info å finne på nett som forklarer disse aspektene. Hvis du har lyst til å tro at det er forskjeller så er det jo også greit (som sagt drømme forbruker...) men da trenger du heller ikke å lese deg opp.... :-D

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For øyeblikket har du 4 innlegg på forumet. Jeg er spent på det femte.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle dere som lar dere provosere av mitt anlegg, henviser til teori når dere skal argumentere. Hva med praksis? Teorien viser som kjent at en humle ikke kan fly, men likevel greier den det...

Videre er dere veldig opptatt av dette med splitteren. Hva med kabelen inn til splitteren..?

For å være helt ærlig så har jeg ikke engang flatskjerm-TV, men jeg reagerte øyeblikkelig på at noen skulle utføre en kabeltest, hvorpå de først kjører signalet gjennom en anonym kabelstump. Dette er direkte latterlig... Ingenting etter denne kabelstumpen vil kunne bli bedre enn denne.

Jeg har som sagt ikke flatskjerm, og eier ingenting som er koblet opp med HDMI, men jeg er litt lydfreak, og har pr. nå beholdt tre forskjellig kabler for overføring av digital lyd. Som kjent dreier dette seg også om nuller og enere. Poenget mitt er at jeg hører forskjell på disse kablene, relativt stor forskjell, og det er jeg IKKE alene om.

Jeg kunne aldri i verden ha funnet på å teste kabler, med en tredjeparts kabel koblet i avsenderenden. Dette gjelder uansett hvilken kabel det dreier seg om, analog eller digital. Skal man teste kabel, kobler man DIREKTE. Alt annet fortjener ikke å bli tatt seriøst.

PS: Angående digital feilkorrigering, så er det beste resultatet alltid om denne feilkorrigeringen er unødvendig. Dess mer man gjør med signalet (koblinger og kontakter), øker man behovet for feilkorrigering.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Oisann, den var dyp...

PS: Var det din mening om kabelsaken forresten?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Kanskje det er karen fra Oslo Hifi Center som var på TV i går som er ute etter revansj...

Skjemt til side. Vi (definitivt inlusive meg) er vel ikke helt snille med nykommer her...

Beklager det havar.

Hvis du er interessert i å lære mer er AV forum ett greit sted å både bryte meninger og få ny kunnskap. Men husk at dette er en bransje og de skal leve av oss og pengene våre. Det er jo helt greit (ingen som tener penger ingen produkter å få kjøpt) men da vil jeg også ha noe igjen for pengene ikke bare tull og tøys (som det desverre er litt for mye av) som ikke betyr noe hverken for lyd eller bilde :-D

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har denne billigkabelen fra Biltema og den fungerer utmerket og gir ikke noe som helst støy i bildet sammenlignet med en jeg har til ca 400,-
    Det jeg derimot la merke til på testen til tv2 var at de sa at merkenavnet på kablene var skjult, for en som har peil er det lett å kjenne igjen kontaktene til de vanligste merkene dersom det var de selv som satte det opp.
    Uansett synes jeg testen ga et bra svar på noe jeg selv har lurt på og vært
    usikker på en stund.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Blir det klarere tekst med bedre router? Altså når du surfer på nett feks?
    Så klart, hva trodde du..?
    :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbel post

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle dere som lar dere provosere av mitt anlegg, henviser til teori når dere skal argumentere. Hva med praksis? Teorien viser som kjent at en humle ikke kan fly, men likevel greier den det...

Videre er dere veldig opptatt av dette med splitteren. Hva med kabelen inn til splitteren..?

For å være helt ærlig så har jeg ikke engang flatskjerm-TV, men jeg reagerte øyeblikkelig på at noen skulle utføre en kabeltest, hvorpå de først kjører signalet gjennom en anonym kabelstump. Dette er direkte latterlig... Ingenting etter denne kabelstumpen vil kunne bli bedre enn denne.

Jeg har som sagt ikke flatskjerm, og eier ingenting som er koblet opp med HDMI, men jeg er litt lydfreak, og har pr. nå beholdt tre forskjellig kabler for overføring av digital lyd. Som kjent dreier dette seg også om nuller og enere. Poenget mitt er at jeg hører forskjell på disse kablene, relativt stor forskjell, og det er jeg IKKE alene om.

Jeg kunne aldri i verden ha funnet på å teste kabler, med en tredjeparts kabel koblet i avsenderenden. Dette gjelder uansett hvilken kabel det dreier seg om, analog eller digital. Skal man teste kabel, kobler man DIREKTE. Alt annet fortjener ikke å bli tatt seriøst.

PS: Angående digital feilkorrigering, så er det beste resultatet alltid om denne feilkorrigeringen er unødvendig. Dess mer man gjør med signalet (koblinger og kontakter), øker man behovet for feilkorrigering.
    Det er klart at en humle kan fly både i praksis og i teorien. Det er bare at teorien en prøvde for å beskrive humle flyving ikke var den riktige... Digital overføring er godt beskrevet både i teori og praksis, det er forøvrig (bit perfekt) digital feilkorrigering også...

Men jeg ser ser jo at du du er interessert i temaet eller å lære mer om det og da sier jeg bare lykke til med det og videre kabel kjøp. Kos deg med lyd og bilde :-D

PS Du er sikker på at du ikke lever av å selge overprisede placebo kabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Kanskje det er karen fra Oslo Hifi Center som var på TV i går som er ute etter revansj...

Skjemt til side. Vi (definitivt inlusive meg) er vel ikke helt snille med nykommer her...

Beklager det havar.

Hvis du er interessert i å lære mer er AV forum ett greit sted å både bryte meninger og få ny kunnskap. Men husk at dette er en bransje og de skal leve av oss og pengene våre. Det er jo helt greit (ingen som tener penger ingen produkter å få kjøpt) men da vil jeg også ha noe igjen for pengene ikke bare tull og tøys (som det desverre er litt for mye av) som ikke betyr noe hverken for lyd eller bilde :-D
    Ingen grunn til å beklage, jeg er glad i en god diskusjon. 8)

Jeg er selvsagt oppmerksom på dette med merker, og jeg har for lengst erfart at dette er noe man bare må glemme. Jeg bruker sansene mine, og stoler faktisk på dem.

Akkurat denne kabeltesten finner jeg useriøs, nettopp pga av tidligere nevnte oppkoblingsmetode. Det er min mening, og den er temmelig fast.

Takk for diskusjonen.

PS: Jeg har overhodet ingen kommersielle interesser innen kabelmarkedet, eller andre markeder for den del. Jeg driver med en del modifisering av elektronikk, men dette er kun til privat/hobbybruk. (og venner og venners venner...)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen grunn til å beklage, jeg er glad i en god diskusjon. 8)

Jeg er selvsagt oppmerksom på dette med merker, og jeg har for lengst erfart at dette er noe man bare må glemme. Jeg bruker sansene mine, og stoler faktisk på dem.

Akkurat denne kabeltesten finner jeg useriøs, nettopp pga av tidligere nevnte oppkoblingsmetode. Det er min mening, og den er temmelig fast.

Takk for diskusjonen.

PS: Jeg har overhodet ingen kommersielle interesser innen kabelmarkedet, eller andre markeder for den del. Jeg driver med en del modifisering av elektronikk, men dette er kun til privat/hobbybruk. (og venner og venners venner...)
    Takker for diskusjon i like måte. Bra å høre at du ikke lever av dette. Håper også for dine venner (og deres venner) at du ikke modifiserer digtale komponenter :-D

Stå på videre, vi møtes nok i en tråd en annen gang. Nå er er det slutt surfet for min del i dag!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken teori er det du snakker om? Testen var jo også helt praksis, eller mener du at de bare teoretisk sammenlignet?

Kabelen inn er uinteressant så lenge de begge har den samme foran seg.

1. Jeg leser en vits.
    2. Jeg gjenforteller vitsen til 2 gode venner samtidig (jeg er den kabelen du er opphengt i)
    3. Disse to vennene forteller den videre til forskjellige personer.

Kan vi være enig om at mine venner har samme utgangspunkt.
    Kan vi også være enig om at det er uinterresant om jeg glemmer/endrer på vitsen før jeg forteller den videre hvis man skal vurdere fortelleregenskapene til vennene mine?
    Kan vi være enig om at hvis mine venner forteller den identisk samme historien så er de like god til å gjenskape det jeg har sagt?

Argumentet ditt er latterlig.
    1. De har samme utgangspunkt
    2. Det er ikke tap i den kabelen.
    3. Ingenting kan være bedre enn kilden.

Du hører stor forskjell?

1. På en skala fra 1-100 hvor stor forskjell er det på disse kablene?
    2. På en skala på 1-100 hvor stor forskjell er det på høyttalere?
    3. På en skala på 1-100 hvor stor forskjell er det på forsterkere?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oisann, den var dyp...

PS: Var det din mening om kabelsaken forresten?
    Jeg er litt slem av og til! Hehe...

Det artig at du åpner døren til AVforum og lærdom, men du kan vel la være å rive den av hengslene? :lol:

Side 12 av 28 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •