TV2 hjelper deg neste uke! HDMI kabeltest - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 28 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 549
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kosteb00
    hvis det er tilfelle; hvorfor kjøper folk Valhalla digital kabel til 13.000,- da:twisted:
    Den var lett! Fordi de tror ting blir bedre med den.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    Har ikke orket å lese gjennom alle 10 sidene så kanskje noen som har nevnt dette før meg.

Reagerer på måten denne testen er utført på. For det første bruker de en splitter som i utgangspunktet svekker signalet. Og når dette i tillegg var en HDMI 1.2a[ spesifisert splitter med betydelig lavere båndbredde enn BluRay signalet som ble brukt som kilde så kan man jo lure. Og på toppen av det hele kjørte de en kabel av ukjent kvalitet mellom kilde og splitter.

Ikke akkurat en seriøs test slik jeg ser det.
    Det er nok en del faktorer man kan sette spørsmålstegn med ved en slik test, selv om en HDMI 1.2a splitter vel ikke burde være det største problemet her.

De faktorene du nevner var vel forsåvidt ikke til stedet når eksperten fra Leteng, brukte en signalgenerator direkte mot skjermen. Heller ikke han klarte å genrere feil ved de korte test kablene med 1080P....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og når dette i tillegg var en HDMI 1.2a[ spesifisert splitter med betydelig lavere båndbredde enn BluRay signalet som ble brukt som kilde så kan man jo lure.
    HDMI 1.2a har støtte for signaler opptil 1080p60 Hz video og 8 kanaler LPCM/192 kHz/24-bit audio. Mener du seriøst at du tror Blu-ray-kilden deres brukte større båndbredde enn dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke orket å lese gjennom alle 10 sidene så kanskje noen som har nevnt dette før meg.

Reagerer på måten denne testen er utført på. For det første bruker de en splitter som i utgangspunktet svekker signalet. Og når dette i tillegg var en HDMI 1.2a[ spesifisert splitter med betydelig lavere båndbredde enn BluRay signalet som ble brukt som kilde så kan man jo lure. Og på toppen av det hele kjørte de en kabel av ukjent kvalitet mellom kilde og splitter.

Ikke akkurat en seriøs test slik jeg ser det.
    Men i og med at kablene som ble testet ble koblet i splitteren/switchen, så fikk jo uansett alle kablene samme utgangspunkt, enten det var bra eller dårlig.. Så du får jo sammenlignet kablene uansett..

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Ei heller de andre til 29,- eller deromkring.
    Hvor kan jeg kjøpe HDMI kabel til 29,- (NOK regner jeg med) eller deromkring?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reagerer på måten denne testen er utført på. For det første bruker de en splitter som i utgangspunktet svekker signalet.
    Eller forsterker Da har det lite å si hva den er spesifisert til så lenge den forsterker signalet!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    De faktorene du nevner var vel forsåvidt ikke til stedet når eksperten fra Leteng, brukte en signalgenerator direkte mot skjermen. Heller ikke han klarte å genrere feil ved de korte test kablene med 1080P....
    kanskje litt off topic, men hva slags testgenerator brukte han? Kramer (840HDMI)?

Active
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    download linken fungerer ikke.
    "Error
    Invalid download code. Please request a new one."

kan noen lage en ny?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link til teknofils test av hjemmekinoanlegg:Test av hjemmekinoanlegg: Stor test: Masse lyd i stua - teknofil.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ler av hele testen... :twisted:

Alt begrenses til kvaliteten på kabelen inn til spiltteren, og en splitter som gjør jobben sin uten å påføre ytterligere forringelse av signalet, tror jeg ikke finnes. Hvor gode eller dårlige kablene etter splitteren er spiller liten trille, så lenge de faktisk mates med et forringet signal.

Ta ei bensinpumpe fra en gammel Lada (eller tre..), og test denne i en Ferrari, en Skoda og en Mercedes. Det er dermed klart at bilenes ytelse vil begrenses av denne gamle pumpa, og kanskje prestere ganske likt. Men man kan ikke av den grunn si at alle tre bilene er like raske... Jeg vet i hvert fall hvilken jeg ville valgt...8)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havar

Alt begrenses til kvaliteten på kabelen inn til spiltteren, og en splitter som gjør jobben sin uten å påføre ytterligere forringelse av signalet, tror jeg ikke finnes. Hvor gode eller dårlige kablene etter splitteren er spiller liten trille, så lenge de faktisk mates med et forringet signal.

Ta ei bensinpumpe fra en gammel Lada (eller tre..), og test denne i en Ferrari, en Skoda og en Mercedes. Det er dermed klart at bilenes ytelse vil begrenses av denne gamle pumpa, og kanskje prestere ganske likt. Men man kan ikke av den grunn si at alle tre bilene er like raske... Jeg vet i hvert fall hvilken jeg ville valgt...8)
    Det er tydelig at du ikke har mye kunnskap om digitalteknikk...

Sammenlikningen mellom hva en splitter gjør med ett digitalt signal og hva en bensinpumpe gjør i en Lada, Skoda eller Mercedes er desverre ikke relevant....

Men på den annen side så er du jo en drømme forbruker i en bransje der enkelte aktører liker å lure...

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ler vel av nettverket du surfer på også?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frameless
    Du leste tydeligvis bare første avsnitt av innlegget mitt.
    Vel, svaret mitt var relatert til andre avsnittet ditt. Det er ikke nødvendigvis slik at en kabel som er oppgitt til å være HDMI 1.1-kompatibel ikke vil fungere med 1.3, eller at en kabel som ikke er garantert å takle 1080p ikke klarer det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Sikkert ikke for det er nok Ferrari bensinpumpe i generatoren som gir strøm til routeren :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knusse
    Unnskyld meg, men hvordan kan en kabel "vare" i 2 år?
    Antar at en kabel som sitter fast i samme kontakt i 2 år ikke slutter å virke etter 730 dager
    Litt enig her, en kabel har lengre levetid så lenge den ikke blir handtert utenom det vanlige.Se for eksempel på biler,ledningsnettet der holder i hvertfall 15-20 år uten større problemer som skyldes selve kabelen.Ledningsnettet ditt hjemme også, det holder jo i mye mer enn 2-3 år og det er jo av billigste kvalitet elektrikeren har valgt på kablene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Det er tydelig at du ikke har mye kunnskap om digitalteknikk...

Sammenlikningen mellom hva en splitter gjør med ett digitalt signal og hva en bensinpumpe gjør i en Lada, Skoda eller Mercedes er desverre ikke relevant....

Men på den annen side så er du jo en drømme forbruker i en bransje der enkelte aktører liker å lure...
    Digital teknikk..? Kabel inn til splitteren er den som først og fremst setter standarden... Bensinpumpe-ligningen er helt perfekt.

Men, jeg mener at en splitter forringer signalet. Det beste er direkte kabel, og lager du et brudd, blir signalet forringet. Bruddet i dette tilfellet er splitteren. Om et brudd er uten betydning, vil man altså få akkurat like godt bilde med 10 1-metre koblet sammen, som man vil få ved bruk av en enkelt 10-meter?

Forresten, du sier lite om dine egne kunnskaper innen digitalteknikk...

Mine kunnskaper er ikke "lært", men erfart, for å si det slik... Jeg leser meg ikke til hverken godt bilde eller god lyd, og jeg regner meg i alle fall ikke fram til det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er din antagelse av hva som skjer inne i en digital splitter da?

Det er mulig du er inne for en stor overraskelse...

Det er ikke det samme som skjer i ett Y ledd for å splitte en analog kabel for å gi deg ett lite hint...

Å sammenlikne en 10 meters kabel og 10 en meters kabler i skjøt og det en splitter gjør er omtrent like god som sammenlikningen mellom splitter og bensinpumpe i forskjellige biler desverre....

Digital teknikk..? Kabel inn til splitteren er den som først og fremst setter standarden... Bensinpumpe-ligningen er helt perfekt.

Men, jeg mener at en splitter forringer signalet. Det beste er direkte kabel, og lager du et brudd, blir signalet forringet. Bruddet i dette tilfellet er splitteren. Om et brudd er uten betydning, vil man altså få akkurat like godt bilde med 10 1-metre koblet sammen, som man vil få ved bruk av en enkelt 10-meter?

Forresten, du sier lite om dine egne kunnskaper innen digitalteknikk...

Mine kunnskaper er ikke "lært", men erfart, for å si det slik... Jeg leser meg ikke til hverken godt bilde eller god lyd, og jeg regner meg i alle fall ikke fram til det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Nei, hvorfor skulle jeg det..? Men, jeg merker forskjell på routerne jeg har. Det gjør kanskje ikke du med dine/ditt utstyr? Jeg merker derimot ikke forskjell på om jeg bruker den gule eller den blå kabelen, og ikke om jeg bruker den grå.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Litt av utfordringen med HDMI-standarden er at pluggen er alt for utsatt for slitasje. DVI er jo noe helt annet for eksempel... Det skal med andre ord ikke så alt for mye til før pluggen løsner, og på høy oppløsning over litt lengde vil kun små reduksjoner i ledeevne føre til manglende evne til overføring. De nye HDMI-pluggene med en festeskrue i toppen som sikkert dukker opp etterhvert vil forbedre denne svakheten i stor grad og trolig ytterligere redusere kravet til kabelen.

Det er for øvrig ikke selve kabelen som som oftest er svakheten, men altså selve pluggen! Kabelens isolasjonsgrad har jo gjerne litt å si for evne til å tåle elektromagnetiske forstyrrelser, men i de fleste tilfeller har jo det lite å si...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Hva er din antagelse av hva som skjer inne i en digital splitter da?

Det er mulig du er inne for en stor overraskelse...

Det er ikke det samme som skjer i ett Y ledd for å splitte en analog kabel for å gi deg ett lite hint...

10 en meters kabler i skjøt og det en splitter gjjør er omtrent like god som besinpumpe analogien desverre....
    Jeg kan ikke forstå hvorfor du henger deg opp i dette med splitteren... Hva med kabelen inn til splitteren? Prøver du å "glemme" dette viktigste leddet i denne sammenhengen? I en test av kabler, må man da forstå at den kabelen som kommer først i leddet, setter varige begrensinger på signalkvaliteten. (Bensinpumpa )

Jeg tipper at en splitter tar godt vare på alle nullene og enerne, og så spyr dem ut igjen til alle kablene som dyttes inn. Og dette gjør splitteren så godt den kan, men ikke nødvendigvis like godt som signalet fra opprinnelseskilden.

Dette er hva jeg tror, så nå skal det bli spennende å høre hva du vet.

Side 11 av 28 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •