TV2 hjelper deg neste uke! HDMI kabeltest - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 28 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 549
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...helt enig at dette ikke har noe å si på korte kabler. Litt viktigere er på det kabler av litt lengde. En Clas Ohlson-kabel til 500.- som varer 1-2 år er jo faktisk da dyrere enn en Monster til 1000.- som varer 5... Det er også på kabler av litt lengde at kun mindre reduksjoner i loddingen kan ødelegge for hele overføringen...

Igjen, korte kabler - KJØP BILLIG! - lengre kabler - VURDER å betale LITT ekstra... Sånn 2000 kroner for 10 meters kabler er fremdeles tull etter mitt syn da, men Supra og tilsvarende kan jo ha noe for seg... Er en balansegang det her selvsagt, men et entydig svar om at billige kabler svarer seg uansett er i det minste ikke min erfaring!

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg opplevde med strekket hjemme på 15m at Clas kabelen ikke klarte å sende signalet hele veien. Måtte op på en pris på 2000kr. Men her snakker vi om 15 meter så meter prisen er ikke gal. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HenningHG
    Jeg opplevde med strekket hjemme på 15m at Clas kabelen ikke klarte å sende signalet hele veien. Måtte op på en pris på 2000kr. Men her snakker vi om 15 meter så meter prisen er ikke gal. :-D

Synd for deg. Jeg kjøpte denne kabelen:

ps.no - CC HDMI Cable Male - Male 15 Meter Gold Plated

som koster: 525,-

15Meter - No problem. :-)

Ble så fornøyd at jeg likegodt kjøpte totalt 3 stk. En til PS3, HD Sat-Tuner og til HTPC.

Alle enhetene er testet med kablene og de fugerer alle sammen.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin test det der, (selv om det ikke var så veldig overraskende..) men det med levetid og slike kabler, det er vel også like mye opp til hvordan brukeren velger å behandle kabelen over tid, og hvor mye juling den faktisk får.

At en dyrere kabel tåler mere juling enn en billigere kabel, det kan vel hende er riktig hvis terminerings løsningene og materialvalgene er bedre osv, men trenger vel strengt tatt ikke settes noe likehtstegn mellom pris og driftsikkerhet for dette heller.

Det er kanskje en annen faktor som også kan gjøre seg gjeldende her, om at man f.eks behandler en billig kabel litt mindre forsiktig enn en en dyrere som jo ofte ser mye mere fancy ut også.....

Synes ellers det er gøy å se personene bak AVForum navnene, og de som var med fra forumet her, synes jeg gjorde en god jobb.

Det at ikke lengden på HDMI kabler ble tatt op er kanskje litt uheldig, selv om dette forholdet vel indirekte ble nevnt når Spesialisten fra Leteng testet sammenskjøtede kabling, der lengden er en del av problem stillingen i tillegg til kvaliteten til termineringer og kabel impedansen osv også er viktige faktorer ved slike båndbredder.

Trodde ellers at man i god gammel AVforum ånd på "TV2 hjelper deg" burde iføre seg noe rosa farget tøy.......

Det høres vel også ut til at test deltagerene denne gangen er mere enig i det som ble presentert som test resultat. Tror ikke Gorm sin Projektor test for noen år siden var like heldig, for å si det sånn...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...helt enig at dette ikke har noe å si på korte kabler. Litt viktigere er på det kabler av litt lengde. En Clas Ohlson-kabel til 500.- som varer 1-2 år er jo faktisk da dyrere enn en Monster til 1000.- som varer 5... Det er også på kabler av litt lengde at kun mindre reduksjoner i loddingen kan ødelegge for hele overføringen...

Igjen, korte kabler - KJØP BILLIG! - lengre kabler - VURDER å betale LITT ekstra... Sånn 2000 kroner for 10 meters kabler er fremdeles tull etter mitt syn da, men Supra og tilsvarende kan jo ha noe for seg... Er en balansegang det her selvsagt, men et entydig svar om at billige kabler svarer seg uansett er i det minste ikke min erfaring!
    Unnskyld meg, men hvordan kan en kabel "vare" i 2 år?
    Antar at en kabel som sitter fast i samme kontakt i 2 år ikke slutter å virke etter 730 dager

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke fått sett programmet enda, men hva med lydkvaliteten på hdmi kablene? ble det sagt noe om det?

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kosteb00
    har ikke fått sett programmet enda, men hva med lydkvaliteten på hdmi kablene? ble det sagt noe om det?
    Nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i disse tider med DD HD og DTS HD syens jeg jo det spiller like stor rolle som bilde, og det er kanskje her det kan forsvares med dyrere kabel

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knusse
    Antar at en kabel som sitter fast i samme kontakt i 2 år ikke slutter å virke etter 730 dager
    Hehe. Lurte litt på den der selv. Det er jo ikke noe mekaniske som slites ut over tid akkurat. D askulle jo alle de gamle kablene mine vært utslitt for flere år siden.

Newcomer K3nt_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden er jo overført like digitalt og skal jo av den grunn også være lik.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i disse tider med DD HD og DTS HD syens jeg jo det spiller like stor rolle som bilde, og det er kanskje her det kan forsvares med dyrere kabel
    Tviler på det har noe å si det heller, siden alt sendes som bits and bytes.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sikkert ti forskjellige 1 meters kabler hjemme, og jeg verken hører eller ser forskjell på dem. To av dem (begge av merket Supra) har gått i stykker som følge av mye kobling. Min Supra på 12 meter fungerer knirkefritt, selv etter enda mer inn- og utkobling. Den som fulgte med Oppo-en jeg hadde en gang i tiden har det aldri vært noe kluss med. Ei heller de andre til 29,- eller deromkring. Heller ikke de til 1000,- har det vært noe tull med, noensinne.

Jeg tror det er mye tilfeldigheter ute å går, men essensen må være å kjøpe kabler med god kvalitet og god mekanisk styrke hvis strekkene er lange og det er problematisk å bytte kablen i ettertid. På korte strekk kan man betale så lite man vil så lenge det digitale signalet kommer gjennom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K3nt_
    Lyden er jo overført like digitalt og skal jo av den grunn også være lik.
    hvis det er tilfelle; hvorfor kjøper folk Valhalla digital kabel til 13.000,- da:twisted:

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis det er tilfelle; hvorfor kjøper folk Valhalla digital kabel til 13.000,- da:twisted:
    Fordi de er klin gærne! Men som alle vet, de gærne har det godt!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel et ikke tema? Ifølge HDMI standard er krav til båndbredde for HDMI v1.3 (fra HDMI: - Wikipedia, the free encyclopedia)

Maximum signal bandwidth (MHz) 340
    Maximum TMDS bandwidth (Gbit/s) 10.2
    Maximum video bandwidth (Gbit/s) 8.16
    Maximum audio bandwidth (Mbit/s) 36.86

På TMDS kanalen sendes både video, lyd og aux data i spesifiserte "pakke intervaller". Da data-mengden for lyd er forsvinnende liten i forhold til bilde båndbredden, kan man se at sannsynligheten for tap/feil i lyd-dataene er liten i forhold til bilde data. Sikkert noen som kan regne litt sannsynlighet på dette. Da HDMI standarden i tillegg spesifiserer check-sum data for feilretting hos mottaker, synker sannsynligheten for feil ytterligere.

Man kan selvfølgelig se på tilfellet der f.eks bilde-data blir feilrettet i TV, mens receiver ikke implementerer dette. Vil likevel anta ut fra sannsynelighet at dersom det er feil i lyd-data, så vil ikke feilretting av bilde-data være tilstrekkelig til at man ikke skal kunne observere bilde-feil. Hos de fleste går vel også signalet fra kilde til receiver og derfra vidre til TV/pj, slik at dette også øker sannsynligheten for tap av bilde-data framfor lyd i kabel.

Min ultimate HDMI test er: sett kilde til å sende 1080p. Dersom jeg ikke ser feil på bilde, så virker kabelen.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Fordi de er klin gærne! Men som alle vet, de gærne har det godt!
    Placebo effekten er stor.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg har sikkert ti forskjellige 1 meters kabler hjemme, og jeg verken hører eller ser forskjell på dem. To av dem (begge av merket Supra) har gått i stykker som følge av mye kobling. Min Supra på 12 meter fungerer knirkefritt, selv etter enda mer inn- og utkobling. Den som fulgte med Oppo-en jeg hadde en gang i tiden har det aldri vært noe kluss med. Ei heller de andre til 29,- eller deromkring. Heller ikke de til 1000,- har det vært noe tull med, noensinne.

Jeg tror det er mye tilfeldigheter ute å går, men essensen må være å kjøpe kabler med god kvalitet og god mekanisk styrke hvis strekkene er lange og det er problematisk å bytte kablen i ettertid. På korte strekk kan man betale så lite man vil så lenge det digitale signalet kommer gjennom.
    Jeg har opplevd akkurat det samme. I går fikk jeg ikke lydsignal mellom receiver og AppleTV, kun bilde. Sjekket kabelen for sikkerhetsskyld, viste seg at isolasjonen/kabelen hadde løsnet fra den ene pluggen, man kunne lett se en glipe. Kabelen har aldri vært utsatt for rykk eller noe sånt, men har selvsagt vært flyttet litt på. Personlig trodde jeg disse Supra kablene var av høy kvalitet, men det er det tydeligvis ikke. Relativt dyr er de også...

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skit dyre HDMI...

Da HDMI var helt "ferskt" og nesten ingen kunne levere det,(+5 år siden) fikk jeg tak i fra MOLEX. (De lager vel de fleste kablene som selges) . Betalte da 200.- spenn for 5m.
    Disse kablene var de eneste som kunne skaffes i 10m med godkjent resultat, 10m 350.-, flotte kabler med god kvalitet og flotte plugger. Ikke supra kavlietet, men nesten.
    Den gangen der hadde ikke engang monster HDMI kabler på lager...
    Tipper at prisen nå på disse kablene er 1/5 del hva det var da. Så til dere som har egen bedrift eller mulighet til å bruke orgnummer til å bestille kan disse anbefales. ikke lett å lure ut kabler av de, da de egentlig solgte/selger kun for Whitelabling. men Avshop burde jo absolutt tenke på det!

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Knusse
    Ening. Så lenge ingen river å drar i kontakten så vil den vel virke i 2 år pluss noen år til å vel så det.

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke orket å lese gjennom alle 10 sidene så kanskje noen som har nevnt dette før meg.

Reagerer på måten denne testen er utført på. For det første bruker de en splitter som i utgangspunktet svekker signalet. Og når dette i tillegg var en HDMI 1.2a[ spesifisert splitter med betydelig lavere båndbredde enn BluRay signalet som ble brukt som kilde så kan man jo lure. Og på toppen av det hele kjørte de en kabel av ukjent kvalitet mellom kilde og splitter.

Ikke akkurat en seriøs test slik jeg ser det.

Side 10 av 28 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •