Gir HDMI bedre bilde enn komponent?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gir HDMI bedre bilde enn komponent?

Har mange AV-kilder med HDMI og skal kople det via ny AV-receiver når jeg får bestemt meg for hvilken... Men så dukker problemet opp at jeg har egentlig lyst til å ha alle kildene både via receiveren og også direkte i tv’en. Om jeg så kopler HDMI til Av-receiveren og komponent til tv’en, vil det bli (teoretisk) like gode bilder?

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: JA til spørsmålet i trådnavnet.

Newcomer Frankeey sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

av egen erfaring mener jeg at hdmi gir best bilde.

fordelen med bruk av reciever, er jo det faktum at du trenger færre kabler inn til tv/projektor.

så lenge du får tak i reciever med nok hdmi innganger vil jeg nok kjørt hdmi.

kjører selv 4 hdmi kabler inn på min onkyo 905 og 2 hdmi ut til tv/projektor. grei løsning og jeg slipper mange lange kabler til tv/projektor

Mvh Frank

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer litt an på om du har en gammel crt tv, eller en relativt ny hdtv. Har du hdtv vil jeg absolutt anbefale deg å bruke hdmi da dette gir klart best bilde. Har du en gammel crt tv vil nok komponent funke greit, da den heller ikke har hdmi.

Så svar på spm, hdmi er nok det beste

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel nesten unødvenig å utdype dette stort mer, men HDMI gir klart bedre bilde. Det er ihvertfall min erfaring. Ser godt forskjell på spesielt kontrast og støynivå.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din løsning vil nok kanskje virke. Husk at en del kilder ikke kan ha bilde på HDMI og analoge utganger samtidig.

Men utrifra ditt innlegg så virker det som om at du har missforstått litt, AV receiverene har også utgang slik at du slipper å gå fra kilde direkte til TV. Dagens receivere kan ta i mot alle type video typer, fra composit til HDMI og gi dem ut via HDMI, slik at du kun trenger 1 kabel til TVen.

Du kan også kople til flere fra samme kilde, f.eks. HDMI og component, så kan du enkelt switche og se hvilke du foretrekker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Din løsning vil nok kanskje virke. Husk at en del kilder ikke kan ha bilde på HDMI og analoge utganger samtidig.

Men utrifra ditt innlegg så virker det som om at du har missforstått litt, AV receiverene har også utgang slik at du slipper å gå fra kilde direkte til TV. Dagens receivere kan ta i mot alle type video typer, fra composit til HDMI og gi dem ut via HDMI, slik at du kun trenger 1 kabel til TVen.

Du kan også kople til flere fra samme kilde, f.eks. HDMI og component, så kan du enkelt switche og se hvilke du foretrekker.
    Nei, har ikke misforstått, men jeg vet ikke (har spurt her før uten svar..) om ingen/noen/alle AV-receivere looper AV-ut om man f. eks. hører MP3 fra PC på den mens man ser på TV...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Det blir vel nesten unødvenig å utdype dette stort mer, men HDMI gir klart bedre bilde. Det er ihvertfall min erfaring. Ser godt forskjell på spesielt kontrast og støynivå.
    Ja, og folk hører forskjell på kabler og...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frankeey
    av egen erfaring mener jeg at hdmi gir best bilde.

fordelen med bruk av reciever, er jo det faktum at du trenger færre kabler inn til tv/projektor.

så lenge du får tak i reciever med nok hdmi innganger vil jeg nok kjørt hdmi.

kjører selv 4 hdmi kabler inn på min onkyo 905 og 2 hdmi ut til tv/projektor. grei løsning og jeg slipper mange lange kabler til tv/projektor

Mvh Frank
    Men om du da hører på radio, cd eller lyd fra PC, looper den alikvel bilde til TV'en? Og evt uten alt for mye dill når man bytter på kilder som ikke er bilde?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien trenger det ikke være så mye forskjell mellom analog komponentvideo YPbpr og digital komponentvideo YCbcr.
    Førstnevnte blir brukt i analoge komponentkabler mens sistnevnte blir brukt i HDMI-standarden. Det vil med andre ord si at også HDMI-standarden benytter komponentvideo (i tillegg til RGB).

I praksis vil HDMI gi et bedre bilde enn analog komponentvideo i de aller fleste tilfeller. HDMI er også standarden som får mest oppmerksomhet, og som det jobbes mest med.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet vesentlig punkt er at HDMI-standarden er svært rigid spesifisert, slik at avvikene mellom to kilder vil være minimal. Med analog komponent derimot, må en fargekalibrere hver kilde individuelt.

Jeg flytter også tråden til "kabel-kategorien", der den er mer furnuftig plassert i forhold til søk
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man vil heller ikke få 1:1 pixelmapping ved bruk av komponent. Dette gjelder ved bruk av kilder og fremvisere med samme oppløsning.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Man vil heller ikke få 1:1 pixelmapping ved bruk av komponent. Dette gjelder ved bruk av kilder og fremvisere med samme oppløsning.
    Dersom man har en 1080p kilde og et 1080p display, er det ingen grunn til at man ikke skal få 1:1 pixelmapping.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Nei, har ikke misforstått, men jeg vet ikke (har spurt her før uten svar..) om ingen/noen/alle AV-receivere looper AV-ut om man f. eks. hører MP3 fra PC på den mens man ser på TV...
    Det kommer ann på receiveren. De fleste som har mulighet til å tillegne innganger til knapper. Slik at man kan ha både analoge og digitale innganger på en knapp, så skal man kunne velge hvilke man vil ha lyden i fra.

Er usikker om man kan får det til hvis man bruker den interne radioen på forsterkerene, det tror jeg ikke. Da må man ha en ekstern hvis man vil ha.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Et annet vesentlig punkt er at HDMI-standarden er svært rigid spesifisert, slik at avvikene mellom to kilder vil være minimal. Med analog komponent derimot, må en fargekalibrere hver kilde individuelt.

Jeg flytter også tråden til "kabel-kategorien", der den er mer furnuftig plassert i forhold til søk
    Er egentlig ikke kabelspesifikasjoner med standarden jeg tenkte på da...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •