Kabelplan

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Kabelplan

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabelplan

Jeg har nå snart oppgradert anlegget mitt betydelig med projektor og kanskje kanskje HTPC. Derfor tenkte jeg og også trø til med nye kabler til hele anlegget. Det blir en del forandringer nå, siden VHSen skal føre TV signalet til projektoren osv... Her er en kabelplan, og jeg lurte på om noen har noen innvendinger. Den er litt rotete, det blir lett det, når det er så mange komponenter, og så mange kabler på kryss og tvers, men jeg håper dere klarer og forstå sånn noenlunde, og gi meg råd hvis noen har smartere løsninger.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få mye bedre bilde fra DVD-spilleren hvis receiveren støtter svitsjing av S-video - isåfall kunne du ta S-vid ut fra både VHS og DVD og la bilde følge lyden når du svitsjer via receiveren. Eventuelt kunne du tatt scart ut fra DVD og konvertert denne til VGA, og brukt en VGA-svitsj. Eller bruke komponentsignalet på et eller annet vis. Alt ville være bedre enn kompositt..

Er fronthøyttalerne satellitter som fulgte med sub? Hvis ikke, hvorfor koble dem via suben? Det ser jo ut som om du har tenkt å bruke høynivåutgangene på receiveren også, så jeg skjønte ikke helt poenget..

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei. du får ikke s-video fra scarten på en video spiller. bare kompositt eller evt rgb. du må nesten sette opp hvilke komponenter du tenker deg. jeg ville hatt i bakhodet hvilke tilkoblinger som er optimale når jeg skal kjøpe utstyr. som f-eks å kjøpe en s-vhs spiller isf vanlig vhs8 evt en dvd brenner med tuner og hd, en reciever som switcher, evt oppkonverterer bildekildene og en prosjektor som har godt med innganger. både dvi,komponent, s-video og vga.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så mange videokilder ville jeg kanskje vurdert å utnytte mulighetene som gode AV-receivere tilbyr med videoswitching og video-oppkonvertering til komponent.

Det vil spare deg for kabling til projektoren, slik at du klarer deg med en god komponentkabel. Komponentkabler har mye mindre støyproblemer enn f.eks. kompositt og vil også på oppkonverterte komponentsignaler gi bedre bilde.

Hva slags receiver har du i dag? (Og hva slags modeller er resten av utstyret, forresten?)

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du kobler høyttalerne via subben. Det finnes noen FÅ satelitt/subwoofersett som er laget med passive delefiltre i subben spesieltilpasset satelittene, men da ser jeg ikke noen grunn til å bruke lavnivåinngangen (signalkabel) i tillegg. De fleste receivere har bassmanagement med mulighet for å kjøre LFE til frontkanalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ja, og takk for svar.

Det er en av de første DVD-spillerne på markedet, og har (UHELDIGVIS) bare kompositt, scart og svideo utganger. Jeg vil ha den innom recieveren før jeg kabler til projektoren, og recieveren har uheldigvis igjen, ikke svideo. Derfor blir kompositt eneste løsning.

VHS'en har ikke SVIDEO nei, men jeg bruker en overgang fra scart til svideo, og så til reciever. Det er seff bildet. Til lyd, bruker jeg en 2x RCA utgang på VHSen til 2x RCA input på recieveren.

Monitor utgangen fra reciever er kun kompositt.

Utstyret:
    Optoma H30 PROJEKTOR
    Radionette DVD
    Radionette VHS
    Sony DE-495 RECIEVER
    Pioneer SUB
    Pioneer 5.1 system
    (HTPC fra Medion)

Jeg fikk anbefalt av en bruker på hjemmekino.net at å koble frontene gjennom sub ville gi bedre lyd, men jeg hører egentlig ikke forskjell, isåfall at det er bedre gjennom reciever, ikke sub.

Takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Med projektoren som kommer i neste uke, følger denne med:

Den kan jeg jo vurdere og bruke, men da må HTPC enten bruke svideo inngang, eller ha en svitsj... Trenger flere alternativer til og koble til VHSen. Den har: 3x RCA (rød, hvit, gul) 2 scart (inn og ut) RF (inn og ut). Hvordan kobler jeg den til projektoren med tanke på at det også skal kobles til en reciever som kun har kompositt, og en DVD-spiller som bruker VGA inngangen, og da en HTPC som enten bruker SVIDEO eller VGA. HJELP!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nærmere forklart:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vga switchebox kan du finne i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6761429#6761429
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jorgen_veisdal89
    Nærmere forklart:
    Hvorfor vil du ha VGA-switchen ved projektoren? Det gir to lange VGA-kabler og en kort. Hvis switchen står ved resten av anlegget vil du kunne klare deg med to korte VGA-kabler og en lang... Sparer litt penger, ihvertfall.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •