Blindtest av signalkabler i siste Fidelity

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 131
    Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blindtest av signalkabler i siste Fidelity

Noen meninger der ute? Er jo normalt ekstremt mange meninger om kabler. Og ikke minst testmetodene. Nå er en såkalt blindtest publisert. (Forøvrig hyggelig å se bilde av en gammel kollega igjen, Raymond Celius) :-)

EDIT: Jeg hører forskjell mellom analoge kabler (signal/høyttaler). Så vet dere mitt "standpunkt".

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får vi håpe alle kabel skeptikerne kjøper bladet og setter testen i glass og ramme. De har jo mast om slike tester i 20 år :smile: , eller hva sier du Knut ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Noen meninger der ute? Er jo normalt ekstremt mange meninger om kabler. Og ikke minst testmetodene. Nå er en såkalt blindtest publisert. (Forøvrig hyggelig å se bilde av en gammel kollega igjen, Raymond Celius) :-)

EDIT: Jeg hører forskjell mellom analoge kabler (signal/høyttaler). Så vet dere mitt "standpunkt".
    Synes testen var veldig interessant verken mer eller mindre.
    Ikke minst testen av Celius' kabler, som i mindre grad enn mange andre produsenter gjemmer seg bak fancy design. Har vært borti noen av hans kreasjoner da han jobba for EC, så ha tro på det han gjør

Bertram-testen var også interessant selv om den ligger lysår unna det jeg kunne tenkt meg å bruke på kabler.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Da får vi håpe alle kabel skeptikerne kjøper bladet og setter testen i glass og ramme. De har jo mast om slike tester i 20 år :smile: , eller hva sier du Knut ?
    Hva konkluderer testen med, og hvordan ble den gjennomført?

Veldig interessant om noen gjør seg litt bryderi med en litt vitenskaplig tilnærming til debatten. Som skeptiker er jeg jo interessert i fakta og ikke synsing.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hva konkluderer testen med, og hvordan ble den gjennomført?

Veldig interessant om noen gjør seg litt bryderi med en litt vitenskaplig tilnærming til debatten. Som skeptiker er jeg jo interessert i fakta og ikke synsing.
    Har ikke peiling. Får vel ta meg en tur på biblioteket eller kjøpe bladet først :lol:.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort oppsummert hørte alle i testpanelet forskjell på de ulike kablene. Beskrivelsene av forskjellene sammenfalt også i stor grad, uten noen større avvik.

Men testen gikk i større grad ut på å finne den beste kabelen, heller enn å høre om det i det hele tatt var mulig å høre forskjell. Det siste var det ikke nødvendig å ta stilling til siden det for Fidelity gjengen uansett åpenbart er betydelige hørbare forskjeller ute og går blant ulike kabler.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest testen, derfor et par spørsmål.
    Var konklusjonen BETYDELIG hørbare forskjeller, som marsboer skriver?
    Og steg lydkvalitet med pris, var dyrest også best?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når Fidelity gutta sier betydelig forskjell er det vel så vidt hørbart for oss vanlige dødelige...

Det var en klar sammenheng mellom pris og kvalitet ja. Selv om den dyreste signalkabelen måtte se seg slått av en rimeligere. Men da snakker vi at kabelen til 100k var noe dårligere på enkeltparamatere enn en kabel til 50k om jeg husker rett, så uansett snakker vi ikke akkurat biltema kabler..

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den norcad, selv er jeg skeptisk til alt ah hi-fi magasiner og deres journalistiske integritet...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer fremdeles på hvordan testen ble gjennomført jeg da. Det er jo litt spennende om Fidelity nå kan bevise at det er forskjell på analoge signalkabler. I så fall blir det jo også spennende å se på videre forskning om hva som gjør forskjellene. Men først: Hvordan ble testen gjennomført? Dobbel blindtesting? eller i det minste blindtesting? En og en som lyttet?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig bare å kjøpe bladet og finne ut av det.

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de skriver nå på lederplass at det ikke er en vitenskaplig dobbeltblindtest. mao er den like god eller dårlig som en hvilken som helst annen kabeltest, bare med flere ord.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er BALANSERTE kabler - det smaler vel inn en del. Vinneren ble den dyreste, pris kr 48000 pr meter om jeg ikke husker helt feil.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Damnation
    de skriver nå på lederplass at det ikke er en vitenskaplig dobbeltblindtest. mao er den like god eller dårlig som en hvilken som helst annen kabeltest, bare med flere ord.
    ...dersom vitenskapelig dobbeltblindtest er den eneste måten å gjennomføre en blindtest på

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare nysgjerrig jeg.
    Bryr meg egentlig ikke så mye om hvordan de testet eller hvorfor de fikk resultatet, for med en gang noen kommer om påstander som "betydelige" eller "store" forskjeller har de alt mistet sin troverdighet hos meg.
    Jeg hører forskjell på kabler, men for meg er de mer "minimale" og "mikroskopiske".
    Og fra det å høre en FORSKJELL til å bastand påstå at det er en FORBEDRING blir straks vanskelig. Ikke alle endringer er til det bedre heller.
    For min del er konklusjonen da enkel; det finnes ingen grunn for at jeg skal bruke hverken 2000.- eller 50000.- på en minimal endring jeg ikke en gang klarer å høre om er en forbedring.
    Så min motstand mot kabler bunner ikke i om det finnes forskjeller, men prisen man skal betale.
    I 90% av tilfellene der folk kjøper dyre kabler, tror jeg lydkvaliteten kunne heves mer med å legge pengene et annet sted i anlegget enn i kablene.
    Jeg kan jo bare nevne akustikken i lytterommet.................

Ser stadig vekk at noen med dårlig konstruerte DIY høyttalere setter i gang med kabelbytte til astronomiske summer, og mener de skal redde inn lydkvaliteten med det. IDIOTISK spør du meg.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes i grunn at dere bør lese testen før dere uttaler dere negativt om eventuelle konklusjoner de har. De skriver at blant annet betydelig for dem ikke behøver å være noe særlig for andre litt mindre ihuga hi-fi folk.

Men for å sette ord på forskjellene de opplever sies det blant annet at de ved kabelbytte til tider opplever like stor forskjell som ved en oppgradering av en annen komponent til samme prisklasse som kablene og at et kabelbytte i den prisklassen lydmessig kan rettferdiggjøres når man får tilsvarende oppgradering ved å kjøpe en kabel til 50k som man får ved å bytte til en cd-spiller til 50k. De har med andre ord tilnærmingen at lydforbedringen er viktigere enn det faktum at det "bare" er en kabel.

Det høres ut som om jeg forsvarer Fidelity her nå, men jeg mener bare at dere bør vente med å rette kritikk mot konklusjonene før dere har lest Fidelity og fått med dere grunnlaget og de sammenligninger som er gjort.

Selv er jeg svært skeptisk til større forbedringer ved kabelbytte, men jeg synes likevel kabeltestingen virket noenlunde subjektivt gjennomført med en høyst sober og jordnær tilnærming til emnet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager å måtte si det, men for den nette sum av kr 48000 pr meter(!!!) skal det mere enn noen HiFi-guru-ører-som-kaller-forskjellene-betydelige til for å gå til innkjøp av slike kabler! Det er rett og slett ganske latterlig pris for noe kobber med isolasjon!

Åtteogførtitusen pr meter! Og disse er heller ikke de dyreste på markedet!

At folk har penger har jeg ingenting med.
    At folk velger å bruke pengene sine etter eget forgodtbefinnende, har jeg heller ikke noe med.
    Men det MÅ være lov å komme med hjertesukk ala: "hallo, én meter av denne kabelen koster like mye som strømregninga til en gjennomsnittsfamilie - i 3-4 år!"

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Selvfølgelig er det stor forskjell på kabler men om det forsvarer prisen vet jeg ikke.som sagt så hadde jeg en egen tråd her da jeg testet en billig supra signalkabel mot en litt dyrere monster kabel og forskjellen var rett og slett stor,akkurat som om at det var to forskjellige anlegg som stod og spilte.
    Nå snakker jeg om kabler mellom 500 og 1600.- så om det er hvert og gå for kabler til 100000.- vites ikke

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Beklager å måtte si det, men for den nette sum av kr 48000 pr meter(!!!) skal det mere enn noen HiFi-guru-ører-som-kaller-forskjellene-betydelige til for å gå til innkjøp av slike kabler! Det er rett og slett ganske latterlig pris for noe kobber med isolasjon!

Åtteogførtitusen pr meter! Og disse er heller ikke de dyreste på markedet!

At folk har penger har jeg ingenting med.
    At folk velger å bruke pengene sine etter eget forgodtbefinnende, har jeg heller ikke noe med.
    Men det MÅ være lov å komme med hjertesukk ala: "hallo, én meter av denne kabelen koster like mye som strømregninga til en gjennomsnittsfamilie - i 3-4 år!"
    Eller, en meter kabel koster like mye som en Pioneer LX6090, da blir valget enkelt eller

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Eller, en meter kabel koster like mye som en Pioneer LX6090, da blir valget enkelt eller
    Vet i allefall hva jeg ville ha valgt Hadde jeg ikke trengt tv, så hadde jeg heller gitt pengene til veldedighet enn å bruke de på 1m kabel...

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •