Blindtest av signalkabler i siste Fidelity - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 131
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    det må jo være trist og ikke kunne høre hvor bra ting virkelig låter da
    Hmmm.... uten å kaste meg inn i kabeldebatten - hvordan kan du vite at din opplevelse er bedre enn hans?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hmmm.... uten å kaste meg inn i kabeldebatten - hvordan kan du vite at din opplevelse er bedre enn hans?
    Ett meget godt poeng

Hva er viktigst, ha best utstyr eller best opplevelse?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator

For å vri på det syns jeg mere "synd" på de som bruker flere tusen på kabler...
    Tror de setter pris på din omtanke

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok gir meg,fint og ha dårlig hørsel da så man slipper og høre allle detaljer på en cd plate og kan nøye seg med en gratis mp3 låt

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det enkelt. Hadde det vært klart målbare forskjeller på kabler, så hadde produsenten opplyst om det for å vise at dette produktet er bedre enn konkurrenten sitt!

Saklige, relevante og dokumenterte data for en kabel ser man aldri i hifi-verdenen (utover tverrsnitt), for det finnes ikke, slik som det gjør på forsterkere og høyttalere. I stedet opplyses det om ting som høres forbanna imponerende ut. Useriøs bransje? Jaa!

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    For å si det enkelt. Hadde det vært klart målbare forskjeller på kabler, så hadde produsenten opplyst om det for å vise at dette produktet er bedre enn konkurrenten sitt!

Saklige, relevante og dokumenterte data for en kabel ser man aldri i hifi-verdenen (utover tverrsnitt), for det finnes ikke, slik som det gjør på forsterkere og høyttalere. I stedet opplyses det om ting som høres forbanna imponerende ut. Useriøs bransje? Jaa!
    Tullprat! Selv om en oppgir hvor mye watt, frekvensområde, SN osv. på en forsterker e.l. så sier det ingenting om den låter bra eller dårlig. Skulle en kun sett på tekniske data så kunne en like godt kjøpe en CD-spiller til 200 kr på Rimi som en til 50 000 på Oslo Hi-Fi Center. Det samme gjelder for kabler, en må bruke øra!
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gode poeng her! En hører aldri om THD, S/N, andre tekniske egenskaper osv på kabler. Det er vel en grunn til det?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Tullprat! Selv om en oppgir hvor mye watt, frekvensområde, SN osv. på en forsterker e.l. så sier det ingenting om den låter bra eller dårlig. Skulle en kun sett på tekniske data så kunne en like godt kjøpe en CD-spiller til 200 kr på Rimi som en til 50 000 på Oslo Hi-Fi Center.
    Jeg synes det er masse ting man kan lese om disse komponentene som indikerer kvalitets nivå?

Strømforsyninger, dacer, type forsterker - klasse a osv. massevis av info som forteller veldig mye.

Men kabler? Ikke en eneste ting utenom selve metallet og tversnittet.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett i det. Tror opplevelse av lyd i stor grad er subjektiv.
    Iallefall mht. hvor god hørsel man har...
    En av mine tidligere venner har CV 215 + 2 x NAD 218 og han synes han har verdens beste anlegg, og at det gruser mitt mtp lydkvalitet.. men så er han nesten døv

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Du har rett i det. Tror opplevelse av lyd i stor grad er subjektiv.
    Iallefall mht. hvor god hørsel man har...
    En av mine tidligere venner har CV 215 + 2 x NAD 218 og han synes han har verdens beste anlegg, og at det gruser mitt mtp lydkvalitet.. men så er han nesten døv
    En trenger ikke å ha dårlig hørsel for å like CV, men kan hende man bare liker lyd uansett om andre syns den er dårlig eller ikke. Er ikke alle som lytter etter mikrodetaljer.

Opplevelse av lyd er i stor grad subjektiv og hvordan kan en definere at noe er bedre enn noe annet? Noen liker lyden av at det vrenger litt, mens andre ikke kan fordra det...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplevelse av lyd er i stor grad subjektiv og hvordan kan en definere at noe er bedre enn noe annet? Noen liker lyden av at det vrenger litt, mens andre ikke kan fordra det...
    Det har du helt rett i. Forskjellene hos mixerne og mottakelsene plater får er jo gode eksempler. Det samme kan sies om musikk og mye annet. Musikk er følelser og man kan vel egentlig ikke argumentere mot noens grusomme smak selv om man er uenig;-)

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Tullprat! Selv om en oppgir hvor mye watt, frekvensområde, SN osv. på en forsterker e.l. så sier det ingenting om den låter bra eller dårlig. Skulle en kun sett på tekniske data så kunne en like godt kjøpe en CD-spiller til 200 kr på Rimi som en til 50 000 på Oslo Hi-Fi Center. Det samme gjelder for kabler, en må bruke øra!
    Sett fra en annen side. Å lage en forsterker uten å tenke på spesifikasjoner og målinger skal jeg love deg er nytteløst. Tror faktisk ikke gutta hos Electrocompaniet hadde kommet særlig langt bare med ørene.

Derimot har jeg ingen anelse om hvordan hobby-ingeniørene som utvikler kabler jobber. Men jeg har en mistanke om at de begynner i feil ende. Først lager de en leder med litt sølv i, og etterpå sier de at den er bra.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først lager de en leder med litt sølv i, og etterpå sier de at den er bra.

Først bestemmer de seg for et kult navn! Også setter de en skamløs pris.

Så kan man for eksempel bruke latinske navn på isolasjonen - eksotisk skal det være. Så tar man selvfølgeligheter og legger vekt på de - 99,999% rent metall og nesten lysets hastighet!

Pøser på med litt innbrenning og retningssbestemthet, slik at dette enkle etterhvert blir mer avansert enn både forsterker og høytalere.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vrenger vil si det samme som forvrengning og en forvrengning er en degradering av lydkvaliteten.
    Mange som kjøper seg ett skikkelig high-end anlegg blir skuffa over at de ofte mangler en masse dynamikk og reelt sett er kjedelige å lytte til, og vet om flere som har gått ifra ht'er som på mange måter er "rette" til noen som vrenger mere, nå er det sånn at jo bedre kontroll det er over elementene jo mindre forvrengt lyd er det. Og ofte gir forvrengt lyd en slags loudnesseffekt som mange liker (traff på en Dansk agent fra Dynaudio på SG i Bodø, og fikk mye av dette bekreftet).
    Mindre forvrengning = bedre holografi og oppløsning.

Jeg vet hva jeg liker, men som man sier: smaken er som baken

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte faktisk Fidelity i dag. Måtte jo det!

I forordet får skeptikere så hatten passer:
    Men hver gang vi tar opp betydningen av kabler i Fidelity, stormer det på internettsidene med hundrevis av engasjerte innlegg og tusenvis av lesere. Ikke alle like saklige, mener vi, og undrer oss mest over de som kan dokumentere masse kunnskaper om alle mulige anerkjente parametre ved en typisk kabelkonstruksjon, for så å konkludere med at kabler ikke betyr noe særlig for lyden???
    Hmmm....

Men Fidelity skal ha kreditt for å gjøre blindtesting, selv om det ikke blir særlig vitenskaplig gjennomført. De kaller det selv for "blindtesting", og det er det også. Det er kun 4 som tester kablene, og det er 8 kabler som testes mot en referanse.

De 4 uttaler seg om hver enkelt kabel, og etter å ha lest alle testene får jeg en følelse av at hver enkelt bruker formuleringer om kablene som ikke går i veien for noen av de andres formuleringer. I tillegg får vi redaktørens meninger om kablene, men han har ikke blindtestet. Vi får ikke se hvor hver enkelt rangerer en kabel i rekken.

De konkluderer til slutt med at 5 av 6 (litt overaskende for meg) mener at Bertram er vinneren (det er en signalkabel). I verste fall betyr det at 3 av 4 blindtestere var enige om dette?

Det er for drøyt av meg å påstå at dette er helt tilfeldig selv om jeg ikke kan utelukke det. Det virker for meg som om Fidelitys erfarne skribenter kan høre forskjeller på analoge signalkabler, men det bør jo da også lett kunne påvises i en abx dobbelt blindtest. Eller? Da kunne i alle fall Fidelity stoppet kjeften på mange skeptikere.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Først bestemmer de seg for et kult navn! Også setter de en skamløs pris.

Så kan man for eksempel bruke latinske navn på isolasjonen - eksotisk skal det være. Så tar man selvfølgeligheter og legger vekt på de - 99,999% rent metall og nesten lysets hastighet!

Pøser på med litt innbrenning og retningssbestemthet, slik at dette enkle etterhvert blir mer avansert enn både forsterker og høytalere.
    Hehe ja, osv Fantastisk mye hokus pokus voodoo snake oil som de dikter opp. Jeg syns Nordenstam hadde en fin tråd der han gikk løs på salgstriksa til Nordost. Kan ikke skyve slik under teppet ass. Forkastelig er det.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Alle over en kam?

QED Silver Anniversary kabel:

Men de fleste er ikke noe særlig flinke til å dokumentere sine påstander da. Enig i det.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Alle over en kam?

QED Silver Anniversary kabel:

Men de fleste er ikke noe særlig flinke til å dokumentere sine påstander da. Enig i det.
    Ja, vel og bra det der, men jeg er ikke med på at alt det der er relevante data for en høyttalerkabel.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vel og bra det der, men jeg er ikke med på at alt det der er relevante data for en høyttalerkabel.
    Vel...
    I det minste mere data enn det finnes om Biltema's kabler

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0