Blindtest av signalkabler i siste Fidelity - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 131
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok er det noen her inne som påstår at kabler ikke har noen invirkning på lyden uansett om det er biltema kabler eller et annet merke uansett pris ?
    sett igang og svar dere som mener dette seriøst.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig hører folk forskjell på kabler. Spørsmålet er bare om alle tilfellene der de hører forskjell er på grunn av hørbare forskjeller mellom to elektrisk like kabler, eller placebo.

Ingen har noensinne sagt at det ikke er hørbar forskjell mellom en tilstrekkelig god kabel og en alt for tynn/dårlig kabel.

EDIT:
    Jeg har ikke lest artikkelen så jeg gidder ikke kommentere den direkte.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Ok er det noen her inne som påstår at kabler ikke har noen invirkning på lyden uansett om det er biltema kabler eller et annet merke uansett pris ?
    Ja - Biltema holder for meg! Legger heller penger i andre ting.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo tåpelig,komme med ville påstander om at folk ikke hører forskjell på kabler.Da blir det vel snart en diskusjon på at det ikke er forskjell på lyden fra div forsterkere/cd spillere/høytalere etc
    Jeg hører forskjell på forsterkere, DAC'er, mp3 og lossless, men altså ikke høyttalerkabler eller signalkabler (rett dimensjonerte altså).

Etter 30 år med debatt så må en altså nøye seg med "guru'ers" uttalelser, for overbevisende fakta dukker aldri opp. Med mindre Fidelity faktisk har klart det nå da. Eller?

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over et visst punkt, ingen forskjell. Hvis det ikke kan måles, så er det selvfølgelig ikke hørbart. Signalkabler er forøvrig noe mer komplekse enn høyttalerkabler og strømkabler, slik at de har noe større krav å oppfylle (skjerming).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg hører forskjell på forsterkere, DAC'er, mp3 og lossless, men altså ikke høyttalerkabler eller signalkabler (rett dimensjonerte altså).

Etter 30 år med debatt så må en altså nøye seg med "guru'ers" uttalelser, for overbevisende fakta dukker aldri opp. Med mindre Fidelity faktisk har klart det nå da. Eller?
    prøvd å blindteste med mp3 ??

er endel som ikke klarer det:
    Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg

Jeg tok en liten test hjemme på et par låter av TOTO.

Jeg hadde kjøpt og lastet ned "Africa" fra iTunes. Så fikk jeg meg endelig CD'en i hus.

Det var en enorm forskjell på perkusjon/rytmeinstrumenter. Så stor forskjell at jeb ble stående og måpe. Det som bare var grøt i fra iTunes-låta var definert, stramt og fint fra CD. Og da var begge deler spilt direkte fra PC, over PC-høyttalerne, med alle de begrensninger det medfører!

Så er det en annen sak om jeg hadde hørt forskjell om det var 320kbps MP3 LAME, det hadde nok vært andre boller!
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg syns uten tvil at du hører forskjellen på en høyttaler kabel fra biltema, fra en ordentlig en fra hificenter/soundgarden.

Men når du betaler nærmere 48 laken for en meter kabel så er det noe galt.

hvis du betaler så mye for en meter kabel, så skal du ha et såppas rått anlegg til å forsvare prisen på kabelen, og så bra anlegg finnes det ikke enda i mine øyne.

Greit at folk har penger til det, det for så være. men er da noe helt annet å kjøpe det.

Hadde jeg jaggu meg ikke kjøpt selvom carmen electra hadde kommet tittende ut av den.

derimot forstår jeg at folk legger inn litt penger på kabel når du har ganske bra anlegg. er som prikken over i'en.

Men det er noe som heter valutta for penga her, og det kan ærlig talt ikke være så mye forskjell?
    Jeg forstår at folk bruker

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg må da innrømme at jeg konsentrerer meg om Blu-ray bilde og HD lyd for tiden. Men der er jo folk som hevder at HD har ikke noe for seg heller, det være seg bilde eller lyd. Der er sågar folk som mener de ser store forskjeller på farge, kontrast og detaljer mellom forskjellige HDMI kabler, forstå det den som kan.

Jeg tror aldri at vi kommer helt i mål, og godt er det, for hva skal vi AV freaks da sikte på?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg

Ja! Det er svært vanskelig med høy bitrate, men 256 kb/s vil jeg personlig si er min grense. Jeg opplever spesiellt grums i diskant, men dette kan jo også være komprimeringsverktøyets feil? For sikkerhets skyld gikk jeg for lossless. Jeg kunne like gjerne tatt meg en pils, men kona mener nok lossless er smartere.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Over et visst punkt, ingen forskjell. Hvis det ikke kan måles, så er det selvfølgelig ikke hørbart.
    Hvis det var så enkelt at vår hørsel kunne erstattes av instrumenter så kunne man spart inn millioner ved miksing av plater. Likevel sitter lydteknikeren og andre å hører gjennom platemixen et uttall ganger før de er fornøyd. Hvorfor tror du de gjør det ? Fordi et trenet øre er et mye bedre instrument for tolking av lyd enn noe elektrisk apparat.

..og de som ikke hører forskjell på CD og MP3 synes jeg synd på. Enten må det være noe feil på hørselen eller utstyret. Kanskje er det høytalerkabelen.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvis det var så enkelt at vår hørsel kunne erstattes av instrumenter så kunne man spart inn millioner ved miksing av plater. Likevel sitter lydteknikeren og andre å hører gjennom platemixen et uttall ganger før de er fornøyd. Hvorfor tror du de gjør det ? Fordi et trenet øre er et mye bedre instrument for tolking av lyd enn noe elektrisk apparat.

..og de som ikke hører forskjell på CD og MP3 synes jeg synd på. Enten må det være noe feil på hørselen eller utstyret. Kanskje er det høytalerkabelen.....
    Nå må du skjerpe deg!! Det er ingen som påstår at en kan bestemme god lyd med instrumenter. Men det som ikke kan måles med instrumenter kan heller ikke høres. Eller er du uenig i dette?

De som ikke hører forskjell på CD og MP3 sparer masse penger. Ingen grunn til å synes synd på dem!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testen var bra og troverdig.

Iallefall ikke mindre troverdig enn når det skrives at "diskanten løste seg mer opp... mer krisp....." her på forumet<--- dette er tatt rett ifra fagpressa !!!

Jeg mener kabler har noe for seg, spesielt på dyrere anlegg. Men selv på rimeligere, så holder ikke lampeledningene og "lakrissnørene" som sendes med diverse CDspillere mål!

Men for all del, syns dere at det holder, og at dere ikke hører den store forskjellen, så er jo det veldig "flott" for dere. (blir billig da ).

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Testen var bra og troverdig.
    Ser ut som om jeg kanskje bør kjøpe dette nummeret av Fidelity da. Blir nysgjerrig jeg!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du skjerpe deg!! Det er ingen som påstår at en kan bestemme god lyd med instrumenter. Men det som ikke kan måles med instrumenter kan heller ikke høres. Eller er du uenig i dette?

De som ikke hører forskjell på CD og MP3 sparer masse penger. Ingen grunn til å synes synd på dem!
    At de velger å sitte i dager å lytte er vel bevis nok for at de hører nyanser de ikke kan måle, og et studio burde vel ha tilgang til det mest sofistikerte utstyr for måling av lyd skulle jeg mene. Altså mener jeg at du kan høre mer enn du klarer å måle.

At du ikke hører forskjell på CD og MP3 er vel netopp forklaringen på at du ikke hører forskjell på kabler. Klart det blir billigere hvis du kan laste ned all musikken men du går glipp av en hel del. Klart jeg hører MP3 når jeg er ute og går, men når jeg setter meg ned for å kose meg med skikkelig musikk hører jeg ALDRI MP3.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... Leser du det jeg skriver før du svarer?

Jeg forstår at lydteknikkere må mikse musikk, og at dette ikke kan overlates til instrumenter, men mener du at lydteknikkere klarer å høre noe som ikke kan måles av instrumenter?????

At du ikke hører forskjell på CD og MP3 er vel netopp forklaringen på at du ikke hører forskjell på kabler.
    Jeg hører forskjell på CD og MP3, og det har jeg skrevet gjentatte ganger etter hverandre.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja! Det er svært vanskelig med høy bitrate, men 256 kb/s vil jeg personlig si er min grense. Jeg opplever spesiellt grums i diskant, men dette kan jo også være komprimeringsverktøyets feil? For sikkerhets skyld gikk jeg for lossless. Jeg kunne like gjerne tatt meg en pils, men kona mener nok lossless er smartere.
    det var da som pokker.......

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er typisk de som påstår det er svære forskjeller på kabler, argumentene er de samme hos alle

Hører du ikke forskjell så har du enten dårlig hørsel eller dårlig anlegg, i tillegg er ikke det måletekniske kommet langt nok, så lurium x-faktoren som fører til forbedringen kan ikke måles.

Det blandes inn subjektive vurderinger når det strengt tatt burde være en ren objektiv vurdering på endringen.

Lydteknikkeren har en ren subjektiv funksjon, han variere nivåer, panorerer legger på klang med mer alle disse tingen som gjør at du opplever dybde og bredde når du spiller dette hjemme.

Selv blinde høns kan finne korn……hvorfor ikke prøve å forstå hvorfor det låter som det gjør

Mvh Roald

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører ikke forskjell på mp3 og cd, syns det er helt topp jeg

For å vri på det syns jeg mere "synd" på de som bruker flere tusen på kabler...

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Jeg hører ikke forskjell på mp3 og cd, syns det er helt topp jeg

For å vri på det syns jeg mere "synd" på de som bruker flere tusen på kabler...
    det må jo være trist og ikke kunne høre hvor bra ting virkelig låter da

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •