Blindtest av signalkabler i siste Fidelity - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 131
    Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Kabelen til subbene er jo analoge da. Har prøvd med superbillig phonokabel også uten at det påvirket resultatet hørbart. Men det blir selvfølgelig fryktelig vanskelig å høre bittesmå nyanser i så lave frekvenser også, så det beviser jo ingenting.

Jeg har tro på at det er forskjeller på signalkabler, men en signalkabel med tilstrekkelig skjerm, leder og terminering behøver ikke koste stort. Om en legger 1000-lapper i skjerming og spesielle ledere så mener jeg det ikke har noe for seg. Mulig Fidelity kan motbevise dette, men jeg har altså ikke lest artikkelen eller om testmetodene deres.

Det er forøvrig forskjell på digital-kabler, og noen kan godt være mer utsatte for støy enn andre. Termineringer er også viktig. Prisen spiller derimot omtrent ingen rolle.
    Da er vi ikke så langt unna enighet.

Selv har jeg gitt en drøy tusenlapp for signalkalbene jeg har nå, det var på salg, riktignok. Jeg er meget fornøyd, men hørte noe tull i butikken da jeg kjøpte dem at "de måtte spilles inn i et par uker". Jeg gadd ikke starte diskusjon da, men jeg føler at de rimelige Tara Labs kablene jeg hadde før kunne medføre at enkelte plater låt litt spisst. Det var aldri et problem med forrige forsterker /CD-spiller oppsett. Da jeg byttet signalkabler til de jeg har nå så ble det problemet borte.

Det kan selvfølgelig være ørene mine det er noe tull med, jeg vet at man kan både se og høre mye rart basert på forventning.
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    hehehe dette var litt av en diskusjon,min sønn på 11 år har et billig anlegg bestånde av pioneer receiver/dvd spiller og dynavoice høytalere mens jeg har et anlegg til rundt 200 lapper og selv min sønn hører forskjell på bytte av kabler da spesielt signalkabler.
    Hvis han ikke vet at en kabel er bytta ut, hører han forskjell da?

Kan du bytte en kabel, og når sønnen kommer hjem for og lytte på musikk, så sier han; merkelig, jeg syns anlegget høres forskjellig ut mot hva det pleier og gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle vært gøy på en eventuell blindtest å IKKE byttet kabler, selv om man sa man gjorde det... Så skulle det blitt artig å sett hva deltagerene skrev om lyden på de "forskjellige" kablene...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehehe dette var litt av en diskusjon,min sønn på 11 år har et billig anlegg bestånde av pioneer receiver/dvd spiller og dynavoice høytalere mens jeg har et anlegg til rundt 200 lapper og selv min sønn hører forskjell på bytte av kabler da spesielt signalkabler.
    Tviler på ingen måte at det du skriver her stemmer. Men det er en ganske vanlig inlegg i kabledebatter.

Det klassiske utsagnet pleier å være slik:

Etter at den kabelfrelste fyren har investert i nye dyre kabler, kommer følgende innlegg:

Min samboer/kone som egentlig ikke har peiling på lyd sa uoppfordret: Hva har du gjort med anlegget? Det høres mye bedre ut?

Umulig å argumentere med.... umulig å sjekke.... en klassisk bankers
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Red Baron
    Skulle vært gøy på en eventuell blindtest å IKKE byttet kabler, selv om man sa man gjorde det... Så skulle det blitt artig å sett hva deltagerene skrev om lyden på de "forskjellige" kablene...
    Eller trynet på deg hvis de ikke gikk på limpinnen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, joda, det har du jo helt rett i, tenkte ikke på at det var en mulighet da jeg skrev innlegget... Men det er jo absolutt mulig at det kan skje...

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Tviler på ingen måte at det du skriver her stemmer. Men det er en ganske vanlig inlegg i kabledebatter.

Det klassiske utsagnet pleier å være slik:

Etter at den kabelfrelste fyren har investert i nye dyre kabler, kommer følgende innlegg:

Min samboer/kone som egentlig ikke har peiling på lyd sa uoppfordret: Hva har du gjort med anlegget? Det høres mye bedre ut?

Umulig å argumentere med.... umulig å sjekke.... en klassisk bankers
    det er faktisk utrolig enkelt og sjekke,har 3 stk forskjellige signalkabler hjemme som er testet mellom receiver og effekt forsterker så det er bare og komme innom så kan dere selv høre forskjellen

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er faktisk utrolig enkelt og sjekke,har 3 stk forskjellige signalkabler hjemme som er testet mellom receiver og effekt forsterker så det er bare og komme innom så kan dere selv høre forskjellen
    Den har jeg og prøvd men det var ingen som ville kommer.....og det er jo egentlig det samme for vi som hører forskjell trenger jo ikke blindtest. Noen hevder det kun er resultat av placebo - i så fall en fin placebo :-D
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Den har jeg og prøvd men det var ingen som ville kommer.....og det er jo egentlig det samme for vi som hører forskjell trenger jo ikke blindtest. Noen hevder det kun er resultat av placebo - i så fall en fin placebo :-D
    Evt en placebo som koster penger forutsatt at det ikke er forskjeller... Altså om det ikke er forskjeller så kan man få en gratis "placebo", med forskjeller blir det noe annet.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste her inne,altså de som er mer intresert i hifi enn den vanlige mannen i gata vet at det er forskjell på kabler og det har vel hvert "bevist" i mange år men de er nok ute etter og kverulere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste her inne,altså de som er mer intresert i hifi enn den vanlige mannen i gata vet at det er forskjell på kabler og det har vel hvert "bevist" i mange år men de er nok ute etter og kverulere.
    Jeg er totalt uenig med deg. Den vanlige mann har nok mer tro på kabelforskjeller enn de som har interesse for dette. Vi som har interesse har jo etterhvert fått med seg at det ikke finnes noen dokumentasjon på forskjeller og at de som hører forskjeller ikke klarer å bevise dette under kontrollerte former.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Jeg er totalt uenig med deg. Den vanlige mann har nok mer tro på kabelforskjeller enn de som har interesse for dette. Vi som har interesse har jo etterhvert fått med seg at det ikke finnes noen dokumentasjon på forskjeller og at de som hører forskjeller ikke klarer å bevise dette under kontrollerte former.
    Det er i allefall slik i mitt tilfelle, men jeg anser heller ikke meg selv som audiofil...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe kverulere?

Næ - jeg tror at de som hører forskjell på kabler gjør det.

Men jeg gjør ikke det, jeg klarer ikke en gang å høre forskjell mellom 160kbps mp3 og original cden. Ikke klarer jeg å høre forskjell mellom rca eller balanserte signalkabler mellom pre og effekt på mitt anlegg.

Nå kan det jo ha litt å gjøre med at jeg har jobbet med kabler - alt fra data til høyspent - i over 25 år. Man kan vel si at slikt voodo snakk om lysets hastighet, ekstra rent kobber og lignende ikke går hjem hos meg.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men å høre forskjell på kabler er jo ingenting, heller ikke å brenne inn eller spille inn kabler.

Les litt i denne tråden, her er det en skikkelig audiofil som hører forskjell på kablene når han rusler på teppet slik at kablene "lader" seg opp og ikke høres bra ut.

Det er det 12'e innlegget på denne siden:

Edge GCD i rotekroken

Noen har bedre hørsel enn andre, slik er det bare.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja alle har vel ikke like god hørsel, spesielt de som ikke hører forskjell på mp3 og cd.Har selv lastet ned mp3 i div kvalitet og det blir aldrig mere spilt på mitt anlegg.Når personer bytter ut kabler på sine komponenter så må de prøve og bevise at de hører forskjell!!! Lyver alle hifi"guruer" verden over? Lyver jeg når jeg sier at meg selv og min sønn hørte en kjempe forskjell på og bytte signalkabel mellom min receiver og effekt forsterker samt flere av mine venner!!! 99% av de som bytter kabler er jo som regel fornøyde, hører de da feil eller lyver de???

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Næ - jeg tror at de som hører forskjell på kabler gjør det.

Men jeg gjør ikke det, jeg klarer ikke en gang å høre forskjell mellom 160kbps mp3 og original cden. Ikke klarer jeg å høre forskjell mellom rca eller balanserte signalkabler mellom pre og effekt på mitt anlegg.
    Da jeg byttet ut de analoge RCA (lakrisene) fra Oppo'n til receiver med noen litt dyrere "dedikerte SA-CD" kabler, mener jeg å høre en "rene" lyd. Større oppløsning i lydbilde.

Men jeg kan ikke bevise det - ei heller var de nye kablene veldig dyre..... Lakrisene var en salig blanding av noe jeg hadde liggende fra før av.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja alle har vel ikke like god hørsel, spesielt de som ikke hører forskjell på mp3 og cd.Har selv lastet ned mp3 i div kvalitet og det blir aldrig mere spilt på mitt anlegg.Når personer bytter ut kabler på sine komponenter så må de prøve og bevise at de hører forskjell!!! Lyver alle hifi"guruer" verden over? Lyver jeg når jeg sier at meg selv og min sønn hørte en kjempe forskjell på og bytte signalkabel mellom min receiver og effekt forsterker samt flere av mine venner!!! 99% av de som bytter kabler er jo som regel fornøyde, hører de da feil eller lyver de???
    Jeg kaller ikke mine kristne kompiser for løynere, men jeg kan godt smile og riste oppgitt på hodet når de forteller om "Gud i himmelen"....
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men å høre forskjell på kabler er jo ingenting, heller ikke å brenne inn eller spille inn kabler.

Les litt i denne tråden, her er det en skikkelig audiofil som hører forskjell på kablene når han rusler på teppet slik at kablene "lader" seg opp og ikke høres bra ut.

Det er det 12'e innlegget på denne siden:

Edge GCD i rotekroken

Noen har bedre hørsel enn andre, slik er det bare.
    Jöss, har faktisk vurdert å linke til den tråden selv. Ganske ...interessant.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo tåpelig,komme med ville påstander om at folk ikke hører forskjell på kabler.Da blir det vel snart en diskusjon på at det ikke er forskjell på lyden fra div forsterkere/cd spillere/høytalere etc

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg kaller ikke mine kristne kompiser for løynere, men jeg kan godt smile og riste oppgitt på hodet når de forteller om "Gud i himmelen"....
    Godt sagt

Det å vite ut i fra fakta og det å tro utifra opplevelser er ikke det samme...

Det finnes ingen vitenskapelige beviser på at gud finnes, men det er masse dokumentasjoner og påstander om det. Noen som ser sammenhengen?

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •