Blindtest av signalkabler i siste Fidelity - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 131
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    jamen lag en tråd om journalistenes håpløshet da. Men det er jo ganske komisk igrunn siden du klager på fidelity, og samtidig aldri har kjøpt det.

Målinger sier ikke alt om et produkt, at en høyttaler har snorrett frekvensgang betyr ikke at den er fantastisk på alt, og at alle må kjøpe den. Man må lytte, så at det er mye subjektivt som skrives er ikke så rart da oppfattelsen av lyd og musikk i høyeste grad er subjektiv.
    Du har så rett så rett....

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    [Sitat:
    Opprinnelig skrevet av finvåg
    jamen lag en tråd om journalistenes håpløshet da. Men det er jo ganske komisk igrunn siden du klager på fidelity, og samtidig aldri har kjøpt det.

Målinger sier ikke alt om et produkt, at en høyttaler har snorrett frekvensgang betyr ikke at den er fantastisk på alt, og at alle må kjøpe den. Man må lytte, så at det er mye subjektivt som skrives er ikke så rart da oppfattelsen av lyd og musikk i høyeste grad er subjektiv.
    Du har så rett så rett....
    Han har ett godt poeng der...ops:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Han har ett godt poeng der...ops:
    Han har det.
    Husker at noen målte en ST-70 og kommenterte at resultatene var usedvanlig dårlige.. Og at strømforsyninga ble nesten regelrett slakta.

Interessant at denne fortsatt er en av de mest populære DIY-forsterkere.

Og jeg forstår det bare så godt

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Enkelt forklart: de fleste CD spillerne ute hos befolkningen i dag har ikke balansert utgang - er du uenig i det?
    For de som må ha fin TV og en drøss med spillekonsoller er nok dette utsagnet korrekt. For andre raringer som meg selv som ikke engang har en TV i huset stemmer det nok ikke. Alle mine CD spillere de siste 10-15 årene har hatt balanserte utganger :P

Du har selvfølgelig rett. Mye av det Fidelity skriver om er rettet mot et lite men entusiastisk publikum. Jeg syntes testen var informativ og artig uten at jeg løper ut for å kjøpe den beste kabelen av den grunn.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt forklart: de fleste CD spillerne ute hos befolkningen i dag har ikke balansert utgang - er du uenig i det?
    hehe neida, av alle vennene mine så har kansje dem med dyrest spiller en til kansje 1500-2000kr, og de fleste av dem ser på meg som ganske smårar som bruker så mye penger på lyd som jeg gjør, men dette blir kansje litt for mye OT

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det vel ikke vanskelig å enes om. Ikke så lite sært testobjekt nei, men ganske typisk Fidelity, selv om jeg bruker det selv. De tester skjelden CD spillere som koster under 10'. Helst bør de koste rundt 50'. Har lest de fleste utgavene de siste 2 årene - ikke kjøpt de selv med lånt på biblioteket. Er mer en virkelighetsflukt enn noe jeg har direkte nytte av, i det meste, med glanset papir - slik ukeblad er ment å være :-D .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "..Ikke så lite sært testobjekt nei.."
    At det er "sært" med balanserte ut-/innganger på HIFI-utstyr? Tror mange her inne på AV-FORUM er fullt balanserte og ikke føler seg som spesielle særinger..

AV-Forum er antakeligvis heller ikke gjenstand for særlig oppmerksomhet fra befolkningen "der ute" generelt.

Blant befolkningen er det vel snart nesten mer sært i det hele tatt å ha CD-spiller. Tipper de fleste har en rimelig DVD-spiller som fungerer som alt-i-ett-maskin. Og at de færreste har et aktivt forhold til lydkvalitet.
    Og at det i det hele tatt fins kabeldebatter tror jeg hoveddelen av befolkningen er helt ukjent med.
    Det er selvsagt helt greit at ikke alle har HIFI som hobby.

At balanserte kabler ikke er for "menigmann", som noen nevner, hva har det med saken å gjøre?

Fidelity er et hobby-/nisjeblad for HIFI-interesserte. Og må leses som det. Tror neppe de har som mål å bli et breddeblad for befolkningen generelt. Da hadde de sikkert dreid journalistikken i en helt annen retning.

Som f.eks Lyd og Bilde som tidligere var langt mer HIFI orientert, men som nå nesten ofrer mer spalteplass på mp3, "musikkmobiler", kameraer, printere etc. Lyd og Bilde var langt bedre dengang Knut Vadseth var med. Mulig det var denne endringen av journalistisk retning som gjorde at han nå driver Fidelity.

Forøvrig har Fidelity ofte tester av relativt rimelig utstyr. Ikke minst i en omfattende artikkel i hver utgave der de løpende tester utstyr for å optimalisere et komplett stereoanlegg til totalt maks 20K. Er det også dyrt dersom man har AV som hobby?

Men, dette ble også litt OT. (Men det er "min" tråd, så da tar jeg meg den frihet:-D )

Det er altså foretatt en blindtest der deltakerne hevdes å høre forskjell på balanserte signalkabler, samt at inntrykkene i hovedsak er sammenfallende blant deltakerne.
    Så kan man sikkert bruke masse vitenskapelig sjargong på å dissikere testen, men i bunn og grunn ender det vel opp i om man stoler på det som skrives eller ikke. Er det mer overbevisende med resultatet i en tabell med 100 ulike målinger, dersom man i utgangspunktet mistror bladet for å kun slikke annonsørene bak?
    Blir man egentlig noensinne overbevist uten selv å ha vært til stede?

Og hva har prisen på kabelen med saken å gjøre? Er ikke prinsippet som hyppig diskuteres hvorvidt det er mulig å høre forskjell på kabler? Og kan ikke i såfall en eventuell hørbar forskjell da også inntreffe i rimeligere prissegmenter?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kunne vel testet høytaler kabler i stedet - det er vel her de fleste diskusjonene går. Uansett hadde det ikke spilt noen rolle for skeptikerene da det har gjort seg opp sin mening. Det har vel også jeg selv om jeg hører til den leiren som mener at man kan endre lyden ved å skifte kabler. Har imidlertid ikke noen tro på at den dyreste kabelen nødvendigvis er best.

Men forstå meg rett. Jeg mener ikke å rakke ned på Fidelity. Hadde jeg ikke likt bladet så hadde jeg ikke leste de fleste nummer de siste årene. Dessuten fikk de meg til å kaste blikket på Xindak noe jeg ikke har angret et sekund.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    ... Uansett hadde det ikke spilt noen rolle for skeptikerene da det har gjort seg opp sin mening....
    Hva får deg til å mene det? Jeg har en mening for øyeblikket som baserer seg på at det ennå ikke er presentert overbevisende materiale som peker i retning av at det er forskjell på signalkabler eller høyttalerkabler. Med en gang overbevisende materiale er tilgjengelig som viser det motsatte endrer jeg mening. Synsing får meg ikke på noen måte til å snu.

Testen til Fidelity interesserer meg, og hvis de har objektive fakta å presentere så forholder jeg meg til det. Jeg har imidlertid ikke lest testen så jeg er fremdeles skeptisk.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hva får deg til å mene det? Jeg har en mening for øyeblikket som baserer seg på at det ennå ikke er presentert overbevisende materiale som peker i retning av at det er forskjell på signalkabler eller høyttalerkabler. Med en gang overbevisende materiale er tilgjengelig som viser det motsatte endrer jeg mening. Synsing får meg ikke på noen måte til å snu.

Testen til Fidelity interesserer meg, og hvis de har objektive fakta å presentere så forholder jeg meg til det. Jeg har imidlertid ikke lest testen så jeg er fremdeles skeptisk.
    Betyr det at du fortsatt bruker kablene som fulgte med i esken til CD-spilleren?
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD-spiller?? Har ikke det jeg.

Kino:
    Høyttalerkabler fra Biltema, 4kvmm og 2,5kvmm.
    Supra HDMI - 12 meter til projektor
    Supra HDMI - 1 meter fra DVD-spiller til receiver
    Clas Ohlsson Coax - 10 meter fra PC til receiver
    Better Cables - Silver Serpent - 3 meter til subbene

Stue:
    Clas Ohlsson HDMI - 5 meter fra TV til receiver
    Medfølgende HDMI - 2 meter fra CD HD-PVR til receiver
    Clas Ohlsson DVI - 2 meter fra DVD til receiver
    Clas Ohlsson Optisk - 2 meter fra DVD til receiver
    Clas Ohlsson Optisk - 1 meter fra Squeezebox til receiver

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    90% av det du nevner er digitalkabler - hvor det etter min formening er en umulighet at kabler spiller noen rolle.

Du har to forskjellige typer høyttalerkabler, jeg har ikke vært i stand til å høre forskjell på høytt. kabler, uten at jeg har testet det nevneverdig.

Men jeg kan ikke se en eneste analog audiokabel i oppsettet ditt. Det er her jeg mener jeg kan høre forskjell. Faktisk syntes jeg det ble hørbart bedre da jeg byttet ut kabelen som lå i esken på CD-spilleren min.

Dersom noe sånt ikke fins i oppsettet ditt, så er det vel vanskelig å be deg prøve selv.
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelen til subbene er jo analoge da. Har prøvd med superbillig phonokabel også uten at det påvirket resultatet hørbart. Men det blir selvfølgelig fryktelig vanskelig å høre bittesmå nyanser i så lave frekvenser også, så det beviser jo ingenting.

Jeg har tro på at det er forskjeller på signalkabler, men en signalkabel med tilstrekkelig skjerm, leder og terminering behøver ikke koste stort. Om en legger 1000-lapper i skjerming og spesielle ledere så mener jeg det ikke har noe for seg. Mulig Fidelity kan motbevise dette, men jeg har altså ikke lest artikkelen eller om testmetodene deres.

Det er forøvrig forskjell på digital-kabler, og noen kan godt være mer utsatte for støy enn andre. Termineringer er også viktig. Prisen spiller derimot omtrent ingen rolle.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    CD-spiller?? Har ikke det jeg.
    Der har vi det. Du mener en DVD gjør en god nok jobb slik at du kan høre forskjell. I kino'n har jeg kun DVD/Blu-ray/Digital forsterker og der har også jeg Biltema kabler - godt nok. I stereo'n derimot med CD spiller og analog forsterker fra Xindak, samt høytaler fra B&W, er det ingen problemer med å styre lyden dit jeg vil med å skifte høytalerkabler.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der har vi det. Du mener en DVD gjør en god nok jobb slik at du kan høre forskjell.
    Hæ? Høre forskjell på hva da? Hører jeg på musikk er det streamet lossless via digital kabel til receiver. Jeg hører forskjell på 128kb/s mp3 og lossless, men ikke på høyttalerkabler. Jeg har tro på forskjeller i lyd på forskjellige DAC'er og drivverk.

I kino'n har jeg kun DVD/Blu-ray/Digital forsterker og der har også jeg Biltema kabler - godt nok. I stereo'n derimot med CD spiller og analog forsterker fra Xindak, samt høytaler fra B&W, er det ingen problemer med å styre lyden dit jeg vil med å skifte høytalerkabler.
    Jeg sier ikke at du må blindteste, men hvis jeg skal bli overbevist så vil jeg se en gjennomført blindtest som påviser det du sier. Det er derfor jeg kalles skeptiker. Med en gang fakta ligger på bordet er jeg ikke lenger skeptisk, men velger å tro på fakta.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, kabeldebattene er gøye! Det skulle vært artig å rigget med en blindtest av balanserte signalkabler blandt skeptikere og ikke-skeptikere her på AVforum. De måtte gjerne også stille med egenproduserte kabler. Det er jo relativt lett å lage etter min mening relativt gode balanserte signalkabler.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke fakta kan egentlig bevise om du hører forskjell eller ikke?
    Lurer på om diskusjonen hadde gått på denne måten om Knut hadde skrevet at de ikke fant noen forskjell på kablene......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det bli ordentlig artig må skeptikerne arrangere en dobbelt blindtest for de som påstår å høre forskjell. Og en må gjerne teste både vanlige og balanserte signalkabler. Høyttalerkabler også.

Mange skeptikere påstås å ha bestemt seg på forhånd, og det må jo ikke ødelegge testens troverdighet i etterkant?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Hvilke fakta kan egentlig bevise om du hører forskjell eller ikke?
    Lurer på om diskusjonen hadde gått på denne måten om Knut hadde skrevet at de ikke fant noen forskjell på kablene......
    Var denne til meg??

Hvis det blir gjennomført en test som viser statistisk at det er overveiende sannsynlig at det er mulig å høre forskjell så er jeg overbevist. Resultatet vil vel også vise hvor store forskjellene faktisk er.

Hvorfor skulle Knut skrive at de ikke fant forskjell på kablene? Og hvorfor ville diskusjonen gått annerledes?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehehe dette var litt av en diskusjon,min sønn på 11 år har et billig anlegg bestånde av pioneer receiver/dvd spiller og dynavoice høytalere mens jeg har et anlegg til rundt 200 lapper og selv min sønn hører forskjell på bytte av kabler da spesielt signalkabler.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •