Bruke PN kabel som høytalerkabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke PN kabel som høytalerkabel?

har trekkerør fra hvert hjørne og til de to "tilhørende" hjørnene i stuen, og lurte på om pn kabel (slike som elektrikere bruker til strømledninger) er ok å bruke i disse rørene som høytalerkabel? Alternativet er å kjøpe noe på biltema... Vil kun bli brukt til bakhøytalerne om det spiller noen rolle.

Også tenker jeg å koble de til skruterminaler for bananplugger etc i hver ende (noen som vet om noen av tilslutningspanelene som eltek selger passer i standard veggbokser? eller som kan tilpasses for å passe der?) for å slippe å ha ledninger hengende ut av hull i veggene... Og dette er en stue og den vil nok bli ommøblert med jevne mellomrom og vil helst slippe å ha ledninger liggende rundt alle vegger slik jeg har nå... Eller vil 2 ekstrakoblinger (med bananplugger) ødelegge lyden helt i bakhøytalerne?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PN går fin-fint det.

Jeg har 2,5 mm til alle mine høyttalere og hører ikke forskjell på dette og diverse "dyr" kabel.

Det enkleste er å kjøpe vanlige Elko dekklokk, og borre 2 hull i dem for banan plugger, fungerer kjempefint.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Det enkleste er å kjøpe vanlige Elko dekklokk, og borre 2 hull i dem for banan plugger, fungerer kjempefint.
    :shock: Det var like genialt som det var enkelt! At jeg ikke har tenkt på det før! Godt tips å ha i bakhodet for fremtidig hjemmekinobygging.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Takker! Det var det jeg trodde og håpet på

Men er ikke helt sikker på om jeg skjønte denne helt, selv om Roffe tydeligvis gjorde det... ops:

Kan du være så snill å forklare litt mer i detalj hva som trengs og hvordan det skal være?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker bare et standard dekklokk (blindlokk) til koblingsboksen:

Og bruker lokket som basis for et sett banankontakter (må borre hull i dekklokket for å få montert disse):

Bare en tanke... Det kan lønne seg å bruke annen kabel enn standard strømkabel, så en evt installatør ikke tar feil av høyttalerkablene dine og 230V-kablene. Jeg ville også holde nettvarket av rør og koblingsbokser og rør for høyttalerkabler separat fra nettverket for 230V (altså ikke la 230V-kabler gå i samme rør eller bokser som høyttalerkablene.)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Bare en tanke... Det kan lønne seg å bruke annen kabel enn standard strømkabel, så en evt installatør ikke tar feil av høyttalerkablene dine og 230V-kablene. Jeg ville også holde nettvarket av rør og koblingsbokser og rør for høyttalerkabler separat fra nettverket for 230V (altså ikke la 230V-kabler gå i samme rør eller bokser som høyttalerkablene.)
    Ahh, da skjønte jeg det bedre ja ops:

Det er egne trekkerør og veggbokser for høytalerkablene, så burde ikke være noe problem... Tenkte å gjøre det veldig enkelt for meg selv, og få elektrikeren til å trekke kablene i de rørene også når han er i gang... Han vet at de er for høytalere, så han klarer sikkert å la være å koble noe strøm inn der...

Er så mange veggbokser i stuen nå (høytaler, anntenne og nettverk i tillegg til strøm overalt), at kona kommer vel til å freake helt ut når hun ser resultatet... hehe

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    anbefaler STERKT å bruke annen kabel.
    pn bør være bannlyst i en hifi anlegg

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    anbefaler STERKT å bruke annen kabel.
    pn bør være bannlyst i en hifi anlegg
    Har du testet? Det er jo ikke noe i veien med kobberkvaliteten i en PN heller da.

Newcomer Freddy sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som måtte tvile på kvalitetene i PN kabel eller andre typer strømkabler er det jo ikke værre enn å kjøpe noen meter og teste selv. Dyre er de i hvertfall ikke.

Les ellers tråder om EKKJ eller grøftekabel her på forumet. Der er det en hel del diskusjon rundt dette temaet.

- Freddy 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •