Mye og hente på ny høyttalerkabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 17 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 332
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mye og hente på ny høyttalerkabler?

Har en Yamaha rxv1800 og B&W DM684 og en HTM62 senter.
    Vil jeg ha merkbart mye og hente på og bytte HT kabler?

Pr i dag har jeg bare Clas Ohlson kabler, 4mm2 og kjører Bi-amping.
    Har tenkt litt på nye kabler men gidder ikke det hvis det ikke er mye og hente.
    Hadde i tilfelle tenkt og bruke ca 1000-1200kr på bortimot 10 meter.
    Bananplugger har jeg så det trengs ikke.

Og hvis noen har noen gode tips tas det imot med takk, både brukt og nytt

PS:hver kabel til fronter må være minst 2 meter lange og senter burde være 1,3m.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lån med deg hjem noe fra en lokal hifi butikk. Om du selv synes det er verdt 1000-1500kr så kjør på. Om ikke, behold Clas Ohlson kablene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    ...Har tenkt litt på nye kabler men gidder ikke det hvis det ikke er mye og hente...
    Du vil finne mange meninger her inne. Noen som mener at det er store forskjeller, noen som mener at det er moderate forskjeller, og noen som mener at det ikke er noen forskjell.

Debatten har vært ført i 20 år uten at man har blitt enig.

Dersom du har lyst til å prøve, og får låne hjem to kabler så kan du gjerne gjøre det. Prøv å få kona eller en kamerat til å bytte mellom kablene, kom så inn i stua og prøv å vurder om den har endret seg til det bedre eller verre. Dersom du ikke greier å avgjøre at lydkvliteten har blitt bedre med de dyre kablene uten å vite hvilken som er innkoblet så ville jeg ha levert dem tilbake og levd lykkelig noen kroner rikere.

-k

Newcomer -Tor- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med kabler er det mange som har meninger om, der noen mener at det hjelper og andre ikke.

Det eneste jeg kan si er at du selv prøver det ut og hører om det hjelper på ditt oppsett.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg signerer på innlegget til knuti!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg prøve det.Vet om en som har noen kabler jeg kan låne for og se om det er noe vits.Men uansett hadde det vært fint med kabler som så litt tøffe ut da

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter også opp om forslaget til knutinh!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Jens123...
    Prøv deg litt frem her, hvilket inntrykk du har av kabler er veldig individuelt.
    Enten hører du noe. Eller ikke....

Newcomer -Tor- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tøffe kabler

Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    Da får jeg prøve det.Vet om en som har noen kabler jeg kan låne for og se om det er noe vits.Men uansett hadde det vært fint med kabler som så litt tøffe ut da
    Du kan jo titte på disse kablene fra viablue, ser litt tøffe ut. Men det er ikke sikker at lyden blir noe bedre i forhold til de kabler du har i dag. Det kommer helt ann på dine ører:-D

Xtreme-Cable - SC-4 Single-Wire Høyttalerkabel

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største 'hørbare' forskjellen er den du opplever når du betaler akkurat 'litt mer' enn du egentlig følte du hadde råd til. Med entusiasme i blodet blir lyden svært mye bedre. Fenomenet kan best forklares med placebo-effekten, altså hvilke forventninger du har til produktet.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Fenomenet kan best forklares med placebo-effekten, altså hvilke forventninger du har til produktet.
    :roll:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    :roll:
    Hvilket alternativ beskriver best din reaksjon:

A. Jeg tenkte virkelig ikke på placebo-effekten når jeg selv kjøpte alt for dyre høyttaler kabler. Nå angrer jeg meg virkelig. Skjegget i postkassa, altså.

B. Dette var en håpløs kommentar. Selvsagt er det ikke placebo-effekten som gir god lyd. Placebo-effekten er noe kun de mest lettlurte faller for.

C. For en tulling, på ALLE områder..

Så hva blir det til?

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler er mojjo! Det blir alltid splid blandt diskusjonens deltagere, det går bare ikke an å være enig.

Min erfaringer er at kabler kan ha mye å si, men det avhenger også av endel ting:

1: Hørselen må selvfølgelig være god, høreapparat ække noen suksess.
    2: Anlegget bør være av en viss standard, en kabel er ikke en forforsterker og vil i forhold ha minimal effekt.
    3: Om du har et superduperbra anlegg som låter rævva vil ikke kabler hjelpe.
    4: DET ER HELT OPP TIL DEG OM DET ER VERDT DET! Mine teori er enkel, absolutt alle produkter i kjeden etter selve cd'en (eventult filen på pc1) har en påvirkning av lyden i større eller mindre grad. Om du bytter kabler og føler selv at det låter bedre, så er det verdt det. Husk at uansett hva andre sier - proffer, selgere eller amatører - så er det ditt anlegg og den eneste som egentlig har rett til å si noe om det er verdt å kjøpe dyrere kabler, ja det er deg som skal betale for de og høre på anlegget

Selv fulgte jeg i akto sine "kabelspor" når jeg byttet ut mine nordost frey ht kabler. Better cables koster en slikk og ingenting i forhold, men de duger mer enn godt nok enn så lenge. Så lenge kablene har god skjerming, godt tverrsnitt, god kvalitet på plugga (jævelig irritabelt når kontakte utvider seg og mister grepet) og prisen er god, så kjør på
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, kabler er moro. Og det er klart det blir sterke meninger når mange her har kjøpt svært dyre kabler. Det blir fort opphisselse når man 'sverger' å ha hørt 'enorm' forskjell bare for senere å få i trynet at kabler ikke har noe å si.. Men hva vet jeg, kanskje er det stor forskjell ?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    J...å ha hørt 'enorm' forskjell bare for senere å få i trynet at kabler ikke har noe å si.. Men hva vet jeg, kanskje er det stor forskjell ?
    enorm\stor forskjell er en meget subjektiv beskrivelse. La oss si det slik at du setter inn en ny forforsterker og bassen blir ørlite grann strammet opp, mellomtonen blir enda litt frodigere og diskanten enda litt roligere, du synes dette er en gigantisk (<- satt på spissen) forskjell fra tidligere, mens naboen din synes det var en bitteliten forskjell. Noe fasitsvar på hvor stor forskjell en kabel gjør nekter jeg å tro at finnes, men det ville jo ha vært litt lettere om folk kunne slå seg til med ro at (1) folk har forskjellig oppfatning av beskrivelsen stor forskjell og (2)om man mener at kabler er tull eller at man mener at kabler selve nerven i anlegget så er et fortsatt subjektivt. Så sant ingen proklamerer "dette er fasiten, dere er noen duster som sier meg imot"
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    enorm\stor forskjell er en meget subjektiv beskrivelse. La oss si det slik at du setter inn en ny forforsterker og bassen blir ørlite grann strammet opp, mellomtonen blir enda litt frodigere og diskanten enda litt roligere, du synes dette er en gigantisk (<- satt på spissen) forskjell fra tidligere, mens naboen din synes det var en bitteliten forskjell. Noe fasitsvar på hvor stor forskjell en kabel gjør nekter jeg å tro at finnes, men det ville jo ha vært litt lettere om folk kunne slå seg til med ro at (1) folk har forskjellig oppfatning av beskrivelsen stor forskjell og (2)om man mener at kabler er tull eller at man mener at kabler selve nerven i anlegget så er et fortsatt subjektivt. Så sant ingen proklamerer "dette er fasiten, dere er noen duster som sier meg imot"
    Jeg synes du er inne på en fin tanke her. Men så er det da slik at 'noen' må kunne mene 'noe'. Når det gjelder høyttalere og forsterkere så er det liten tvil om at man kan hevde at høyere pris generelt sett gir høyere kvalitet. Merk deg at jeg nå sier 'kvalitet' og altså ikke subjektiv lytteopplevelse. Den subjektive opplevelsen er mye mer nyansert og subjekt for mening. Kvaliteten derimot sier noe om f.eks. hvilket frekvensområde, hvor mange watt, etc etc.

Hvilke slike objektive kriterier og verdier har vi når det gjelder kabler?? INGEN (ingen 'særdeles' viktige..).

Interessant..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    ... (2)om man mener at kabler er tull eller at man mener at kabler selve nerven i anlegget så er et fortsatt subjektivt.
    Preferanser er et spørsmål om smak. Evnen til overhodet å høre forskjell er ikke et spørsmål om smak.
    Så sant ingen proklamerer "dette er fasiten, dere er noen duster som sier meg imot"
    Jeg synes man skal tiltale de man diskuterer med på en høflig måte. Men høflighet betyr ikke at man må godta alt de sier som absolutte sannheter.

-k

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstreme meninger er motbydelig. 'Dette er fasiten'-holdninger gjør meg uvel. Så er det sagt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan man heller si: 'dette er fasiten for meg'

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Jeg synes man skal tiltale de man diskuterer med på en høflig måte. Men høflighet betyr ikke at man må godta alt de sier som absolutte sannheter.

-k
    jeg støtter den!
    -------
    Mvh
    Rune

Side 1 av 17 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •