Mye og hente på ny høyttalerkabler? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 17 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 332
    Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hvorfor ikke måle alt da kunne du kunne målt deg fram til den perfekte lyden?
    matching av ustyr blir da helt bortkastet.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    matching av ustyr blir da helt bortkastet.
    Det er en god del hifi folk som bruker måling for å teste utstyr. Men det vanligste er vel at man selv bruker måleinstrument for å kalibrere suben?

Hvorfor spør du sikkert da? :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min mening om det er det jeg ikke klare å høre med øra trenger jeg ikke å måle, målinger har jeg klart meg godt uten i mange år. begynne å måle kabler som jeg hører godt forskjell på, blir da litt meningsløst, like meningsløst som å måle resten av utstyret.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min mening om det er det jeg ikke klare å høre med øra trenger jeg ikke å måle, målinger har jeg klart meg godt uten i mange år. begynne å måle kabler som jeg hører godt forskjell på, blir da litt meningsløst, like meningsløst som å måle resten av utstyret.

ENIG!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt - bryr man seg ikke om hva målinger vil fortelle deg så er det ingen vits i å legge ned tid på det heller.

Andre kan med fordel benytte seg av lydtrykksmåler for å finne vanskelige forhold i rommet og bruke akustikktiltak slik at man får et mye bedre lydbilde.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En produsent som påstår at en kabel er bedre på bass enn en annen bør kunne dokumentere dette med målinger av kabelen. Da slipper du og jeg å synse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, dette har visst utviklet seg til en skikkelig kabeldiskusjon...

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått svar på det du lurte på egentlig??

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fra nå av blir det bærbar cd spiller og kosspropper. ingen kabler8)
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uten tvil mange meninger om dette temaet. Noen spør seg om det ikke finnes objektive måter å finne ut om forskjellige kabler gir særlig forskjellige utslag. Da det er få tilfredstillende svar bør man etter min mening være noe skeptisk til temaet. Uansett, når det gjelder hva som bør være prioritert rekkefølge mtp hvor mye man skal legge i komponentene som skal til før lyden når øret så er mitt tips:

1. Høyttalere (lager tross alt den lyden vi hører)
    2. Forsterker(e) (gir høyttalerne det de skal jobbe med)
    3. Lydkilde (som er utgangspunktet for hele prosessen. En dårlig innspilling kan ikke 'briljere' uansett, men selvsagt forbedres av de ovenstående. Liker man live-recordings så bør man hensynta egenskapene til slike innspillinger)
    4. Avspiller (leseren av kildematerialet)
    5. Kabler (formidler mellom komponenter, men sannsynligvis ikke det kritiske ledd)

Sørg for å avpasse kostnader/kvalitetsgrad i denne rekkefølgen så tror jeg de fleste blir fornøyd.

Ta utgangspunkt i høyttaleren (noen vil si forsterkeren) og arbeid deg gradvis videre ned på listen slik at det hele 'matcher' nogenlunde. Da tror jeg man får optimalt resultat også ut i fra et kostnadsperspektiv.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med stapedius her. Det forutsetter at det er samme akustikken en er i, ellers kan jo også akustikken forandre lyden svært mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kftosberg: ja jeg har egentlig det.Får låne meg noen kabler og foreta en blindtest og se om jeg hører forskjell.Takker alle som har deltatt for gode svar

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker selv 2.5mm2 biltemakabler og er fornøyd med det.. hadde selvsagt vært morsomt å prøve noen såkalte kvalitetskabler og se om man merker forskjell, men min oppfatning er at det bare er tull med mindre du har mye dyrere og mere fintspillende høytalere enn det jeg har

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stol nå endelig på dine egne ører. Mener jeg. Hører du forskjell, så føler du forskjell mener jeg. ..og; følelsen er selvsagt en del av opplevelsen. Placebo-kortet kan kastes i begge retninger. Den som føler seg truffet holder kjeft, mens den andre er en idiot. Slik er det alltid.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    Jeg må bare spørre om noe, etter å ha lest halve tråden her. Jeg har ikke særlig mye peilig på dette, men hvorfor er det slik at man ikke kan gi et fasit svar på om dyre kabler er bedre enn billige?

Jeg mener, er det ikke mulig og sende inn noe i ene enden og måle hva som kommer ut i andre, og derret sammenligne resultatet fra flere forskjellige kabler billige og dyre. Burde man ikke da få et resultat som er en fasit? Enten er det en forskjell ellers så er det ikke en forskjell?
    Verden er nettopp slik du beskriver. F.eks. kan rånere kan krangle alt de vil om hvem som har mest ponnier og ta så mange testturer i hverandres biler de vil, uten å egentlig bli noe klokere på hvem som vrinsker mest. Eneste måten å få noe svar på hva som er reel effekt er å måle på testbenk. En litt interessant analogi i samme temaet er kablene som finnes i alle doninger med tennplugger. Om det hadde vært et rykte på gaten om at tjukkere kabler til pluggene gir mer effekt i motoren ville ikke ryktet hatt noen verdi uten å teste hestekreftene i praksis på benken. Tilsvarende tester har vært gjort mer enn nok ganger med lyd til å konkludere at det ikke er forskjell på kabler i normal bruk på normalt fungerende utstyr. De sistnevnte forbehold er ekstremt viktig å understreke. Det finnes situasjoner hvor kabler kan utgjøre forskjell og det er utvilsomt folk som har opplevd slike situasjoner. Det er unntakene, ikke regelen. Kabler skal i utgangspunktet ikke ha noen lyd til eller fra. Om det ER forskjell på kabler er det på tide å finne ut hva som er feil..

På tide å minne om hvor lett det er å påvirke sanseinntrykk med viljen. Er for all del ihuga tilhenger av tester av alle slag, gøy å få noen pekepinner på hva som egentlig skjer. Men det er selvfølgelig ørene som brukes i praksis, som for alle andre. Tar stadig vekk meg selv i å høre innbilte forskjeller. Hadde for en stund siden en slik episode med en knapp på en av boksene som jeg hadde flippet frem og tilbake i et par år og gjort meg opp en mening om hvordan det hørtes ut. Selv om det målte helt vanvitig lite var det nå en forskjell å måle, så jeg regnet med jeg kunne høre det. Nevnte det på et forum en gang og fikk tyn for å komme med innbilte påstander, for det skulle visst ikke være mulig å høre forskjell egentlig. Laget to klipp og kjørte blindtest-program på dem. Ble fort litt flau da jeg ikke klarte å høre noen som helst konsekvent forskjell! Var ren og skjær gjetning, selv om jeg følte helt sikkert at jeg hørte en forskjell. Slik er ørene laget og det er ingenting i veien med det. Det betyr bare at det ikke er mulig å trekke noen faste konklusjoner fra hva ørene sier uten å bruke systematisk testing av påstandene.

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Men det finnes visse som har en hørsel som uten problemer overstiger selv det mest nøyaktige måleinstrument!
    Hørsel er utvilsom helt fantastisk! Men påstanden over stemmer ikke. Vanlige mikrofoner er mer sensitiv enn den menneskelige hørsel. Ta et opptak av hvilket som helst "stille" rom, blås opp nivået og hør detaljer du ikke ante var der. Forresten en utmerket måte å lete etter små irriterende ting som susing fra aircon eller during fra elektriske apparat. Ofte er det slik med støy på grensen til hørbart at det ikke er nok til å bli bevisst oppmerksom på det, men at det fortsatt føles bedre når det forsvinner. Dette minner meg om gamle postordrekataloger der det ofte var reklame for Whisper 2000 eller hva det nå het, "spioner på naboen som hvisker" utstyr som skulle gi folk superhørsel. Testutstyret/visningsapparatene som kobles til mic/kabler/forsterkere etc er per definisjon alltid mulig å gjøre et par hakk bedre enn vanlig musikkutstyr. (fordi det ikke skal slippe gjennom musikk, bare måle) Så både instrumenter for å fange lyd fra luften og vise elektroniske signaler er bedre enn hørselen.

De nyeste radioteleskop oppsettene kan snappe opp signaler som er like svak som en mobilsamtale fra Venus. Partikkeldetektorer får med seg eksistensen til subatomiske duppeditter med levetid på under brøkdelen av et sekund. Lyd er old school i forhold. Med dette i bakhodet er det vel ikke så veldig vanskelig å se for seg at det er mulig å måle lyd med tilstrekkelig presisjon til å overgå bruksområdet - den menneskelige hørsel..?

Det ene utelukker ikke det andre, tvert i mot bygger de opp om og støtter hverandre. Begge deler brukes for å kvalitetssikre lydteknikk. Når ting måler ganske likt er det svært vanskelig å gjette seg frem til hva som låter best. Det er en subjektiv vurdering. Når ting måler kvantitativt forskjellig på støy/vreng/etc er det derimot lett å si hva som ER best, uavhengig av hvordan det låter.

Det store magiske trikset som målinger garantert kan gjøre uansett hva man velger å tro om måleresultatene, er å si om to ting er identisk eller ei. I lydteknikk er det et konstant overhengende spørsmål. Enhver endring på lyden er i utgangspunktet uønsket. Å sjekke for likhet på inn/utgangene til et system (enten det er komplekst som en forsterker eller simpelt som en kabel) er første bud for å finne ut hva som skjer. Om det er likt på begge sider av systemet finnes det ikke egenlyd i enheten. Slik tilfellet normalt er med kabler.

Mvh.

Andreas Nordenstam
    .. mastering

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....men fortsatt så er det jo den menneskelige hørsel som avslører sånne ting.
    Er en viss forskjell på en ett studio og ett øre, Nordenstam... Der kan du gå inn på ett opptak og forsterke det som har blitt opptatt. At dette tilsier at mikrofonen er ett bedre lytteinnstrument enn stiller jeg meg tvilende til, for hvis man lager ett opptak, så vil det alltids låte annerledes enn "in real-time".
    Mikrofonen, tett opp til vokalistens munn vil jo avsløre leppelydene som er.
    Den menneskelige hørsel er ett interessant instrument, og blitt til gjennom evolusjon over flere millioner stadier, fra ape til cro-magnon og opp til nå...
    Derfor stoler jeg mere på ørene enn en mikrofon.

Hadde det vært slik at kabler ikke låter forskjellig, hvorfor gjør ikke komponenter det samme?? De består jo bare av ledere med forskjellig funksjon, som enten forsterker ett signal eller demper... Og om ledere kun leder strøm og ikke har noen innvirkning på lyden, hvorfor skulle det da være noe annerledes her?

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det at kabler funker helt greit uansett hva du velger, men det er nok "indre kjänslan" det står på, kan også kalles "placebo-effekt".

Men på en annen side, hvorfor skal man kjøpe høyttalere til 15-20 000 kr, og gå på biltema/clas ohlson og kjøpe høyttalerkabler? De fungerer sikkert, men du er aldri 100% sikker på at kablene ikke "farger" lyden.

Jeg har selv noen Proson-høyttalerkabler, 4mm2.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Men på en annen side, hvorfor skal man kjøpe høyttalere til 15-20 000 kr, og gå på biltema/clas ohlson og kjøpe høyttalerkabler? De fungerer sikkert, men du er aldri 100% sikker på at kablene ikke "farger" lyden.
    Jeg ser helt klart poenget ditt, men må poengtere at det finnes liten tvil om at det er kvalitetsforskjeller mellom høyttalere (altså uansett hvilken kabel man bruker til sammenligning).

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er kabelskeptiker, men har aldri testet. så skal ikke komme med noen påstander. Men jeg har et par spørsmål, til "kabelnissene"
    1. Hvorfor brukes det også helt "normale" (av den billige typen) kabler inni høytalere til 20.000- og opp, å Ikke bare i billige høytalere?
    1. Hva er forskjellen på kobberet i en dyr vs en billige kabel?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alphamale

fra nå av blir det bærbar cd spiller og kosspropper. ingen kabler8)
    Blir vel lite lyd i ørene dine uten kabel fra den bærbare til proppene.........

"Pausesymfonien", av Grieg?

Side 9 av 17 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •