Mye og hente på ny høyttalerkabler? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 17 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 332
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg vil nå egentlig mest ha litt dyrere høyttalerkabler enn det du får på biltema på grunn av at de ser j***a barske ut, eller at de ser penere ut. Ikke at jeg hører så forferdlig mye forskjell om noen forskjell i det hele tatt.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Og så skal du/dere slakte meg nok engang pga mangel på kunnskap innen elektrisitet..OKAY!HEHE Så i frykt for og bruke mine egene ord på dette..noe som ikke har fungert med hell tidligere, så bruker jeg klippe lime funksjon...
    So how does it work?
    The Nordost VIDAR is a professional grade tool designed to condition audio and video cables for optimum performance. The concept of cable burn-in is well known, as cables sound better when used in a system for a period of time. This is due to changes which occur in the conductor and the insulation material. New cables often have very high levels of electrical charge caused by the production process. This can often result in new cables sounding brittle, bright, and lacking in detail. These charges must be neutralized if a cable is to ever perform optimally.
    Jeg skal ikke skuffe deg, så jeg skal ofre noen minutter på å jekke ned VIDAR et par hakk, for det syns jeg behøves. Det første avsnittet her antyder at en ny kabel har en evne til å lagre ladninger, og det er det samme som å si at den i større eller mindre grad oppfører seg som en kondensator. Om det hadde vært så enkelt å endre elektriske egenskaper på en komponent som å sette på en spesiell spenning, så hadde det vært mildt sagt utfordrende å jobbe med elektronikk. Jeg har lært en del av dyktige forelesere, men aldri hørt om at dielektrikum/isolasjon og ledere kan endre egenskaper på denne måten.

The VIDAR combines three different functions all in one operation:

* It neutralizes charges that build up around the cables and the insulation
    * It provides a very wide band and deep conditioning into the conductor core, which produces changes in the way signals pass through the metal.
    * It ultrasonically conditions the surface of the conductors.
    Deep conditioning, hvorfor tenker jeg på plutselig på en reklame for hudkrem? Dette høres jo imponerende ut, men bare hvis man spiser det rått.

The VIDAR is constructed using the highest quality parts. Each conductor is fed by a bridge mode amplifier. It uses a total of 44 amplifiers in its circuitry. Each amplifier is held at a very precise voltage. The circuit is designed so that there is no difference in voltages between any of the amplifiers.
    Gratulerer med spenningen. Hvorfor?

The VIDAR uses a proprietary combination of composite and complex signals to condition the cables. Parts of the signal oscillate at ultra-low frequencies, while other parts are in ultra-high ranges which extend beyond the range of video frequencies. The signal bounces in a ping-ping ball-like fashion from one end of the cable to the other. During the burn-in process, ultra-low frequencies penetrate deep into the core of the cable. The ultra-high frequencies zip along the surface. This method of signal transmission sets up beat harmonics, or heterodynes, between the two complex waveforms. In the digital domain, this would be referred to as aliasing products. These beat frequencies penetrate all layers of the cable.
    Her begynner det å bli interessant. For det første er aliasing noe helt annet, og man har det kun i den digitale verden, så å dra paralleller er meningsløst ettersom aliasing ikke har noe med saken å gjøre. Men da har man ihvertfall fått inn et avansert uttrykk til, hva nå enn det måtte ha for seg.

Heterodyning er fenomenet som oppstår hvis man har to signaler som mixes/multipliseres med hverandre. Resultatet er nye frekvenskomponenter med frekvenser lik henholdsvis summen og differensen av frekvensene som mixes. Dette utnyttes feks på radio. En høgfrekvent bærebølge (signal) multipliseres med et lokalt signal i radioen (oscillator), og man kan dra ut den lavfrekvente informasjonen man til slutt vil ha ut på høyttalerne. I en radio har man utvalgte komponenter (transistor osv.) for å få til akkurat dette. At en kabel, som jo er passiv, hadde denne egenskapen er for meg ukjent, tar jeg feil håper jeg på å bli korrigert.

Atpåtil sies det ingenting om hvordan dette tilsynelatende skal endre kabelens egenskaper.

The design of the circuitry also has a unique feature which drives electrons above the conductor into the dielectric (or insulation) area. The VIDAR not only sends ping pong signals along the cable, it also sends a similar signal from the center core to the outer shield in the case of interconnect cables. This function neutralizes the electrical charges discussed above.
    Javel. Må bare bøye meg i støvet og si at disse gutta her enorm kontroll på elektronene sine.

So... What does that all mean to me?
    The end result of conditioning cables with the Nordost VIDAR is improved soundstaging, increased detail, and an overall more musical presentation. The VIDAR can burn in any digital audio, analog audio, or video interconnect with an RCA, XLR, or BNC connector, speaker cable, and tonearm cable. Can't do power cords, sorry.
    "What does that all mean to me?" Er det nå man skal føle seg dum fordi man ikke var med på alle de avanserte uttrykkene og spise produsenten sin konklusjon rå? Ja det er vel dessverre det.. :\

Midt oppi denne lesningen er det lett å glemme hva man faktisk leser om, men det jo greit å ha i bakhuet hva man argumenterer for. Man argumenterer for hvordan denne prosedyren skal gi bedre lyd. Men hva har egentlig det som skrives med lyd å gjøre? Slik jeg ser det; fint lite.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo veldig merkelig at de ikke har mulighet for å kjøre strømkabelen med Vidar da.

Der er det jo kanskje mest å hente har jeg nesten forstått?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man får visst kjørt strømkabel på den siste versjonen har jeg hørt...Ringte til Soundgarden og de sa at dette var mulig...

Og da spurte jeg litt om hvordan Vidar virker i samme slengen. Han forklarte det enkelt og greit.

Vidar kjører masse strøm igjennom de forskjellige kablene over lengre tid, slik at det skal bli letter for strømmen og finne veien igjennom kablen etter den er innbrent.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklaringene er tildels hysteriske innimellom. Hva om en beviste et fenomen før en begynte å forklare dem?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Forklaringene er tildels hysteriske innimellom. Hva om en beviste et fenomen før en begynte å forklare dem?
    Jeg kan ikke si noe annet enn at jeg hører forskjell...for meg er det bevis nok.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når forklaringene til produsenter og selgere av slike produkter er så langt bort i natta, så stoler jeg likesom ikke helt på at produktet skal gi meg noen gevinst. Trist at det skal være nødvendig å lyve (om enn ubevisst) for å selge et produkt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du ikke prøve det for morro skyld og se om du opplever noen forbedring...
    ikke bare tvile på at det ikke virker...

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vidar kjører masse strøm igjennom de forskjellige kablene over lengre tid, slik at det skal bli letter for strømmen og finne veien igjennom kablen etter den er innbrent.
    Kjedelig men morsom forklaring, det produsenten skrev var ihvertfall litt spenstig. Ser nå for meg strøm totalt uten retningssans. Strøm med bind for øynene som vandrer rundt i kabelen og stanger i dielektrikumet og banner :|

Beklager, men usaklige forklaringer kan gi usaklige reaksjoner.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv det sier jeg bare..kan godt hende at forklaringen ikke helt henger på greip,hva veit jeg. Men det virker ihvertfall..og det er verdt pengene...

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye koster apparatet?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    Hvor mye koster apparatet?
    aner ikke....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utførte akkurat en blind test sammen med mine kamerater her hjemme en kveld..Hørte på det meste vi hadde..og vi konkluderte med at forskjell var det..
    Skulle nesten ha tatt et bilde, der vi satt med bind forran øya..ganske så komisk..
    Har jeg forstått det riktig hvis denne blindtesten ble gjennomført ved at en av kameratene dine byttet kabel, sa hvilken kabel som nå ble benyttet, og så gikk og tok på seg bind for øya...? :-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da har du ikke forstått det riktig...hadde en medhjelper som hele tiden byttet for oss..

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som lager kabler, hvordan går de frem? Jeg mener, de kan jo ikke måle seg frem til forskjellige lydsignaturer så da må de bare gjette seg frem? Eller prøve og feile?

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare spørre om noe, etter å ha lest halve tråden her. Jeg har ikke særlig mye peilig på dette, men hvorfor er det slik at man ikke kan gi et fasit svar på om dyre kabler er bedre enn billige?

Jeg mener, er det ikke mulig og sende inn noe i ene enden og måle hva som kommer ut i andre, og derret sammenligne resultatet fra flere forskjellige kabler billige og dyre. Burde man ikke da få et resultat som er en fasit? Enten er det en forskjell ellers så er det ikke en forskjell?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EldarH
    Jeg må bare spørre om noe, etter å ha lest halve tråden her. Jeg har ikke særlig mye peilig på dette, men hvorfor er det slik at man ikke kan gi et fasit svar på om dyre kabler er bedre enn billige?

Jeg mener, er det ikke mulig og sende inn noe i ene enden og måle hva som kommer ut i andre, og derret sammenligne resultatet fra flere forskjellige kabler billige og dyre. Burde man ikke da få et resultat som er en fasit? Enten er det en forskjell ellers så er det ikke en forskjell?
    Dette er korrekt observert!

Men det finnes visse som har en hørsel som uten problemer overstiger selv det mest nøyaktige måleinstrument!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er slettes ikke gitt att dyrest kabel låter best, har i mange oppsett valgt rimlig kabel framfor dyr for å få den beste lyden, og begynne å måle lyd kvalitet og forskjeller på kabler, cd spillere, forsterkere, høytallere, vil aldri gi noe fasit eller svar på god lyd, det har vi heldighvis bedre redskap til nemlig øra.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    det er slettes ikke gitt att dyrest kabel låter best, har i mange oppsett valgt rimlig kabel framfor dyr for å få den beste lyden, og begynne å måle lyd kvalitet og forskjeller på kabler, cd spillere, forsterkere, høytallere, vil aldri gi noe fasit eller svar på god lyd, det har vi heldighvis bedre redskap til nemlig øra.
    Cd-spillere, forsterkere og høytalere bruker selvsagt måling som verktøy for å oppnå best mulig lyd - Hi Fidelty! Så kan man heller diskutere om en rak frekvenskurve er det som låter best etter ens egen smak

Det er kun når det gjelder kabler at dette fenomenet oppstår!

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ment bare å måle kablene jeg, ikke cdspillere, forsterkere og høytalere. Vist du måler 20 kabler og alle gir akkurat samme resultat på måleinstrumentet i andre enden av kabelen så er det jo bare utseende på kabelen som spiller noen rolle.

Side 8 av 17 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •