Mye og hente på ny høyttalerkabler? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 17 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 332
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    MÅ ikke være dyrt å høre forskjell heller
    Dette er et veldig godt poeng i kabeldebatten. Det er ikke nødvendigvis slik at en dyr kabel passer bedre for deg i ditt oppsett enn en billig.
    Tweeking med kabler bør man uansett ta etter at man føler at høyttalere og all elektronikk er på plass. Skjæring på dette området vil ikke kunne rettes opp med et kabelbytte
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Dette er et veldig godt poeng i kabeldebatten. Det er ikke nødvendigvis slik at en dyr kabel passer bedre for deg i ditt oppsett enn en billig.
    Tweeking med kabler bør man uansett ta etter at man føler at høyttalere og all elektronikk er på plass. Skjæring på dette området vil ikke kunne rettes opp med et kabelbytte
    Helt enig, Devilej. Kilde, forsterkere etc. betyr selvsagt absolutt mest. De KAN man matche nogenlunde uten å tenke på kabler.
    Deretter kommer krydderet, som bl.a innebærer valg av kabler.

..og prisen må da være opp til den enkeltes vurdering. Den som er placeboutsatt skeptiker kan gjerne velge biltema og ikke høre forskjell, mens den som er placeboutsatt nisse kan kjøpe Kimber 8TC og nyte forskjellen.

EDIT: Biltema-kabelen kan selvsagt oppleves som den beste for begge placeboutsatte grupper. Da er det jo bare nytelsen som er ulik..

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det mye bra lesing for både nisser og skeptikere: Speaker Wire

PS: Sett av noen timer for å lese dette!

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin lesning dette fra Roger Russell. Jeg hører fortsatt forskjell.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    om du leverer de til meg kan jeg brenne de for deg. jeg tar bare 750kr per meter.

mvh
    stian

sist gang jeg leverte de hos soundgarden tok de 1000 for 1 uke...det er en stund siden nå, så jeg er litt usikker,

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det er helt unødig å legge inn innlegg som dette kun for å hause opp stemningen. Skriv gjerne noe saklig, men la være å prøve å fremprovosere krangler for morro skyld. Saken rundt James Randi har vært diskutert i utallige tråder,og den har lite med våre brukere å gjøre
    I all verden...hvor tar du dette fra?
    For det første så skriver jeg så absolutt ikke her for morro skyld for å hause opp stemningen. Dette er et tema jeg har sterke meninger om, og vil gjerne uttrykke min mening i dette diskusjonsforumet. For det er vel fortsatt et diskusjonsforum, er det ikke det da, moderator?

Det som for meg er helt uforståelig, er jo at folk gang på gang, ikke bare her, men over hele verden, forteller at de hører forskjell på kabler, men ingen vil ta seg bryet med å bevise det, og kassere noen millioner kroner. Hvor er fornuften her? Ikke fortell meg at ikke det er relevant i enhver kabeldebatt. Nei, folk trenger ikke pengene fordi de har ærlig arbeid osv. Har du hørt for noe tull.

Hadde man kunne fått en million dollar for å høre forskjell på høyttalere så hadde de fleste solgt mora si for å kjøpe seg en flybilett. Hvorfor er det ikke sånn med de som hører forskjell på kabler? Det er faktisk snakk om å bli mangemillionær her kun for å ta en lyttetest.

Kan det være fordi at innerst inne er de redd for at de ikke hører forskjell, og tenker på at de hele tiden har vært et offer for placebo effekten, og vil da ha kastet bort tid og penger på flyreise osv. ? Noe må det være som holder folk igjen. Men hva?? Kan dere som hører forskjell på kabler være så snille å forklare meg det? Ikke si dere ikke har lyst på pengene, for den kjøper jeg ikke.

Jeg kan ikke forstå hvordan du kan si at saken rundt James Randi har lite med avforums brukere å gjøre? Har ikke normenn lov til å prøve seg på denne millionen kanskje?

Hvorfor du syns dette er usakelig skjønner jeg virkelig ikke. Dette er jo høyst sakelig, og rett på sak i denne tråden. Ikke alle er egnet til å være moderatorer, kanskje....men det er en helt annen sak selvfølgelig.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har tenkt over at akustikken i rommet påvirker lydbildet mye mer enn kablene? Det jeg vil frem til, er at om man lytter til en kabel, flytter hodet noen centimeter, og så lytter til en annen kabel, så vil forskjellen i romresponsen være større enn noen kabelpåvirkning. De som kjører kabeltester, sitter de med hodet i en skrustikke, eller har de uendelige store rom som dermed ikke gir rompåvirkning i samme grad?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    ...De som kjører kabeltester, sitter de med hodet i en skrustikke, eller har de uendelige store rom som dermed ikke gir rompåvirkning i samme grad?
    Vår gode venn Stanley laget ikke bare fasinerende filmer, men også en innretning spesielt med tanke på kabeltesting! Som vi ser så blir hodet helt fast, og som en tilleggsbonus blir også øynene holdt åpne for å samtidig kunne teste bilde...
    Kan dette være noe for testpanelet i Hjemmekino? 8)

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Har en skikkelig kilde. Og skikkelig pre. Og skikkelig forsterker. Og skikkelige høyttalere. Ja, det har mye mer å si enn kabler.

Hører fortsatt forskjell på kabler uten å flå kontoen.

Nå svarte jeg trådstarter.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det noen som har tenkt over at akustikken i rommet påvirker lydbildet mye mer enn kablene? Det jeg vil frem til, er at om man lytter til en kabel, flytter hodet noen centimeter, og så lytter til en annen kabel, så vil forskjellen i romresponsen være større enn noen kabelpåvirkning. De som kjører kabeltester, sitter de med hodet i en skrustikke, eller har de uendelige store rom som dermed ikke gir rompåvirkning i samme grad?
    Helt klart ett meget godt poeng du har her Gorm. Hadde bare alle tatt det til seg...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser for meg at sånne tester må foregå i spesielle dempede rom som man finner i lydstudio eller liknende, hvor vegg/tak/gulv har tilnærmet null refleksjon av lyden, og ikke vil påvirker testen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel kanskje slik at fleste "HiFi-eksperter" sitter og tester slik i sin egen stue? Da gjerne omgitt av betong i en eller annen bygård?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    For det første så skriver jeg så absolutt ikke her for morro skyld for å hause opp stemningen. Dette er et tema jeg har sterke meninger om, og vil gjerne uttrykke min mening i dette diskusjonsforumet. For det er vel fortsatt et diskusjonsforum, er det ikke det da, moderator?

Det som for meg er helt uforståelig, er jo at folk gang på gang, ikke bare her, men over hele verden, forteller at de hører forskjell på kabler, men ingen vil ta seg bryet med å bevise det, og kassere noen millioner kroner. Hvor er fornuften her? Ikke fortell meg at ikke det er relevant i enhver kabeldebatt. Nei, folk trenger ikke pengene fordi de har ærlig arbeid osv. Har du hørt for noe tull.

Hadde man kunne fått en million dollar for å høre forskjell på høyttalere så hadde de fleste solgt mora si for å kjøpe seg en flybilett. Hvorfor er det ikke sånn med de som hører forskjell på kabler? Det er faktisk snakk om å bli mangemillionær her kun for å ta en lyttetest.

Kan det være fordi at innerst inne er de redd for at de ikke hører forskjell, og tenker på at de hele tiden har vært et offer for placebo effekten, og vil da ha kastet bort tid og penger på flyreise osv. ? Noe må det være som holder folk igjen. Men hva?? Kan dere som hører forskjell på kabler være så snille å forklare meg det? Ikke si dere ikke har lyst på pengene, for den kjøper jeg ikke.

Jeg kan ikke forstå hvordan du kan si at saken rundt James Randi har lite med avforums brukere å gjøre? Har ikke normenn lov til å prøve seg på denne millionen kanskje?

Hvorfor du syns dette er usakelig skjønner jeg virkelig ikke. Dette er jo høyst sakelig, og rett på sak i denne tråden. Ikke alle er egnet til å være moderatorer, kanskje....men det er en helt annen sak selvfølgelig.
    Saken til Randi har vært diskutert i utallige tråder her inne. Ville noen tatt turen over så hadde de nok gjort det allerede, og hva som holder folk igjen har vel ingen av oss noe godt svar på.
    Flott at du engasjerer deg sterkt i dette, men vi prøver likevel å hindre at disse trådene utvikler seg fra diskusjon til ren krangling. I dette innlegget skriver du hva du mener uten å provosere noen, og det skaper en mye hyggeligere debatt
    Anser du meg som uskikket til å være moderator er det selvfølgelig bare å gi en av administratorene beskjed om det.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Jeg hører forskjell på kabler, men jeg kan ikke bevise det på noen annen måte enn å si at:
    Ja, jeg hører forskjell...gjør ikke du?
    Du kan lett bevise om du hører forskjell ved å ta en blindtest.

Dessuten skal bare Randi ha pengene sine, jeg har ærlig arbeid. Og jeg gidder ihvertfall ikke å dra verden rundt for de heller...
    Ikke vondt ment, men ser du egentlig hva du selv skriver?
    Du sier at du sitter med en egenskap som kan skaffe deg nesten 6 millioner norske kroner, på ÆRLIG vis det også, bare ved å reise noen timer med fly og lytte til litt musikk. Pengene er jo så godt som dine. Gidder du virkelig ikke det?

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vet du/dere test kriteriene i den testen du snakker om?

Dere snakker om rom, hva har det med forskjell på kabler å gjøre?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet handler vel mest om gi øret identiske forhold under lytting. Kabelen er den samme, men lytter du under forskjellige akustiske forhold vil også lyden oppfattes anderledes
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener for egen del at jeg lettere hadde lagt litt innsats/penger i å prøve ut kabler hvis det var noen fakta å vise til.

For eksempel målinger og annen data. Slik som det er for de andre komponentene i anlegget.

Har en høytaler fyldig/fet bass så er det både målbart og hørbart. Men når det gjelder kabler så er det bare hørbart men ikke målbart?

Sammen med egen erfaring så ødelegger dette hele greia for meg :-?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    For eksempel målinger og annen data. Slik som det er for de andre komponentene i anlegget.
    Det er en "x-faktor" som tydeligvis ikke kan måles, men kun høres. Noen har vel spesielle evner. Noen hører bedre enn apparater som kan måle forskjell på 0,01 dB, noe ingen mennesker evner å merke forskjell på. Men så har vi jo Martha og englene hennes også da, er ikke alle som ser de heller, ei heller noen apparater som finner disse...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretok en litt morsom test hjemme for en stund siden når jeg skulle kable de nye bak høytalerene mine fra 5.1 til 7.1 system.

Stuen min er et lydmareritt - 10m lang og 4m bred, med anlegget på "tvers" i midten.

Men jeg tenkte å teste forskjellen på en kabel kortest mulig vei og en nærmere 20m 1.5mm2 "rundt" liksom - for å se hva jeg måtte ha.

Receiverens automatiske romkorreksjon operer i mindre snepp med level og eq enn jeg klarer å høre.

Så jeg testet med ca 4m 4mm2 tvers over gulvet - noterte meg verdiene - testet så med en 25m 1.5mm2 i en kveil.

Akkurat de samme verdiene :-?

Så jeg brukte ikke 4mm2 :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke uten grunn at de som driver med seriøs høyttaler og forsterker utvikling ikke snakker så mye om kabler annet enn tversnitt?

Side 7 av 17 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •