Mye og hente på ny høyttalerkabler? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 332
    Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    En blindtest burde jo være forholdsvis enkelt å utføre. Du trenger bare et ekstra par kabler og hjelp av en kompis for rigging.
    Opplever du ingen forskjell har du bevist for hele verden at for din del hos deg er det ingen grunn til å oppgradere på kabelsiden, hvilket i bunn og grunn er det eneste essensielle i en kabeldiskusjon
    Dette er helt klart en god måte å gjøre det på. Jeg ville også latt kompisen bytte mellom de forskjellige kablene uten at jeg hadde sett hvilke som var koblet til. Var vel dette du mente med enkel blindtest.

Hadde kompisen vært litt lur, så hadde han også latet som han byttet uten å faktisk gjøre det, bare for å dobbelsjekke at lytteren ikke forventer forskjell og opplever dette.

Uansett burde alle som har troen på kabler gjøre en slik blindtest, da vet de evt hvilken kabel de liker best. Jeg tror ikke jeg hører forskjell uansett og om jeg skulle gjøre det tror jeg evt pris har svært lite med saken å gjøre. Men dette er ren synsing fra meg.

Grunn til at jeg ikke har testet kabler er fordi jeg åpenbart ikke bryr meg så mye om det, grunn til dette kan jo være at jeg har ett elendig rom for musikk samt at jeg har "low-end" utstyr. Men allikevel skal jeg teste litt en dag, men som sagt ser jeg ikke helt poenget med å gjøre dett alene da min opplevelse sannsynligvis vil være preget av placebo. JEg tror jo nemlig ikke det er så store forskjeller og vil derfor sannsynligvis ikke oppleve forskjeller.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god kabelsalat avhenger ikke av pris. Salaten må derimot være fargerik, for dette forsterker det visuelle inntrykk og dermed også opplevelsen av den. Nytes den også med en god øl er mye gjort. De to utfyller hverandre og gir et skikkelig løft i det totale inntrykk. Vin er naturligvis enda bedre, mens cognac trolig troner høyest når det gjelder å få en ekstrem nytelse ut av en til dels grå kabelsalat .. Kjør gjerne blindtest! (med sølevann)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bytta mine biltema kabler i Nordost Super Flatline og synes lyden ble mye bedre diskanten ble mere avslappet og bassen ble bedre så er litt å hente synes jeg

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utførte akkurat en blind test sammen med mine kamerater her hjemme en kveld..Hørte på det meste vi hadde..og vi konkluderte med at forskjell var det..
    Skulle nesten ha tatt et bilde, der vi satt med bind forran øya..ganske så komisk..Det ble også prøvd dette med og "bytte" kabler.. Og fant ut at de ikke ble byttet..Hørte på kabler fra 85 pr meter til 8000 for 2x3 meter..Både signal kabel, høytaler kabel og strøm kabel ble byttet..Med merkbar forskjell..

Skal inrømme at de rimelige kablene har noen utrolig morsome egenskaper..som f.eks feitere bass og dypere klang...men når en byttet over til de litt mere kostbare kablene..begynte detaljene virkelig og komme frem...Bassen blei noe strammere og det skjedde noe med hele lydbildet..i positiv forstand selvfølgelig..

Så det hjelper og legge noen ekstra kroner i kabler...men er man fornøyd med det man har..så er det bare og beholde det.....Ikke noe poeng og legge penger i noe man ikke hører forskjell på..selvom det kan se litt bedre ut..Men man hører ikke med øya

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Utførte akkurat en blind test sammen med mine kamerater her hjemme en kveld..Hørte på det meste vi hadde..og vi konkluderte med at forskjell var det..
    Skulle nesten ha tatt et bilde, der vi satt med bind forran øya..ganske så komisk..Det ble også prøvd dette med og "bytte" kabler.. Og fant ut at de ikke ble byttet..Hørte på kabler fra 85 pr meter til 8000 for 2x3 meter..Både signal kabel, høytaler kabel og strøm kabel ble byttet..Med merkbar forskjell..

Skal inrømme at de rimelige kablene har noen utrolig morsome egenskaper..som f.eks feitere bass og dypere klang...men når en byttet over til de litt mere kostbare kablene..begynte detaljene virkelig og komme frem...Bassen blei noe strammere og det skjedde noe med hele lydbildet..i positiv forstand selvfølgelig..

Så det hjelper og legge noen ekstra kroner i kabler...men er man fornøyd med det man har..så er det bare og beholde det.....Ikke noe poeng og legge penger i noe man ikke hører forskjell på..selvom det kan se litt bedre ut..Men man hører ikke med øya
    Supert, men jeg er redd at skaptikerne klarer å plukke fra hverandre dette også. Merkelig egentlig, mens det er helt greit å bruke 50' på høytaler, skriker de over seg om man bruker 5' på kabler. Selv har jeg laget mine egne, og de passer best hos meg.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..Det ble også prøvd dette med og "bytte" kabler.. Og fant ut at de ikke ble byttet..Hørte på kabler fra 85 pr meter til 8000 for 2x3 meter..Både signal kabel, høytaler kabel og strøm kabel ble byttet..Med merkbar forskjell..
    Dette er bra!
    Ble det ført noen logg på dette?
    Person A,B,C osv
    Høyttalerkabel X,Y,Z osv
    Sinalkabel 1,2,3 osv

Slik at man kan se etterpå hvem som synes hva om hvilke kabler og da trekke en form for konklusjon?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Supert, men jeg er redd at skaptikerne klarer å plukke fra hverandre dette også. Merkelig egentlig, mens det er helt greit å bruke 50' på høytaler, skriker de over seg om man bruker 5' på kabler. Selv har jeg laget mine egne, og de passer best hos meg.
    Nå brukte jeg 400 på høyttalerne (+300 i frakt) - skulle vel da ha brukt ca 7 kroner på kabler...... hehe

ps! har du noe godt svar i høyttalertråden på volt utregning i kabler mellom forsterker og høyttaler?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Nå brukte jeg 400 på høyttalerne (+300 i frakt) - skulle vel da ha brukt 7 kroner på kabler...... hehe

ps! har du noe godt svar i høyttalertråden på volt utregning i kabler mellom forsterker og høyttaler?
    Godt ikke alle er så gale da :-D . Selv brukte jeg 10' - brukt, godt under halv pris men gode som nye. Kablene var krysskoblede innstallasjonskabel som med strømper og stash kostet rundt 2'.... men så har brukt mye på annet tull da ops: .

edit: trykkleif
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er bra!
    Ble det ført noen logg på dette?
    Person A,B,C osv
    Høyttalerkabel X,Y,Z osv
    Sinalkabel 1,2,3 osv

Slik at man kan se etterpå hvem som synes hva om hvilke kabler og da trekke en form for konklusjon?

Logg....hmmm..tenkte ikke på det akkurat...kanskje en ide til neste gang
    Men en konklusjon kom vi ihvertfall frem til...

Konklusjonen for våres del blei som følgende:

Jo mere penger du bruker på kabel..i dette tilfellet en Nordost Baldur 2x3 til 8000.- Nordost Tyr 1 m XLR 13000,- Jo mere nyansert og større blir lydbildet. Flere detaljer, mer dynamikk, oppløsthet osv...
    Selv bruk av Nordost Pulsar Points under alle komponentene og Eco3 antistatisk spray økte lydkvaliteten mange hakk(morsom invistering(strammet til og med skuene rundt høytaler ellementene)).

Jo rimeligere kablene blei, jo mere av detaljene mistet vi...Det som forundret oss mest..var når vi lyttet til de rimeligste kablene, i dette tilfellet: Nordost wyrewizard dreamcaster høytalekabel og Nordost wyrewizard spellbinder rca kabel. Det låt fortsatt skikkelig rått...
    I dette tilfellet fikk vi skikkelig fet bass, og masse med dynamikk..Bassen i de rimeligste kablene skulle vi gjerne hatt i de litt mer kostbare kablene, for den var skikkelig rå...

Tør ikke komme med noen anbefalinger...men en ting er ihvertfall sikkert..og det er at det lønner seg..kvalitetsmessig vell og merke..og bruke noen kroner på kabling...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si at du er inflytter da?

Ellers intressant test
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo rimeligere kablene blei, jo mere av detaljene mistet vi...Det som forundret oss mest..var når vi lyttet til de rimeligste kablene, i dette tilfellet: Nordost wyrewizard dreamcaster høytalekabel og Nordost wyrewizard spellbinder rca kabel. Det låt fortsatt skikkelig rått...
    .
    Bare så folk får vite det:
    Dreamcaster koster kr 145 pr meter
    Spellbinder RCA koster kr 995 for 1 meter, terminert

Ikke det billigste, men aboslutt en prisklasse som er spiselig.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Si at du er inflytter da?

Ellers intressant test

Inflytter????

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så folk får vite det:
    Dreamcaster koster kr 145 pr meter
    Spellbinder RCA koster kr 995 for 1 meter, terminert

Ikke det billigste, men aboslutt en prisklasse som er spiselig.
    Så sant så sant..men har man gode komponeter..burde man...som sagt...legge litt penger i kabler..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

spiss lyd fikset m. kabelendring

hadde litt spiss/kvass lyd etter litt feil match m. receiver-høutalere og fikk tips fra "guru", kjøpte billigere men mye "grovere" kabel (færre ledere) og det funket helt utmerket, kjempefornøyd m. tips - tenkte å selge hele greia men nå er det helt strålende (Onkyo og Kirksaeter), så her er det noe ja...

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant så sant..men har man gode komponeter..burde man...som sagt...legge litt penger i kabler..
    8) eller noen andre steder, hvor vanlig dødelige slipper å måtte måle det i prosent mot resten av det dyrebare nyinnkjøpte utstyret
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alphamale
    8) eller noen andre steder, hvor vanlig dødelige slipper å måtte måle det i prosent mot resten av det dyrebare nyinnkjøpte utstyret
    Pusse øra, så hjelper det en del også..Blir dobbel lykke da vettu...nye kabler og nye ører...Jeg skal investere i nye høytaler kabler nå
    Høyttalerkabler | Kabler | Soundgarden

Og har hørt vesentlig forskjell fra Super flatline mKII til Baldur og videre til heimadall som jeg akkurat har hatt på prøve..Så nå har jeg bestillt Frey..Gleder meg..De skal også innbrennes i Nordost Vidar for et enda bedre resultat..

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

De skal også innbrennes i Nordost Vidar for et enda bedre resultat..
    Kom gjerne med forklaring og dokumentasjon på hva som virkelig skjer ved en slik "innbrenning"?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Kom gjerne med forklaring og dokumentasjon på hva som virkelig skjer ved en slik "innbrenning"?

Og så skal du/dere slakte meg nok engang pga mangel på kunnskap innen elektrisitet..OKAY!HEHE Så i frykt for og bruke mine egene ord på dette..noe som ikke har fungert med hell tidligere, så bruker jeg klippe lime funksjon...

So how does it work?
    The Nordost VIDAR is a professional grade tool designed to condition audio and video cables for optimum performance. The concept of cable burn-in is well known, as cables sound better when used in a system for a period of time. This is due to changes which occur in the conductor and the insulation material. New cables often have very high levels of electrical charge caused by the production process. This can often result in new cables sounding brittle, bright, and lacking in detail. These charges must be neutralized if a cable is to ever perform optimally.

The VIDAR combines three different functions all in one operation:

* It neutralizes charges that build up around the cables and the insulation
    * It provides a very wide band and deep conditioning into the conductor core, which produces changes in the way signals pass through the metal.
    * It ultrasonically conditions the surface of the conductors.

The VIDAR is constructed using the highest quality parts. Each conductor is fed by a bridge mode amplifier. It uses a total of 44 amplifiers in its circuitry. Each amplifier is held at a very precise voltage. The circuit is designed so that there is no difference in voltages between any of the amplifiers.

The VIDAR uses a proprietary combination of composite and complex signals to condition the cables. Parts of the signal oscillate at ultra-low frequencies, while other parts are in ultra-high ranges which extend beyond the range of video frequencies. The signal bounces in a ping-ping ball-like fashion from one end of the cable to the other. During the burn-in process, ultra-low frequencies penetrate deep into the core of the cable. The ultra-high frequencies zip along the surface. This method of signal transmission sets up beat harmonics, or heterodynes, between the two complex waveforms. In the digital domain, this would be referred to as aliasing products. These beat frequencies penetrate all layers of the cable.

The design of the circuitry also has a unique feature which drives electrons above the conductor into the dielectric (or insulation) area. The VIDAR not only sends ping pong signals along the cable, it also sends a similar signal from the center core to the outer shield in the case of interconnect cables. This function neutralizes the electrical charges discussed above.

So... What does that all mean to me?
    The end result of conditioning cables with the Nordost VIDAR is improved soundstaging, increased detail, and an overall more musical presentation. The VIDAR can burn in any digital audio, analog audio, or video interconnect with an RCA, XLR, or BNC connector, speaker cable, and tonearm cable. Can't do power cords, sorry.

Så må jeg bare tillføye til slutt...Dette virker....Har gjort dette før, og du hører garantert forskjell på innbrente og uinbrente kabler..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 39003