Mye og hente på ny høyttalerkabler? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 332
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mener det var Snickers-IS (?) som kom med en god og utdypende forklaring på hvordan kabler i forskjellige dimensjoner kunne slå ut forskjellig lydmessig.

Mao. er det lite poeng med blindtest på 2 ulike kabler som faktisk kan utgjøre en hørbar forskjell på et gitt system. En blindtest på 2 kabler med noenlunde like elektriske egenskaper er cluet.

Selv vil jeg ha ferdig-kabler med god dimensjon (minst 2.5mm) på lederne, bra "looks" (kappe, termineringer etc), et godt utvalg av ulike lenger (gjerne muligheten til custom-lengder) og en særdeles bra byggekvalitet. Min erfaring er at disse egenskapene får man i kabler som starter på 1000kr og oppover. Diskusjonen om de er avgjørende for god lyd har jeg vel egentlig meldt meg ut av.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Problemet med høytalerkabler er vel at det er en utrolig passiv enkel komponent i lydkjeden som det liksom ikke går å gjøre så mye fantastisk med.
    Vil du si det er samme storyen for signalkabler mellom CD-spiller og forsterker? Burde jeg bare brukt de kablene som lå i esken til CD-spilleren?
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en kabel tråd....jajajaja...
    Fått mye bra svar her tenker jeg..

Sier ikke mere enn, at du må gjøre opp den egen mening om hva kabler angår.
    Syns du det hjelper eller ikke?? Hvis ikke, så bruker du de du har...Enkelt og greit.
    Min erfaring er ihvertfall at det hjelper og legge litt penger i en god kabel.
    Det har jeg gjort...og er kjempe fornøyd..hører tilogmed forskjell..
    Ikke noe placebo ute og går her ihvertfall.

Så...lykke til.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det HåkonN...
    Men, de som jeg brukte hadde alle tilnærmet samme kvadrat, så utslagene skulle da ikke bli så store?
    De største forskjellene har jeg fått mellom stranded-kabler (som feks. Biltema, monster) og Solidcore (Nordost, Audioquest, Kimber, Eichmann).

Og min teori er at signalet hopper mellom lederne i stranded-kabelen og skaper en viss forvrengning. I mine tilfeller var det snakk om en lett sløring av stemmer, avrunding av diskant, litt fetere i bunnen. Ikke misforstå, synes de låter bra, men...

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært morro med en godt gjennomført blindtest på ett landstreff en gang... Både signal-, høyttaler- og strømkabler

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Vil du si det er samme storyen for signalkabler mellom CD-spiller og forsterker? Burde jeg bare brukt de kablene som lå i esken til CD-spilleren?
    Hvis du har et "bitte lite" snev av forståelse av hvordan dine komponenter fungerer - så vil du skjønne at du på ingen måte kan sammenligne signalkablene og høytalerkablene.

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Og min teori er at signalet hopper mellom lederne i stranded-kabelen og skaper en viss forvrengning. I mine tilfeller var det snakk om en lett sløring av stemmer, avrunding av diskant, litt fetere i bunnen. Ikke misforstå, synes de låter bra, men...
    Herregud, hvor får du det fra?

Har du noen bakgrunn innen elektro/fysikk som gjør at det er hold i dette?

Det er ikke for å være nedlatende eller noe - men etter min oppfatning av ørets kapasitet til å høre forskjeller, båndbredden for musikksignal i høytalerkabler og forskjellen på ledningsevnen mellom fler og entrådet leder - så betyr månens posisjon mer for hørbare forskjeller.

Nå har ikke jeg sans for dyre kabler - men til og med ekslusive kableprodusenter har jo flertrådede ledere på mange av sine mest eksklusive kabler. For eksempel denne?

Høyttalerkabler | Kabler | Soundgarden

Mye forvrengning i denne?

Men jeg er klar for å bli omvendt hvis du har noe mer enn synsing å komme med
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud, hvor får du det fra?
    Har du noen bakgrunn innen elektro/fysikk som gjør at det er hold i dette?
    Men jeg er klar for å bli omvendt hvis du har noe mer enn synsing å komme med
    Nei, men jeg har jo tenkt på det en stund da....
    Uansett tenk deg til følgende: en kabel inneholder mange ledere som ligger tett sammen... Og i en "twisted" konfigurasjon hvilket vil tilsi at lederne er lengre enn kabelen. Og som jeg forstår så for å ta den raskeste veien fra A-B... Vil ikke det tilsi at signalet må hoppe mellom lederne? Og iflg noe jeg leste en plass så jo færre kontaktpunkter ett signal går gjennom jo mindre forvrengning.

I en slik kabel vil det være mange kontaktpunkter... Kanskje veldig mange.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men jeg har jo tenkt på det en stund da....
    Uansett tenk deg til følgende: en kabel inneholder mange ledere som ligger tett sammen... Og i en "twisted" konfigurasjon hvilket vil tilsi at lederne er lengre enn kabelen. Og som jeg forstår så for å ta den raskeste veien fra A-B... Vil ikke det tilsi at signalet må hoppe mellom lederne? Og iflg noe jeg leste en plass så jo færre kontaktpunkter ett signal går gjennom jo mindre forvrengning.

I en slik kabel vil det være mange kontaktpunkter... Kanskje veldig mange.
    I en flertrådet leder så vil lederne ha forbindelse med hverandre nesten uendelig antall steder. Når så alle lederne har samme ledningsevne, og samme potensiale?? Lasten vil jo "se" dette som en leder, tror ikke den bryr seg så mye om hvordan den visuelt ser ut?

Jeg har sett noen her inne tidligere argumentert for at elektronene kunne kollidere i urenheter - i kobber som ikke var mer enn 99,999% rent. Dette skulle være hørbart?

Skulle det samme tenkes her? At noen elektroner "hopper" over en annen leder og kanskje tilbake igjen? Og dette høres ut som forvrengning?

Altså - et utsignal fra en effektforsterker er meget enkelt å overføre, lav båndbredde og liten effekt.

Begynne å diskutere problemer på atomnivå - som for produksjon av en atombombe føler jeg blir litt overkill.

Greit nok at du hørte en forvrengning - men jeg tviler på at det har noe med om det var enkel eller flertrådet utførelse på høytalerkablene.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynne å diskutere problemer på atomnivå - som for produksjon av en atombombe føler jeg blir litt overkill.
    Hmmm... trodde atomer var en viktig bestandel i elektrisitetens eksistens jeg...
    Så feil kan man ta

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... trodde atomer var en viktig bestandel i elektrisitetens eksistens jeg...
    Så feil kan man ta
    At det går an? Du har fantastisk høye tanker om deg selv som tror at du hører elektroner hoppe. Værsåsnill. Å forklare ting med vitenskap når du ikke vet hva du snakker om er jo dømt til å mislykkes. Om du ikke forstod det selv så tapte du diskusjonen i det du prøvde å latterliggjøre innlegget til Mr_Spock.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cyr
    At det går an? Du har fantastisk høye tanker om deg selv som tror at du hører elektroner hoppe. Værsåsnill. Å forklare ting med vitenskap når du ikke vet hva du snakker om er jo dømt til å mislykkes. Om du ikke forstod det selv så tapte du diskusjonen i det du prøvde å latterliggjøre innlegget til Mr_Spock.
    Hører elektroner hopper?
    Er du eller spiller du idiot? Tror du leser ting sånn det passer seg...

Når ikke vitenskapen kan forklare at jeg (og flere) hører forskjeller (og spar meg for det "placebo" preiket), må da vel være ett grunnlag for "synsing?
    Tapte innlegget med å latterligjøre din gode venn M_Spock? Vel... tror han skjøt seg selv i... rettelse: blåste bort foten sin med å skrive at atomer ikke har noen ting med strøm å gjøre. Han viste med det at det ikke bare er jeg som har "dårlig kunnskap"

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, detta tror jeg har blitt den teiteste tråden her inne på lenge hehe.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører elektroner hopper?
    Er du eller spiller du idiot? Tror du leser ting sånn det passer seg...

Når ikke vitenskapen kan forklare at jeg (og flere) hører forskjeller (og spar meg for det "placebo" preiket), må da vel være ett grunnlag for "synsing?
    Tapte innlegget med å latterligjøre din gode venn M_Spock? Vel... tror han skjøt seg selv i... rettelse: blåste bort foten sin med å skrive at atomer ikke har noen ting med strøm å gjøre. Han viste med det at det ikke bare er jeg som har "dårlig kunnskap"
    Bgården jeg har flere eksamener innen elektro på høyskolenivå, og har jobbet med dette siden 1981 - kunnskapene mine om ledningsevnen til metaller - vel den er ikke dårligere enn gjenomsnittet :wink:

Men det jeg skrev var jo at vitenskapen bak atombomben nok er mer avansert enn det som skal til for å overføre musikk via høytalerledninger?

Trode det gikk klart frem - men jeg er nok dårlig på å forklare.

Og - for å gjøre det enda mer klart - årsaken til at jeg nevne sammenligningen er at flere gir intrykk av at oveføringen av signaler i høytalerkablene er så utrolig krevende at det er på nivå med en månelanding eller andre avanserte ting.

Så - å diskutere funksjoner på atom/partikkelnivå for å konstruere for eksempel en atombombe er greit - det samme for høytalerkabler? Nei det trengs ikke!

OK?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Hadde vært morro med en godt gjennomført blindtest på ett landstreff en gang... Både signal-, høyttaler- og strømkabler
    Problemet med en blindtest på denne måten er at den faktisk ikke forteller noen ting om hvordan du vil oppfatte 2 forskjellige kabler hjemme i ditt eget anlegg. Det behøver tross alt ikke være store forskjeller, men kun det lille som skal til for at du føler at ting faller 100% på plass hos deg.
    Sliter man derimot med akustiske problemer som skarp diskant eller svampete bass tror jeg det er andre ting enn kabler man bør teste ut først.
    En gang fantes det et flertall i befolkningen som mente at jorden var flat. Det ble senere bevist at andres meninger ikke nødvendigvis er riktige.
    Skal dere finne ut av effekten av et kabelbytte må dere teste det ut selv. Ingen annen kan fortelle dere det gjennom disse trådene
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har et "bitte lite" snev av forståelse av hvordan dine komponenter fungerer - så vil du skjønne at du på ingen måte kan sammenligne signalkablene og høytalerkablene.

Ikke mer enn at jeg synes jeg hørte forskjell begge gangene jeg byttet signalkabel.

Både 1. gang, da jeg byttet fra "i esken"-kablene til TaraLabs Prisme 300 (som den gangen kostet meg 350,-) og da jeg byttet fra TaraL. til Wireworld-kablene jeg har nå, som jeg fikk for en drøy tusing.

Høyttalerkablene har jeg aldri byttet. Jeg kommer til å bytte høyttalere før jeg bytter høyttalerkabel. Jeg har en formening om at den må ha mindre å si, fordi signalet som sendes til høyttalerne er mye kraftigere. Men der slutter min forståelse.

Dersom du er kjempegrei kan du forklare meg hvorfor disse to kabeltypene (signal/høyttaler) ikke kan sammenlignes. :-)

mvh

HilRam
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mer enn at jeg synes jeg hørte forskjell begge gangene jeg byttet signalkabel.

Både 1. gang, da jeg byttet fra "i esken"-kablene til TaraLabs Prisme 300 (som den gangen kostet meg 350,-) og da jeg byttet fra TaraL. til Wireworld-kablene jeg har nå, som jeg fikk for en drøy tusing.

Høyttalerkablene har jeg aldri byttet. Jeg kommer til å bytte høyttalere før jeg bytter høyttalerkabel. Jeg har en formening om at den må ha mindre å si, fordi signalet som sendes til høyttalerne er mye kraftigere. Men der slutter min forståelse.

Dersom du er kjempegrei kan du forklare meg hvorfor disse to kabeltypene (signal/høyttaler) ikke kan sammenlignes. :-)

mvh

HilRam
    Det enkleste man kan tenke seg er jo at signalet i signalkablene blir forsterket (de er jo foran forsterkeren) - og dermed blir jo også støy/feil forsterket.

Det blir de ikke i høytalerkablene.

Samtidig er det også nivået på signalet som overføres, som du selv skriver.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.

Eller..nei.

Kommer an på hva som får deg til å sove godt om natten.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Skal dere finne ut av effekten av et kabelbytte må dere teste det ut selv. Ingen annen kan fortelle dere det gjennom disse trådene
    Problemet med dette er jo nettopp placebo, noe som mange "kabelnisser" benekter. Når man kobler om til en annen kabel og man i tillegg tror at dette skal gjøre underverker, så kan det hende at man opplever akkurat det. Bare synet av en annen kabel koblet til høyttaler påvirker forventningene og opplevelsen. Alle våres sanser er svært knyttet til psyken og vil derfor i stor grad bli påvirket av tankene våres. Det er jo nettopp dette bla annet jeg og stapedius har snakket om i denne tråden. Stapedius jo som er lege(ingen hemmelighet?) regner jeg med at har over gjennomsnittet forståelse for akkurat tankens kraft når det kommer til kroppen.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart man kan bli påvirket av placebo, men blindtesten må uansett utføres hjemme hos deg selv. En fellestest i et helt annet anlegg sier jo ingenting om din opplevelse av 2 forskjellige kabler hjemme. Om 100 stykker foretrekker en stil fremfor en annen vil det ikke nødvendigvis si at de har rett for ditt hjem. Så mange faktorer påvirker lyden i anlegget ditt at dette er det uansett bare du i ditt anlegg som kan finne ut av.
    En blindtest burde jo være forholdsvis enkelt å utføre. Du trenger bare et ekstra par kabler og hjelp av en kompis for rigging.
    Opplever du ingen forskjell har du bevist for hele verden at for din del hos deg er det ingen grunn til å oppgradere på kabelsiden, hvilket i bunn og grunn er det eneste essensielle i en kabeldiskusjon
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 4 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •