Mye og hente på ny høyttalerkabler? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 332
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Eller 1000,-
    Tror det er lettere å forsvare bruken av en tusenlapp på kabler kontra hundre tusen.. Derfor satt jeg det på spissen. Vi diskuterer tross alt ikke om hvorvidt man i det hele tatt trenger kabler. For det sier seg selv

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt å greit, så lenge det kommer lyd bør en no være fornøyd
    Trenger jo ikke bruke all verdens med penger på noe som går fra forsterkeren til høyttalerene vel?
    Heller kjøpe Pils

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Tror det er lettere å forsvare bruken av en tusenlapp på kabler kontra hundre tusen.. Derfor satt jeg det på spissen. Vi diskuterer tross alt ikke om hvorvidt man i det hele tatt trenger kabler. For det sier seg selv

60-70kr for 5m à 2,5mm på Clas Ohlson.

Det er det man trenger ref. dagens lærebøker innen elektro/elektronikk.

Fysioterapeuter, homeopater og kabelselgere vil kanskje heller selge deg et produkt til 1000-3000,- fremfor dette alternativet. De som allikevel lett bruker 1 million på helse har sikkert ikke noe problem med å bruke 100 000,- på en homopat. For den vanlige mann i gata er dette neppe et "problem" - de som vil ha så dyre tjenester (eller produkter) oppsøker det stort sett selv.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

60-70kr for 5m à 2,5mm på Clas Ohlson.

Det er det man trenger ref. dagens lærebøker innen elektro/elektronikk.

Fysioterapeuter, homeopater og kabelselgere vil kanskje heller selge deg et produkt til 1000-3000,- fremfor dette alternativet. De som allikevel lett bruker 1 million på helse har sikkert ikke noe problem med å bruke 100 000,- på en homopat. For den vanlige mann i gata er dette neppe et "problem" - de som vil ha så dyre tjenester (eller produkter) oppsøker det stort sett selv.
    Ja, dine poeng i denne sammenheng er innlysende. Og vi er jo helt enige.

Jeg tror allikevel det finnes kabler som gir bedre lyd enn de du viser til her, men da er vi jo inne på den evinnelige diskusjonen omkring kabler. Jeg er hverken blant dem som mener kr 60 for en kabel er nok, ei heller blant dem som mener man må bruke 100.000,-

Den gyldne middelvei har alltid vært mitt mål, også her..

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm.... dette går rett vei - jeg tror vi er inne på noe. Spørsmålet er bare hvorfor noen vil ødelegge behandlingene.
    For å spare penger?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk tror jeg at jeg vil havne på mellom 1000-3000 for 5m kabler, det vil være et godt estimat i utgangspunktet.. Men neppe mer!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    For å spare penger?
    Eller for å tjene penger (to sider av samme sak)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spare penger?
    Ikke hvis det er placebo som selges. Lovlig eller ikke, placebo kan være effektivt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hvis det er placebo som selges. Lovlig eller ikke, placebo kan være effektivt.
    Ja, men for å presisere:

Dersom du bruker placebo bevisst er det per definisjon:

A - I helsevesenet : ulovlig iht kvakksalverloven.

B - I kommersielle sammenhenger/andre produkter : svindel

De beste gullgruvene finner man der det ikke eksisterer enighet i fagmiljøene hvorvidt det er kvalitet eller placebo. Som f.eks. kabel-bransjen hehe .. Da kan man ikke stilles til veggen og havner altså ikke på TV2 hjelper deg..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men for å presisere:

Dersom du bruker placebo bevisst er det per definisjon:

A - I helsevesenet : ulovlig iht kvakksalverloven.

B - I kommersielle sammenhenger/andre produkter : svindel

De beste gullgruvene finner man der det ikke eksisterer enighet i fagmiljøene hvorvidt det er kvalitet eller placebo. Som f.eks. kabel-bransjen hehe .. Da kan man ikke stilles til veggen og havner altså ikke på TV2 hjelper deg..
    Om du bruker det bevisst ja. Mange av hifi-selgere er selv entusiaster som tror 100% på det de driver med - likt som homeopater.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller for å tjene penger (to sider av samme sak)
    Mente fra forbrukersiden, man kan spare penger på ved å ikke la seg "lure" av placebo og heller se seg fornøyd med billigere kabler.

Effektivt ja, men er man bevisst på det kan man begrense eller eliminere effekten...

Som f.eks. kabel-bransjen hehe .. Da kan man ikke stilles til veggen og havner altså ikke på TV2 hjelper deg..
    Nå kommer det innslag på tv2 hjelper deg med hdmi kabler, der settes også kabel-bransjen opp langs veggen Selv hi-fi selgere blir satt på prøve der

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente fra forbrukersiden, man kan spare penger på ved å ikke la seg "lure" av placebo og heller se seg fornøyd med billigere kabler.
    Alle blir lurt av placebo - sannsynligvis oftere enn de tror. Men jeg ser poenget.

Av en eller annen grunn har folk fått det for seg at hifi-bransjen er så forferdelig mye værre enn andre bransjer. Det viser bare hvor mye de blir lurt IMO.

Men har de som er offer for placebo det så ille at de trenger hjelp? Når diskanten brenner hull i ørene, og en ny kabel til (f.eks.) 10% av anleggets verdi gjør at eieren kan nyte musikk - er det ikke da en fattig trøst at han kunne klart seg med en billigere kabel?

Hjelper det å fortelle en som har nettopp blitt kvitt smertene sine at de smertestillende han fikk ikke inneholdt annet enn vann og mel?

For en som har et avslappet forhold til lyd/stereo så er det sikkert idiotisk, men for en som lever og ånder for dette kan kabler være alfa omega om han får oppsettet til å matche - placebo eller ikke.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at jeg er påvirket av "placebo-effekten"?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Mener du at jeg er påvirket av "placebo-effekten"?
    Det aner jeg ingenting om, men en evt blindtest kunne kanskje ha svart deg på det.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du stoler ikke på mine erfaringer mtp. kabler?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har de som er offer for placebo det så ille at de trenger hjelp? Når diskanten brenner hull i ørene, og en ny kabel til (f.eks.) 10% av anleggets verdi gjør at eieren kan nyte musikk - er det ikke da en fattig trøst at han kunne klart seg med en billigere kabel?
    Vanskelig det her for det er så mange faktorer som påvirker våres sanser og opplevelser. Ang å bli friske på placebo så har man jo hypokondere som blir syke av det samme. Noen holder seg hjemme fra jobb hvis de har litt vondt i halsen mens andre jobber med full feber. Vi alle er forskjellige og opplevelsene blir deretter subjektive. Vi har også ett ego vi ikke kontrollerer eller har kontroll over, det vil også kunne være nedbrytende for egoet våres om vi hadde fått bekreftet at mange tusen var kastet bort på dyrer kabel uten noen som helst effekt. Jeg sier ikke at kabel ikke har noe å si, dette er bare hypotetisk.

Hjelper det å fortelle en som har nettopp blitt kvitt smertene sine at de smertestillende han fikk ikke inneholdt annet enn vann og mel?
    Aner ikke, det vil vel være opp til den enkelte...

For en som har et avslappet forhold til lyd/stereo så er det sikkert idiotisk, men for en som lever og ånder for dette kan kabler være alfa omega om han får oppsettet til å matche - placebo eller ikke.
    Det er jo dette som er en del av den evige debatten...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, på samme måte som jeg ikke stoler på andres vurdering av film eller musikk.

Grunnen til at jeg ikke stoler på andres erfaringer med kabler er fordi det er svakt eller inget empirisk bevis for at dette skal ha så stor betydning for lyden. Om det er en liten forskjell, uansett hvor liten, bare det er en så kan hverken jeg eller du bestemme hvor stor eller liten den er for den enkelte. For meg er kabler av en slik evt forskjell at den blir ubetydelig.

Jeg har snakket med en som så stor forskjell på hdmi kabler i størrelsen 1-2m, syns du det da er rart at jeg setter mine tvil?

Jeg stoler langt mere på måleinstrumenter enn de menneskelige sanseinntrykkene somn jo i større eller mindre grad blir påvirket av psyken, enten det er bevisst eller ubevisst.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har snakket med en som så stor forskjell på hdmi kabler i størrelsen 1-2m, syns du det da er rart at jeg setter mine tvil?
    Jeg svarte litt tidligere i dag en som så veldig forskjell på 2 stk 1.5m hdmi kabler i en annen tråd her inne. Jeg spurte om han visste at signalene var digitale.

Problemet med høytalerkabler er vel at det er en utrolig passiv enkel komponent i lydkjeden som det liksom ikke går å gjøre så mye fantastisk med.

Det er vel derfor Nordost og andre henter uttrykk fra Petter Smart historier i Donald. Har man litt bakgrunn fra fysikk og elektronikk så gjenomskues dette som rent vrøvl.

Placebo - ja absolutt!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stoler engang ikke på mine egne erfaringer når det gjelder kabler. Men så har jeg heller ikke gjort noen blintester..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel hatt en blindtest da...
    Og ut ifra mine erfaringer med kabler så hørte jeg forskjellene.
    Men, det var også fordi jeg hadde prøvd de samme kablene i lengre tid så jeg visste de forskjellene som var mellom dem.

Da hadde jeg i over en uke drevet å bytta på kablene. I begynnelsen syntes jeg at alle låt bra, men at ting begynte å endre seg fra dag 2 da betoningen til den ene kabelen (den jeg da hadde), skilte seg ut, og at den andre ikke hadde samme "klæsj" i diskantområdet, men var mere "stille" men samtidig bedre definert. Den billigste detekterte jeg ut ifra at den runda litt av oppe, litt mindre definisjon på stemmer (som låt en anelse mere "innelukket"). Bassen var fin den, men litt fetere. Ikke mere på sett og vis.. bare fetere.

Har vel vurdert å nevne den, men siden flere bytter er påkrevd, ville den ha blitt sett på som tilfeldig.

Side 3 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •